Hey hallo allemaal!
Ik heb sinds november een KTM 200 met kenteken.
Vanavond voor het eerst mee op een crossbaan geweest (in Borculo) na het eerste half jaar 1 off the road rit gereden te hebben en een beetje oefenen op zandwegen en maisvelden.
Maar op de crossbaan is het toch wel wat anders.
Ik heb nogal veel last van diepe sporen in de bocht of er net na ik kom dan aan het slingeren en val er geregeld af.
Wat kan ik daar nou het beste aan doen want ik zie sommige jongens die crossen er zonder probleem doorheen terwijl ik de grootste moeite heb..
Ik kijk ook geregeld achterom of er snellere jongens achter me zitten en als dat zo is gewoon snel aan de kant gaan of is dat niet goed??
Rijden ze me dan niet van achteren aan.
Springbulten gaat volgens mij wel aardig maar die hele stijle dat doe ik maar gewoon rustig aan. Nog tips voor de bulten??
Het grootste probleem is de sporen en de snelle andere jongens op de baan zoals Nick Tuin die was ook aanwezig vanavond maar daar ga ik maar voor aan de kant.
Groeten Bart
Diepe sporen in de bocht
Moderator: ghulst
Bart,Bartuz schreef:Maar op de crossbaan is het toch wel wat anders.
Ik heb nogal veel last van diepe sporen in de bocht of er net na ik kom dan aan het slingeren en val er geregeld af.
Ik kijk ook geregeld achterom of er snellere jongens achter me zitten en als dat zo is gewoon snel aan de kant gaan of is dat niet goed??
Rijden ze me dan niet van achteren aan.
Het grootste probleem is de sporen en de snelle andere jongens op de baan zoals Nick Tuin die was ook aanwezig vanavond maar daar ga ik maar voor aan de kant.
Groeten Bart
Bij sporen moet je feitelijk alleen maar gas geven en dan komt het vanzelf wel goed Met meer trekkracht / snelheid rij je gemakkelijker door de sporen, maar door de hogere snelheid begint ook je angstgevoel te spreken (vallen) en die moet je overwinnen. Ik moet wel zeggen de theorie is gemakkelijk, maar nu als 54 jarige begint het angstgevoel van vallen het te winnen en daar had ik >5jaar geleden echt nog geen last van en reed ik zonder problemen veel harder door diepe sporen.
Je moet niet geregeld achterom kijken maar gewoon je eigen lijn vast houden op het circuit, die (veel) snellere crosser rijdt er wel langs. Steeds uitwijken kan ook gevaar opleveren.
ik had in het begin ook steeds last van die sporen . ze zeiden allemaal dat ik het gas er op moest houden en dan lukte het ook beter.
ik keek ook telkens achterom en ging steeds aan de kant voor de snelle jongens.je moet gewoon je eigen sporen rijden en die achter jou rijden moeten zelf maar kijken waar of hoe ze jou voorbij gaan.
ik keek ook telkens achterom en ging steeds aan de kant voor de snelle jongens.je moet gewoon je eigen sporen rijden en die achter jou rijden moeten zelf maar kijken waar of hoe ze jou voorbij gaan.
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: zo feb 05, 2006 12:34
eej ik rij ook nog niet zo heel lang op de crossbaan .. ik had eerst ook heel erge last van die bochte. ik vond dat echt moeilijk nu vind ik snelheid maken wat moeilijjker op een baan maar iedergeval over die bochten...
theorie van mij (hoe ik het me heb aangeleerd)
: je rijd in een rechte lijn op de bocht af je schakelt eentje trug je remt een beetje en je rijd in het spoor van een ander zonder gas te geven dan kun je makkelijker corigeren vind ik, (wel met beetje vaart) en dan als je halverwegen/bijna uit de bocht bent vol gas erop, want de jongens hiervoor zegge wel gas erop .. maar je moet het ook op de juiste momenten gebruike;) dus niet voor de bocht al flink gaan gasse dus laat je er eerst ff rustig inrijde (voor beginner) en dan vol gas dat lukt et beste .. en kijk veel naar andere rijders !
als je het echt moeilijk vind dan neem je gewoon de buite bocht
en valle maakt niets uit leer je van, je kunt alleen maar beter worden
suc6 bart
groeten Fons
theorie van mij (hoe ik het me heb aangeleerd)
: je rijd in een rechte lijn op de bocht af je schakelt eentje trug je remt een beetje en je rijd in het spoor van een ander zonder gas te geven dan kun je makkelijker corigeren vind ik, (wel met beetje vaart) en dan als je halverwegen/bijna uit de bocht bent vol gas erop, want de jongens hiervoor zegge wel gas erop .. maar je moet het ook op de juiste momenten gebruike;) dus niet voor de bocht al flink gaan gasse dus laat je er eerst ff rustig inrijde (voor beginner) en dan vol gas dat lukt et beste .. en kijk veel naar andere rijders !
