Eerst even wat introductie gegevens:
Motor: Kawasaki KX125 1999
Dingen anders dan orgineel die van invloed zijn op het vermogen:
- Spes uitlaat + demper
- Verzwaard vliegwiel (KX250)
- Cilinder bovenop afgevlakt en van onder opgehoogt met extra voetpakkingen, zodat de poorten hoger komen te liggen.
- Hoofdsproeier 162
Koppelingskorf + platen is nieuw.
Nu mijn verhaal:
Nadat mijn cilinder opnieuw genicasiled is trekt hij niet meer goed op onderin zijn toeren.
Ik denk zelf dat door de nieuwe nicasil laag de compressie verhouding zodanig is veranderd dat er niet veel meer van klopt.
De afstelling is exact het zelfde gebleven.
En bij het in elkaar zetten is er niks fout gegaan, alles liep gesmeerd om het zo maar te zeggen.
Misschien staat de powervalve verkeerd afgesteld? Al lijkt me dat sterk want die springt alleen in bij hoge toeren als ik het goed heb.
Als iemand weet waar ik het probleem moet zoeken, dan zou ik dat graag willen weten.
De draad kwijt...
Moderator: ghulst
Zou de stationairsproeier kunnen zijn..
Iets teveel benzine, waardoor hij even sputtert, voor hij oppakt met de hoofdsproeier.
Iets teveel benzine, waardoor hij even sputtert, voor hij oppakt met de hoofdsproeier.
Heb je de carb ook even schoongemaakt voor het in mekaar zetten? Misschien is er net ff wat zooi in gevallen ofzo.
Ff offtopic vraagje, waarom een zwaarder vliegwiel voor cross gebruik? Dan ben je dat gasreactie effect kwijt waar een 125 juist zo lekker om is. En het kost je nog eens vermogen.
Voor offroad of enduro gebruik kan ik het snappen, maar voor cross niet helemaal.
Ff offtopic vraagje, waarom een zwaarder vliegwiel voor cross gebruik? Dan ben je dat gasreactie effect kwijt waar een 125 juist zo lekker om is. En het kost je nog eens vermogen.
Voor offroad of enduro gebruik kan ik het snappen, maar voor cross niet helemaal.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Nou dat ga ik maar eens een andere stationair sproeier proberen
Dat zwaardere vliegwiel is waarschijnlijk om te compenseren met de aangepaste cilinder die er op zit.
Bovenin zijn toeren loopt hij ook ontzettend hard, KTM 125 uit 2005 houd die bij kwa topvermogen, alleen onderin mist hij wat...
Eerst was het vermogen er ook onderin, liep gewoon lekker maar na het nicasilen vreemd genoeg niet meer.
Dat is dus het gekke van alles...
Dat zwaardere vliegwiel is waarschijnlijk om te compenseren met de aangepaste cilinder die er op zit.
Bovenin zijn toeren loopt hij ook ontzettend hard, KTM 125 uit 2005 houd die bij kwa topvermogen, alleen onderin mist hij wat...
Eerst was het vermogen er ook onderin, liep gewoon lekker maar na het nicasilen vreemd genoeg niet meer.
Dat is dus het gekke van alles...
Misschien een overbodige vraag : Ook een nieuwe zuiger gezet (eentje die overeenstemt met de nieuwe maatvoering van de nikasil-laag) ?
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Dat heb ik gedaanSjokske schreef:Misschien een overbodige vraag : Ook een nieuwe zuiger gezet (eentje die overeenstemt met de nieuwe maatvoering van de nikasil-laag) ?
Boring is 54mm en de zuiger 53,95 (A zuiger)
Ik zou er ook een B zuiger in kunnen doen, maar dat verschil is te verwaarlozen.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Het is sinds vandaag uitgesloten dat het probleem in de carburateur zit.
Bougie ziet er goed uit.
Ontsteking bijstellen helpt ook niet.
Het probleem zit hem toch "in" de cilinder.
Ik zal even duidelijk omschrijven wat nou het probleem is in praktijk:
Voorbeeld 1:
Situatie bij de start van een wedstrijd.
Wanneer ik hem in zijn 2 zet (koppeling nog in) en bij volgas de koppeling in 1x loslaat is er totaal geen vermogen beschikbaar.
Motor valt in principe uit.
Daarom start ik dus in zijn 1ste versnelling, waar hij het wel trekt.
Voorbeeld 2:
Bij het nemen van een bocht moet ik vaak weer naar zijn 1ste versnelling wanneer het circuit wat zwaarder is, doordat hij het gewoon niet trekt in zijn 2de versnelling wat makkelijk zou moeten kunnen en wat ook eerst ging.
