Vanmiddag ineens 'rare' geluiden uit het blok; gauw gestopt en motor uitgezet ; kon niet echt lokaliseren waar het vandaan kwam; kan ook niet echt vertellen wat voor geluid het nu eigenlijk was, bonkend ofzo nee ook niet echt, niet metalig of schrapend; niet constant; paar minuten laten afkoelen, toen toch maar weer gestart en voorzichtig 100 meter gereden; weer 'rare' geluiden gauw weer uitgezet; sinsdien wil de kickstarter niet meer naar beneden.
Dus ...naar huis geduwd; km of 3 schat ik pffffff pfff. (Gelukkig had ik nog net op de verharde weg kunnen komen.)
Het achterwiel krijg ik nog wel door de compresie heen in een hoge versnelling (een paar keer redelijk makkelijk en dan vrij moeilijk; dit zal wel normaal zijn??)
Blok heeft voldoende olie.
De vorige eigenaar heeft me verzekerd dat hij de zuiger, cilinder, ditributie ketting en twee kleppen 500 km geleden had vervangen. Tsja...
Het ding loopt (liep) prima en start koud en warm behoorlijk goed.
Iemand een idee wat dit kan zijn.
Balen. ben bang dat het voor een mij een 'behoorlijke uitdaging' wordt om de boel te reparen.
bvd
kickstarter vast (en meer??!!) XR600 '85
Hmmm....klinkt al wat minder ernstig.............. zeg ik nou wel maar ik heb nog geen idee wat daarbij komt kijken.
Ga gewoon de boel openschroeven en kijken wat ik tegenkom.
Gisteren kon ik met de hand de kickstarter weer naar beneden krijgen; paar keer heel voorzichtig op en neer bewogen en voelde toen dat hij weer vast kwam te zitten; ws 'zweeft' er daar iets rond wat er niet hoort.
Ga gewoon de boel openschroeven en kijken wat ik tegenkom.
Gisteren kon ik met de hand de kickstarter weer naar beneden krijgen; paar keer heel voorzichtig op en neer bewogen en voelde toen dat hij weer vast kwam te zitten; ws 'zweeft' er daar iets rond wat er niet hoort.
Ben maar eens begonnen met het koppelingsdeksel eraf te halen; in de oliefilters zit nogal wat koper/bronskleurig gruis; onder het oliezeefje (dat onder de koppeling zit) in het carter lagen flinke brokstukken van vermoedelijk een of ander ring (koper/bronskleurig); ik schat dat die ring toch wel een doorsnede moet hebben gehad van ongeveer een cm of zes.
Wat kan dat zijn?
Wat nu?
Blok eruit halen en de andere kant los halen en alle rotzooi uit het blok verwijdern? of blok laten zitten en de andere kant los halen en zo proberen alle rotzooite verwijderen? [/img]
Wat kan dat zijn?
Wat nu?
Blok eruit halen en de andere kant los halen en alle rotzooi uit het blok verwijdern? of blok laten zitten en de andere kant los halen en zo proberen alle rotzooite verwijderen? [/img]
Big end lager is stuk. Nieuwe drijfstangkit nodig
Vergeet bij de revisie de metalen filter onderaan de framebuis niet te reinigen,zal vol koperen stukjes zitten ,dus weinig olieflow...Een paar keer herhalen bij oliewisselen...
Vergeet bij de revisie de metalen filter onderaan de framebuis niet te reinigen,zal vol koperen stukjes zitten ,dus weinig olieflow...Een paar keer herhalen bij oliewisselen...
Is het automatisch zo dat de cilinder en zuiger ook zijn 'aangetast' (openmaken en kijken; dat snap ik maar als zeker is dat die ook de klos zijn dan bespaar ik me de moeite.)
Ik zit nu te dubben of ik nog op zoek zal gaan naar een ander blok of dat ik hem maar total loss verklaar en hem wegdoe aan een echte sleutelaar voor elk aannemelijk bod.
Mijn plan was sowieso om de xr weg te doen en een andere iets jongere en modernere terreinmotor aan te schaffen. Het terreinrijden doe ik nog maar een paar maanden maar ik vind het zo leuk dat ik mezelf een modernere motor heb beloofd. (nu het budget nog)
Ik zit nu te dubben of ik nog op zoek zal gaan naar een ander blok of dat ik hem maar total loss verklaar en hem wegdoe aan een echte sleutelaar voor elk aannemelijk bod.
Mijn plan was sowieso om de xr weg te doen en een andere iets jongere en modernere terreinmotor aan te schaffen. Het terreinrijden doe ik nog maar een paar maanden maar ik vind het zo leuk dat ik mezelf een modernere motor heb beloofd. (nu het budget nog)