probleem met hydraulische koppeling

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

Tweede keer nou dat ik 't meemaak. Als het blok goed heet is en ik redelijk wat koppeling heb gebruikt valt ineens de druk weg. Dan heb ik alleen vrije slag tot bijna aan het handvat en de koppeling maakt nog nauwelijks vrij. Vorige keer was met Erik V in Riemst, enkele maanden geleden en 't enige wat ik toen heb gedaan was de vloeistof vervangen. Vandaag het zelfde verschijnsel bij een KTM dag van Sommer. Bedankt nog Houten Klaas dat je me op jou motor had laten rijden, maar dat zou ik nooit doen omdat ik bang ben voor de schade wat je NIET ziet...
Was toch wel gezellig!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Heb ik ook gehad met de KTM in Turkije.
Is waarschijnlijk een keerringkje lek waardoor de hydraulische olie in het carter weg loopt dus vandaar dat je dat niet ziet.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Pruus het klinkt erg waarschijnlijk wat Ad aangeeft.Zo zie je maar weer, ook tijdens een internationale offroadactiviteit kom je forumbekenden tegen.

Pruus ,TTT en Roy Kievit die niet op het forum zit. Twas een leuke training en jammer dat het licht uitging na 40 minuten crosscountry. Het watje moest opgeven.
Gast

Houten Klaas schreef:Pruus het klinkt erg waarschijnlijk wat Ad aangeeft.
Hans, onlagns hetzelfde gehad. Onderaan je motorblok zit het pompje dat ervoor zorgt dat je kan ontkoppelen. Als je dat er even afhaalt zul je zien dat er o-ring inzit. Vervang deze en normaal gezien zou je koppeling terug moeten werken. Kostte mij 0.78 €
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

adje schreef:Heb ik ook gehad met de KTM in Turkije.
Is waarschijnlijk een keerringkje lek waardoor de hydraulische olie in het carter weg loopt dus vandaar dat je dat niet ziet.
Is het niet, want dan zou je druk bij afkoelen niet terugkomen.
Ik heb er ook wel eens last van gehad.
Meest waarschijnlijk is dat je blok te warm loopt, waardoor de vloeistof in de koppeling gaat koken. (fading, net als bij remmen)
Kan een indicatie zijn dat je sproeier settings niet helemaal in orde zijn.
Of dat je teveel koppeling gebruikt (525?) :lol:
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Als dat het geval is zou je kunnen overwegen om een systeem van een 2006 erop te zetten. Je kunt dan normale remvloeistof gebruiken. Deze heeft minder last van oververhitting.
oossie
Berichten: 387
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

Of niet goed ontlucht.
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

bedankt voor de reacties, mannen! Maat van me gaat morgen de O-ring van een revisie-set nameten ( kost kompleet bijna 50 zeuro) en als ik 'm in mijn kistje heb zal het zo gepiept zijn. Waar heb jij dat ding gehaalt dan, Jack? Wat me nog enigsins zorgen baart is dat tegelijkertijd het blok vreemd begint te klinken, maar dat kan misschien zijn omdat ik net weer de onderkap heb gemonteerd...? Vandaag heeft íe flink voor z'n bakkes gekregen op de A 73 en diverse afgeoogste akkers: de koppeling was weer tijdelijk weg maar het blok blijft lopen. Bij een acceleratie-test moest ik wel helaas twee Honda's , 500 2takt en een 450 voor laten gaan, haha. Op topsnelheid teruggepakt, natuurlijk :lol:
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

