verslag trip naar italie

OTR-ritten, enduro's, crosswedstijden, roadbookritten, reizen, enz.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
John H
Berichten: 34
Lid geworden op: do feb 24, 2005 21:11
Locatie: ASSEN

Off the Road avontuur in Italië



Alle motorsport beoefenaars herkennen wel het gevoel van: “op dit vakantieadres kom ik terug, maar dan wel met motor”.

Je zit op het strand in het zonnige Toscane ergens midden in Italië en droomt weg, over hoe het hier zou zijn met je motor onder de kont.
De droom wordt af en toe wreed verstoord door de kinderen die vragen:”papa mag ik een ijsje”? .
Om maar snel weer terug te komen in die droom, geef je natuurlijk direct toe, “natuurlijk mag je een ijsje”, ook al zijn ze er bijna misselijk van, maar dat is weer van een latere zorg.
Letterlijk op deze manier zijn de plannen tot stand gekomen voor onze laatste trip naar het Mekka van de enduro sport Italië.

Na enig speurwerk op internet en informatie bij een plaatselijke MX-winkel kwam ik uiteindelijk uit bij een Italiaanse grootheid op enduro en rally gebied nl Gianpiero Findanno.

Findanno in Fuoristrada
Afbeelding

Findanno, voormalig Italiaans Junior Trophy team rijder met veel 6-daagse ervaring in de begin jaren ’80, maakte voornamelijk furore in de Rally Parijs-Dakar met als beste resultaat de 8e plaats in 1988.
In die jaren was hij onder andere fabrieksrijder voor Yamaha France (met Peterhansel) en het BMW team van wijlen Gaston Rahier, totdat een hevige crash (op een 3e plaats in het alg. klassement liggende) een einde maakte aan zijn carrière.

Nu runt hij een eigen OTR school en organiseert meerdaagse trips in de directe omgeving van Perugia nabij het Trasimeno meer en is nog steeds een grootheid in zijn eigen land.

Perugia - Citta del Pieve.
Afbeelding
De avond na aankomst trakteert Gianpiero de groep op een werkelijk voortreffelijk 5-gangen diner in een restaurant met een fantastisch uitzicht over Perugia (150.000 inw.)
Na afloop kwam hij met de mededeling dat de volgende ochtend iedereen om 7.30 uur klaar moest staan en dat een deel van de bagage met de auto naar het ruim 130 km oostelijk liggende Citta del Pieve vervoerd zou worden.
Je kunt je voorstellen dat hij niet van iedereen applaus kreeg, half acht.

De route voerde ons door zeer ruig terrein met veel klimmen en dalen en bracht ons naar historische plaatsen zoals de stad van de “Heilige Franciscus” Assissi.
Tijd om lang stil te staan had hij niet, want zijn motto was: “je komt hier om te rijden en niet om stil te staan”.
We moesten ook wel want de route van die dag was ruim 200 km lang en mensen met ervaring in het rijden in bergachtige gebieden weten dat je dan behoorlijk moet doorrijden.

Meerdere keren test hij de groep om te kijken wat voor vlees hij in de kuip heeft en past daar de route op aan.
Een 2-tal keren waarschuwt hij de groep en verteld dan dat het komende traject alleen is voor zeer ervaren rijders en dat er een mogelijkheid bestaat om een alternatieve route te nemen.
De deelnemers weten dan van zichzelf wie hier wel aan mee moeten doen en wie niet.

Aan het einde van de dag komen we aan in Citta del Pieve ( 18.30 uur) en alsof iedereen er nog geen genoeg van heeft vraagt hij wie er nog zin heeft in een toetje. Een zeer pittige afdaling over geitenpaden met een aantal haarspeldbochten, waar je letterlijk van de motor af moest om de motor “om te zetten”. En dan maar niet de diepte in donderen!!.
Natuurlijk moet je op een dergelijk moment altijd voorzichtig zijn omdat toetjes vaak vragen om problemen is, maar een aantal mensen wilden dit toch niet missen.
Achteraf gesproken had hij absoluut niets teveel gezegd, want een toetje was het zeker en wat een fantastisch uitzicht. !!!!!

De volgende dag zij we via een andere route weer terug gereden naar Perugia waar hij de dag afsloot met een afscheidsdiner in hetzelfde Hotel als de aankomstavond.

