Past 120/100/18 ook op een 525 EXC?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik vroeg me af of een 120/100/18 ook op een achtervelg van een KTM 525 EXC past waar normaal een 140/80/18 op zit. Zal toch wel? Ik zit te denken om in ieder geval achter eens een Kenda Trackmaster te proberen. Adje is er altijd zo enthousiast over En ik wil nu wel eens wat anders dan die Teraflex waar ik nu al ongeveer 3000km mee rij. Dat ding raakt maar niet op. Ronde hoeken zitten er natuurlijk allang aan.
Ja dat past zeker wel.
Zelfs de 110/100/18 past gewoon.
Zelfs de 110/100/18 past gewoon.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
geweldig die smalle bandjes.
Had zelf eerst een 140-er erom liggen later overgestapt op 120 breed Bridgestone Enduro geweldig.
Veel respons en bakken grip
Had zelf eerst een 140-er erom liggen later overgestapt op 120 breed Bridgestone Enduro geweldig.
Veel respons en bakken grip
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
En waarom zou je de 110 nemen tegenover de 120? Ik bedoel: een 120 is al een stuk smaller en met een 525 wil je natuurlijk ook nog wat grip houden naast de handelbaarheid.adje schreef:Ja dat past zeker wel.
Zelfs de 110/100/18 past gewoon.
Ik heb een 120/100 Pirelli MT 32 en dat wordt echt een beetje een ballon.speedphreax schreef:En waarom zou je de 110 nemen tegenover de 120? Ik bedoel: een 120 is al een stuk smaller en met een 525 wil je natuurlijk ook nog wat grip houden naast de handelbaarheid.adje schreef:Ja dat past zeker wel.
Zelfs de 110/100/18 past gewoon.
Knauwt behoorlijk aan de uitlaatdemper en de achterkant wordt ook net iets te hoog. (scheelt ongeveer 1 omw voorspanning op je shocker)
Ik ga hierna ook naar een band die in ieder geval veel lager is. (120/80, 110/90 ofzo) Volgens mij gaat je fiets daar beter van sturen.
Kijk maar eens waar de GP jongens mee rijden.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Die rijden toch met 19" ? Ik zie trouwens dat de trackmaster er niet is in 120/90 of 80. De Michelin Enduro Comp III wel... hmm.. twijfel twijfelfolie schreef:Kijk maar eens waar de GP jongens mee rijden.
Laatst gewijzigd door speedphreax op do aug 24, 2006 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Michelin. Voor jouw bouwjaar is 120/90 ook OK. Jouw schokbreker is 5mm korter dan de 2003/2004. Dat was een goed idee. Een lagere band is ook een stuk lichter.speedphreax schreef:Die rijden toch met 19" ? Ik zie trouwens dat de trackmaster er niet is in 120/90 of 80. De Michelin Enduro Comp IV wel... hmm.. twijfel twijfelfolie schreef:Kijk maar eens waar de GP jongens mee rijden.
Het was maar om te zeggen dat het past.speedphreax schreef:En waarom zou je de 110 nemen tegenover de 120? Ik bedoel: een 120 is al een stuk smaller en met een 525 wil je natuurlijk ook nog wat grip houden naast de handelbaarheid.adje schreef:Ja dat past zeker wel.
Zelfs de 110/100/18 past gewoon.
Als ik jou was dan zou ik inderdaad ook de 120/100/18 erop leggen.
Deze heb ik ook op mijn honda 18'' velg liggen en op mijn 19'' ligt ook een 120/90/19 op omdat je deze niet in 120/100/19 hebt.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Nou, het is toch maar een 140/80/18 geworden. Ik was toevallig vandaag in de buurt van mxbanden.nl en toen heb ik maar meteen wat meegenomen. Helaas hadden ze de 120 niet.
Nou ja... ik kan toch niet fatsoenlijk rijden dus ik merk dat soort fijnzinnige verschillen toch niet.
Nou ja... ik kan toch niet fatsoenlijk rijden dus ik merk dat soort fijnzinnige verschillen toch niet.
Hier een verhaaltje over de diverse manieren om de maat van een band te specificeren (bron):
Trelleborg motorcycle tyres are produced in standard inch sizes and in metric sizes in compliance with ISO standards. The principle of size designation is shown in the picture, other manufacturers including Mitas, Michelin, Pirelli use metric designation according to ETRTO standards. The difference between the two systems is that the ISO designation is the width of the sidewall (SW), while the ETRTO designation states this width as the width of the overall Tread pattern (OW). The following conversion table can be used as a rough calculation:
Een 110/100-80 heeft dus dezelfde afmetingen als een 120/90-80, heel verwarrend dus....
