kickstarter vast (en meer??!!) XR600 '85

Moderators: ghulst, Zot

Plaats reactie
Flip
Berichten: 228
Lid geworden op: ma jan 16, 2006 13:28
Locatie: Kampen

:cry: :cry: :twisted: :twisted: Vanmiddag ineens 'rare' geluiden uit het blok; gauw gestopt en motor uitgezet ; kon niet echt lokaliseren waar het vandaan kwam; kan ook niet echt vertellen wat voor geluid het nu eigenlijk was, bonkend ofzo nee ook niet echt, niet metalig of schrapend; niet constant; paar minuten laten afkoelen, toen toch maar weer gestart en voorzichtig 100 meter gereden; weer 'rare' geluiden gauw weer uitgezet; sinsdien wil de kickstarter niet meer naar beneden.

Dus ...naar huis geduwd; km of 3 schat ik pffffff :roll: :roll: pfff. (Gelukkig had ik nog net op de verharde weg kunnen komen.)

Het achterwiel krijg ik nog wel door de compresie heen in een hoge versnelling (een paar keer redelijk makkelijk en dan vrij moeilijk; dit zal wel normaal zijn??)
Blok heeft voldoende olie.
De vorige eigenaar heeft me verzekerd dat hij de zuiger, cilinder, ditributie ketting en twee kleppen 500 km geleden had vervangen. Tsja...
Het ding loopt (liep) prima en start koud en warm behoorlijk goed.

Iemand een idee wat dit kan zijn.

Balen. ben bang dat het voor een mij een 'behoorlijke uitdaging' :wink: wordt om de boel te reparen.

bvd
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Waarschijnlijk ligt je uitgaande aslager eruit. Aan de koppelingskant.
Veel plezier ermee, gewoon lekker zelf doen, want er zijn zat mensen/info dat je dat kunt.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

Hmmm....klinkt al wat minder ernstig.............. zeg ik nou wel maar ik heb nog geen idee wat daarbij komt kijken.
Ga gewoon de boel openschroeven en kijken wat ik tegenkom.

Gisteren kon ik met de hand de kickstarter weer naar beneden krijgen; paar keer heel voorzichtig op en neer bewogen en voelde toen dat hij weer vast kwam te zitten; ws 'zweeft' er daar iets rond wat er niet hoort.
Flip
Berichten: 228
Lid geworden op: ma jan 16, 2006 13:28
Locatie: Kampen

Ben maar eens begonnen met het koppelingsdeksel eraf te halen; in de oliefilters zit nogal wat koper/bronskleurig gruis; onder het oliezeefje (dat onder de koppeling zit) in het carter lagen flinke brokstukken van vermoedelijk een of ander ring (koper/bronskleurig); ik schat dat die ring toch wel een doorsnede moet hebben gehad van ongeveer een cm of zes.

Wat kan dat zijn?
Wat nu?
Blok eruit halen en de andere kant los halen en alle rotzooi uit het blok verwijdern? of blok laten zitten en de andere kant los halen en zo proberen alle rotzooite verwijderen? [/img]
xr-manu
Berichten: 200
Lid geworden op: vr sep 05, 2003 21:38
Locatie: Aalst-België

Big end lager is stuk. Nieuwe drijfstangkit nodig :(

Vergeet bij de revisie de metalen filter onderaan de framebuis niet te reinigen,zal vol koperen stukjes zitten ,dus weinig olieflow...Een paar keer herhalen bij oliewisselen...
Flip
Berichten: 228
Lid geworden op: ma jan 16, 2006 13:28
Locatie: Kampen

Shit... dat klinkt ernstig; wat kost zo,n grapje (als ik het zelf kan); is het nog wel de moeite waard; of kan ik beter op zoek naar een ander blok?

Is blok eruit halen en laten doen een optie qua geld?
xr-manu
Berichten: 200
Lid geworden op: vr sep 05, 2003 21:38
Locatie: Aalst-België

PROX drijfstangkit rond de 240 dacht ik ,Hotrods 195 euro (in België),revisiewerk krukas 50 a 75 euro,pakkingset compleet van het motorblok OEM Honda +- 150 euro.....
Flip
Berichten: 228
Lid geworden op: ma jan 16, 2006 13:28
Locatie: Kampen

Is het automatisch zo dat de cilinder en zuiger ook zijn 'aangetast' (openmaken en kijken; dat snap ik maar als zeker is dat die ook de klos zijn dan bespaar ik me de moeite.)

Ik zit nu te dubben of ik nog op zoek zal gaan naar een ander blok of dat ik hem maar total loss verklaar en hem wegdoe aan een echte sleutelaar voor elk aannemelijk bod.

Mijn plan was sowieso om de xr weg te doen en een andere iets jongere en modernere terreinmotor aan te schaffen. Het terreinrijden doe ik nog maar een paar maanden maar ik vind het zo leuk dat ik mezelf een modernere motor heb beloofd. (nu het budget nog)
Plaats reactie