2/4 takt ervaringen

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
oossie
Berichten: 388
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

Ben me op dit ogenblik aan het orienteren op een enduro fiets

2 merken Honda en ktm blijven in mijn selectie over.
Van de honda de crf450
en van KTM de 450exc of de 300exc

Ben zelf een beginnende rijder. Heb wel al veel allroad ritten gereden en probeer het onderste uit de kan te wringen van mijn F650GS dakar op klapzand. Maar kom ernstig tekort qua rijwiel gedeelte.
Heb al een paar keer rondjes gedraaid op oa almere met een 525.

Mijn vraag is eigenlijk als je offroad/enduro ritten rijdt. kom je dan rond op een tank van een 300exc?
Kun je met een 2 takt ook behoorlijk op de Ad K routes uit de voeten?

En hoe erg mis je het pientere knopje op een 2 takt.
Wat is het grootste verschil qua onderhoud tussen een 2takt en4takt? Ik weet dat je om de x uur de zuiger moet vervangen.

Ik neig op dit moment sterk naar een 300exc.

Verdere tips zijn welkom.
Noppy
Berichten: 3043
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik zou de 2-takt 300 nemen. Lekker licht, super simpel onderhoud. De ritjes van Ad zijn door hem zelf ook op een 2-takt kawasaki uitgezet. Voor de EXC300 zijn vast wel wat bum- en/of spatbord-tanks te koop voor lange buitenlandse ritten (Noord-Frankrijk was 200 km in één dag en daar zijn de pompen gewoon dicht op zondag, nachtautomaat werkt niet met onze hollandse pasjes).

Op www.mobile.de stonden er vorige maand diverse mooie modellen voor een goede prijs. Die hadden volgens mij bijna zonder uitzondering een knoppie? Die jij op het oog hebt niet?

Noppy
:toost:
Noppy
Berichten: 3043
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

:toost:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

oossie schreef:Ben zelf een beginnende rijder. Heb wel al veel allroad ritten gereden en probeer het onderste uit de kan te wringen van mijn F650GS dakar op klapzand.
Heb ik jou dan niet toevallig een week of twee geleden zien rijden in de gemeente Ede? Wij stonden met 2 man en een Dodge W200 boven op een dikke bult zand, net naast de A30.
oossie
Berichten: 388
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

Ja, dat was ik, mooi stukkie is dat
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Heel verstandig Oossie :wink:

eind van het jaar komt er een 300exc met e-start :)

Ik lees alleen maar goede dingen over de 300, plenty maar doseerbaar vermogen, robuust, licht.
Dus als ik aan een verse motor toe ben, gaat die mee in de shortlist.

Overigens is dat knopje soms handig (als je tot je knieen in een leemgleuf in de ardennen staat, of op een helling in zuidfrankrijk) maar mijn 525 trap ik ook vaak aan mijn gare accu weer eens ontladen is. 1 keer trappen is meestal voldoende.
Een 300exc schijnt net zo makkelijk te starten.
smurf.
oossie
Berichten: 388
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

TTT schreef: eind van het jaar komt er een 300exc met e-start :)
Dat is jammer want ik kijk naar bj 2001/2002 en heel mischien 2003
Nieuw zit er niet in helaas.

@Noppy
In DLD zijn die 300 exc's zelf duurder dan hier en ga echt niet op een bak van 1996 rijden die ook uiteindelijk 3500 euro kost.

Op marktplaats staan er 4. waarvan 2 in mijn straatje passen
Noppy
Berichten: 3043
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Hoi Oossie,

Ik meende er eentje te posten die wél kick- en e-starter had.

Sorry!

Noppy
:toost:
oossie
Berichten: 388
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

Noppy schreef:Hoi Oossie,

Ik meende er eentje te posten die wél kick- en e-starter had.

Sorry!

Noppy
:oops: heb jij weer gelijk maar hij is wel van dergelijke leeftijd dat ik die voorbij laat gaan
Noppy
Berichten: 3043
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Wat zou er dan stuk kunnen gaan als de motor al reeds gereviseerd is? Een buurman van mij wil nl op jacht gaan naar deze omdat hij een lekkere prijs heeft, BPM stelt niets meer voor, dat ding gaat voor 2.700 naar NL!

Wat ik interessant vind aan deze is dat hij gewoon de knipperlichten nog gemonteerd heeft; dat wil zeggen dat hij zeer waarschijnlijk niet gebruikt is om wedstrijden mee te rijden, meer een beetje voor cross country cruisen.

Maar goed, je weet het natuurlijk nooit; ze kunnen deze spulletjes natuurlijk ook achteraf gemonteerd hebben om hem beter verkoopbaar te maken??

Noppy
P.S. Die exemplaren op marktplaats zijn ook niet mis!
:toost:
Plaats reactie