Tweede keer nou dat ik 't meemaak. Als het blok goed heet is en ik redelijk wat koppeling heb gebruikt valt ineens de druk weg. Dan heb ik alleen vrije slag tot bijna aan het handvat en de koppeling maakt nog nauwelijks vrij. Vorige keer was met Erik V in Riemst, enkele maanden geleden en 't enige wat ik toen heb gedaan was de vloeistof vervangen. Vandaag het zelfde verschijnsel bij een KTM dag van Sommer. Bedankt nog Houten Klaas dat je me op jou motor had laten rijden, maar dat zou ik nooit doen omdat ik bang ben voor de schade wat je NIET ziet...
Was toch wel gezellig!
probleem met hydraulische koppeling
Moderator: ghulst
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Heb ik ook gehad met de KTM in Turkije.
Is waarschijnlijk een keerringkje lek waardoor de hydraulische olie in het carter weg loopt dus vandaar dat je dat niet ziet.
Is waarschijnlijk een keerringkje lek waardoor de hydraulische olie in het carter weg loopt dus vandaar dat je dat niet ziet.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Pruus het klinkt erg waarschijnlijk wat Ad aangeeft.Zo zie je maar weer, ook tijdens een internationale offroadactiviteit kom je forumbekenden tegen.
Pruus ,TTT en Roy Kievit die niet op het forum zit. Twas een leuke training en jammer dat het licht uitging na 40 minuten crosscountry. Het watje moest opgeven.
Pruus ,TTT en Roy Kievit die niet op het forum zit. Twas een leuke training en jammer dat het licht uitging na 40 minuten crosscountry. Het watje moest opgeven.
Hans, onlagns hetzelfde gehad. Onderaan je motorblok zit het pompje dat ervoor zorgt dat je kan ontkoppelen. Als je dat er even afhaalt zul je zien dat er o-ring inzit. Vervang deze en normaal gezien zou je koppeling terug moeten werken. Kostte mij 0.78 €Houten Klaas schreef:Pruus het klinkt erg waarschijnlijk wat Ad aangeeft.
Is het niet, want dan zou je druk bij afkoelen niet terugkomen.adje schreef:Heb ik ook gehad met de KTM in Turkije.
Is waarschijnlijk een keerringkje lek waardoor de hydraulische olie in het carter weg loopt dus vandaar dat je dat niet ziet.
Ik heb er ook wel eens last van gehad.
Meest waarschijnlijk is dat je blok te warm loopt, waardoor de vloeistof in de koppeling gaat koken. (fading, net als bij remmen)
Kan een indicatie zijn dat je sproeier settings niet helemaal in orde zijn.
Of dat je teveel koppeling gebruikt (525?)
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Als dat het geval is zou je kunnen overwegen om een systeem van een 2006 erop te zetten. Je kunt dan normale remvloeistof gebruiken. Deze heeft minder last van oververhitting.
Of niet goed ontlucht.
bedankt voor de reacties, mannen! Maat van me gaat morgen de O-ring van een revisie-set nameten ( kost kompleet bijna 50 zeuro) en als ik 'm in mijn kistje heb zal het zo gepiept zijn. Waar heb jij dat ding gehaalt dan, Jack? Wat me nog enigsins zorgen baart is dat tegelijkertijd het blok vreemd begint te klinken, maar dat kan misschien zijn omdat ik net weer de onderkap heb gemonteerd...? Vandaag heeft íe flink voor z'n bakkes gekregen op de A 73 en diverse afgeoogste akkers: de koppeling was weer tijdelijk weg maar het blok blijft lopen. Bij een acceleratie-test moest ik wel helaas twee Honda's , 500 2takt en een 450 voor laten gaan, haha. Op topsnelheid teruggepakt, natuurlijk
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Nog een keer: doet je koppeling het weer als je motor wat is afgekoeld ?pruus schreef:bedankt voor de reacties, mannen! Maat van me gaat morgen de O-ring van een revisie-set nameten ( kost kompleet bijna 50 zeuro) en als ik 'm in mijn kistje heb zal het zo gepiept zijn. Waar heb jij dat ding gehaalt dan, Jack? Wat me nog enigsins zorgen baart is dat tegelijkertijd het blok vreemd begint te klinken, maar dat kan misschien zijn omdat ik net weer de onderkap heb gemonteerd...? Vandaag heeft íe flink voor z'n bakkes gekregen op de A 73 en diverse afgeoogste akkers: de koppeling was weer tijdelijk weg maar het blok blijft lopen. Bij een acceleratie-test moest ik wel helaas twee Honda's , 500 2takt en een 450 voor laten gaan, haha. Op topsnelheid teruggepakt, natuurlijk
En zit je reservoir ook nog gewoon vol ?
