Ik wil een GPS aanschaffen die voor 2 dingen moet dienen
a) navigatie in Europa (door to door) in de auto (dus met gewone wegenkaarten en stembegeleiding)
b) "alle" handigheden off-road (tracks, waypoints, etc) Dat is toch hetgeen ik hier al gelezen heb, want ik ken er momenteel niets van...
--> bestaat zo'n toestel uberhaupt ?
--> zo ja, welk toestel moet ik dan kopen ?
Prijs is van ondergeschikt belang. (niet dat het geld op mijn rug groeit hoor...)
Jo VdB
Welke GPS voor auto en moto ?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Een echte alleskunner de Garmin 276 .
De toestellen, in aflopende volgorde van prijs, die in aanmerking komen, allen van Garmin:
- 276 C
- 60 CX
- Quest I (één)
Voordelen:
- kan tracks opslaan
- heeft uitbreidbaar geheugen
- heeft voice guidance
- kleur, dus goed afleesbaar
- Goede Touratechhouder met veilige afsluiting, ook bij vallen.
- werkt ook met 12V boordspanning én batterijen
Nadelen:
- apparaat is duur in aanschaf
- de geheugenkaartjes zijn niet van een open standaard, dus té duur
Voordelen
- Heeft in de duurste uitvoering ook een electronisch compas
- Heeft een Sirf chip, waardoor hij onder een dicht bladerdek werkt
- Heeft een batterijcompartiment, kan dus ook naar binnen meegenomen worden om de route te plannen
- Heeft goedkope standaard geheugenmodules
- Heeft een geocachefunctie voor schatgraven, een visalmanak en een kalender voor vergeetachtige rallyrijders. Zelfs een wekker en spelletje voor als je gestrand bent in de woestijn!
Nadelen:
- Heeft een batterijcompartiment dat stukgaat zodra je er batterijen in stopt (vooral bij een 1-cylinder)
- priegelig kleine knopjes, niet handig met handschoenen
- de Touratechhouder heeft de afsluitklip aan de onderkant. Positionering is lastig en daarom zit alu afsluitklip bijna altijd in jouw vallijn. Auw!
- Wordt geleverd zónder kaartmateriaal. Tel daar dus nog maar 150 Euri bij op!
- Gaat niet goed om met routes en overdracht naar het apparaat. Herberekenen is niet uit te zetten. Garmin heeft fout toegegeven, maar gaat het niet meer veranderen. Tracksupport is ook buggy, maar ik weet niet of dit inmiddels opgelost is.
- Duurste versie met barometer slurpt batterij 's nachts leeg, aangezien de meeste mensen vergeten de barometer uit te zetten.
- Basisgeheugen is klein, 56MB als ik het goed heb.
Voordelen:
-Wordt geleverd inclusief kaartmateriaal, City Navigator 8 en autolader/geïntegreerde voeding
- Kan waypoints voor klantbezoeken in een optimale volgorde zetten, waardoor de handelsreiziger in de kortste tijd/afstand de meeste klanten het effectiefst kan bezoeken
- 256 MB standaard geheugen
- goede motorsteun verkrijgbaar, die voeding en helmaansluiting regelt voor weinig geld. Sluit aan op RAMmount voetje.
- batterij zit vastgeslodeerd, kan dus niet los of kapottrillen.
Nadelen:
- de trackfunctie werkt onhandig: tracks die vanaf de computer opgeladen worden, dienen een 'systeemnaam' met volgnummer te krijgen; eigen namen kunnen dus niet.
- batterij zit vastgesoldeerd en kan 2.000 keer opgeladen worden
- Antenne zit in een verkeerde positie. Externe antenne op voor- of achterspatbord is aan te raden. Kost 40€ extra.
- Quest 2 (twee) is duurder dan de Quest 1 (één), heeft 1 GB geheugen, maar werkt met gecomprimeerde kaarten. Decompressie belast processor dusdanig, dat de beeldopbouw achter gaat lopen bij de actuele route. Is onbruikbaar, terug naar de tekentafel dat apparaat!
Goede dealers: www.gps.nl en www.futurumshop.be
Veel plezier met je keuze!
Noppy
Edit: Boordspanning 276C aangepast!
- 276 C
- 60 CX
- Quest I (één)
Voordelen:
- kan tracks opslaan
- heeft uitbreidbaar geheugen
- heeft voice guidance
- kleur, dus goed afleesbaar
- Goede Touratechhouder met veilige afsluiting, ook bij vallen.
