ik heb nu eindelijk mijn carburatie op orde maar nou heb ik het id dat mijn blok veel te veel mechanisch geluid maakt (tikkende kleppen, ratelende ketting) de kleppen heb ik pas gesteld en de ketting (de onderste) gespannen.maar het word niet beter. ik heb de kleppen wel een beetje ruim staan (speling als normaal bij een sr43 (mijne is sr42) omdat mijn plaatselijke motor-boer van mening was dat beide koppen in principe hetzelfde zijn en dat mijn vorige nokkenas ingelopen was door te weinig speling en dus te weinig smering, maar dat is volgens mij het probleem niet een beetje tikken maar hard tikken wel. in mijn boek kan ik ook nix vinden over het spannen van de bovenste ketting (naar de nokkenas) er zit wel een bout voor op het blok die je eruit kunt draaien maar wat verder, of is deze spanner volautomatisch? en is er anders iemand in de buurt van Eindhoven waar ik eens kan luisteren hoeveel het verschil is. ik begin een beetje aan mezelf te twijfelen want zit die herrie nou tussen de oren (voordat mijn vorige nokkenas naar de kl*te ging was er ook heftig getik en heb ik nu paniek bij elk tikje of rateltje)of is mijn procedure van kleppenstellen en ketting spannen niet goed, ik doe ze min of meer volgens het boek)
wie heeft er ideeën en bij wie kan ik eens komen afluisteren (liefst wel een beetje in de buurt van e'hoven want ik wil er zo eigenlijk niet te ver mee rijden) alvast bedankt
aart
mechanische geluiden
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
- Locatie: 's-Heerenhoek
Als je de nokkenaskettingspanner los draait, moet deze door de veerspanning naar buiten worden gedrukt, doet ie dat niet, is de ketting te ver op en zal ie gaan rammelen.
Hebben Big's een balansasketting? Die kan namelijk ook behoorlijk wat herrie maken als die te slap staat.
Nokkenassen die ingelopen zijn maken ook veel herrie, weet ik inmiddels uit ervaring.
Hebben Big's een balansasketting? Die kan namelijk ook behoorlijk wat herrie maken als die te slap staat.
Nokkenassen die ingelopen zijn maken ook veel herrie, weet ik inmiddels uit ervaring.
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: vr aug 19, 2005 19:04
Hoi,
Nokkenasketting spannen staat in WPHB, bij mij maakte het spannen van de balansasketting een enorm verschil ..... (let dan wel op dat je de vulringen van de startmotoras op de juiste plek terugzet)
Toen ik de mijne kocht maakte hij ook heel veel lawaai, toen lagen mijn krukas lagers er uit ..... dat ontdek je snel genoeg als je toch het deksel eraf haalt om de balans- en nokkenas ketting te spannen. Ik hoop dat je dat niet gebeurt.
Bij DJ motors in Odiliapeel hebben ze het naar redelijke tevredenheid opgelost voor mij ....
Nokkenasketting spannen staat in WPHB, bij mij maakte het spannen van de balansasketting een enorm verschil ..... (let dan wel op dat je de vulringen van de startmotoras op de juiste plek terugzet)
Toen ik de mijne kocht maakte hij ook heel veel lawaai, toen lagen mijn krukas lagers er uit ..... dat ontdek je snel genoeg als je toch het deksel eraf haalt om de balans- en nokkenas ketting te spannen. Ik hoop dat je dat niet gebeurt.
Bij DJ motors in Odiliapeel hebben ze het naar redelijke tevredenheid opgelost voor mij ....
Net de kop van mijn big gereviseerd. Nokkenasketting kan je niet spannen, dat wordt door een automatische spanner gedaan. Balansas ketting heeft een spanner: twee inbussen losdraaien en de ketting spant zichzelf. daarna de inbussen weer vastdraaien. Voor de zekerheid kan je daarna het stelboutje op de nieuwe positie vastzetten.
Als je carterhelft er dan toch afligt, kan je voelen of je nokkenasketting een beetje op spanning staat. Staat ie erg slap, dan kan ook de kettinggeleider gebroken zijn (had ik dus). die kan je alleen vervangen door de kop te lichten.
Die bout op je cilinder (achter je oliekoeler) geeft toegang tot een kettingontspanner van je nokkenasketting. Heb je alleen nodig als je je nokkenas eruit wilt halen.
Oene
Als je carterhelft er dan toch afligt, kan je voelen of je nokkenasketting een beetje op spanning staat. Staat ie erg slap, dan kan ook de kettinggeleider gebroken zijn (had ik dus). die kan je alleen vervangen door de kop te lichten.
Die bout op je cilinder (achter je oliekoeler) geeft toegang tot een kettingontspanner van je nokkenasketting. Heb je alleen nodig als je je nokkenas eruit wilt halen.
Oene
dat meende ik ook al (dat van die nokkenasketting) de balansasketting heb ik net gedaan maar ik maak me vooral zoren over de kleppen en dan naar mijn id de uitlaatkleppen in het byzonder. ik heb ze vanavond nog een keer gesteld en ze eerst helemaal losgesteld om te kijken of ze vrij konden bewegen en op dat kleine stukje was dat wel maar ik weet dan natuurlijk nog niet of het over het hele stuk vrijloopt ( het stuk waarbij hij de kleppen opent) en hoe het is als er kracht op staat. ik ga er morgen toch maar eens mee naar de motorboer (misschien zijn mijn banden er ook inmiddels) vandaag toch maar mee naar werk geweest en langs het kannaal(zandpad) terug gekomen en das toch wel fijn hoor een beetje jammer dat ik er vanwegen dat getik toch een beetje met kromme tenen opzit of sta.
aart
aart
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
- Locatie: 's-Heerenhoek
Kettingen rammelen meer, nokkenas geeft scherp getik.