Versnellingsbak is niks aan te zien, en zit in elkaar zoals het hoort.
Dus bij deze: alle tips om de zuigerhoogte/compressieverhouding af te stellen zijn welkom.
Mocht dit nog geen oplossing bieden dan gaat hij naar Henk Jager (Heja-tuning) want zo langzamerhand begin ik er erg moe van te worden
Bougie ziet er goed uit.
Ontsteking bijstellen helpt ook niet.
Het probleem zit hem toch "in" de cilinder.
Ik zal even duidelijk omschrijven wat nou het probleem is in praktijk:
Voorbeeld 1:
Situatie bij de start van een wedstrijd.
Wanneer ik hem in zijn 2 zet (koppeling nog in) en bij volgas de koppeling in 1x loslaat is er totaal geen vermogen beschikbaar.
Motor valt in principe uit.
Daarom start ik dus in zijn 1ste versnelling, waar hij het wel trekt.
Voorbeeld 2:
Bij het nemen van een bocht moet ik vaak weer naar zijn 1ste versnelling wanneer het circuit wat zwaarder is, doordat hij het gewoon niet trekt in zijn 2de versnelling wat makkelijk zou moeten kunnen en wat ook eerst ging.
Versnellingsbak is niks aan te zien, en zit in elkaar zoals het hoort.
Dus bij deze: alle tips om de zuigerhoogte/compressieverhouding af te stellen zijn welkom.
Mocht dit nog geen oplossing bieden dan gaat hij naar Henk Jager (Heja-tuning) want zo langzamerhand begin ik er erg moe van te worden
compressie al eens opgemeten? spoelpoorten als is naderhand bekeken als hij terug genicasild is? die dubbele voetpakking zou ik er al persoonlijk afhalen dat die poorten terug zakken want misschien zit je uitlaatkanaal nu te hoog zodat hij te snel alles buitenblaast, compressie wordt toch gewonnen op de kop of bovenkant van de cilinder en niet op de onderzijde.meten en kijken is de boodschap,chek ook de timing van je powervalve. misschien gaat hij niet op tijd open
greetz
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Als ik het goed begrijp had ie voorheen ook al een dubbele voetpakking? Ander mogelijk verschil zijn de zuigerveren? Kunnen die bij dit type motor op zijn kop liggen? en daardoor niet goed afdichten?
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Dat is een goeie... de compressie opmeten, ik ga er morgen meteen achteraancompressie al eens opgemeten? spoelpoorten als is naderhand bekeken als hij terug genicasild is? die dubbele voetpakking zou ik er al persoonlijk afhalen dat die poorten terug zakken want misschien zit je uitlaatkanaal nu te hoog zodat hij te snel alles buitenblaast, compressie wordt toch gewonnen op de kop of bovenkant van de cilinder en niet op de onderzijde.meten en kijken is de boodschap,chek ook de timing van je powervalve. misschien gaat hij niet op tijd open
greetz
Ik kan me herrinneren dat de spoelpoorten niet helemaal "vlak" waren en dat geld ook voor de uitlaatpoort.
De randen zijn dus niet helemaal strak.
Niet schrikken; toen ik hem kocht zaten er maar liefst 5 tussen.
En het probleem van die pakkingen is, dat ik ze er niet van tussenuit mag halen i.v.m. de zuigerhoogte.
De cilinder is van boven afgevlakt...
Er zitten er nu 3 tussen (gaat net), met 5 voetpakkingen trok hij helemaal niet meer op na het nicasilen.
Fijn zo`n tweedehands motor
Standaard 1 voetpakking, de rest staat hierboven uitgelegtAls ik het goed begrijp had ie voorheen ook al een dubbele voetpakking? Ander mogelijk verschil zijn de zuigerveren? Kunnen die bij dit type motor op zijn kop liggen? en daardoor niet goed afdichten?
Ik heb 1 zuigerveer, maar daar zit niet specifiek een onder of bovenkant op.
En iedereen bedankt voor de reactie`s
Toch, voor de zekerheid het merkje van de zuigerveer naar boven monterenmxrider#28 schreef: Ik heb 1 zuigerveer, maar daar zit niet specifiek een onder of bovenkant op.
En verder zou ik dus zeggen, duidelijk een compressie verandering en/of een verkeerd mengsel ivm verbeterde compressie.
Btw hoe groot is de kans dat er een carterlek is ontstaan? Kun je een carter compressie test uit voeren of uit laten voeren. Zegt weer wat meer over het hele zaakje.
Anyway veel plezier met uit vogelen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
zou toch compressie meten, tis niet omdat je een nieuwe nicasil hebt en zuiger dat je goede compressie hebt, misse boring of misse zuiger en daar gaat de compressie. Ook dat verzwaard vliegwiel,zat dat erop of heb je dat zelf gedaan?
greetz
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
De motor is waarschijnlijk een grasbaanracer geweest, waarbij het accent lag op topvermogen.