- werkt ook met 12V boordspanning én batterijen
Nadelen:
- apparaat is duur in aanschaf
- de geheugenkaartjes zijn niet van een open standaard, dus té duur
Voordelen
- Heeft in de duurste uitvoering ook een electronisch compas
- Heeft een Sirf chip, waardoor hij onder een dicht bladerdek werkt
- Heeft een batterijcompartiment, kan dus ook naar binnen meegenomen worden om de route te plannen
- Heeft goedkope standaard geheugenmodules
- Heeft een geocachefunctie voor schatgraven, een visalmanak en een kalender voor vergeetachtige rallyrijders. Zelfs een wekker en spelletje voor als je gestrand bent in de woestijn!
Nadelen:
- Heeft een batterijcompartiment dat stukgaat zodra je er batterijen in stopt (vooral bij een 1-cylinder)
- priegelig kleine knopjes, niet handig met handschoenen
- de Touratechhouder heeft de afsluitklip aan de onderkant. Positionering is lastig en daarom zit alu afsluitklip bijna altijd in jouw vallijn. Auw!
- Wordt geleverd zónder kaartmateriaal. Tel daar dus nog maar 150 Euri bij op!
- Gaat niet goed om met routes en overdracht naar het apparaat. Herberekenen is niet uit te zetten. Garmin heeft fout toegegeven, maar gaat het niet meer veranderen. Tracksupport is ook buggy, maar ik weet niet of dit inmiddels opgelost is.
- Duurste versie met barometer slurpt batterij 's nachts leeg, aangezien de meeste mensen vergeten de barometer uit te zetten.
- Basisgeheugen is klein, 56MB als ik het goed heb.
Voordelen:
-Wordt geleverd inclusief kaartmateriaal, City Navigator 8 en autolader/geïntegreerde voeding
- Kan waypoints voor klantbezoeken in een optimale volgorde zetten, waardoor de handelsreiziger in de kortste tijd/afstand de meeste klanten het effectiefst kan bezoeken
- 256 MB standaard geheugen
- goede motorsteun verkrijgbaar, die voeding en helmaansluiting regelt voor weinig geld. Sluit aan op RAMmount voetje.
- batterij zit vastgeslodeerd, kan dus niet los of kapottrillen.
Nadelen:
- de trackfunctie werkt onhandig: tracks die vanaf de computer opgeladen worden, dienen een 'systeemnaam' met volgnummer te krijgen; eigen namen kunnen dus niet.
- batterij zit vastgesoldeerd en kan 2.000 keer opgeladen worden
- Antenne zit in een verkeerde positie. Externe antenne op voor- of achterspatbord is aan te raden. Kost 40€ extra.
- Quest 2 (twee) is duurder dan de Quest 1 (één), heeft 1 GB geheugen, maar werkt met gecomprimeerde kaarten. Decompressie belast processor dusdanig, dat de beeldopbouw achter gaat lopen bij de actuele route. Is onbruikbaar, terug naar de tekentafel dat apparaat!
Goede dealers: www.gps.nl en www.futurumshop.be
Veel plezier met je keuze!
Noppy
Edit: Boordspanning 276C aangepast!
Laatst gewijzigd door Noppy op di jul 04, 2006 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
276 C heeft een accu.Wanneer deze volledig is opgeladen gaat hij ongeveer 4 tot 6 uur mee.
De 60Cx heeft uitbreidbaar geheugen in de vorm van microSD kaartjes, dus geheugen is geen probleem. Van batterijproblemen heb ik nog nooit last gehad met het allroadrijden op de manier waar ik het op doe. Een Ram-mount heeft geen uitstekende delen, is mooi rond afgewerkt, tracksupport werkt prima, je wilt toch alleen het lijntje zien dat gereden moet worden, en geen verspringende schermen met aanwijzingen.
de quest zit voro dgelijks gebruik in mijn auto.
Kan met 256 mb genoeg kaartmateriaal opslaan om naast de hele benelux ook je vakantie bestemming erin te zetten.
De hele Alto Turia mee gereden en menig ander ritje, o.a. vorig jaar een paar dagen in de Lozere. Heeft stof en onderwater meegemaakt.
De accu gaat minstens een hele dag rijden mee (volgens folder 20 uur maar ik ga uit van 10). Ik heb dan ook geen 12v aansluiting gemaakt.
Werkt tot dusver probleemloos.
Wel op de motor een extra antenne. Minder kwetsbaar en veel betere ontvangst
Kan met 256 mb genoeg kaartmateriaal opslaan om naast de hele benelux ook je vakantie bestemming erin te zetten.
