Hallo luitjes..
tijdens een ritje hoorde ik telkens bij het loslaten van het gas een soort vogeltje uit het motorcompartiment komen.. zodra hij bij pakweg 3000/4000 toeren kwam ontstond het.. balend terug, voor hij nog in de soep loopt.. thuis hoorde ik hetzelfde geluid zachtjes, toen ik hem de schuur in duwde..
nog eens goed kijken, en verrek.. uitlaat steuntje afgebroken, de hele bocht resoneerd nu mee.. makkelijk te (laten) lassen, dat wel..
en nu waarschijnlijk de stomste vraag der vragen: van welk materiaal is mijn bocht gemaakt?? rvs, of gewoon staal?
het is een ktm 380 uit 98, ik geloof de originele uitlaat nog..
Bedankt!
simpele vraag, welk materiaal is de uitlaat?
Moderator: ghulst
Er bestaat niet-magnetisch RVS, maar de meeste soorten zijn wel meer of minder magnetisch, vooral dieptreklegeringen zoals je die voor een uitlaatbocht zou gebruiken.TTT schreef:magneetje ertegen houden: plakt ie is het gewoon staal, anders rvs of aluminium.
Op onze RVS koelkast hangt een magnetisch handoekenrekje.
Heb je dan een Tig lasapparaat ? Ik zou 'm denk ik gewoon met ongelegeerd staal lassen, likje menie of zinkverf erop en klaar is kees. Ook al was ie van RVS. Geen gedoe met RVS elektroden. Heb ik mechanisch gezien niet zoveel vertrouwen in, zeker bij een kapotgetrilde uitlaat.
Tweetaktuitlaat wordt ook nogal eens autogeen gelast (of soms hardgesoldeerd)
Niet iedereen heeft TIG-spullekes thuis staan (autogeen ook niet trouwens, gelukkig woont er bij mij wel zo'n flessenstel)
Niet iedereen heeft TIG-spullekes thuis staan (autogeen ook niet trouwens, gelukkig woont er bij mij wel zo'n flessenstel)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
bedankt voor de berichten..
Had het truukje met de magneet zelf ook nog kunnen bedenken, stom van mezelf.. hij kleeft er mooi stevig aan vast, dus je zou zeggen staal..
maar het ziet er uit als rvs, en is na 10 jaar (denk ik) nog niet echt verroest...
ik denk dus rvs, titanium iig niet.. het is toch al vrij oud..
maar goed.. ik heb al een brilliant plan: ik neem hem mee naar mijn school, afdeling werktuigbouw. daar hebben ze elektrisch, mig/mag, tig en autogeen.. en dan weten ze vast wel raad met het bochtje..
en folie, je hebt er niet veel vertrouwen in? meestal is een goede! las sterker als het materiaal zelf.. en bovendien, hij is toch al kapot dus wat kan er mis gaan.. nieuw kan altijd nog..
bedankt!
Had het truukje met de magneet zelf ook nog kunnen bedenken, stom van mezelf.. hij kleeft er mooi stevig aan vast, dus je zou zeggen staal..
maar het ziet er uit als rvs, en is na 10 jaar (denk ik) nog niet echt verroest...
ik denk dus rvs, titanium iig niet.. het is toch al vrij oud..
maar goed.. ik heb al een brilliant plan: ik neem hem mee naar mijn school, afdeling werktuigbouw. daar hebben ze elektrisch, mig/mag, tig en autogeen.. en dan weten ze vast wel raad met het bochtje..
en folie, je hebt er niet veel vertrouwen in? meestal is een goede! las sterker als het materiaal zelf.. en bovendien, hij is toch al kapot dus wat kan er mis gaan.. nieuw kan altijd nog..
bedankt!
hallo Miyel
wij hebben een tig apparaat thuis staan.
je mag rustig een keer lang (aan) komen. (Aalten)
succes er mee.
Marco
wij hebben een tig apparaat thuis staan.
je mag rustig een keer lang (aan) komen. (Aalten)
succes er mee.
Marco
Uitlaat van een SX380 is m.i. van staal en voorzien van een nikkellaagje..
Ik denk inderdaad RVS, zoals ik al zei blijft je magneetje daar best aan plakken.miyel schreef: en folie, je hebt er niet veel vertrouwen in? meestal is een goede! las sterker als het materiaal zelf.. en bovendien, hij is toch al kapot dus wat kan er mis gaan.. nieuw kan altijd nog..
bedankt!
Wat ik je afraadde was om elektrisch te gaan lassen met beklede RVS elektroden. Daarmee breng je namelijk erg veel hitte in, dat leidt tot hardingsverschijnselen bij het afkoelen, daardoor breekt zo'n reparatie vaak weer net naast de las. Vooral bij gelegeerde staalsoorten (RVS) en vooral bij plaatwerk.
Tig lassen is veel beter omdat je de hitte heel plaatselijk en geconcentreerd inbrengt. Daardoor is het totaal veel minder en kan het beter door het omliggende metaal worden afgevoerd.
folie, ik had het verkeerd begrepen.. elektrisch lassen was ik sowieso niet van plan, al is het maar omdat het resultaat veel minder mooi is als bij tig..
verder volkomen gelijk over de hardings verschijnselen.. ben je soms een werktuigbouw kundige?
verder volkomen gelijk over de hardings verschijnselen.. ben je soms een werktuigbouw kundige?
Ja. Werkbouwtuig. Kundig moet je over jezelf eigenlijk niet zeggen.miyel schreef:folie, ik had het verkeerd begrepen.. elektrisch lassen was ik sowieso niet van plan, al is het maar omdat het resultaat veel minder mooi is als bij tig..
verder volkomen gelijk over de hardings verschijnselen.. ben je soms een werktuigbouw kundige?
Vernikkeld ongelegeerd staal zou het trouwens heel goed kunnen zijn.
Volgens mij geeft dat minder kans op scheuren en valt het lichter te construeren. Is ook goedkoper.
Uitlaat is van staal, kun je met zo'n beetje alles lassen wat er aan apparatuur bestaat.
Tis alleen jammer van je nikkellaag
Ik las elektrisch met een ni-chroma electrode.
Blijft prima zitten ondanks de andere adviezen
suk6
Tis alleen jammer van je nikkellaag
Ik las elektrisch met een ni-chroma electrode.
Blijft prima zitten ondanks de andere adviezen
suk6
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
okee..
heb het even overlegt met de deskundige van mijn opleiding (doet ook aan enduro) en die zegt dat het waarschijnlijk staal is, en het best tig te lassen terwijl de complete bocht nog aan de motor zit. dit omdat er anders iets krom zal trekken en hij onder spanning gemonteerd word. de gebroken delen zitten tegen elkaar aan, dus dit moet goed kunnen.
volgende week bij droog weer dus met de motor naar school!
bedankt en ik laat horen wat er uit is gekomen..
heb het even overlegt met de deskundige van mijn opleiding (doet ook aan enduro) en die zegt dat het waarschijnlijk staal is, en het best tig te lassen terwijl de complete bocht nog aan de motor zit. dit omdat er anders iets krom zal trekken en hij onder spanning gemonteerd word. de gebroken delen zitten tegen elkaar aan, dus dit moet goed kunnen.
volgende week bij droog weer dus met de motor naar school!
bedankt en ik laat horen wat er uit is gekomen..