Vandaar het verzwaarde vliegwiel en de dubbele pakkingen.
Ik denk dat je als verder alles hetzelfde is, inderdaad een compressie-probleem hebt. Zit er wel net zo'n type zuiger in als voorheen?
5/100 moet namelijk, normaal gesproeken, wel goed zijn als speling, maar dan kan hij nooit minder kracht leveren dan voorheen.
Tenzij de zuiger b.v. lager is en niet dezelfde hoeveelheid compressie genereert.
Ben benieuwd!
Vandaar het verzwaarde vliegwiel en de dubbele pakkingen.
Ik denk dat je als verder alles hetzelfde is, inderdaad een compressie-probleem hebt. Zit er wel net zo'n type zuiger in als voorheen?
5/100 moet namelijk, normaal gesproeken, wel goed zijn als speling, maar dan kan hij nooit minder kracht leveren dan voorheen.
Tenzij de zuiger b.v. lager is en niet dezelfde hoeveelheid compressie genereert.
Ben benieuwd!
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Huskie: Bij toeval zat de zuigerveer goed gemonteerd
Mengsel is trouwens te schraal gesmeerd, 1:40 kan blijkbaar toch niet in een kawa, daar ben ik nu dus achter gekomen.
Resultaat:krukaslager kapot, klinkt niet al te best meer.
Klx300R Vliegwiel zat er al op, een standaard vliegwiel van een 125 lost het probleem ook niet op.
Mario2t Slim opgemerkt van die grasbaanracer Zou goed kunnen...
Zuiger is "precies" het zelfde gebleven. (voor het nicasilen een C en erna een A)
Maar goed... ik ga eerst het blok eens uit elkaar trekken om de lagers te vervangen.
Blok moest toch al uit elkaar vanwege een versleten as van de versnellingsbak (bij het voortandwiel).
Wat ik trouwens nog niet gezegt heb, is dat de krukas totaal niet uitgebalanceerd is. (en ik heb hem nog wel bij een motorzaak in elkaar laten zetten)
Hij zit volgens mij te veel naar rechts, en dat heeft weer effect op de spoelpoorten, wat weer effect heeft op de carterdruk?
Is dit te verwaarlozen of zou het wel degelijk de oorzaak kunnen zijn?
Mengsel is trouwens te schraal gesmeerd, 1:40 kan blijkbaar toch niet in een kawa, daar ben ik nu dus achter gekomen.
Resultaat:krukaslager kapot, klinkt niet al te best meer.
Klx300R Vliegwiel zat er al op, een standaard vliegwiel van een 125 lost het probleem ook niet op.
Mario2t Slim opgemerkt van die grasbaanracer Zou goed kunnen...
Zuiger is "precies" het zelfde gebleven. (voor het nicasilen een C en erna een A)
Maar goed... ik ga eerst het blok eens uit elkaar trekken om de lagers te vervangen.
Blok moest toch al uit elkaar vanwege een versleten as van de versnellingsbak (bij het voortandwiel).
Wat ik trouwens nog niet gezegt heb, is dat de krukas totaal niet uitgebalanceerd is. (en ik heb hem nog wel bij een motorzaak in elkaar laten zetten)
Hij zit volgens mij te veel naar rechts, en dat heeft weer effect op de spoelpoorten, wat weer effect heeft op de carterdruk?
Is dit te verwaarlozen of zou het wel degelijk de oorzaak kunnen zijn?
1:40 is soweiso vrij schraal voor een 125tje hoor. Al helemaal als je in zwaar zand rijdt. 1:33 deed ik altijd, zand of harde banen, en ging altijd goed. 250 smeer ik wel 1:40, die kunnen dat beter hebben. Olie is wel 1 ding waar je niet op moet bezuinigen, ken zat voorbeelden van jongens die allemaal OK olie pakten en elke keer vastlopers hadden.mxrider#28 schreef:Huskie: Bij toeval zat de zuigerveer goed gemonteerd
Mengsel is trouwens te schraal gesmeerd, 1:40 kan blijkbaar toch niet in een kawa, daar ben ik nu dus achter gekomen.
Resultaat:krukaslager kapot, klinkt niet al te best meer.
Hij zit volgens mij te veel naar rechts, en dat heeft weer effect op de spoelpoorten, wat weer effect heeft op de carterdruk?
Is dit te verwaarlozen of zou het wel degelijk de oorzaak kunnen zijn?