De mensen in Italië hadden zeker niets teveel gezegd met de aanbeveling wat betreft Findanno want wat kon die man rijden. “Stoppies” van een meter of 20 en het belangrijkste: deze man houdt gewoon van motorrijden en er een beetje geld mee verdienen is de bijzaak.

Off the Road rit van Siena naar Follonica.

Afbeelding

Na het diner hebben we de bus weer ingepakt en zijn we naar het 120 km noordelijk gelegen Coll. Val D’Elsa gereden, onder de rook van de Historische stad Siena.
Daar aangekomen, voor wat wij dachten een eenvoudige OTR rit, bleek het een waar spektakel. De motoren moesten s’avonds reeds worden ingeleverd en onder het oog van de Toscaanse televisie moesten wij al sleutelend een interview geven aan een plaatselijke Italiaanse schoonheid (daar zijn altijd wel vrijwilligers voor te vinden).

De voornaamste vraag van deze dame was natuurlijk, of wij speciaal voor deze OTR rit naar Italië kwamen.
Dat is een vraag die je aan een bijdehante Nederlander natuurlijk niet moet stellen. Die kwam direct al met het antwoord dat hij speciaal voor haar daar naar toe was gekomen.

Onze smerige motoren werden vlak voor sluitingstijd snel het Parc-Ferme ingeduwd tussen de ruim 900 andere (blinkende) motoren en onder luid applaus van het in groten getale aanwezige publiek konden wij op weg naar het Hotel.

Deze rit, die dit jaar gehouden werd ter nagedachtenis van de in Parijs-Dakar overleden Fabrizio Meoni, heeft als startplaats Col V. D’Elsa en de finish is in Follonica op de boulevard aan het strand van de Middellandse Zee.
Hemelsbreed is de afstand niet meer dan ruim 100 km maar de rit is 230 km lang en wordt op de Italiaanse sites omschreven als “erg pittig” en daar is geen woord teveel aan besteed.

S’ochtends voor de start, was het één groot spektakel, veel muziek en de countdown naar het startschot om klokslag negen uur.
Voor die tijd werd de gehele nederlandse aanwezigheid op het podium geroepen om een officieel aandenken in ontvangst te nemen. Zo voelt het dus om een klein beetje beroemd te zijn, wat een show maken die Italianen er van.

Zoals gezegd viel het startschot om klokslag 9 uur en direct ging de gehele club van 900 rijders van start.
In het begin was het natuurlijk een drukte van jewelste, maar het bleef beperkt tot hier en daar een kleine opstopping, maar dan heb je ook even de tijd te kijken naar al dat moois wat Italië te bieden heeft (ik bedoel natuurlijk wel de motoren.Staat er een nieuwe Aprilia 2-cylinder voor mij die ietwat te krap stond afgesteld, tjonge tjonge wat knalt zo’n ding mooi uit die beide schitterende uitlaatpijpen en dat geluid woowww.


Afbeelding
Het parcours is in één woord fantastisch, alles wat je ook maar kan bedenken zat in het parcours. Zeer veel klimmen en fantastische afdalingen, afdalingen die(door een lekkende water toevoer pijp) soms spekglad waren, droog gevallen rivieren met ontelbare keien en hele stukken van het parcours die dwars door een rivier liepen.
Niks geen lange blaaspaden, nee alleen maar de 1e 3 versnellingen gebruiken en maar weer remmen. Ik heb het gevoel dat ik die dag wel 10.000 keer geschakeld heb.
Wij beschikken als groep toch wel over redelijk veel buitenland ervaring, maar zoals dit heb ik het nog nooit mee gemaakt, geweldig.

Onderweg was er halverwege een lunchstop ingelast, waar broodjes, water en een glas rode wijn werden uitgedeeld. Dat glas rode wijn heb ik maar even door de goot gespoeld want ik had het gevoel dat als ik die zou opdrinken ik meteen op de kop zou staan en met nog 100 km te gaan leek mij dit niet verstandig.

De laatste 10 kilometer naar de kust gaan over de verharde weg naar de boulevard in de badplaats Follonica (en dat vond ik eerlijk gezegd wel lekker)
Daar aangekomen (rond 17.30 uur) waren het Nijmeegse 4-daagse toestanden, veel publiek, de Toscaanse TV , de omroeper voor het interviewtje en het hele circus van de start was bij de finish weer opgebouwd. Wat een ontvangst, weer even voelden wij ons weer een beetje Rossi of 1 van die andere helden.