Dan is het dus niet die O ring.
Ik ben er vanaf gekomen met een groter achtertandwiel.
Nou hoef ik er niet zo vaak de koppeling bij te pakken (omdat het te hard gaat in de technische stukken) en rijd ik vaak net een versnellinkje hoger.
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Zo'n rekluse is zo gek nog niet.
Houten Klaas schreef:Zo'n rekluse is zo gek nog niet.
Op dat baantje zaterdag was die rekluse optimaal. Veel korte bochten... lekker met blokkerend achterwiel insturen en de motor omzetten en gas erweer op. Motor slaat toch niet af
Helaas trok ik de 2de uur ook niet helemaal. Te vaak m'n motor moeten oprapen.
Klaas, als troost, ik denk dat er in het 2de uur nog maar 1/3 meedeed.
smurf.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 09:50
- Locatie: Limburg
Het bovenstaande probleem heb ik ook een keertje gehad ...
O-ring was in perfecte staat , maar het cylindertje was ingelopen ..
Dit kan een klein groefje zijn dat je bijna niet ziet , maar wel moet zou moeten voelen .Na het vervangen van een nieuw setje alles terug ok.
Succes
O-ring was in perfecte staat , maar het cylindertje was ingelopen ..
Dit kan een klein groefje zijn dat je bijna niet ziet , maar wel moet zou moeten voelen .Na het vervangen van een nieuw setje alles terug ok.
Succes
Wat me gisteren opviel was dat hij 't ook doet als hij flink warm word zonder koppelinggebruik. Diepe akkers of bergen fijn zand. Weet iemand wat er veranderd is aan de 2006 koppelingsset? Die schijnt tegen volsynthetiesche olie te kunnen en die is vermoedelijk beter bestand tegen de hoge temperatuur.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Hans,
herinner je je nog dat ik je op de transardennaise zei dat je koppeling niet goed ontkoppelde ?
--> wat heb je daarmee gedaan ? Want m.i. slipte je koppeling steeds een beetje ook al had je het koppelingshandle ingetrokken ?
Als je van alle zever af wil zijn
--> nieuw setje onderaan (Sommer verkoopt tegenwoordig heavy duty kits die je daarna volledig kan reviseren aan dezelfde prijs als het KTM origineel)
--> nieuw zuigertje (zit ook in een kitje) in je handle
Geen gezever meer, en kost ook niet erg veel uiteindelijk.
Meet ook eens de drukstang na . Heeft deze de juiste lengte ?
Als je geen hydraulische olie verliest, dan is een mogelijkheid ook dat er lucht in je leiding zit die door de grote hitte uitzet en daardoor je drukstang wegduwt !! Dit heb ik nog al gehoord van anderen !!Dus : goed ontlucht ????
Jo VdB
herinner je je nog dat ik je op de transardennaise zei dat je koppeling niet goed ontkoppelde ?
--> wat heb je daarmee gedaan ? Want m.i. slipte je koppeling steeds een beetje ook al had je het koppelingshandle ingetrokken ?
Als je van alle zever af wil zijn
--> nieuw setje onderaan (Sommer verkoopt tegenwoordig heavy duty kits die je daarna volledig kan reviseren aan dezelfde prijs als het KTM origineel)
--> nieuw zuigertje (zit ook in een kitje) in je handle
Geen gezever meer, en kost ook niet erg veel uiteindelijk.
Meet ook eens de drukstang na . Heeft deze de juiste lengte ?
Als je geen hydraulische olie verliest, dan is een mogelijkheid ook dat er lucht in je leiding zit die door de grote hitte uitzet en daardoor je drukstang wegduwt !! Dit heb ik nog al gehoord van anderen !!Dus : goed ontlucht ????
Jo VdB
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Hier kun je gewoon remvloeistof in doen Dot 5.1 in plaats van hydraulische vloeistof. Het verschil in uit voering,ikke niet weten. Toen ik naar Spanje ben geweest heb ik zo'n set meegenomen. Met 100 euro red je het niet.pruus schreef:Wat me gisteren opviel was dat hij 't ook doet als hij flink warm word zonder koppelinggebruik. Diepe akkers of bergen fijn zand. Weet iemand wat er veranderd is aan de 2006 koppelingsset? Die schijnt tegen volsynthetiesche olie te kunnen en die is vermoedelijk beter bestand tegen de hoge temperatuur.
