Welke bougiesleutel

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
STTEVE
Contacteer:

Misschien wel de domste vraag ooit, maar goed...

ik wilde afgelopen weekend een nieuw boegietje in de WR draaien, maar heb enorm lopen kloten. De sleutel die ik had liggen paste met geen mogelijkheid in het gat, omdat de sleutel te lang is en de bovenste framebuis in de weg zit. Bij de Gamma een andere gehaald (de eerste hoorde bij mijn dopsleutelsetje), die afgezaagd tot ie wel paste, maar dan valt ie zover weg dat ik er niet meer bij kan om te draaien. Dusse .... welke bougiesleutel is nou ideaal?
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
flip-poz

zit met juist hetzelfde probleem met mijn tt600r :s heb een stuk of 6 bougiesleutels, passen niet, ook eentje bijgeslepen, valt ook weg...

yamaha wil precies hun eigen bougiesleutels verkopen :evil:

als je weet welke past mag je altijd iets laten weten

grtz

Flip
STTEVE
Contacteer:

Grappig, voor mijn TTR had ik een Kedo bougiesleutel gekocht, stukje afgezaagd en toen samengeknepen in de bankschroef. de handel die er dan bijgeleverd wordt past dan wel...Helaas is de sleutel meegegaan met de motor
Steve

Noppy

De sleutel uit het standaard boordgereedschap. De DRZ heeft ook zo'n hoge kop (dus lange schacht).

De orginele sleutels hebben een knikstuk zitten, in het midden van de sleutel. Bovenop de sleutel is hij zeskantig, zodat er een steeksleutel op past.

Je ziet de orginele setjes af en toe op eBay verkocht worden...

Noppy
:toost:
Fox-kid
Contacteer:

Niet om lullig te doen maar ik zou goed gereedschap niet bij de Gamma zoeken als het gaat om lekker sleutelen.

Ga even langs de Brezan voor een goed passende dop.

Ze verkopen daar van die prachtige dopratelsets van Mannesman voor ca 100 euro. De doppen worden overigens ook los verkocht zodat je voor een paar eurootjes klaar bent. Vraag gerust om korting!

In de set zitten van die verlengde bougiedoppen in allerlei maten. Dit soort doppen moet je hebben.

Laat de dop in de cilinderkop zakken op je bougie. Plaats daarna het kniestuk er op. Vervolgens kun je door het scharnierpunt een schroevendraaier steken om te draaien. Dit punt komt net boven de kop uit.

Zorg voor een stuk tuinslang o.i.d. om vervolgens de losgedraaide bougie uit de kop te tillen door deze er overheen te schuiven.

Bij het indraaien van een nieuwe bougie kun je de bougie voorzichtig in de kop laten zakken, de dop er vervolgens overheenplaatsen en met het kniesstuk met je vingers aandraaien. Er zit naar mijn idee een konisch stuk waardoor de bougie altijd lekker pakt.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
STTEVE
Contacteer:

@noppy.... Bij mij WR zat helemaal geen gereedschapsetje..

@ Fox-kid....Ben ik t helemaal mee eens, en zo'n bougie sleutel heb ik, maar ik wil onderweg een simpeler (een bougiedop + kniestuk+schroevendraaier...), goedkoper (je zou m eens verliezen), maar wel passende sleutel meenemen. misschien hebben ze bij een crosswinkel iets. Bedankt voor de info!
Steve

Arnaud
Contacteer:

Inderdaad, bij de WR lijkt het wel of ze achteraf bedachten dat er 'ook nog ergens een bougietje in dat blok moest'.... :evil:
Maar als je dan je zadel + tank eraf hebt, kun je het makkelijkst de volgende 16mm sleutel gebruiken:
Afbeelding

Volgens mij gekocht bij Gamma of Halfords, maar al jaren een succesvol stukje boord-gereedschap!
Immers, de kwaliteit van de sleutel valt of staat met de dop die je gebruikt...

Succes :D

Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
STTEVE
Contacteer:

Hee Arnaud,

Inmiddels heb ik een vergelijbaare sleutel gevonden. Het handvat is iets groter, maar met een zaagje tot normale proporties teruggebracht. En hij past prima, ook in mijn heuptasje

Steve
Steve

Plaats reactie