Transardennaise verslagje.

OTR-ritten, enduro's, crosswedstijden, roadbookritten, reizen, enz.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Vrijdagavond na redelijk voorspoedige reis (wie verbouwt er nu een snelweg en zet en passant een cruciale afrit af, 15 km verder was de volgende :( ) waren Willem en ik nog met daglicht op het terrein. Helen en haar gang waren al aan het bieren. Motor afgeladen, Jo aan de telefoon, even daar biertje gedronken en m'n wenkbrauwen eraf laten schroeien.

Zaterdagochtend TC. Shit, helm controle. Daar gaat mijn butsmuts uit de US niet doorheen komen. Snel helmpje geleend bij Helen's clubje. Nog bedankt :D . Verder stelde de controle niks voor.
Tijdens de briefing was Jo zo vriendelijk om het frans in limburgs te vertalen. Ik vraag mij af, is Jo voor een journalist nu zo kort van stof, of horen die fransen zichzelf zo graag praten? Een verhaal van 3 minuten werd door Jo samen gevat tot "je mag niet buiten de paden rijden"

Zonnetje scheen, lekker starten. Ging vlot. Tot de eerste kleigleuf (nee, geen dame uit zeeland) zich aankondigde. Dat ging lekker, en toen scheen mijn motor er mee uit. Met geen mogenlijkheid aan de gang te krijgen, accu leeg, rechterbeen leeg. Motor uit de gleuf in het bos gezet zodat de rest doorkon. Na 300 passanten had ik het probleem gevonden: bougiekap zat los. De laatste 100 passanten voorbij laten modderen, en lekker in een leeg spoor alleen verder gereden. Na 200 meter kwam ik Jo tegen die zijn inmiddels overleden HP2 in een diep moddergat aan het begraven was. Mag ie verder zelf uitleggen. Ritje verder gereden. Ging heerlijk, kwam bij CP? Erwin tegen. Die was zo vriendelijk "even" te wachten tot ik ook getankt had. Toen kwam er een greppel, leuk dacht ik, ik licht mijn voorwiel lekker hoog, hup sierlijk over de greppel en land mooi met mijn achterwiel op de stenige rand aan de overkant.
Na een paar honderd meter kon ik mijn achterband gaan plakken. Samen met Erwin, was dit in een scheet gedaan. Na een kilometer stond ie weer leeg, de plakkertjes vielen er zo af :cry: . (Kan dit door de kou van de CO2 patronen komen). Weer plakken, dit maal in een mooi weilandje. Pompe, pompe, pompe, blijft sissen. Ventiel bij bb los. Einde oefening. Nog een beetje doorgereden maar dat ging nie lekker. Gelukkig had ik dit keer voor het eerst de assistentie telefoonnummer in mijn mobiel gezet. In Issancourt in de kerktoren geklommen om een beetje ontvangst te hebben (bijzonder hoe dichtbij je nog ontwikkelingsgebieden vind) en de assistentie gebeld. Nadat deze telefoon aan de andere zijde 2x was doorgegegeven was er aan beide zijden van de lijn voldoende taalkennis aanwezig om zinvol te kunnen communiceren. 2 uur later was de onvolprezen suzuki 4x4 met aanhangertje daar om me op te halen. Als troost kreeg ik het biertje van de dame bij het hek.

S'avonds heerlijk gegeten en het meest afzichtelijke schouwspel uit mijn leven gezien. Stel u zich voor: een oudere, duidelijk beschonken man, met minimaal 40 kilo wit lillend vlees boven zijn broekriem en een goede cup c aan tieten gekleed in een protectie vest die een striptease te uitvoering gaf.