De hele Alto Turia mee gereden en menig ander ritje, o.a. vorig jaar een paar dagen in de Lozere. Heeft stof en onderwater meegemaakt.
De accu gaat minstens een hele dag rijden mee (volgens folder 20 uur maar ik ga uit van 10). Ik heb dan ook geen 12v aansluiting gemaakt.
Werkt tot dusver probleemloos.
Wel op de motor een extra antenne. Minder kwetsbaar en veel betere ontvangst
smurf.
Er zijn mensen die echter meer willen. De andere toestellen van Garmin doen dit zonder moeite, echter de 60-serie blijkt een uitzondering te zijn op de regel. Lees het onderstaande maar:BaGGeR schreef:... tracksupport werkt prima...
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=135 ... highlight=
Op het vlak van routering is de 60 ook prut; hij kan geen routes overnemen uit Mapsource en gaat die altijd herberekenen.
Noppy
Wellicht ten overvloede, je bedoelt misschien de 277C; die is nog niet uit;-)
De featurelijst van de 276C:
* 3.8-inch diagonal, 480 x 320 pixel, 256-color TFT screen with adjustable LED backlight
* Unit dimensions: 5.7"W x 3.2"H x 1.9"D
* Adjustable marine mounting bracket
* Stores up to 3,000 user waypoints, 50 reversible routes (300 waypoints per route)
* 10,000 point automatic track log; 15 saved tracks
* Rechargeable lithium battery offering 5-15 hours of use (depending on backlight settings)
* WAAS-enabled, 12 parallel channel GPS receiver
* Adjustable quad helix receiving antenna with remote antenna capability
* Built-in basemap with automatic routing and turn-by-turn directions
* Accepts standard Garmin data cards and pre-programmed data cards
* Provides separate serial and USB interfaces
* 2 NMEA serial ports
* Offers BlueChart night mode for easier viewing at nighttime
* Large numbers option for easy viewing
* Position formats include Lat/Lon, UTM, Loran TDs, Maidenhead, MGRS, User, and more
* Provides a course deviation indicator when navigating
* Project your position on the map with the configurable complex heading line
* Built-in tide tables and celestial tables for sun and moon calculations
* Alarms: anchor drag, arrival, off-course, proximity waypoint, and clock
* Water resistant to IEC 60529 IPX7 standards (submersible in one meter of water for 30 minutes)
Weet iemand wat die geheugenmodules van de 276C nu kosten per laten we zeggen 512MB of 1 GB?
Noppy
De featurelijst van de 276C:
* 3.8-inch diagonal, 480 x 320 pixel, 256-color TFT screen with adjustable LED backlight
* Unit dimensions: 5.7"W x 3.2"H x 1.9"D
* Adjustable marine mounting bracket
* Stores up to 3,000 user waypoints, 50 reversible routes (300 waypoints per route)
* 10,000 point automatic track log; 15 saved tracks
* Rechargeable lithium battery offering 5-15 hours of use (depending on backlight settings)
* WAAS-enabled, 12 parallel channel GPS receiver
* Adjustable quad helix receiving antenna with remote antenna capability
* Built-in basemap with automatic routing and turn-by-turn directions
* Accepts standard Garmin data cards and pre-programmed data cards
* Provides separate serial and USB interfaces
* 2 NMEA serial ports
* Offers BlueChart night mode for easier viewing at nighttime
* Large numbers option for easy viewing
* Position formats include Lat/Lon, UTM, Loran TDs, Maidenhead, MGRS, User, and more
* Provides a course deviation indicator when navigating
* Project your position on the map with the configurable complex heading line
* Built-in tide tables and celestial tables for sun and moon calculations
* Alarms: anchor drag, arrival, off-course, proximity waypoint, and clock
* Water resistant to IEC 60529 IPX7 standards (submersible in one meter of water for 30 minutes)
Weet iemand wat die geheugenmodules van de 276C nu kosten per laten we zeggen 512MB of 1 GB?
Noppy
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Bestaat de 1 GB garmin kaart dan, de 512 kost in Amerika iets van 110 euro.
Ik kan geen nadelen opnoemen voor de 276.
Ik kan geen nadelen opnoemen voor de 276.
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Wat is het verschil met een een ander toestel, een paar honderd euro. Het beste toestel voor de offroad.
Maar die gaat wel komen? Dat zou goed nieuws zijn! Want de 376C biedt niets extra wat je zinnig kunt gebruiken hier Europa (en wordt ook niet geleverd).Noppy schreef:Wellicht ten overvloede, je bedoelt misschien de 277C; die is nog niet uit;-)
[...]