pruus schreef:bedankt voor de reacties, mannen! Maat van me gaat morgen de O-ring van een revisie-set nameten ( kost kompleet bijna 50 zeuro) en als ik 'm in mijn kistje heb zal het zo gepiept zijn. Waar heb jij dat ding gehaalt dan, Jack? Wat me nog enigsins zorgen baart is dat tegelijkertijd het blok vreemd begint te klinken, maar dat kan misschien zijn omdat ik net weer de onderkap heb gemonteerd...? Vandaag heeft íe flink voor z'n bakkes gekregen op de A 73 en diverse afgeoogste akkers: de koppeling was weer tijdelijk weg maar het blok blijft lopen. Bij een acceleratie-test moest ik wel helaas twee Honda's , 500 2takt en een 450 voor laten gaan, haha. Op topsnelheid teruggepakt, natuurlijk :lol:
Nog een keer: doet je koppeling het weer als je motor wat is afgekoeld ?
En zit je reservoir ook nog gewoon vol ?
Dan is het dus niet die O ring.
Ik ben er vanaf gekomen met een groter achtertandwiel. :?:
Nou hoef ik er niet zo vaak de koppeling bij te pakken (omdat het te hard gaat in de technische stukken) en rijd ik vaak net een versnellinkje hoger.
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Zo'n rekluse is zo gek nog niet. :wink:
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Houten Klaas schreef:Zo'n rekluse is zo gek nog niet. :wink:
:D :D :wink:

Op dat baantje zaterdag was die rekluse optimaal. Veel korte bochten... lekker met blokkerend achterwiel insturen en de motor omzetten en gas erweer op. Motor slaat toch niet af

Helaas trok ik de 2de uur ook niet helemaal. Te vaak m'n motor moeten oprapen.
Klaas, als troost, ik denk dat er in het 2de uur nog maar 1/3 meedeed.
smurf.
Offroadlover
Berichten: 26
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 09:50
Locatie: Limburg

Het bovenstaande probleem heb ik ook een keertje gehad ...
O-ring was in perfecte staat , maar het cylindertje was ingelopen ..
Dit kan een klein groefje zijn dat je bijna niet ziet , maar wel moet zou moeten voelen .Na het vervangen van een nieuw setje alles terug ok.
Succes
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

Wat me gisteren opviel was dat hij 't ook doet als hij flink warm word zonder koppelinggebruik. Diepe akkers of bergen fijn zand. Weet iemand wat er veranderd is aan de 2006 koppelingsset? Die schijnt tegen volsynthetiesche olie te kunnen en die is vermoedelijk beter bestand tegen de hoge temperatuur.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Hans,

herinner je je nog dat ik je op de transardennaise zei dat je koppeling niet goed ontkoppelde ?

--> wat heb je daarmee gedaan ? Want m.i. slipte je koppeling steeds een beetje ook al had je het koppelingshandle ingetrokken ?

Als je van alle zever af wil zijn

--> nieuw setje onderaan (Sommer verkoopt tegenwoordig heavy duty kits die je daarna volledig kan reviseren aan dezelfde prijs als het KTM origineel)

--> nieuw zuigertje (zit ook in een kitje) in je handle

Geen gezever meer, en kost ook niet erg veel uiteindelijk.

Meet ook eens de drukstang na . Heeft deze de juiste lengte ?

Als je geen hydraulische olie verliest, dan is een mogelijkheid ook dat er lucht in je leiding zit die door de grote hitte uitzet en daardoor je drukstang wegduwt !! Dit heb ik nog al gehoord van anderen !!Dus : goed ontlucht ????

Jo VdB
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

pruus schreef:Wat me gisteren opviel was dat hij 't ook doet als hij flink warm word zonder koppelinggebruik. Diepe akkers of bergen fijn zand. Weet iemand wat er veranderd is aan de 2006 koppelingsset? Die schijnt tegen volsynthetiesche olie te kunnen en die is vermoedelijk beter bestand tegen de hoge temperatuur.
Hier kun je gewoon remvloeistof in doen Dot 5.1 in plaats van hydraulische vloeistof. Het verschil in uit voering,ikke niet weten. Toen ik naar Spanje ben geweest heb ik zo'n set meegenomen. Met 100 euro red je het niet.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Houten Klaas schreef:Hier kun je gewoon remvloeistof in doen Dot 5.1 in plaats van hydraulische vloeistof.
Uitkijken, niet iedere rubbertje ( :?: :oops: ) kan hier tegen :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Jo VdB schreef: Als je geen hydraulische olie verliest, dan is een mogelijkheid ook dat er lucht in je leiding zit die door de grote hitte uitzet en daardoor je drukstang wegduwt !! Dit heb ik nog al gehoord van anderen !!Dus : goed ontlucht ????
Jo VdB
Als er lucht inzit voelt ie ook sponzig. Maar het zou kunnen.

