klep rubbers xr600r

Moderators: ghulst, Zot

Plaats reactie
walter
Berichten: 1
Lid geworden op: di jun 06, 2006 13:53
Locatie: chaam

hoi ben pas in het bezit van een xr 600r bj 95 heb hem gekocht
met slechte kleprubbers(wist er van) kan iemand mij vertellen of dat veel werk is en plusminus wat het kost
gr walter
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

walter schreef:hoi ben pas in het bezit van een xr 600r bj 95 heb hem gekocht
met slechte kleprubbers(wist er van) kan iemand mij vertellen of dat veel werk is en plusminus wat het kost
gr walter
Is wel even werk maar niet verschrikkelijk veel. Het probleem zit hem in de complicaties... Best kans dat de klepgeleiders ook versleten zijn en dat je die ook moet vervangen. Dan is het een stuk meer werk en ook kun je dat eigenlijk niet meer met huis-tuin-en-keuken gereedschap doen omdat deze op maat geruimd moeten worden als ze in de kop zitten en omdat je de zittingen daarna opnieuw moet frezen.
StevenD
Berichten: 49
Lid geworden op: ma jul 11, 2005 12:24

hoe weet je dat het de seals zijn en dat niet de zuiger versleten is?
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

psies, XR lekt slecht zelden via de klepseals. Meestal is het gewoon de zuiger(veer) hoor.

maar euhm: blokje naar voren kantelen (of helemaal eruit halen, wat niet zo veel meer werk is) en kop eraf.

Als je het dan zo ver open heb zou ik ook de zuiger en cilinder maar opmeten. das dan ook niet meer zo veel extra werk.
Gast

hier walter ik denk dat het de kleprubbers zijn omdat de motor alleen pluimt als je het gas dicht doet als je rij
en als je dan weer optrek dan is het zo weer weg.
beat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 20:27
Locatie: voassen

ja de zuiger dus want als je het gas afsluit heb je onderdruk in je cilinder en zuigt ie olie langs de zuiger omhoog. als je gas geeft heb je overdruk in je cilinder en duwt ie gassen ed langs de zuiger je carter in
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Bij mijn XR (400) was het ook een klepseal die verantwoordelijk was voor het olieverbruik. Kan dus best wel.

Openmaken .....
Poldernoppen
Berichten: 16
Lid geworden op: za okt 29, 2005 22:33
Locatie: Biddinghuizen

Om er achter te komen wat het is kun je ook eerst even een compressietest uitvoeren. Eerst gewoon uitvoeren en druk aflezen; daarna iets olie op de zuiger en nogmaals uitvoeren en aflezen. Is de waarde in beide gevallen gelijk, dan is de afdichting van de zuiger(veer) voldoende; is de waarde met de olie op de zuiger duidelijk hoger, dan is er compressieverlies via de kleppen.
Van asfalt slijten je noppen zo hard......
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

tja.. die olietest zegt dus wel wat over de afdichting van je zuiger en je kleppen (tesamen), maar niet over de klepseals: die zijn alleen voor een afdichting van de olie in de kop naar de klepgeleiders, en heeft niks met compressiedruk te maken.
Gast

Nee, dat klopt; maar je sluit wel een eventueel defect aan de zuigerveren uit. Op het moment dat in beide gevallen de compressie goed is, en er toch olieverlies danwel verbranding optreedt, is er een grote kans dat toch de klepseals niet goed afsluiten.
Plaats reactie