De koplamp van mijn motor knapt; gemeten: 27 volt WISSELSPANNING! De overige verlichting werkt perfect (achterlicht, remlicht, stadslicht), heb ik ook gemeten: 12-13 volt GELIJKSPANNING.
Wie heeft een verklaring voor dit verschijnsel? Heeft deze motor twee spoelen?
Verlichting XR600R 1988 OPGELOST!!
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: za okt 29, 2005 22:33
- Locatie: Biddinghuizen
Laatst gewijzigd door Poldernoppen op di sep 26, 2006 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Van asfalt slijten je noppen zo hard......
M'n XR400, 2002 heeft ook een gelijk- en wisselstroom circuit.
Alleen het achter en remlicht zit net als de koplamp op de wisselstroom (eigenlijk zat, want ik hem em omgezet om een LED achterlicht beter te laten branden)
De gelijkspanning werd alleen gebruikt voor de knipperlichten en de dashboardverlichting.
Je wisselspanningsregelaar is kennelijk stuk (bij de 400 onder de tank), je gelijkspanningsregelaar (bij de 400 aan de kroonplaat) niet.
Alleen het achter en remlicht zit net als de koplamp op de wisselstroom (eigenlijk zat, want ik hem em omgezet om een LED achterlicht beter te laten branden)
De gelijkspanning werd alleen gebruikt voor de knipperlichten en de dashboardverlichting.
Je wisselspanningsregelaar is kennelijk stuk (bij de 400 onder de tank), je gelijkspanningsregelaar (bij de 400 aan de kroonplaat) niet.
pas op met meten met een multimeter: De spanning is geregeld met een kortsluitregelaar. Daardoor kunnen er best 30V pieken in zitten, maar de effectieve spanning toch gewoon goed 12 V zijn.
spoelen: ja, de XR heeft 2 spoelen, of eigen 2 aftappingen van 1 spoel, maar dat komt op hetzelfde neer.
spoelen: ja, de XR heeft 2 spoelen, of eigen 2 aftappingen van 1 spoel, maar dat komt op hetzelfde neer.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: za okt 29, 2005 22:33
- Locatie: Biddinghuizen
Okee, hartelijk dank tot zover; ik zal eens gaan zoeken. Ik heb de manual van Haynes gekocht, maar het schema wat daar in staat slaat als een l*l op een slagroomtaart. Daar staat de schakelaar van de verlichting niet in en er wordt ook geen melding gemaakt van gelijk- danwel wisselspanning.
Van asfalt slijten je noppen zo hard......
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: za okt 29, 2005 22:33
- Locatie: Biddinghuizen
Het probleem bleek (bij toeval ontdekt!!) heel simpel: onder de buddy was de draad naar de gelijkrichter los. Kwestie van aansluiten en alles doet het weer.
Van asfalt slijten je noppen zo hard......