koppeling suzuki DR600

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
dr600

Ik heb een suzuki Dr600 van 1988,en heb een slippende koppeling alleen als hij koud staat?,ik kan wel moeilijk ontkoppelen ook als hij koud of warm is,kan mij iemand zeggen hoe dik de platen moeten zijn,of is er iets anders aan de hand,bedankt,een dr600 rijder.
JerOEN XRV
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 11, 2003 20:16
Locatie: Zaandam

Heb ik ook eens gehad met mijn DR600 toen ik van minerale olie overschakelde naar semi-syntheet, toen had ik bij 110 km/h ineens een snelheidsbegrenzer..
Mijn platen waren toen (60.000km) ook al aardig aan het eind. Ik heb nog een werkplaatsboek liggen van die Soes, ik zal morgen eens de minimale maat in opzoeken voor je.

Heb je al geprobeerd om vulringen onder je koppelingsveren te plaatsen? Dan krijgen je platen wat meer druk, hielp bij mij een tijdje..

JerOEN
ATIC#1007 / TCN#397
dr600

hi jeroen,ik heb tot hier toe nog niks ondernomen,ik wacht de resultaten af van u,pas dan zal ik de koppeling repareren,ik zal dan ook de platen meten,en dan zien wat ik kan doen.inieder geval alvast bedankt,zo'n werkplaats handboek,kan je daar nu nog aangeraken,groeten johan.
JerOEN XRV
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 11, 2003 20:16
Locatie: Zaandam

Hoi Johan,
Sorry dat het wat lang geduurd heeft :oops: maar beter laat dan nóg later..
Hier komen de maten: Dubbel D-80.. oeps verkeerde maten..

Frictieplaat 1 (dunne plaat) normaal: 2.92-3.08 mm, limiet: 2.62 mm
Frictieplaat 2 (dikke plaat) normaal: 3.45-3.55 mm, limiet: 3.15 mm
Breedte van de klauwen aan de buitenrand: normaal: 15.8-16.0 mm, limiet: 15.0 mm
Metalen platen 'onvlakheid' max 0.1 mm (plaat op een glasplaat leggen en met een voelermaatje meten)
Veren minimale lengte: 34.0 mm

Hopelijk heb je hier wat aan.
Ik wil best een uurtje voor je achter een kopieerapparaat gaan staan om het werkplaatsboek te kopiëren. Het is de originele Suzuki service manual in het Engels, ca 200 pagina's.
Stuur me dan ff een mailtje
ATIC#1007 / TCN#397
dr600

Hi Jeroen,
Bedankt voor de info,ik zal er zeker wat aan hebben,ik ga hem eerst daags eens opensmijten. nu weet ik welke waarden ik moet meten, :lol:
ik zal je ook op de hoogte houden van resultaten.
En je hoeft niet achter een kopieerapparaat te gaan staan om het werkplaatsboek te kopiëren.het bijzonderste is dat ik de maten heb,zo kan ik mij toch op iets focussen.nogmaals bedankt,en tot schrijfs

johan
dr600

hi Jeroen,hier johan nog eens. jeroen zou het mogelijk zijn om eens in het handboek van dr600 te kijken naar de hoeveelheid voorvork olie ,want ik ga binnen kort nieuwe keerringen steken,sorry voor het lastig vallen,alvast bedankt.

groeten johan
JerOEN XRV
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 11, 2003 20:16
Locatie: Zaandam

Hoi Johan,

Volgens het boek gaat er 475 ml in elke poot, maar je moet niet de hoeveelheid olie meten (je krijgt ze immers nooit helemaal leeg) maar de luchtkamer erboven.
Dat doe je door de veer uit de vorkpoot te halen, de poot helemaal in te drukken en dan de afstand te meten vanaf de olie tot aan de bovenkant van de vorkpoot. Dit moet 170 mm zijn bij de DR600 bij toepassen van de standaard veren. Als je er andere veren (bijv. WP) in hebt moet je de maat aanhouden die ze daarvoor aangeven.

Om de lucht uit de vorkolie te krijgen voor het meten, kun je de vork een paar keer in en uit elkaar drukken.

PS. de standaard viscositeit is SAE 10, mocht je wat aan je demping willen veranderen, doe dat dan door een andere visciositeit en niet door de luchtkamer te veranderen. Bij teveel druk krijgen je keerringen het zwaar te verduren.

Succes
ATIC#1007 / TCN#397
dr600

hoi jeroen,bedank voor de inf,deze moet ik eerst bijstellen hoor want de vork blijft nadansen,ga er nieuwe keerringen in doen.de koppeling is ook nog niet verandert hoor? (bij gebrek aan regen) :D ,nogmaals bedankt en tot later.
groeten johan
Plaats reactie