Kortom een happening om nooit te vergeten met een kleine kanttekening nl het onderweg tanken. Je kunt je voorstellen dat het wel enige tijd kan duren voordat een kleine 100 deelnemers hun tank hebben gevuld, voordat jij aan de beurt bent. Voor volgend jaar moeten we gewoon een tankpost onderweg regelen, misschien zoekt die Italiaans schone van de TV nog wel een bijbaantje ????

Dit evenement wordt jaarlijks gehouden op de 3e zondag van april en kent een beperking v.w.b. het aantal deelnemers. Wil je deze rit ook een keer mee maken?.
In 2007 overwegen we dit evenement in het programma op te nemen, dit i.c.m. een aantal dagen In Perugia onder begeleiding van Gianpiero Findanno.

Neem bij vragen of belangstelling op met John Hoekstra te bereiken onder e-mailadres johnhoekstra@wanadoo.nl

Binnenkort meer foto’s op www.euro-offroad-trips.tk



Afbeelding
YZ-Martin
Berichten: 8
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 07:17
Locatie: Helmond
Contacteer:

Prachtig verhaal hoor, echt super!
Ik zou in 2007 ook wel mee willen doen met een groep, maar is daarbij een kenteken verplicht, en is er een minimum leeftijd?
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Wauw, je weet ons wel lekker te maken met je verhaal en plaatjes.
La Bomba (Can-am quad)
Berichten: 75
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 20:48
Locatie: stedendriehoek

XR goes italy rwin ??
Bombardier , gaan met die banaan.
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik hou ook wel van spaghetti, dit ziet er uit als een fantastische rit!

Noppy
:toost:
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Superrrrr
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Wopke
Berichten: 155
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:46
Locatie: Rottevalle, Friesland

:!:
ja, schrijf mij maar in.
je hebt mijn gegevens.
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

prachtig. wanneer weer?
smurf.
John H
Berichten: 34
Lid geworden op: do feb 24, 2005 21:11
Locatie: ASSEN

Voor iedereen die er interesse in heeft, deze OTR rit wordt weer gehouden en wel op 29 april a.s..
Ik snap wel dat je daar niet alleen voor de rit helemaal naar Italie toe wil, dus als je nog een gids zoekt, die kan ik evt ook nog wel voor je regelen.

Wij gaan zelf dit jaar met 11 man en gaan eerst een aantal dagen rijden in de omgeving van Lucca, oftewel voor de insiders het gebied van de famueze enduro "de Hells Gate".

Er is dus nog een mogelijkheid om bij Gianpierro Findano te rijden en ik wil je beste met hem in contact brengen.
OTR zijn de kosten ongeveer €40,= voor de deelname incl lunch, Findano praat je over ongeveer €300,- voor 2 a 3 dagen.
Zelf verder alles regelen ik help alleen met de contacten leggen en evt advies voor de overnachting bij de OTR rit.

Groeten van John

http://www.euro-offroad-trips.tk
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Mooi verslag en mooie foto's. Dank je wel !!

Jo VdB
Crazybond700
Berichten: 5
Lid geworden op: zo jan 07, 2007 16:57

Zalig, lijkt me echt super zoiets. Toekomst plannen!
John H
Berichten: 34
Lid geworden op: do feb 24, 2005 21:11
Locatie: ASSEN

Eind April de 26e is het weer zover de:

De 240 km lange OTR rit van Colle val D'Elsa naar Follonica. De meest fantastische rit die ik inmiddels 3x gereden heb. Inschrijfkosten ongeveer 35 euro incl lunch en verzekering.
De rit is alleen maar Off Road en met zeer veel variatie (klimmen, bergbeken, gravelpaden, kruip door sluip door, technisch en prachtige afdalingen).
Ik kan zelf helaas niet (werk verplichtingen) maar ik heb begrepen dat mijn maatjes wel gaan. Afgelopen jaar deden er 22 NL's mee.
Indien je nog plek zoekt om eea te combineren met het rijden met een gids in de omgeving van Aulla (vergelijkbare regio waar de Hells Gate gereden wordt) moet je maar even bellen, (van de 29e t/m de 31e januari ben ik bij hem).
BV de zondag de otr rit rijden en dan de maandag t/m woensdag met een gids rijden. De donderdag is Koninginnedag in NL dus weer wat anders dan Amsterdam bezoeken gedurende deze periode.

John 06-22805907

http://www.garganella.it
Plaats reactie