Trelleborg motorcycle tyres are produced in standard inch sizes and in metric sizes in compliance with ISO standards. The principle of size designation is shown in the picture, other manufacturers including Mitas, Michelin, Pirelli use metric designation according to ETRTO standards. The difference between the two systems is that the ISO designation is the width of the sidewall (SW), while the ETRTO designation states this width as the width of the overall Tread pattern (OW). The following conversion table can be used as a rough calculation:
Code: Selecteer alles
ISO DESIGNATION ETRTO DESIGNATION
TRELLEBORG MITAS, MICHELIN
80/100-21 90/90-21
110/100-18 120/90-18
120/90-18 140/80-18
100/100-19 110/90-19
110/90-19 120/80-19
120/90-19 130/80-19
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Inderdaad behoorlijk vaag en verwarrend. In mijn geval ging het nu om twee maten van hetzelfde merk dus dan maakt het niet uit maar ik snap niet waarom de fabrikanten nou zo nodig twee verschillende systemen gebruiken. Volgens mij is het beter voor alle partijen als er 1 systeem gehanteerd wordt of in ieder geval twee systemen die kwa getallen niet op elkaar lijken zodat duidelijk is welk systeem gebruikt wordt.
speedphreax schreef:En ik wil nu wel eens wat anders dan die Teraflex waar ik nu al ongeveer 3000km mee rij. Dat ding raakt maar niet op. Ronde hoeken zitten er natuurlijk allang aan.
Bij mij zijn de hoeken ook rond na zo'n 3.000 km. Maar neem je een tapijtmes en een brandertje, dan kan je ze heel simpel bijsnijden.
Ik heb die van mij inmiddels al 2 keer bijgesneden én gesiped.
Noppy
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
En hoe snij jij hem precies bij? Mes heet maken en dan twee keer snijden (1 keer naar het karkas toe en 1 keer met het karkas mee). Ben je niet bang dat je en kerf krijgt waardoor je nop gaat afscheuren?Noppy schreef:speedphreax schreef:En ik wil nu wel eens wat anders dan die Teraflex waar ik nu al ongeveer 3000km mee rij. Dat ding raakt maar niet op. Ronde hoeken zitten er natuurlijk allang aan.
Bij mij zijn de hoeken ook rond na zo'n 3.000 km. Maar neem je een tapijtmes en een brandertje, dan kan je ze heel simpel bijsnijden.
Ik heb die van mij inmiddels al 2 keer bijgesneden én gesiped.
Noppy
Nee,
Het is een soort supertaai drag race rubber.
Ik was laatst samen met Jan rijden in Noord-Frankrijk over een paar super scherpe steenbeddingen. Teraflex was opgesneden.
Bij zijn overigens nieuwe Desert waren er diverse repen/happen vanaf, bij mij helemaal niets. Een Desert is toch wel het meest extreme dat ik ooit kende.
Alleen snijden als het mes nog roodgloeiend is. Twee snedes is niet haalbaar, aangezien hij dan te veel afkoelt. Je verliest dan de controle en begint uit te schieten. Tapijtmes, dus geen gewoon Stanleymes, is wel een vereiste, anders zou 't mij ook niet lukken!
Noppy
Het is een soort supertaai drag race rubber.
Ik was laatst samen met Jan rijden in Noord-Frankrijk over een paar super scherpe steenbeddingen. Teraflex was opgesneden.
Bij zijn overigens nieuwe Desert waren er diverse repen/happen vanaf, bij mij helemaal niets. Een Desert is toch wel het meest extreme dat ik ooit kende.
Alleen snijden als het mes nog roodgloeiend is. Twee snedes is niet haalbaar, aangezien hij dan te veel afkoelt. Je verliest dan de controle en begint uit te schieten. Tapijtmes, dus geen gewoon Stanleymes, is wel een vereiste, anders zou 't mij ook niet lukken!
Noppy
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik bedoelde eigenlijk niet te vragen of je twee snedes ineens maakte maar meer hoe en in welke richtingen je sneed en of je daar geen kerf mee krijgt.Noppy schreef:Nee,
Het is een soort supertaai drag race rubber.
