voor de mechanen onder ons:
leuk toch ?
http://www.reverserotatingrotors.com/index.html
meer gyroscopie
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Gaaf idee!
leuk idee, maar niet nieuw. Het grote nadeel staat er niet in: Meer gewicht in het voorwiel.
Overigens is dit gyroscopische effect ook gebruikt in motorblokken: Door de motor achteruit te laten draaien krijg je een soortgelijk effect. o.a. kawa deed dat lang geleden al.
ALs je het HELE wielgewicht compenseerd val je overigens acuut om! Je ziet dit wel eens bij van die lol-fietsen: Op het voorwiel staat dan gewoon nog een voorwiel gemonteerd, wat via de band achteruit meedraait. Hiermee is niet te fietsen!
Ik denk dat je meer opschiet als je gewoon het voorwiel (en de band) lichter maakt, en/of kleiner maakt. Bij de racerij is die balance tussen ongewenst gyroscopsich effect en voldoende stabiliteit inmiddels al wel gevoonden denk ik.
Overigens is dit gyroscopische effect ook gebruikt in motorblokken: Door de motor achteruit te laten draaien krijg je een soortgelijk effect. o.a. kawa deed dat lang geleden al.
ALs je het HELE wielgewicht compenseerd val je overigens acuut om! Je ziet dit wel eens bij van die lol-fietsen: Op het voorwiel staat dan gewoon nog een voorwiel gemonteerd, wat via de band achteruit meedraait. Hiermee is niet te fietsen!
Ik denk dat je meer opschiet als je gewoon het voorwiel (en de band) lichter maakt, en/of kleiner maakt. Bij de racerij is die balance tussen ongewenst gyroscopsich effect en voldoende stabiliteit inmiddels al wel gevoonden denk ik.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Volgens mij hef je helemaal geen gyroscopische effect op door een vliegwiel de andere kan op te laten draaien.
wordt alleen maar erger.
maw ga je moeilijker de bocht om, gewoon een zo licht mogelijk wiel, lijkt me heel wat beter. En gewoon het wiel in de rijrichting zetten voor je voorwiel neer komt
Veel van die tankslappers zie je onstaan doordat het wiel niet recht (in de rijrichting) op de grond komt. Hoe meer massa je toevoegd hoe groter dat krachtenspel wordt.
wordt alleen maar erger.
maw ga je moeilijker de bocht om, gewoon een zo licht mogelijk wiel, lijkt me heel wat beter. En gewoon het wiel in de rijrichting zetten voor je voorwiel neer komt
Veel van die tankslappers zie je onstaan doordat het wiel niet recht (in de rijrichting) op de grond komt. Hoe meer massa je toevoegd hoe groter dat krachtenspel wordt.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Het idee van extra gewicht is toch inderdaad wel nadelig, denk ik. Er zal ook best nog wat energie verloren gaan bij het laten draaien van de schijf.
Het Kawa idee is dan veel beter.
Het Kawa idee is dan veel beter.
Extra gewicht aan je voornaaf is denk ik inderdaad ongewenst ivm je demping. En zo'n planetairoverbrenging weegt nogal wat. Geeft daarmee ook z'n hele eigen gyro-krachtenspel. Om nog maar niet te spreken van de toegevoegde massatraagheid. Wat zou er gebeuren als je met een stilstaand voorwiel landt na een lange wheely ?speedphreax schreef:Het idee van extra gewicht is toch inderdaad wel nadelig, denk ik. Er zal ook best nog wat energie verloren gaan bij het laten draaien van de schijf.
Het Kawa idee is dan veel beter.
Dit idee lijkt mij een voorbeeld van 'defeats the purpose'.
Ik kan volgens mij zelfs nog wel wat eleganters verzinnen:
ipv van een planetairkast bv een 'harmonic drive' dat is een superlichte overbrenging die ook de draairichting omdraait, weinig wrijving geeft, een hoog koppel aankan en een overbrengverhouding >100. En het ding weegt peanuts !
Vervolgens beide schijven tegelijk achteruit laten draaien met een laag toerental om te compenseren voor de gyroscoop van het voorwiel.
Moet je alleen nog een bekrachtigde remklauw maken. Is ook niet zo moeilijk, warmteinbreng blijft hetzelfde.
(als iemand dit patenteert wil ik mee op de witte kaart...)
Dat komt omdat dat geen compensatie is. De assen vallen nl niet samen.Dr_Bean schreef: ALs je het HELE wielgewicht compenseerd val je overigens acuut om! Je ziet dit wel eens bij van die lol-fietsen: Op het voorwiel staat dan gewoon nog een voorwiel gemonteerd, wat via de band achteruit meedraait. Hiermee is niet te fietsen!
Je hebt geen gyro effect nodig om met een fiets overeind te blijven.
Dat is puur een kwestie van evenwicht. Met een voorwiel zonder massa zou je prima kunnen fietsen, stel je een piepschuim wiel voor. Er is een artikeltje te vinden op dit forum van MIT waarin ze dat mooi uitleggen.
Handige hobby-ist.
Hij probeert het product nu al te verkopen, zal mij benieuwen of er vraag naar is. Zo niet dan moeten ze het commercieel aan de man zien te bregen. Voor als nog zie ik het niet snel onder mijn eigen motor.
Hij probeert het product nu al te verkopen, zal mij benieuwen of er vraag naar is. Zo niet dan moeten ze het commercieel aan de man zien te bregen. Voor als nog zie ik het niet snel onder mijn eigen motor.
# 442
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
- Locatie: Eindhoven
Dit lijkt wel erg veel (identiek) op een motor waarop Wil Hartog in mijn jonge jaren (eind 70'er begin 80'er jaren) in de 500cc klasse uitkwam. Het is bij een aantal experimenten gebleven en heeft nooit opvolging gekregen.
_______________________________________
Festina lente!
Festina lente!