Bij de endurokeuring is iets van een kettingbeschermer verplicht meen ik. Gaat dat over dat plastic beschermding op de achterbrug (boven de ketting)
of gaat dat over een afscherming bij het voortandwiel?
Die eerste is namelijk gesneuveld bij mij en ik zou niet graag voor niks 's ochtends vroeg bij de keuring staan straks.
Kettingbeschermer verplicht bij enduro?
Moderator: ghulst
In Belgie is sinds dit jaar de afscherming van het voortandwiel verplicht, dus ik veronderstel in Nederland ook.erwindob schreef:Bij de endurokeuring is iets van een kettingbeschermer verplicht meen ik. Gaat dat over dat plastic beschermding op de achterbrug (boven de ketting)
of gaat dat over een afscherming bij het voortandwiel?
Dit gaat inderdaad over de afscherming van het voorkettingwiel.
Ik heb er ook wel eens gestaan met de keuring en dat ik dat ding er niet op had zitten.
Gelukkig leg ik die wel altijd in de auto als ik die er af heb gehaald.
Ik heb er ook wel eens gestaan met de keuring en dat ik dat ding er niet op had zitten.
Gelukkig leg ik die wel altijd in de auto als ik die er af heb gehaald.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Da's mooi, die heb ik gewoon.
De tekst uit het reglement:
7.07.01
Bij open draaiende kettingen moet een bescherming aangebracht zijn. Deze moet zo gevormd zijn, dat de rijder onder geen omstandigheden in aanraking kan komen met de ketting en de tandwielen.
en
7.07.02
Over het voorste kettingtandwiel moet een bescherming aangebracht wroden. Op de achtervork moet een kettingbeschermer zijn aangebracht zodat het niet mogelijk is om met enig lichaamsdeel tussen de onderse kettingloop en het tandwiel te geraken.
Met name 7.07.01 doet me onderhand een volledig gesloten kettingkast vermoeden ....
De tekst uit het reglement:
7.07.01
Bij open draaiende kettingen moet een bescherming aangebracht zijn. Deze moet zo gevormd zijn, dat de rijder onder geen omstandigheden in aanraking kan komen met de ketting en de tandwielen.
en
7.07.02
Over het voorste kettingtandwiel moet een bescherming aangebracht wroden. Op de achtervork moet een kettingbeschermer zijn aangebracht zodat het niet mogelijk is om met enig lichaamsdeel tussen de onderse kettingloop en het tandwiel te geraken.
Met name 7.07.01 doet me onderhand een volledig gesloten kettingkast vermoeden ....
Hmm.., die tekst is inderdaad niet perfekt. Als we nou eens net doen of het woordje "en" belangrijk is in dit stukkie: ...in aanraking kan komen met de ketting en de tandwielen....erwindob schreef:Ik maakte me ook vooral zorgen over 7.07.01 niet 02 die is me duidelijk
dan gaat deze vooral over het achtertandwiel aan de onderzijde. Husky's en mijn GasGas hadden daar zo'n "schommel"-geleider ipv van zo'n MX-type alu-kunststof blok. Bij voornoemd kon je met je vingers tussen ketting en achtertandwiel komen. Twee jaar geleden begonnen de keurmeesters daarover. Ik heb toen een standaard GasGas MX afscherming gemonteerd (is ook meer solide). Maar ik zie die schommels nog steeds dus is het item kennelijk weer uit de mode bij de keuringen.
Geheel gesloten kettingkasten zijn absoluut niet aan de orde.
Die geheel gesloten kettingkast was ook niet serieus.
Maar ik zou graag van "ervaren enduromannen m/v" horen dat ze zelf ook zonder kettingafschermend plastic aan de bovenkant van de ketting en achterbrug rijden. En dus niet afgekeurd worden daarop.
Ik weet wel dat veel rijders dat ding eraf halen, maar weet niet of dat endurorijders zijn.
Maar ik zou graag van "ervaren enduromannen m/v" horen dat ze zelf ook zonder kettingafschermend plastic aan de bovenkant van de ketting en achterbrug rijden. En dus niet afgekeurd worden daarop.
Ik weet wel dat veel rijders dat ding eraf halen, maar weet niet of dat endurorijders zijn.
Ik ken geen endurofietsen in onze nationale competitie met een beschermer boven de ketting. Alleen standaard een afscherming over het voortandwiel en onderaan de achterbrug bij het achtertandwiel. Deze twee moet je wel hebben om door de keuring te komen, maar dat is geen probleem lijkt me. Is namelijk ook voor jezelf veiliger als je valt en de motor blijft lopen (in de versnelling) en voor behulpzame omstanders (al mag je bij een enduro natuurlijk niet geholpen worden).
Je wilt toch wel 10 bier kunnen bestellen??
Je wilt toch wel 10 bier kunnen bestellen??
Ha, zo'n antwoord geeft vertrouwen. Dankjewel.
Ook al moet ik meestal zelf nog terugrijden na de enduro, minder dan 10 bier is dan wel genoeg, zal ik het inderdaad ook niet in m'n hoofd halen om die andere bescherming thuis te laten.
Ook al moet ik meestal zelf nog terugrijden na de enduro, minder dan 10 bier is dan wel genoeg, zal ik het inderdaad ook niet in m'n hoofd halen om die andere bescherming thuis te laten.
Henk, ik rij anders altijd met het originele KTM kettingscherm boven de ketting . De ketting gaat dan echt langer meehenkzelf schreef:Ik ken geen endurofietsen in onze nationale competitie met een beschermer boven de ketting.