Ik was laatst samen met Jan rijden in Noord-Frankrijk over een paar super scherpe steenbeddingen. Teraflex was opgesneden.
Bij zijn overigens nieuwe Desert waren er diverse repen/happen vanaf, bij mij helemaal niets. Een Desert is toch wel het meest extreme dat ik ooit kende.
Alleen snijden als het mes nog roodgloeiend is. Twee snedes is niet haalbaar, aangezien hij dan te veel afkoelt. Je verliest dan de controle en begint uit te schieten. Tapijtmes, dus geen gewoon Stanleymes, is wel een vereiste, anders zou 't mij ook niet lukken!
Noppy
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik bedoelde eigenlijk zoals de afbeelding hieronder. Ik dacht dat je twee keer zou snijden en dan ontstaat op de hoek waar 1 en 2 elkaar ontmoeten altijd een kerf van waaruit je nop kan gaan afscheuren. Maar ik begrijp dat jij in 1 haal meteen van 1 naar 2 snijdt?Noppy schreef:Ik snij altijd van de binnenkant van de band naar de buitenkant.
Wat bedoel je met een kerf?
Ik snij de nop halverwege af en laat de basis dus zitten. Hierdoor hoef ik dan niet dicht bij het karkas te zijn en ik creëer feitelijk 2 scherpe hoeken. De basis blijft sterker en er is minder hefboom op de snede die ik (onvermijdelijk) achterlaat.
Daarnaast splijt ik de nop dwars op de rijrichting nog eens dwars doormidden. Dit laatste techniekje staat bekend als 'siping'.
Zie www.sipers.nl voor meer info. Werkt dus ook goed in modder en sneeuw.
Noppy
Daarnaast splijt ik de nop dwars op de rijrichting nog eens dwars doormidden. Dit laatste techniekje staat bekend als 'siping'.
Zie www.sipers.nl voor meer info. Werkt dus ook goed in modder en sneeuw.
Noppy
.Bij mij zijn de hoeken ook rond na zo'n 3.000 km.
Met een beetje vermogen in je motor zijn je hoeken en de rest van de van je noppen gewoon binnen de 1000 km naar de knoppen.
Pak dan gewoon zo'n onvolprezen "Kenda Trackmaster" voor de off-road rijder of een een Michelin Enduro Comp III voor KNMV wedstrijden.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Mja... ik hoef die Teraflex ook niet zo nodig meer. Begrijp me niet verkeerd: Hij is op sommige types ondergrond erg goed maar wel erg zwaar en ook loopt hij behoorlijk aan tegen de uitlaat en spatbord. Ik wilde hem voor de lol nog wel een keer proberen op te snijden maar daarna koop ik er niet weer eentje. Ik heb nu alweer een Enduro Competition III liggen.Redski schreef:.Bij mij zijn de hoeken ook rond na zo'n 3.000 km.
Met een beetje vermogen in je motor zijn je hoeken en de rest van de van je noppen gewoon binnen de 1000 km naar de knoppen.
Pak dan gewoon zo'n onvolprezen "Kenda Trackmaster" voor de off-road rijder of een een Michelin Enduro Comp III voor KNMV wedstrijden.
Die competition is een heerlijke band; ik heb er nog twee afgekloven op zolder liggen voor de geïnteresseerde beginners.
Mijn hoop is gevestigd op de Teraflex I; die heb ik in 19" gewogen naast de Competition IV 18" en hij is 200 gr zwaarder maar heeft toch meer nop (2cm).
De maten zijn ook meer 'enduro' : 100/100-18. Ik heb er maar eens vijf besteld, al is het alleen maar voor eigen gebruik.
Ik rijd zelf zelden of nooit KNMV-ritjes, dus geef niet zo om de FIM-keuring, des te meer om de DOT-keuring.
Noppy
Mijn hoop is gevestigd op de Teraflex I; die heb ik in 19" gewogen naast de Competition IV 18" en hij is 200 gr zwaarder maar heeft toch meer nop (2cm).
De maten zijn ook meer 'enduro' : 100/100-18. Ik heb er maar eens vijf besteld, al is het alleen maar voor eigen gebruik.
Ik rijd zelf zelden of nooit KNMV-ritjes, dus geef niet zo om de FIM-keuring, des te meer om de DOT-keuring.
Noppy