Offroad / allroad - 1 tot 2 personen
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Beste lezers,
Op dit moment ben ik in bezit van een XR 500R. Het nadeel van deze motor is dat ik er geen lange afstanden meer af kan leggen (kan wel maar je polsen trillen zodanig dat je na 80km je stuur niet meer kunt vasthouden).
Ik ben dan ook op zoek naar een andere motor. Het liefst een waarmee ik fatsoenlijk naar een event toe kan rijden, meer op vakantie kan (alleen en met z'n tweeen), maar ook een waarmee je nog flink kunt raggen.
Ik zit te denken aan een DR750, DR800, XTZ600, KLR650, KLE500 of wat groter een XTZ750, XRV750 (af-twin)
Kan iemand mij helpen met zijn/haar zoek ervaringen
Een andere optie is een grotere motor maar ik denk dat ik dan de XR niet zo vaak meer gebruik vanwege opnieuw de afstand naar events in Nederland.
Overigens ga ik waarschijnlijk meedoen met het event dat is gepland in Mei (op aanraden van Eelco Rem) met mijn XR (Tilburg halen mijn polsen wel)
Op dit moment ben ik in bezit van een XR 500R. Het nadeel van deze motor is dat ik er geen lange afstanden meer af kan leggen (kan wel maar je polsen trillen zodanig dat je na 80km je stuur niet meer kunt vasthouden).
Ik ben dan ook op zoek naar een andere motor. Het liefst een waarmee ik fatsoenlijk naar een event toe kan rijden, meer op vakantie kan (alleen en met z'n tweeen), maar ook een waarmee je nog flink kunt raggen.
Ik zit te denken aan een DR750, DR800, XTZ600, KLR650, KLE500 of wat groter een XTZ750, XRV750 (af-twin)
Kan iemand mij helpen met zijn/haar zoek ervaringen
Een andere optie is een grotere motor maar ik denk dat ik dan de XR niet zo vaak meer gebruik vanwege opnieuw de afstand naar events in Nederland.
Overigens ga ik waarschijnlijk meedoen met het event dat is gepland in Mei (op aanraden van Eelco Rem) met mijn XR (Tilburg halen mijn polsen wel)
Hoi xr500r Jan,
Ik heb de nederlandse allroadritten en de noorwegen offroadtrip met Eelco mee mogen rijden op een dr750.
Voor beiden is hij uitstekend geschikt (en dus de dr800s ook ).
Van alle modellen die je opnoemt is de dr 750/800 het goedkoopst tweede hands aan te schaffen omdat het de minst bekende MAAR ZEKER NIET DE SLECHTSTE van jouw rijtje is.
Tis meer "onbekend maakt onbemind".
Binnen de DR BIG club staan er meen ik 2 te koop met verschillende prijzen voor ieders budget.
Verder zou ik je willen wijzen op de allroadmeeting in april waarbij je met de xr500r (op de aanhanger vanwege de afstand ?) ook zeker welkom bent en waarbij je de prestaties van de dr 750 / 800 zowel in het zand als op de weg kan bekijken temidden van andere allroad/offroad fietsen.
Groeten en misschien tot ziens,
De neus
Ik heb de nederlandse allroadritten en de noorwegen offroadtrip met Eelco mee mogen rijden op een dr750.
Voor beiden is hij uitstekend geschikt (en dus de dr800s ook ).
Van alle modellen die je opnoemt is de dr 750/800 het goedkoopst tweede hands aan te schaffen omdat het de minst bekende MAAR ZEKER NIET DE SLECHTSTE van jouw rijtje is.
Tis meer "onbekend maakt onbemind".
Binnen de DR BIG club staan er meen ik 2 te koop met verschillende prijzen voor ieders budget.
Verder zou ik je willen wijzen op de allroadmeeting in april waarbij je met de xr500r (op de aanhanger vanwege de afstand ?) ook zeker welkom bent en waarbij je de prestaties van de dr 750 / 800 zowel in het zand als op de weg kan bekijken temidden van andere allroad/offroad fietsen.