als je het echt moeilijk vind dan neem je gewoon de buite bocht
en valle maakt niets uit leer je van, je kunt alleen maar beter worden
suc6 bart
groeten Fons
Honda Cr125
in begin had ik ook last van die "toffe" binnesnporen waar je je zo lekker in kunt gaan slingeren, wat ik dan deed was hetzelfde maar me steeds in de buiten wall smijten, en daar oefenen en elke ronde steeds wat dichter naar binnen proberen te komen.
meestal wordt de buitenwall toch niet gebruikt en kan je je eigen spoor creeren, eens je je eigen spoor gewoon bent probeer je dat eens van een ander en opzij gaan doe ik ook hoor,natuurlijk niet voor iedereen (enkel de grootste zotten), als endurorijder ben ik niet zo zot van het vlammen,al spring ik ook eens graag
greetz
meestal wordt de buitenwall toch niet gebruikt en kan je je eigen spoor creeren, eens je je eigen spoor gewoon bent probeer je dat eens van een ander en opzij gaan doe ik ook hoor,natuurlijk niet voor iedereen (enkel de grootste zotten), als endurorijder ben ik niet zo zot van het vlammen,al spring ik ook eens graag
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Ok dus iets meer lef en dus het gas er meer op in de diepe sporen!
Ik zal het proberen.
Voor de snelle jongens een beetje aan de kant gaan lijkt me wel verstandig want in mijn 2e ronde op de baan in borculo kwam er een kawa aan die gooide zijn motor eigenlijk voor mij in de bocht zodat ik van mijn motor af donderde en hij er vol gas vandoor ging.
Het aanremmen van de bochten hoe kan ik dat het best doen??
Ik laat hem meer een beetje uitvieren maar ik heb wel een beetje gehoort dat je met de achterrem en de koppeling moet spelen maar dan slaat hij mij nogal eens een x dood en dan sta ik ook weer stil..
Nog iets die diepe gaten op de rechte stukken hoe kan ik daar het best overheen? Of moet ik er meer langsheen sturen want die gaten remt ook al behoorlijk af.
In ieder geval bedankt voor de tips jongens
Groeten Bart
Ik zal het proberen.
Voor de snelle jongens een beetje aan de kant gaan lijkt me wel verstandig want in mijn 2e ronde op de baan in borculo kwam er een kawa aan die gooide zijn motor eigenlijk voor mij in de bocht zodat ik van mijn motor af donderde en hij er vol gas vandoor ging.
Het aanremmen van de bochten hoe kan ik dat het best doen??
Ik laat hem meer een beetje uitvieren maar ik heb wel een beetje gehoort dat je met de achterrem en de koppeling moet spelen maar dan slaat hij mij nogal eens een x dood en dan sta ik ook weer stil..
Nog iets die diepe gaten op de rechte stukken hoe kan ik daar het best overheen? Of moet ik er meer langsheen sturen want die gaten remt ook al behoorlijk af.
In ieder geval bedankt voor de tips jongens
Groeten Bart
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Onverwachts aan de kant gaan of omkijken zou ik echt niet doen want dat is een recept voor ongelukken. Het is een beetje ongeschreven wet bij zo'n beetje elke motorsport dat diegene die sneller is ook maar er voorbij moet zien te komen. Hij kan de situatie veel beter overzien als jij. Als hij dat dan doet zodat jij valt dan is dat zijn fout en niet de jouwe.Bartuz schreef:Voor de snelle jongens een beetje aan de kant gaan lijkt me wel verstandig want in mijn 2e ronde op de baan in borculo kwam er een kawa aan die gooide zijn motor eigenlijk voor mij in de bocht zodat ik van mijn motor af donderde en hij er vol gas vandoor ging.
Je kunt wel iets aan de kant gaan maar doe dat nooit onverwachts maar heel duidelijk en geleidelijk.
