Olie aftappen....Hoezo effe?????

Moderators: ghulst, Zot

Plaats reactie
Crazylegscrane
Berichten: 3
Lid geworden op: di mar 07, 2006 02:32

Hallo mensen,

Ik ben langzaam maar zeker mijn net aangeschafte XR 600 uit'94 aan het nakijken.
Een van de dingen die ik eigenlijk standaard vernieuw is de olie en natuurlijk filter.
Clymers XR boek erbij,hmmmmm gewoon plug uit linker deksel draaien opvangbak eronder, en tappen maar, o ja om eea te versnellen de peilstok met dop er uitdraaien.
Tja, wel erg weinig olie uitgekomen, terwijl ik toch regelmatig oliepeil check en deze altijd ok is.
He..... er zit nog olie in het frame??????????????? :x
Ok........plug onderin het frame ook los, en ziedaar komt de rest van de olie.
Maar nu de hamvraag:
Hoort dit of is mijn angstig gevoel juist en zit er een olieleiding verstopt?
Kickstarter een paar keer naar beneden getrapt maar er kwam nagenoeg geen olie uit het onderste tappunt.
Heeft er iemand tips of trucks?????
Het oliefilter vertoonde erg veel rommel. Ik denk dat d evolgende stap ook het zeefje in de rechter deksel gereinigd moet worden.

Wie helpt me op weg??

Alvast bedankt!

Groeten

Martin
beat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 20:27
Locatie: voassen

uhm.. die paar trappen had je mischien niet moeten doen. nu moet je weer opletten dat er geen lucht in je oliepomp zit. want dan word er geen olie meer rondgepompt...

in het blok zit nog geen bierglas aan olie en in het frame wel anderhalve liter maar dat schijnt ook per framenummer te verschillen

mischien moet je dan ook gelijk het zeefje in het frame schoonmaken?! dat zit op de olieleiding die uit het frame komt
Crazylegscrane
Berichten: 3
Lid geworden op: di mar 07, 2006 02:32

Hallo Beat,

Bedankt voor de reply.
Olie afgetapt via het tappunt onderin het frame. Vervolgens alles schoongemaakt, en inderdaad ook het zeefje in het carterdeksel. Daarna alles dicht en weer vullen die hap.
en ja hoor, na een dikke anderhalve liter, frame vol.........
Toch weer een paar keer doogetrapt en daar ging de olie!
Alles bij elkaar een dikke 2 liter olie, conform spec's erin.
Alles lijkt goed te gaan zo.
Op naar de volgende problemen.

Als ik d emotor op temperatuur stationair laat draaien, en even iets gas geef heeft d emotor eerst neiging bijna af te slaan, waarna het toerental weer oploopt......... Valse lucht aanzuiging ergens?????????

Ook voel ik als ik vanaf stationair gas wil geven, of de gasschuif even wil blijven hangen. Of meer t gevoel dat er een braampje zit.
Prompt zet je dan iets meer kracht, waarna je dan zodanig veel gas geeft dat je op je achterwiel bijna wegstuiterd.
Kan dit:
Een gasnaald zijn die krom is??????
Een gasschuif zijn die aan t slijten is?????

Andere suggesties?????

Alvast bedankt weer!!!!


Groetjes
Martin
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

bekend XR probleem van plakkende gasschuif.

Oorzaak is een versleten gasschuif, maar de afstelling kan een boel goedmaken.

Heb je mengselschroef al eens afgesteld?
een nieuwe naald en naaldgeleider doet ook wonderen!
Crazylegscrane
Berichten: 3
Lid geworden op: di mar 07, 2006 02:32

Dr Bean,

Bedankt voor deze tip :)

Ik ben er inmiddels achter dat de vorige eigenaar een hoop onderhoud NIET of nooit heeft uitgevoerd...........
Olie probleem is nog niet opgelost, dat heeft nu eerst prio.
De "goedkoopste" manier nu is idd de naald met geleider te vervangen.
Is er trouwens iemand die weet waar ik het best (orginele) onderdelen kan bestellen zoals bijvoorbeeld de naald met geleider??

Ik zit er steeds harder aan te denken om de motor preventief te gaan reviseren.

In principe wil ik het zelf gaan doen, ik ben met mijn vorige fiets (Transalp) achteraf genept met een revisiee van het blok. Als je het zelf doet WEET je tenminste zeker dat er nieuwe onderdelen inzitten. :?

Groet,

Martin
Plaats reactie