Zondag vroeg weer op, stevig ontbijt (stokjebroodje jam) en rijden maar weer. Was lekker vroeg dus kon goed doorrijden. Geen voorgangers dus eigen spoor kiezen en doorrijden in de moddergeulen. 1 keer foute gleuf gekozen, kan je je motor 3 meter achteruit zeulen, terwijl de wielen in de blub verdwenen zijn. Dat extra gebakje van zaterdag avond heb ik daar te plekke verbrand. Daarna moerasje, en toen moest ik echt effe rusten.
De blauwe stukkies gingen ook lekker, geen wachtrijen en zelfs bij de tankstop was ik meteen aan de beurt. Perfect! (de laatste voor de lunch was mooi, een of ander rotsig riviertje steil naar boven :lol: )
Bij CP4, lunch. Er waren een man of 20 aan het wachten. Alleen de lunch wagen was er nog niet. Al wachtend druppelde de lunchplaats vol. Toen we om 13:00 weer verder mochten was het gedaan met lekker alleen rijden. Bij de eerste blauwe klim na de lunch stond er een rij. Maakt niet uit, ik haalde het toch niet tot boven. En de puf voor een 2de poging ontbrak :oops: . Dan maar lekker doooooorrijden, 2de blauwe stuk overgeslagen en om 15:15 weer bij de auto. Moe maar zeer voldaan. Borg kreeg ik probleemloos terug, heerlijk blanchke met citroen gedronken, alles in de voiture en remorque geladen en rijen. Bij het benzine station moesten Willem en ik constateren dat we geen 20 meer zijn, jesus, wat kostte het moeite je eigen weer rechtop te vouwen.
Bij Luik een regenbui van tropische proporties getrotseerd, die had je niet in het bos willen hebben.

Volgend jaar weer? Jazeker, maar de organisatie deelde mede dat door de strengere regelgeving het niet zeker meer is. Toch heb ik alleen maar zwaaiende mensen onderweg gezien. De groenen wonen zeker allemaal in Parijs.
Laatst gewijzigd door TTT op di jun 20, 2006 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
smurf.
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Toine als je vaker van dit soort ritjes weet moet je het laten weten ga ik met je mee.

Groet Klaas
Gast

Knap verhaal TTT, als ik het zo lees is het spijtig dat ik er niet bij kon zijn.
quickly
Berichten: 32
Lid geworden op: do jan 27, 2005 15:47
Locatie: Haasdonk - Beveren
Contacteer:

hallo
kan me helemaal vinden in het verhaal van TTT voorts twas het weer super en een perfekte geoliede organisatie.
volgend jaar hopelijk terug.
ps. en hoe is het JO verlopen met de HP2 had hem nog gesproken
voor de start ,maar savonds was er geen HP2 te bespeuren.
peter (quickly)
Afrika reizen , Marokko, Senegal
Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

Mooi verslag Toine, en je maakt ons wel heel nieuwsgierig naar het verhaal van Jo en de HP2. Heeft het een happy-end ?
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Erik V schreef:Mooi verslag Toine, en je maakt ons wel heel nieuwsgierig naar het verhaal van Jo en de HP2. Heeft het een happy-end ?
Jo heeft extra biertijd gehad. Hij was heel vrolijk zateravond.
Hoe ze die HP2 uit die modderbak gekregen hebben weet ik niet. In iedergeval niet rijdend. Misschien staat ie er nog wel :roll:

De KTM 950 enduro kwam ik zaterdag middag op mijn lekke achterbandje nog tegen, die was dus wel rondgekomen. Is ie ook zondag rondgekomen?

Blijft voor mij een raadsel hoe je zo'n rit met al die gladde passages en vette diepe modder op zo een zware machine wilt/kunt rijden.
smurf.
Gast

Hi buzzers,

de ronde was echt gaaf, in het begin een beetje saai met veel veldweggetjes en een paar vette leemplassen... na de eerste tankstop (op 70km?) begon het wat gevarieerder te worden (ja en spannender ook). Er was een zeker punt dat iedereen (man/vrouw en machine) dezelfde kleuren had (leemgrijs..) en alleen de kenners de machines nog konden onderscheiden aan het uitlaatgeluid :) !
Ik was zo dankbaar voor deze mooie ronde dat ik spontaan zonder er erg in te hebben moeder aarde heb gekust (3 maal scheepsrecht) gelukkig was er weinig te betreuren aan mijn lieve motortje... maar zelf heb ik bij de laatste buts een verrekte (ja letterlijk en figuurlijk) knieband opgelopen. Er waren types bij die zo bang waren op de harde stenen te vallen dat ze ervoor kozen dit in die lekkere leemputten te doen... Zo reed er me een voorbij die met iets teveel bravoure door de grootste plas van de dag wilde rijden en totaal verdween incl. machine).Ik kon eigenlijk niet meer schakelen maar een KTM 525 kan veel in zijn 3 hahahaha enfin toch uitgereden maar 's avonds tijdens het avondeten en de uiterst gezellige uren erna werd ik er steeds zekerder van dat de volgende dag voor mij een flop zou worden... ondanks 'bemoedigende woorden' van 'TEAM HONDA Limburg' hahahaha over imagoverlies etc etc... Wat hebben we gelachen!! Boyz het was echt TOP, volgend jaar weer... en dan neem ik ook een batterij worsten, sate's en lappen vlees mee voor op de BBQ. Ik ben dan ook gegaan om ca. 23.59.. was om 03.45 thuis en kon tijdens de tankstop bijna mijn auto niet meer in of uit vanwege die shitknie... de man bij de pomp lag dubbel...
Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar de ervaringen van de 2-de dag die ik heb moeten missen...
Hans (Preus) of Jo zouden jullie mij jullie e-mail adressen kunnen doormailen, ik heb nog wel wat foto's voor jullie en ik ben natuurlijk reuze benieuwd naar de film die Rogier/Roger(?) gemaakt heeft met zijn helmcamera. Ik kreeg een bericht terug van de mailserver dat de mail die ik hem stuurde niet ontvangen kon worden!
Enfin ik hoor het wel...

Cheers
Felix.

PS tsja die HP2; staat in ieder geval niet voor 2-de hoogtepunt... :evil:
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

lullig van je knie, fee, dat had ik niet meegekregen.

Dat van die BBQ ga ik volgend jaar ook doen. Gewoon effe eerder op pad.
En, zoals Helens crew, een gasbrander, koekepan en eieren met spek voor s'ochtens :lol:
smurf.
Gast

Hmmm tsja net uit ziekenhuis terug.. heb een gedeeltelijk gescheurde mediale band. knie is dus wat zwabberig en daarom hebben ze er een enorm apparaat op mijn been gezet dat eufemistisch 'brace' wordt genoemd.. voel me net robocop! De genezing zal ca 6 wkn bedragen en hopelijk sneller, heb nu al genoeg van dat ding

groeten Felix.
sipke
Berichten: 19
Lid geworden op: di okt 12, 2004 12:39

Voor mij was het de eerste keer. Heel toffe dag gehad met een 20 jaar oude Ténéré die wonderwel heel bleef. Enkel een koppelingskabel afgebroken op 50km van het einde, de eerste dag, en een lekkend kleppendeksel dat snel gefikst was dankzij de siliconen van iemand die blijkbaar in de sanitair zit :wink:
Samen met de specials vond ik deze het leukste:
Afbeelding
J
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

het verhaal van jo komt nog steeds niet :cry:
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Nog even wachten.

Eerst nog even mijn verhaal maken voor MotorRijder (ben pas terug van 4 dagen KTM Oostenrijk)

Lekker met de nieuwe 250 EXC-F en de 450 SXF gereden, en met de rest ook.

SUPER machientjes !!

Jo VdB (die intussen ook nog moet werken in zijn winkel...)
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Hey Jo,

Ik dacht al dat je was verdronken in de modder met de hp2 :lol:

Zijn de 2007 enduro modellen van KTM ook veranderd zoals de cross versie's ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Neen, enduro's zijn gewoon verder ontwikkeld

De crossers zijn in niks meer hetzelfde (ander chassis, andere achterbrug, closed cartridge vering, andere achterveer, andere plastic, andere radiators, enz.)

Meer verklap ik vandaag nog niet.

Jo VdB
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Okay dan , maar ik heb wel wat foto's op internet gezien.

http://www.ronronmx.com/phpBB204/viewtopic.php?t=41895

( met dank aan mxworld )
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Ik wil de zaak niet opnaaien maar Grizzly is nergens te bekennen als het niet zo goed afloopt met een HP2 :oops:

Nieuwe 250 EXC-F is het machientje wel, ben wel benieuwd wat je van de nieuwe KTM's vond Jo. Ik ben in iedergeval van mening hoe langer ik naar de nieuwe crossers kijk hoe mooier ik het vind.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

mech schreef: Ik ben in iedergeval van mening hoe langer ik naar de nieuwe crossers kijk hoe mooier ik het vind.
Ik ben het volledig met je eens Mech, die nieuwe KTM crossers zien er super uit. :)
Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

Hi Mech,

Mij zal je niet opnaaien hoor, :D
Ik zat rustig af te wachten tot Jo zijn verhaal deed.

Ik had al telefonisch contact met Jo voor hij vertrok.
Daaruit begreep ik al dat hij op weg werd gestuurd met een afgekloven Karoo achterband en een matige Karoo voorband.
Als Jo daarmee nog in de bagger kon rijden neem ik mijn pet diep voor hem af, ongeacht het resultaat.

De HP2 zal wel eens vaker uit vallen tijdens wedstrijden. Boeit me eigenlijk niet echt omdat alle andere merken ook wel uit vallen.
Waar het mij eigenlijk om gaat, is dat je boven verwachting veel lol kunt hebben met een zwaardere machine.
Onder veel omstandigheden zul je het uiteraard moeilijker hebben met 175 kg, als met 115 kg. Spreekt voor zich.
Het zal niet snel een bedreiging vormen voor de 250cc top crossers op een crosscircuitje.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

adje schreef:Okay dan , maar ik heb wel wat foto's op internet gezien.
Crossers inderdaad zeer strak in het pak (ja, dat vind zelfs ik).
Enduro's echter zeer teleurstellend weinig veranderd, zelfs de zware viertakten nog het oude model blok :(
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
adde
Berichten: 211
Lid geworden op: di mar 01, 2005 15:24
Locatie: omgeving eindhoven

tja dan nog maar gewoon een jaartje langer doorrijden op 525
zullen 2008 modellen toch wel veranderen
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

adde schreef:tja dan nog maar gewoon een jaartje langer doorrijden op 525
zullen 2008 modellen toch wel veranderen
Precies... dat besluit had ik ook al genomen. Ik wilde eigenlijk in 2007 weer een nieuwe EXC kopen maar ik denk dat ik nog maar een jaartje wacht tot je hem ook met het nieuwe blok kunt krijgen.
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

de nieuwe 450 blokjes zien er heel anders uit dan de 250 blokjes.
O.a. niet zo'n schuine nokkenas deksel meer.

Geen kick starter :shock:
Die heb ik regelmatig nodig.

Misschien toch maar tot 2008 wachten. Staat nu dik 200 uur mijn 525, en hij rijdt nog prima. Moet nog wel 100 uur bij kunnen.
smurf.
Gast

ja jungs.. .wat een 'problemen' hahahaha gewoon lekker doorknallen op die oranje monsters... btw ik denk dat je sowieso beter een jaartje langer wacht als er weer een radicale wijziging van een motor is geweest.... offe willen jullie de eersten zijn die allerlei kinderziektes onder de aandacht brengen?
Voor de mx modellen valt dat niet zo op... :evil: die mogen de eerste ellende eruit halen en dan pas worden die blokjes endurofied en zodanig dat ze weer veel langer mee gaan of ben ik nu TE sceptisch/cynisch??

enfin doe wat je niet laten kunt... jammer dat je je geld maar 1 keer kunt uitgeven... :roll:

groet Felix
Plaats reactie