hey
ff een paar vraagjes over mijn techniek.
Ik heb nog wel eens dat ik val in de bocht. Ik rijd volgens mij op een (vrij zware baan) Veel mul zand. Als ik op een bocht aan kom rijden dan wil het wel eens gebeuren dat mijn voorwiel zegmaar wegzakt en dus een soort van blokkeerd.
Ik denk zelf dat dit komt, doordat ik te langzaam op de bocht af rijd en niet vergenoeg achterover hang. Kan een beetje gas houden voor de bocht ook helpen?
tweede vraagje
Hoe kun je het beste kleine klippen pakken, dit gaat bij mij ook niet echt soepel.
Owjah en ik zie (hoor) dat mensen vaak ook gas geven net voordat ze neerkomen. Waarvoor doen ze dit?
Ik hoop dat jullie mijn vragen willen beantwoorden( Heb ook al even gezocht maar wou graag nog wat specifiekere informatie).
mvg RJ
mijn rijtechniek
Moderator: ghulst
Je gaat idd te langzaam naar de bocht toe en vergeet gas te geven bij het ingaan van de bocht. De motor moet er "trekkend" doorheen gaan.
Voor de rest niks aan toe te voegen
Voor de rest niks aan toe te voegen
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Pieter het geheim is blijven STAAN! als je vroeg gaat zitten raakt de motor in onbalans. Blijf staan totdat je de bocht in stuurt, dan ga je voorop zitten en geeft tegelijk gedoseerd gas. Je gewicht geeft druk op het voorwiel en de traktie geeft stabiliteit. Als je denkt dat het fout gaat in een bocht is er maar 1 ding te doen GAS geven. en ook altijd bochten mooi rond rijden en niet afkappen.
mvg KAWA # 66
mvg KAWA # 66
Opmerking bij vraag 3.
Als je in mul zand al wat gas geeft voordat je land, dan maakt dat je voorwiel wat lichter en krijg je niet zulke klappen op je stuur.
Mannen zoals RC laten zelfs dan de koppeling schieten om nog sneller op gang te komen
Als je in mul zand al wat gas geeft voordat je land, dan maakt dat je voorwiel wat lichter en krijg je niet zulke klappen op je stuur.
Mannen zoals RC laten zelfs dan de koppeling schieten om nog sneller op gang te komen
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za sep 17, 2005 15:59
Bedankt voor jullie reacties
Eens kijken of het zaterdag nu wat beter gaat...
Eens kijken of het zaterdag nu wat beter gaat...
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: wo dec 06, 2006 15:54
- Locatie: Voorburg
Gas geven bij je landing zal inderdaad de klap wat verlichten van je stuur, maar de energie van de klap zal verschuiven naar de achterpartij van je motor, met name je achterwiel.
Check je spaken dan ook regelmatig.
Dit is dan ook de reden waarom je soms crossers door de achterwiel ziet zakken bij de landing (door je spaken heengaan dus).
Het hangt er wel vanaf onder welke omstandigheden.
Ik heb het al vaak gezien, vooral op Makkinga, de bult na de eerste bocht bij de ingang.
Check je spaken dan ook regelmatig.
Dit is dan ook de reden waarom je soms crossers door de achterwiel ziet zakken bij de landing (door je spaken heengaan dus).
Het hangt er wel vanaf onder welke omstandigheden.
Ik heb het al vaak gezien, vooral op Makkinga, de bult na de eerste bocht bij de ingang.
Bocht in; zolang mogelijk blijven staan en alleen in scherpe bochten op het moment van "omzetten" zover mogelijk naar voren zitten binnenste been naar voren strekken als tegengewicht (indien nodig), je buitenste elleboog zover mogelijk omhoog. Gedoseerd gas geven en je achterwiel het werk laten doen. Zodra je weer gang hebt weer staan.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za sep 17, 2005 15:59
bochten lukken me al wat beter dankzij de goeie tips
Jammer genoeg is het weer de laatste tijd zo slecht dus van het oefen komt de laatste tijd niet meer zoveel.
mvg
Jammer genoeg is het weer de laatste tijd zo slecht dus van het oefen komt de laatste tijd niet meer zoveel.
mvg
Mijn ervaring is juist dat je met slecht weer, dus moeilijkere omstandigheden, veel kunt bijleren omdat je preciezer moet sturen en doseren. Als je daarna opnieuw goede omstandigheden krijgt merk je dat je hebt bijgeleerd.pieterpost666 schreef:bochten lukken me al wat beter dankzij de goeie tips
Jammer genoeg is het weer de laatste tijd zo slecht dus van het oefen komt de laatste tijd niet meer zoveel.
mvg
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za sep 17, 2005 15:59
Jah dat geloof ik best, maar met een dikke laag water op de baan is het mij iets te veel van het goeie. Als de baan iets te doen is ga ik ook zeker heen.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Bij moeilijke bochten met meerdere sporen is het soms beter om eerder te gaan zitten.Wortel schreef:Bocht in; zolang mogelijk blijven staan en alleen in scherpe bochten op het moment van "omzetten" zover mogelijk naar voren zitten binnenste been naar voren strekken als tegengewicht (indien nodig), je buitenste elleboog zover mogelijk omhoog. Gedoseerd gas geven en je achterwiel het werk laten doen. Zodra je weer gang hebt weer staan.
Dus wat jij zegt is niet helemaal waar, dat je zo lang mogelijk moet blijven staan.
Als daar kunt blijven staan, "a la Stefan Everts" kun je er wel sneller doorheen... Vergt wel veel beenspieren en controle! Ik blijf diepe sporen ook nog altijd een lastig punt vinden.mxrider#28 schreef:Bij moeilijke bochten met meerdere sporen is het soms beter om eerder te gaan zitten.Wortel schreef:Bocht in; zolang mogelijk blijven staan en alleen in scherpe bochten op het moment van "omzetten" zover mogelijk naar voren zitten binnenste been naar voren strekken als tegengewicht (indien nodig), je buitenste elleboog zover mogelijk omhoog. Gedoseerd gas geven en je achterwiel het werk laten doen. Zodra je weer gang hebt weer staan.
Dus wat jij zegt is niet helemaal waar, dat je zo lang mogelijk moet blijven staan.
Feit is wel dat als je blijft staan je het gewicht over je stepjes beter verdeeld en minder snel zijwaarts gaat bij rechtuit gaande sporen. En ver vooruit blijven kijken of "door de bocht" kijken helpt mij ook altijd goed.