Ik denk dat je dit hebt gehoord: de koppeling van een ktm werkt via een drukstift die in je blok steekt, naar de andere kant toe, waar je koppelingshuis zit. Die drukstift wordt bediend door de plunjer van je 'slave' cylinder.
Als er nu druk wordt opgebouwd in je blok, (bijvoorbeeld doordat de slang van je carterontluchting klem zit of tegen je uitlaat is gesmolten)wordt die stift naar buiten geperst en drukt daarbij de plunjer terug in de slave cylinder.
Wat je dan merkt is dat je na een recht stuk een keer of wat moet 'pompen' voordat de koppeling weer op druk komt. Echter dan is ie er weer gewoon, dus ook dit zal jouw probleem niet zijn.

Ik hou het op oververhitting.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Pruus, blijft je vloeistof nu wel of niet op niveau? Want die vraag is nog niet beantwoord :? Toch?!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

@ Huskie,
hoi George! Ik weet 't echt niet, kerel. De hoeveelheid olie die verpompt wordt is zo miniem, dat je al een hele tijd met het probleem zou moeten doorrijden...
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
KtmRider
Berichten: 22
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 22:38

ik heb eens mee gelezen.. maar sommige dinge slaan echt op niks......dat je druk weg valt heeft dus totaal niks te maken met overhitting van je blok of wat dan ook..hydraulische koppeling is een apart systeem en de mensen die hem er al eens af hebbe gehad weten wat ik bedoel. ik denk dat je hem eens helemaal leeg moet pompen even de slang los koppele kijken naar de keeringen en vuil verwijderen..alles na lopen als je nergens wat ziet dat het gelekt heeft..denk dat ie druk verliest bij de hendel in de buurt gebeurt vaak door een valpartij

succes!
eat my dust!
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

Nou , hier wordt goed gebrainstormed! Tof . Denk dat Folie het dichtste bij de waarheid ligt; Koppelinggebruik is niet zozeer de trigger, eerder temperatuur. Vandaag, met nieuwe cups boven en onder (+-100zeuro :( ) ketel flink opgestookt tijdens hillclimbs in rul zand. De druk viel weer weg. Gestopt, gepompt, werd beter. Motor laten afkoelen ( 15 min ) weer oke. Wel geconstateerd dat er koelvloeistof lekte uit de keerring /overloop van de waterpomp. Alles duidt op een thermisch probleem. Sproeiersetting is mijnsinziens acceptabel, ding loopt goed en rond, maar misschien meer uitsluitsel als de buitentemperatuur daalt...
Carterontluchting moet ik deze week naar kijken! Samen met m'n kromme achtervelg en bijbehorende lekke band, mijn afgebroken helmvizier en de print van mijn handvat tussen mijn schouderbladen, haha wat een kutsport!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

:lol: Je bent lekker bezig Pruus :lol:
Maar als je soms dacht je jij de enige bent die loopt te kloten, think again :)
Ik wilde nu het hele verhaal vertellen, maar heb het maar weer gedelete. Was te veel offtopic :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Hans een schrale troost.Gisteren in Havelte had Mark Wassink ook problemen met de koppeling. Het is toch geen Ktm kwaal ? :wink:
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

he huskie open maar een nw topicje hoor wij zijn nieuwsgierig :twisted:
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

henk-v schreef:he huskie open maar een nw topicje hoor wij zijn nieuwsgierig :twisted:
:!:
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Plaats reactie