Groeten en misschien tot ziens,
De neus
hallowa jan
zeker wel een heel goed plan om voor lange ritten een wat beter zittend apparaat te scoren. ik heb hiervoor een xl 250 gehad waarmee ik een keer naar barcelona ben gereden. yeah thats hell . daarna nog een keer naar midden frankrijk ja een beetje hard leers. maar heb nu een dr750 beter veel beter je rijdt geen 7 liter olie weg op een ritje spanje je hoeft met je 29 liter tank niet meer om de 150 km te tanken. maar ik moet zeggen dat ik dat raggen waar je het over hebt. dat mis ik wel een beetje. op die big kun je je ook wel uitleven maar dan anders. achja anders hou je je 500 er toch bij verzekering en wegbelasting is wel te doen toch? groetjes rein
zeker wel een heel goed plan om voor lange ritten een wat beter zittend apparaat te scoren. ik heb hiervoor een xl 250 gehad waarmee ik een keer naar barcelona ben gereden. yeah thats hell . daarna nog een keer naar midden frankrijk ja een beetje hard leers. maar heb nu een dr750 beter veel beter je rijdt geen 7 liter olie weg op een ritje spanje je hoeft met je 29 liter tank niet meer om de 150 km te tanken. maar ik moet zeggen dat ik dat raggen waar je het over hebt. dat mis ik wel een beetje. op die big kun je je ook wel uitleven maar dan anders. achja anders hou je je 500 er toch bij verzekering en wegbelasting is wel te doen toch? groetjes rein
Beste Rein en eh De Neus,
Afgelopen weekend heb ik een proefrit gemaakt op een DR800, DR650, Transalp en XTZ750.
De DR800 is geschikt om mee op vakantie te gaan. Heb alleen wel het gevoel dat de wat groot is om mee te crossen. Ook 'voelde' hij niet zo lekker.
De DR650 vind ik te licht om met twee personen comfortabel op te zitten, dus die valt af.
De XTZ vind ik echt een superfiets voor twee personen, maar wel ontzettend zwaar in het zand.
De transalp beviel eigelijk nog het beste maar daar durf ik al helemaal nietmee het zand in. Jammer eigenlijk wat kwa gewicht en handelbaarheid zou dit prima kunnen.
Ga komende week een DR750 proberen en de XTZ660. Daarna valt de beslissing.
En ja misschien hou ik mijn XR er nog wel bij. Ik heb ongelofelijk veel plezier aan dit apparaat beleeft. Gisteren nog mee geragd. Gewoon super om met 110 over het zand te rijden (hij kan niet harder off-road
Zijn jullie ook op vakantie geweest met de DR? En ik bedoel dan twee personen op 1 fiets?
Afgelopen weekend heb ik een proefrit gemaakt op een DR800, DR650, Transalp en XTZ750.
De DR800 is geschikt om mee op vakantie te gaan. Heb alleen wel het gevoel dat de wat groot is om mee te crossen. Ook 'voelde' hij niet zo lekker.
De DR650 vind ik te licht om met twee personen comfortabel op te zitten, dus die valt af.
De XTZ vind ik echt een superfiets voor twee personen, maar wel ontzettend zwaar in het zand.
De transalp beviel eigelijk nog het beste maar daar durf ik al helemaal nietmee het zand in. Jammer eigenlijk wat kwa gewicht en handelbaarheid zou dit prima kunnen.
Ga komende week een DR750 proberen en de XTZ660. Daarna valt de beslissing.
En ja misschien hou ik mijn XR er nog wel bij. Ik heb ongelofelijk veel plezier aan dit apparaat beleeft. Gisteren nog mee geragd. Gewoon super om met 110 over het zand te rijden (hij kan niet harder off-road
Zijn jullie ook op vakantie geweest met de DR? En ik bedoel dan twee personen op 1 fiets?
Dat zou wel eens een heel goed besluit kunnen zijn als ik je verhaal zo eens lees.En ja misschien hou ik mijn XR er nog wel bij. Ik heb ongelofelijk veel plezier aan dit apparaat beleeft. Gisteren nog mee geragd. Gewoon super om met 110 over het zand te rijden (hij kan niet harder off-road
Een aanhangertje zoeken voor de xr en dan voor de travels met passagier een toerbuffel aanschaffen.
Groeten,
De neus
hela jan
ben inderdaad niet met z"n tweeen op vakantie geweest
in iedergeval niet op een fiets lijkt me best beroerd.
wat als je bijrijder nou ook gewoon een rijbewijs haalt kan ook handig
zijn gr rein
ben inderdaad niet met z"n tweeen op vakantie geweest
in iedergeval niet op een fiets lijkt me best beroerd.
wat als je bijrijder nou ook gewoon een rijbewijs haalt kan ook handig
zijn gr rein
Ik heb zelf transalp gereden. ´n moordfiets maar ongeschikt in het terrrein. Wel mee naar de pyreneeen geweest; alleen +bagage geen enkel probleem. Vervolgens africa twin. Ultiem genot; prachtig design,betrouwbaar en genoeg power voor veel bagage. Heb ik dus 2x gedaan naar griekenland, onwijs gaaf. met z´n tweeen rijden gaat,maar niet te lang;zadel is vrij klein en hard. standaard kun je er wel onverharde weggetje mee rijden,maar het moet niet te nat zijn.
Sinds kort ben ik enorm bezig om hem echt een offroad motor te maken,TKC80 bandjes erop, acerbis kappen,bagagedrager eraf,beugels,enz.
En hier in het havengebied in amsterdam even testen.. Onvoorstelbaar wat je nog kunt doen met 200Kg. Vond het wel eng op die zandvlakte met 130/h.. Het geheim zit in het feit,dat je niet bang moet zijn dat ie smerig wordt en een krasje oploopt. Ritten zoals rondom goor, het aanstaande "feest" in april zijn geen probleem. Strand nulde was een eitje, de kuil bij ijmuiden is echt voor crossers,maar ik pruttelde er rustig rond..
Het beste is natuurlijk 2 motoren: een BMW GS1150 voor de verre vakanties en een KTM,Honda ofzo voor het ragwerk..
Als je meer wil weten hoor ik het wel
Sinds kort ben ik enorm bezig om hem echt een offroad motor te maken,TKC80 bandjes erop, acerbis kappen,bagagedrager eraf,beugels,enz.
En hier in het havengebied in amsterdam even testen.. Onvoorstelbaar wat je nog kunt doen met 200Kg. Vond het wel eng op die zandvlakte met 130/h.. Het geheim zit in het feit,dat je niet bang moet zijn dat ie smerig wordt en een krasje oploopt. Ritten zoals rondom goor, het aanstaande "feest" in april zijn geen probleem. Strand nulde was een eitje, de kuil bij ijmuiden is echt voor crossers,maar ik pruttelde er rustig rond..
Het beste is natuurlijk 2 motoren: een BMW GS1150 voor de verre vakanties en een KTM,Honda ofzo voor het ragwerk..
Als je meer wil weten hoor ik het wel
DAT ZULLEN WE NOG WEL EENS ZIENerik t schreef: Ritten zoals rondom goor, het aanstaande "feest" in april zijn geen probleem
LEO
Hoi Wixiban,
Zoals met iedere zand/asfalt rit het geval is zal het weer de doorslag geven. Het mooie aan allroadritten is dan dat je tussendoor stukken asfalt hebt zodat je even rust hebt.