Uitkijken, niet iedere rubbertje ( ) kan hier tegenHouten Klaas schreef:Hier kun je gewoon remvloeistof in doen Dot 5.1 in plaats van hydraulische vloeistof.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Als er lucht inzit voelt ie ook sponzig. Maar het zou kunnen.Jo VdB schreef: Als je geen hydraulische olie verliest, dan is een mogelijkheid ook dat er lucht in je leiding zit die door de grote hitte uitzet en daardoor je drukstang wegduwt !! Dit heb ik nog al gehoord van anderen !!Dus : goed ontlucht ????
Jo VdB
Ik denk dat je dit hebt gehoord: de koppeling van een ktm werkt via een drukstift die in je blok steekt, naar de andere kant toe, waar je koppelingshuis zit. Die drukstift wordt bediend door de plunjer van je 'slave' cylinder.
Als er nu druk wordt opgebouwd in je blok, (bijvoorbeeld doordat de slang van je carterontluchting klem zit of tegen je uitlaat is gesmolten)wordt die stift naar buiten geperst en drukt daarbij de plunjer terug in de slave cylinder.
Wat je dan merkt is dat je na een recht stuk een keer of wat moet 'pompen' voordat de koppeling weer op druk komt. Echter dan is ie er weer gewoon, dus ook dit zal jouw probleem niet zijn.
Ik hou het op oververhitting.
@ Huskie,
hoi George! Ik weet 't echt niet, kerel. De hoeveelheid olie die verpompt wordt is zo miniem, dat je al een hele tijd met het probleem zou moeten doorrijden...
hoi George! Ik weet 't echt niet, kerel. De hoeveelheid olie die verpompt wordt is zo miniem, dat je al een hele tijd met het probleem zou moeten doorrijden...
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
ik heb eens mee gelezen.. maar sommige dinge slaan echt op niks......dat je druk weg valt heeft dus totaal niks te maken met overhitting van je blok of wat dan ook..hydraulische koppeling is een apart systeem en de mensen die hem er al eens af hebbe gehad weten wat ik bedoel. ik denk dat je hem eens helemaal leeg moet pompen even de slang los koppele kijken naar de keeringen en vuil verwijderen..alles na lopen als je nergens wat ziet dat het gelekt heeft..denk dat ie druk verliest bij de hendel in de buurt gebeurt vaak door een valpartij
succes!
succes!
eat my dust!
Nou , hier wordt goed gebrainstormed! Tof . Denk dat Folie het dichtste bij de waarheid ligt; Koppelinggebruik is niet zozeer de trigger, eerder temperatuur. Vandaag, met nieuwe cups boven en onder (+-100zeuro ) ketel flink opgestookt tijdens hillclimbs in rul zand. De druk viel weer weg. Gestopt, gepompt, werd beter. Motor laten afkoelen ( 15 min ) weer oke. Wel geconstateerd dat er koelvloeistof lekte uit de keerring /overloop van de waterpomp. Alles duidt op een thermisch probleem. Sproeiersetting is mijnsinziens acceptabel, ding loopt goed en rond, maar misschien meer uitsluitsel als de buitentemperatuur daalt...
Carterontluchting moet ik deze week naar kijken! Samen met m'n kromme achtervelg en bijbehorende lekke band, mijn afgebroken helmvizier en de print van mijn handvat tussen mijn schouderbladen, haha wat een kutsport!
Carterontluchting moet ik deze week naar kijken! Samen met m'n kromme achtervelg en bijbehorende lekke band, mijn afgebroken helmvizier en de print van mijn handvat tussen mijn schouderbladen, haha wat een kutsport!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Je bent lekker bezig Pruus
Maar als je soms dacht je jij de enige bent die loopt te kloten, think again
Ik wilde nu het hele verhaal vertellen, maar heb het maar weer gedelete. Was te veel offtopic
Maar als je soms dacht je jij de enige bent die loopt te kloten, think again
Ik wilde nu het hele verhaal vertellen, maar heb het maar weer gedelete. Was te veel offtopic
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Hans een schrale troost.Gisteren in Havelte had Mark Wassink ook problemen met de koppeling. Het is toch geen Ktm kwaal ?
he huskie open maar een nw topicje hoor wij zijn nieuwsgierig
henk-v schreef:he huskie open maar een nw topicje hoor wij zijn nieuwsgierig
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent