Nieuwe BMW

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Wel leuk, het verschil in het accent in de commentaren op diverse websites.

Once again the flat twin BMW showed its potential against the powerful single cylinder competition. Starting from fifth position, Simo worked his way to the front and during the last half fought against last year´s winner Bernie Walzer for third place.
In the end, the Finn on the BMW HP2 Enduro had the endurance required - a small error by Walzer on the last lap cleared the way for Kirssi to gain a more than deserved 3rd podium position, behind Rudi Pöschl and Daniel Stocker on KTM.

(tekst van BMW website???)

Gestartet als fünfter und Konditionell ohnehin in Top-Verfassung, konnte er in der vorletzten Runde dann sogar noch den bis dahin drittplazierten Bernhard Walzer schnappen. Letzterer hatte seit einem spektakulären und schmerzhaften Abstieg zu beginn des Rennens im Finish mit Problemen konditioneller Art zu kämpfen.
Baboons website.

Tuurlijk doet die HP2 het best leuk in wedstrijden ondanks het feit dat hij blijkens je bovenstaande schrijven niet voor dit doel gemaakt is.

Maar niemand schrijft hier dat er een Honda/KTM/Suzuki/Yamaha weer eens een wedstrijdje gewonnen heeft, laat staan op een 8ste plaats geeindigd is. En dat schijnt voor de HP2 wel zo bijzonder te zijn dat dat regelmatig vermeldt moet worden. En daarmee plaats je de HP2 voortdurend in een positie alsof je iets bewijzen moet. Ik vraag me alleen af wat ?[/i][/quote]
smurf.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Koop een bmw auto en een motor van een ander merk, of je moet zo nodig een dure toermotor willen hebben. De auto's bieden tenminste ook echt waar voor hun geld kwa techniek.
Voor 20k€ is er wel zoveel te koop aan enduro's, je koopt er 2 voor.
Vind een motor van meer dan 40 duizend gulden te duur om te crossen.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Rudy schreef:Voor 20k€ is er wel zoveel te koop aan enduro's, je koopt er 2 voor.
Vind een motor van meer dan 40 duizend gulden te duur om te crossen.
Dat vind ik ook, Rudy.
Zelfs de huidige enduro's zijn ALLEMAAL overprijsd.
Als reactie daarop komt GasGas nu uit met een duidelijk statement, de "goedkope" 200 op basis van het 2005-model.

Blijft echter een feit dat ik gratis met deze BMW kan rijden. En dat ik niks te bewijzen heb. Maar ik wil me wel een idee vormen over de HP2 in toch ietwat geaccidenteerd terrein.
En intussen schrijf ik een artikel voor MotorRijder én over de BMW én over de Transardennaise.

Over 3 weken ga ik in Mattighofen de KTM's van 2007 rijden.
Als off-road liefhebber moet je voor alles kunnen openstaan dat én 2 wielen heeft én noppenbanden. Motorrijden is emotie, en dat bewijst deze tread nogmaals :wink:

Jo VdB
Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

Helemaal juist Jo, als offroad motorrijder moet je open staan voor alles wat 2 wielen en noppen heeft.
Al dat bevooroordeelde gezeur slaat helemaal nergens op.

En voor TTT,
Ik reageerde in dit draadje alleen maar op die zwaar overdreven verhalen
van 270 kg zwaar wegende HP2's die je niet vast kunt houden omdat ze dan omvallen en die niet naar boven een berg op kunnen rijden en waar je met een 80cctje voorbij rijdt op een crossterreintje.
Om daar wat vooroordelen weg te halen reageerde ik met een ietwat genuanceerdere kijk en wat uitslagen van wedstrijden waar de HP2 in mee reed.
Alleen maar als voorbeeld om te laten zien dat het veel onzinnige vooroordelen zijn.

Natuurlijk is hij veel zwaarder dan een 525 en kost hij 19.000€.
Inderdaad kleven er ook nadelen aan, maar ook weer voordelen. Om dat een beetje toe te lichten roept bij jouw sinds het verschijnen van de HP2 echter aparte reacties op.
Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

Jo, als je eens wil klimmen op de zandberg hier bij ons, geef je maar een seintje, normaal moet dat kunnen met een Horse Power too. :wink:
DirtFreak.Q
Berichten: 88
Lid geworden op: zo dec 28, 2003 12:23
Locatie: België

Erik... je zal er van schrikken hoe slecht die HP2 op die berg gaat geraken... althans toch met standaard bak, de verhoudingen zijn niet ideaal, de eerste versnelling is nogal lang naar't schijnt.

Heb ik me ook maar laten wijsmaken hoor ik heb er zelf nog niet op gereden. :)
Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

Hi Dirtfreak.Q
Met die uphill waardigheid van een HP2 zal het wel mee vallen.
Met een standaard HP2 werd Chris Pfeiffer afgelopen jaar 3de achter een 2track Yamaha, in het Obersaxen Uphill Contest. Hij behaalde de op 1 na hoogste afstand van alle deelnemers.
http://www.hillclimbing.ch/content/view/61/112/
Ook tijdens de Alto Turia was de HP2 berg op onnavolgbaar. :D
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Grizzly schreef:Hi Dirtfreak.Q
Met die uphill waardigheid van een HP2 zal het wel mee vallen.
Met een standaard HP2 werd Chris Pfeiffer afgelopen jaar 3de achter een 2track Yamaha, in het Obersaxen Uphill Contest. Hij behaalde de op 1 na hoogste afstand van alle deelnemers.
http://www.hillclimbing.ch/content/view/61/112/
Ook tijdens de Alto Turia was de HP2 berg op onnavolgbaar. :D
Als er maar niet teveel rotsen liggen. :wink:
DirtFreak.Q
Berichten: 88
Lid geworden op: zo dec 28, 2003 12:23
Locatie: België

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Wist je trouwens dat de HP2 standaard een magnesium quick repair kit pasta aan boord heeft? :twisted: :twisted: :twisted:
Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

Hi Klaas,
Helemaal gelijk voor wat mij betreft, ik haat rotsen, en vooral als ze hoger komen dan mijn knieen :oops:
De echt zware rotsen leveren de grootste schade risico's op voor de HP2's. Al hadden we daar tijdens de Alto Turia bij de HP2's geen last van.
De enige schade liep Frits op terwijl hij over een gewoon gravelpad reed. Hij ging mega hard onderuit bij een snelheid van rond de 80km. Daarbij sloeg de beschermer van zijn kleppendeksel en kreeg deze een gaatje.
Gelukkig kon hij wel weer thuis komen.
Overigens waren de HP's niet de enige die het moeilijk hadden op de grote rotsen :wink:
Afbeelding
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Dat krijg je van zo'n startnummer, Klaas :lol:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

nu zou ik natuurlijk de foto moeten plaatsen van de HP2 van Albert die hier op zijn kant ligt, maar da's te veel moeite :D
smurf.
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Zo moeilijk is dat dat niet genoeg HP 2 voorbeelden. :twisted:
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Sjokske schreef:Dat krijg je van zo'n startnummer, Klaas :lol:
En ook nog 13 e als eindklassering. :oops:
Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

Ik gaf direct al aan dat ik met mijn HP2 niet echt blij ben met zulke rotsen.
Dat ligt nogal voor de hand met het veel grotere gewicht van die boxers in dat onderdeel. Foto's genoeg om dat aan te tonen.
Alleen waren we niet de enige die daar vast raakten :D
tuurlijk heb je 75% van de tijd meer voordeel aan een licht en wendbaar offroad machientje.

Ik gaf het ook alleen als voorbeeld aan dat het niet zo zinvol is om doorlopend te blijven hameren op de nadelen van die HP2.
Die kennen we inmiddels wel. Hij is zwaar en heeft uitstekende cylinders.
Alleen lijkt het af en toe gepast om de boel een beetje te nuanceren.
Al die sprookjes dat een HP2 wel 270 kg weegt en dat hij door zijn massa niet omhoog kan rijden of dat je door dat gewicht nooit snel op gang kan komen want je zakt toch weg in het terein.... Dat soort fabeltjes kunnen zo langzamerhand wel een beetje de wereld uit.

Neemt niet weg dat je mega veel lol kunt hebben in het terein met een HP2, mogelijk dat het ook veel uitmaakt wat je eigen lichaams bouw is.
Op een enkeling als Shorty na, zijn veel HP2 rijders grote kerels met veel lichaamskracht. Dat helpt natuurlijk aanzienlijk als je met 175kg aan het sleuren bent.
Iets andere techniek helpt ook veel. In de bochten sta ik nu veel meer als op de KTM's. Ik heb het min of meer afgeleerd om mijn been in te steken. Ik geef nu gewoon veel meer druk op mijn buitenste voet en ga op de macht door de bocht. Daardoor lukt het weer een stuk beter om gewoon langer te blijven staan.
Ach, zo snel als Pierre Karstmaker wordt ik toch nooit meer, dan had ik op mijn 6de moeten beginnen :wink:
Plaats reactie