De vrijdagoverdagrit is een opwarmrondje van 20 km dat je net zo vaak kan rijden tot het etenstijd wordt
De vrijdagnachtrit is iets wat wij zelf ook nog nooit gedaan hebben dus dat doen we met z`n allen lekker rustig aan
De zaterdagrit is in totaal 185 km en tijdens het testen afgelopen week regende het flink. Als je dan met een 200 kg zwaar beest de prut in moet wordt het op een gegeven moment wel heftig vooral omdat bij de zaterdagrit het venijn in het staartje zit waardoor de woorden "langs het kanaal" echt inhoud krijgen
Bij regen op of voorafgaand aan de ritten zijn noppenbanden (tkc80 / t63) echte aanraders
De zondagrit is nog in opbouw echter wat nu al op papier staat is al meer offroad gericht dan de zaterdagrit door gebruik te maken van "kruip door sluip door" paadjes van offroadrijders.
Het belangrijkste is gewoon dat iedereen zijn eigen tempo aanhoudt en zich niet gek laat maken door "gevorderden".
Iedereen krijgt bij iedere rit een bijpassende landkaart met daarop cijfers die corresponderen met het roadbook. Mocht je een stuk uit de route niet zien zitten omzeil je het gewoon dmv die kaart en pik je een stukkie verder de route weer op.
Tot ziens in Venhorst/Odiliapeel,
LEO
Zoals met iedere zand/asfalt rit het geval is zal het weer de doorslag geven. Het mooie aan allroadritten is dan dat je tussendoor stukken asfalt hebt zodat je even rust hebt.
De vrijdagoverdagrit is een opwarmrondje van 20 km dat je net zo vaak kan rijden tot het etenstijd wordt
De vrijdagnachtrit is iets wat wij zelf ook nog nooit gedaan hebben dus dat doen we met z`n allen lekker rustig aan
De zaterdagrit is in totaal 185 km en tijdens het testen afgelopen week regende het flink. Als je dan met een 200 kg zwaar beest de prut in moet wordt het op een gegeven moment wel heftig vooral omdat bij de zaterdagrit het venijn in het staartje zit waardoor de woorden "langs het kanaal" echt inhoud krijgen
Bij regen op of voorafgaand aan de ritten zijn noppenbanden (tkc80 / t63) echte aanraders
De zondagrit is nog in opbouw echter wat nu al op papier staat is al meer offroad gericht dan de zaterdagrit door gebruik te maken van "kruip door sluip door" paadjes van offroadrijders.
Het belangrijkste is gewoon dat iedereen zijn eigen tempo aanhoudt en zich niet gek laat maken door "gevorderden".
Iedereen krijgt bij iedere rit een bijpassende landkaart met daarop cijfers die corresponderen met het roadbook. Mocht je een stuk uit de route niet zien zitten omzeil je het gewoon dmv die kaart en pik je een stukkie verder de route weer op.
Tot ziens in Venhorst/Odiliapeel,
LEO
leo, da´s dan duidelijk, een beetje zwoegen hoort er bij ,en het is fijn om te weten dat je kunt afwijken als het allemaal te gek wordt.
Alleen het navigeren is dus een totaal nieuwe ervaring voor me; nog nooit gedaan dus dat wordt ook lachen.. Ik moet dus ook nog even een roadbook houder aanschaffen. Jemig, hoe moet ik dát dan weer uitleggen aan m´n vrouw... heb veel gevonden over de diverse types, touratech is
natuurlijk wel heeeel mooi maar ook heel duur. Ik denk dat het de acerbis wordt. En als ik echt de weg kwijt ben, dan volg ik gewoon de oliesporen, toch ?
groetjes, Erik t
Alleen het navigeren is dus een totaal nieuwe ervaring voor me; nog nooit gedaan dus dat wordt ook lachen.. Ik moet dus ook nog even een roadbook houder aanschaffen. Jemig, hoe moet ik dát dan weer uitleggen aan m´n vrouw... heb veel gevonden over de diverse types, touratech is
natuurlijk wel heeeel mooi maar ook heel duur. Ik denk dat het de acerbis wordt. En als ik echt de weg kwijt ben, dan volg ik gewoon de oliesporen, toch ?
groetjes, Erik t
N!co schreef:Ha Leo,
Wij komen met 4 man alleen de Zondag-rit rijden. Moeten we nog ergens aanmelden vantevoren? Volgens mij niet, maar wil het ff zeker weten.
