Noktiming XT350

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

¡Hola!

Ben een XT350 in elkaar aan het zetten die ik niet zelf opengemaakt heb :-(
Kom er redelijk uit en heb balansas, koppeling, schakelas allemaal netjes zitten, alleen met de nokkenassen kom ik er niet uit. De demonteerder heeft naar zijn zeggen de nokkenassen gemerk zoals ze zaten, maar zó kunnen ze nooit gezeten hebben. Nu staan er op de kettingwielen en op de kettingzijde van de nollenassen helaas geen merktekens. Het enige wat ik kan vinden is een puntje op de pasflens aan de andere zijde, waar de halvemaanvormige rubbers zitten. Met die naar boven staan ook de boringen door de nokkenassen netjes in lijn met de cilindertapeinden.
De vraag: is dit de afstelpositie van de noktiming op BDP (3de, laatste streepje op magneet tegenover piefje op carter)????
Verder: stelt de nokkenasketting-spanner zichzelf na de eerste afstelling?
Oh, nog iets anders waar ik eventueel de mist mee in zou kunnen gaan omdat het anders is dan de meeste blokken?

Vast bedankt!

Peter
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

lang geleden heb ik een keer zo'n ding gedaan. Volgens mij zitten er op de nokassen zelf aan de andere kant uitsparingen of merktekens. Kun je een foto van beide kanten laten zien?
Afbeelding
Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

Ha! Bedankt voor de snelle reactie. Inderdaad. Zit op het andere uiteinde een punt ingeslagen in de rand van de pasflens. Met deze punt omhoog kun je ook door de nokkenas heen bij de kop-/cilindertapeinden.
Moeten deze omhoog staan op BDP? Moet dan ook de spie van het primaire tandwiel omhoog staan of???
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Volgens mij niet omhoog, maar gelijk met het pasvlak. Ik heb echter een foto van die merktekens nodig, waar ook de nokken op staan om je exakt te vertellen hoe het moet. Hoogst waarschijnlijk moet het als op de in elkaar geklooide tekening

Afbeelding
Afbeelding
Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

OK, daar kom ik wel uit:
BDP, motor draait 'vooruit', dus uitlaat gaat eerst open.
Beiden nokken hebben lobe-centre ergens in de buurt van de 100 krukasgraden, dus op 50 nok-. M.a.w., inlaat staat er a-symetrisch tegenover.
Bedankt inderdaad niet zot :-)
Yamaha is wat verwarrend over óf omhoog óf aan de buitenzijde gelijk met pasvlak. Ook als de puntjes wél omhoog moeten, zie ik dat op deze manier wel. Ik vind het namelijk zó netjes dat met de merkpunten omhoog de boringen door de nokkenas in lijn staan om bij de tapeinden te kunnen, dat ik daar een verband in zoek. Maar nochmaals, met de nokpositie kom ik er wel uit; omhoog of vertikaal is een té groot verschil in nokstand om fout te kunnen doen.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Plaats reactie