Noppy
En ach, zolang je niet onder een dik bomendek rijdt is de 276C een prima apparaat. Misschien eens een experimentje doen met een externe antenne, heb ik nog wel ergens liggen. Met de MS1000 ben ik helemaal verliefd geworden op dat ding. Het gemak waarmee je tracks navigeert is zo groot dat ik wanneer ik hem nu voor routes gebruik ik alle aanwijzingen weglaat. Geen "Truus" (had ik al niet) en nu ook geen detailscherm meer van de kruising die komen gaat. Werkt bij mij alleen maar verwarrend.
Ik heb de zoomfactor vast op 120m staan, en dan komt de beeldinformatie voor mijn gevoel het beste overeen met wat mijn ogen om mij heen waarnemen. En dan is er nauwelijks verschil tussen het navigeren van een route en een track.
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Max met gebruik van externe antenne(276) heb ik altijd ontvangst gegehad.
Noppy:
Het blijft een beetje appels met peren vergelijken, het ene pakket zit dit bij en andere dat.
Quest met kaart - 550,00
Quest 2 met kaart- 750,00
276 C met kaart- 1000,00
60 CSx met kaart - 750,00
Allemaal standaard pakketten uit Nederland.
Ga er dan van uit je voor elk toestel nog een goede touratech motorklem moet aanschaffen.
Noppy:
Het blijft een beetje appels met peren vergelijken, het ene pakket zit dit bij en andere dat.
Quest met kaart - 550,00
Quest 2 met kaart- 750,00
276 C met kaart- 1000,00
60 CSx met kaart - 750,00
Allemaal standaard pakketten uit Nederland.
Ga er dan van uit je voor elk toestel nog een goede touratech motorklem moet aanschaffen.
Laatst gewijzigd door Houten Klaas op do jul 06, 2006 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Rond de 550 euro met kaart.Noppy schreef:Pas op Klaas met het vermelden van de Quest 2; dat in nl. brandhout!
Zou je de prijs van de Quest 1 ook kunnen opduiken svp?
Nop
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
De meest complete is voor mij de 276, "low budget" de quest.
En nu alles afwegen, het blijft altijd een compromis.
En nu alles afwegen, het blijft altijd een compromis.
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Tja ik ben een beetje "Garmin Dom".huskie schreef:Er worden nog steeds geen Magellan's aanbevolen?
Is in het bos super!
Ik ben wel benieuwd naar ervaring met andere merken. TomTom go in de blubber of zo.
Hoi,
Na veel speuren, en proberen, en nog eens testen, denk ik dat de Garmin 276C een goede keuze is. Alle kaarten van Europa zijn voorhanden, navigatie op de weg is van huis naar huis, off-road kan ie prima aan omdat hij dit bij maritiem gebruik ook zonder wegennet moet kunnen, hij is trillingsvast en blijft dus heel, de accu gaat heel lang mee maar kan ook op 12v, waterdicht, en zeker niet onbelangrijk..... je kan je eigen kaarten maken met wat creativiteit en veel tijd Oh, en je kan bij Touratech goede mounts krijgen voor op je motor!!!!
Zie foto van de 276C gemonteerd op mijn KTM 640 Adventure, inclusief IMO etc..... als ik 'm tenminste kon toevoegen Mail me voor een foto;-)
Groetjes, Eric
Na veel speuren, en proberen, en nog eens testen, denk ik dat de Garmin 276C een goede keuze is. Alle kaarten van Europa zijn voorhanden, navigatie op de weg is van huis naar huis, off-road kan ie prima aan omdat hij dit bij maritiem gebruik ook zonder wegennet moet kunnen, hij is trillingsvast en blijft dus heel, de accu gaat heel lang mee maar kan ook op 12v, waterdicht, en zeker niet onbelangrijk..... je kan je eigen kaarten maken met wat creativiteit en veel tijd Oh, en je kan bij Touratech goede mounts krijgen voor op je motor!!!!
Zie foto van de 276C gemonteerd op mijn KTM 640 Adventure, inclusief IMO etc..... als ik 'm tenminste kon toevoegen Mail me voor een foto;-)
Groetjes, Eric
Is het onderweg op de motor mogelijk om op een vrij simpele manier waypoints in te geven in de Quest ???
Mijn GPS MAP60 heeft hiervoor een apart knopke (MarK), zie die op de Quest niet zitten.
Mijn GPS MAP60 heeft hiervoor een apart knopke (MarK), zie die op de Quest niet zitten.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!