Joop,Joop schreef:Henk, ik rij anders altijd met het originele KTM kettingscherm boven de ketting . De ketting gaat dan echt langer meehenkzelf schreef:Ik ken geen endurofietsen in onze nationale competitie met een beschermer boven de ketting.
Zo had ik 't nog niet bekeken; ik ga mijn kettingscherm ook maar weer eens terugmonteren. Voor 't smeren zit 't scherm iig niet in de weg!
Noppy
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Maar het oog wil ook wat, toch?Noppy schreef:Joop,Joop schreef:Henk, ik rij anders altijd met het originele KTM kettingscherm boven de ketting . De ketting gaat dan echt langer meehenkzelf schreef:Ik ken geen endurofietsen in onze nationale competitie met een beschermer boven de ketting.
Zo had ik 't nog niet bekeken; ik ga mijn kettingscherm ook maar weer eens terugmonteren. Voor 't smeren zit 't scherm iig niet in de weg!
Noppy
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Terug uitgezet in de natuur. Mooi groen van je, Noppy!Noppy schreef:Ja ja,
1 L olie verloren in de natuur...
Noppy
Erelid van Natuurmonumenten...
http://www.natuurmonumenten.nl/de_natuur_in/routes.htm
Hier download ik altijd mijn routes om op zondagochtend vroeg te gaan rijden;-)
Noppy
http://www.natuurmonumenten.nl/de_natuur_in/routes.htm
Hier download ik altijd mijn routes om op zondagochtend vroeg te gaan rijden;-)
Noppy
moet je bij OTR ritten ook een dicht voorste tandwiel hebben?
ik heb dit
als je daar met je viner tussen het tandwiel en ketting wilt komen aan de bovenkant dan moet je heel dunne vingers hebben en bijzonder veel "geluk".
Deze die ik heb is voor de bescherming van het blok bij keting klapper.
Zie niet hoe ik daar nog een plastick plaatje over heen moet krijgen.
Zou het lullig vinden als ik straks bij ee n OTR in NED of Belgie(framont bv.) terug gestuurdt wordt.
dus wei heeft het antwoordt.
ik heb dit
als je daar met je viner tussen het tandwiel en ketting wilt komen aan de bovenkant dan moet je heel dunne vingers hebben en bijzonder veel "geluk".
Deze die ik heb is voor de bescherming van het blok bij keting klapper.
Zie niet hoe ik daar nog een plastick plaatje over heen moet krijgen.
Zou het lullig vinden als ik straks bij ee n OTR in NED of Belgie(framont bv.) terug gestuurdt wordt.
dus wei heeft het antwoordt.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
@brommer , hier mag je idd niet mee rijden in off-road ritten.
Moet dus helemaal dicht zijn.
Of dat in Belgie ook verplicht is weet ik niet.
Moet dus helemaal dicht zijn.
Of dat in Belgie ook verplicht is weet ik niet.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
oke bedankt, weet ik wat ik moet gaan maken voor dat de OTR beginnen.
Of het orginele lullig plastick kapje kopen, heb ik deze beschermer voor niks gekocht.
Nu maar hopen dat ze op de crossbaan niet streng controleren.
verder, het is niet mijn ketting , maar gewoon een voorbeeldfoto van de beschermer.
Of het orginele lullig plastick kapje kopen, heb ik deze beschermer voor niks gekocht.
Nu maar hopen dat ze op de crossbaan niet streng controleren.
verder, het is niet mijn ketting , maar gewoon een voorbeeldfoto van de beschermer.
Laatst gewijzigd door brommer op wo jun 20, 2007 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
Ja hoor. Ik kreeg vorige keer een waarschuwing dat ik de volgende keer de bescherming er weer op moest zetten.adje schreef:@brommer , hier mag je idd niet mee rijden in off-road ritten.
Moet dus helemaal dicht zijn.
Of dat in Belgie ook verplicht is weet ik niet.
Ik wist niet hoe ik de vijzen moest vastdraaien en heb dan maar een nieuwe motor gekocht!
Beter een slecht karakter dan geen karakter
ik heb de laatste keer zonder plastic beschermkapje gereden (dekt vooral de zijkant af), maar wel MET metalen beschermstukje dat de ketting zou moeten verhinderen in het blok te slaan.......
Beter tegen slijtage van de ketting, in dat plastic omhulsel komt alleen maar modder te zitten en dat werkt als schuurmiddel héél goed!!
Geen opmerking gehad, maar laatste keer werd ik niet echt streng gecontroleerd..... Een azijnpisser zal het wel opmerken
Beter tegen slijtage van de ketting, in dat plastic omhulsel komt alleen maar modder te zitten en dat werkt als schuurmiddel héél goed!!
Geen opmerking gehad, maar laatste keer werd ik niet echt streng gecontroleerd..... Een azijnpisser zal het wel opmerken
Die azijnpisser had het in maart inderdaad opgemerkt bij mij. Ik reed ook met enkel het metalen beschermstukje. Niet goed genoeg!hornet911 schreef:ik heb de laatste keer zonder plastic beschermkapje gereden (dekt vooral de zijkant af), maar wel MET metalen beschermstukje dat de ketting zou moeten verhinderen in het blok te slaan.......
Beter tegen slijtage van de ketting, in dat plastic omhulsel komt alleen maar modder te zitten en dat werkt als schuurmiddel héél goed!!
Geen opmerking gehad, maar laatste keer werd ik niet echt streng gecontroleerd..... Een azijnpisser zal het wel opmerken
Beter een slecht karakter dan geen karakter