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: zo feb 05, 2006 12:34
gestrekte benen en armen kom je het makelijkste door de gaten, (gestrekte benen en armen gebruik je ook bij knippen)Bartuz schreef:Nog iets die diepe gaten op de rechte stukken hoe kan ik daar het best overheen? Of moet ik er meer langsheen sturen want die gaten remt ook al behoorlijk af.
en over die bochten laat je erin rijde en dan vol gas en voor de bocht beetje afremme... als je in een rechte lijn erop af rijd kun je ook best de voorrem een paar keer aantikke, dat remt ook goed
suc6
Honda Cr125
Laat je geen verkeerde rijstijl aanleren Bart, gestrekte benen en armen, doe dit nooit, je kunt de grootse blessures oplopen.
de sporen in de bocht neem je met de juiste dosering gas, vooral niet zgn melken aan het gas en bij het uitkomen als het spoor rechter wordt natuurlijk snel gas vermeerderen.
Niet aan de kant gaan voor snellere rijders, dit is gevaarlijk, je noemt Tuin,als deze en anderen goed kunnen rijden en fatsoen hebben, gaan ze met een ruime bocht om je heen.
de sporen in de bocht neem je met de juiste dosering gas, vooral niet zgn melken aan het gas en bij het uitkomen als het spoor rechter wordt natuurlijk snel gas vermeerderen.
Niet aan de kant gaan voor snellere rijders, dit is gevaarlijk, je noemt Tuin,als deze en anderen goed kunnen rijden en fatsoen hebben, gaan ze met een ruime bocht om je heen.
Ehh ik weet niet HOE je dit bedoeld maar gestrekte armenHonda limburg schreef: gestrekte benen en armen kom je het makelijkste door de gaten, (gestrekte benen en armen gebruik je ook bij knippen)suc6
Ik zou zeggen ellebogen omhoog vanuit je schouders in een lijn naar je stuur, dan kan je het beste klappen opvangen enzo.
In ieder geval nooit gestrekt, zodat je armen "op slot" zitten.
Groeten
Vallen, opstaan en weer doorgaan...
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: zo feb 05, 2006 12:34
ik bedoelde het ook niet letterlijk zo
maar jullie snappe wel wat ik bedoel met gestrekte arme en benen..
soms is het moeilijk om een rijstijl via internet te vertelle
maar jullie snappe wel wat ik bedoel met gestrekte arme en benen..
soms is het moeilijk om een rijstijl via internet te vertelle
Honda Cr125
Dit is ook mijn manier, diepe sporen is gewoon je motor met een gedoseerd gas doorheen laten rollen, van in 1 klap vol gas geven trekt je motor alleen uit het spoor van, en dat wil je niet.Alp schreef:Laat je geen verkeerde rijstijl aanleren Bart, gestrekte benen en armen, doe dit nooit, je kunt de grootse blessures oplopen.
de sporen in de bocht neem je met de juiste dosering gas, vooral niet zgn melken aan het gas en bij het uitkomen als het spoor rechter wordt natuurlijk snel gas vermeerderen.
Niet aan de kant gaan voor snellere rijders, dit is gevaarlijk, je noemt Tuin,als deze en anderen goed kunnen rijden en fatsoen hebben, gaan ze met een ruime bocht om je heen.
Je kunt er zo hard mogelijk doorheen komen door het remmen voor de bocht te doen en dan het spoor in te gaan en dan met een redelijke snelheid met 1 vaste gasstand erdoorheen. En bij het uitkomen weer op het gas! Je kunt ook gerust iets voor je blijven kijken naar het spoor, want dan blijf je er beter in hangen.
Buitenbocht pakken kan soms ook sneller zijn hoor, maar dan moet je gewoon echt goed veel gas houden en lekker door die wal heen beuken!
Wanneer je rechte stukken stukken hebt gewoon mooi achterover hangen en gas houden, en zo ver mogelijk vooruit kijken, dan merk je al die rare gaten en sporen ook niet zo op en word je er ook niet zo bang van.
Denk nou niet dat ik zo hard ga, maar dit werkt voor mij het beste. Probleem bij mij is de conditie, want je armen krijgen het zo zwaar te voortduren op zo'n zware zandbaan, en als je de kracht niet meer hebt om goed te sturen en te corrigeren word je vanzelf onzeker.
Als de volgende keer nu weer van die snelle mannen aan het rijden zijn, zet dan de motor eens even aan de kant op de stukken waar je moeite mee hebt en kijk eens hoe die mannen het doen. Let dan vooral op de positie op de motor. Probeer dan zelf op een lagere snelheid die voor jou goed (zekerheid) hetzelfde. Op die manier leer jezelf de goede techniek en positie aan op de motor en komt de snelheid vanzelf wel een keer.