Hoi Nico,
Als je een plaatsje op de camping wil verzoeken we om het even van tevoren te melden.
Als je alleen een (van de) rit(ten) komt rijden kan je je melden op de dag zelf bij de balie van DJMOTORS te Odiliapeel. Parkeren van auto/bus met aanhanger kan op het kerkplein.
Het allroadbook van de 5 aprilrit is gratis omdat het een "golden oldie" is en voor het allroadbook van 6 april vragen we € 6.
Voor beide ritten geldt dat je ondersteuning hebt van een motorambulance
bij eventuele stukken aan de motor.
Groeten en tot ziens op de 6e !,
LEO
wixiban schreef: Alleen het navigeren is dus een totaal nieuwe ervaring voor me; nog nooit gedaan dus dat wordt ook lachen.. Ik moet dus ook nog even een roadbook houder aanschaffen.
Hoi Erik,
Navigeren tip: "RIJ JE EIGEN TEMPO !" je hebt het al druk genoeg met op de weg letten en lezen tegelijk. Als je gevraagd word om voorrijder te zijn van een groepje doe dat dan op voorwaarde dat JIJ het tempo bepaald.
Wat roadbookhouder keuze betreft kan ik je helaas niet helpen omdat ik er zelf nog geen heb.
zeg leo, hoe "doe" jij dat dan,zonder houder ? tanktas ? of gewoon met je ogen dicht: "ik kan de weg wel dromen".
-erik-
-erik-
Ik heb een Touratech en die bevalt me heel goed.
Op www.touratech.de :
De RB-01 van EUR 120,- heb ik
Nononsense funktioneel ding.
--->
http://www.tt-ag.de/produkte/de/dept_40.html
Heb ik ook gezien bij touratech. ik zit te denken aan een acerbis; deze is 90 euro. iemand ervaring met dit kastje ?
-ERIK-
-ERIK-
In het geval van de ritten van 4 tot 7 april heb ik het grote voordeel dat ik ze mede uitgezet heb dus die vallen onder de noemer: "ik kan um wel dromen "Anonymous schreef:zeg leo, hoe "doe" jij dat dan,zonder houder ? tanktas ? of gewoon met je ogen dicht: "ik kan de weg wel dromen".
-erik-
Voor andere allroadritten die ik via het roadbook moet rijden heb ik inmiddels mijn oog laten vallen op een Acerbis.
LEO
Om nog even terug te komen over een verstandig type motor:
Met een XT600 zoals ik heb rijd je rustig naar Zweden en Noorwegen op en neer met groot-noppenbanden zoals ik gedaan heb. Zie m'n vakantieverslagen op m'n Home Page.
Met een DR750 kan dat ook...
Met een echte off-road motor (zoals een XR/TT/CR/WR/KX/RM/...) is dat toch ietsje minder geriefelijk zal ik maar zeggen.
ik heb een acerbis
werkt , maar wel van te voren de draaipunten van de rollen inspuiten net siliconenspray anders krijg je hem niet meer rond tegen het eind van de rit.
en omdat ik hem niet op het stuur heb maar boven de teller kan ik de "afstandsbediening" (rubber slang)niet gebruiken en heb ik hem dus ondersteboven gemonteerd
hans
werkt , maar wel van te voren de draaipunten van de rollen inspuiten net siliconenspray anders krijg je hem niet meer rond tegen het eind van de rit.
en omdat ik hem niet op het stuur heb maar boven de teller kan ik de "afstandsbediening" (rubber slang)niet gebruiken en heb ik hem dus ondersteboven gemonteerd
hans
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
let op bij het monteren van een acerbis roadbook houder. 2 maatjes van me hebben er 1, beide zijn gelijk al de eerste keer aan de onderkant gescheurd door te vast aandraaien op het stuurstangetje. ik heb daarom ook zo'n touratech rb01 aangeschaft, die 30 euro is t volgens mij wel waard