Ik snap trouwens niet hoe die krukas zo uit het midden kan staan, steken je lagers dan ook uit ofzo? Normaal klop je hem altijd netjes naar binnen en test je het elke keer met rond draaien en op een gegeven moment heb je hem mooi zitten.
Maar dat effect met carterdruk was eerst toch niet, dus neem aan dat daar geen last mee moet wezen. Zou toch eerder denken dat je timing dan veranderd is, omdat er met je carb niks aan de hand is. Heb je btw ook zo'n soort TPS (Throttle Postion Sensor) op je carb zitten?
Ik las trouwens laatst ook dat crossers valse lucht konden zuigen via de choke knop, misschien kan dat ook nog een oorzaak wezen?
Tsja, noem maar wat dingen op, kun je zoveel mogelijk dingen uitsluiten.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Ik ga weer lekker 1:32 smeren met Castrol TTS zoals kawa hetGuillaume schreef:1:40 is soweiso vrij schraal voor een 125tje hoor. Al helemaal als je in zwaar zand rijdt. 1:33 deed ik altijd, zand of harde banen, en ging altijd goed. 250 smeer ik wel 1:40, die kunnen dat beter hebben. Olie is wel 1 ding waar je niet op moet bezuinigen, ken zat voorbeelden van jongens die allemaal OK olie pakten en elke keer vastlopers hadden.mxrider#28 schreef:Huskie: Bij toeval zat de zuigerveer goed gemonteerd
Mengsel is trouwens te schraal gesmeerd, 1:40 kan blijkbaar toch niet in een kawa, daar ben ik nu dus achter gekomen.
Resultaat:krukaslager kapot, klinkt niet al te best meer.
Hij zit volgens mij te veel naar rechts, en dat heeft weer effect op de spoelpoorten, wat weer effect heeft op de carterdruk?
Is dit te verwaarlozen of zou het wel degelijk de oorzaak kunnen zijn?
Ik snap trouwens niet hoe die krukas zo uit het midden kan staan, steken je lagers dan ook uit ofzo? Normaal klop je hem altijd netjes naar binnen en test je het elke keer met rond draaien en op een gegeven moment heb je hem mooi zitten.
Maar dat effect met carterdruk was eerst toch niet, dus neem aan dat daar geen last mee moet wezen. Zou toch eerder denken dat je timing dan veranderd is, omdat er met je carb niks aan de hand is. Heb je btw ook zo'n soort TPS (Throttle Postion Sensor) op je carb zitten?
Ik las trouwens laatst ook dat crossers valse lucht konden zuigen via de choke knop, misschien kan dat ook nog een oorzaak wezen?
Tsja, noem maar wat dingen op, kun je zoveel mogelijk dingen uitsluiten.
voorschrijft, dan rookt tie maar wat meer
De krukas zit zo uit het midden, doordat de carterdelen gewoon op elkaar vastgedraaid zijn, dat denk ik teminste, en dan is het logisch dat de krukas te veel naar rechts gedrukt word.
Ik vroeg nog toen ik mijn blok ophaalde of hij goed zat, er werd verteld van wel maar daar geloofde ik toen dus al niks van.
Carterdruk is altijd al goed geweest, maar mijn krukas zit niet in het midden, daarom zou het misschien veranderd kunnen zijn...
Er zit TPS op ja
Bij koud weer duidelijk te merken als hij stationair loopt, echt vaag hoe hij zichzelf afregeld
Chokeknop dicht goed af, dus dat zal het ook niet zijn.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Op onverklaarbare wijze is het nu wel mogelijk om de cilinder met 1 voetpakking te plaatsen zonder dat de zuiger de kop raakt.
Maar nu ben ik voor het volgende bang: ik ben bang dat de compressie veel te hoog word, ik ga dit natuurlijk wel meten als het blok weer in elkaar zit maar daar heb ik niks aan als ik niet weet hoeveel bar die mag hebben.
Dus mijn vraag: hoe hoog mag de compressiedruk zijn?
Aan de gebruikers handleiding heb ik niks, want daar staat geen informatie in waar ik wat aan heb.
Maar nu ben ik voor het volgende bang: ik ben bang dat de compressie veel te hoog word, ik ga dit natuurlijk wel meten als het blok weer in elkaar zit maar daar heb ik niks aan als ik niet weet hoeveel bar die mag hebben.
Dus mijn vraag: hoe hoog mag de compressiedruk zijn?
Aan de gebruikers handleiding heb ik niks, want daar staat geen informatie in waar ik wat aan heb.
zolang de zuiger de kop niet raakt kan het geen kwaad kan wel gebeuren dat je booster gaat moeten gebruiken om je octaangehalte op te krikken,anders loop je kans dat hij gaat beginnen dieselen.mxrider#28 schreef:Op onverklaarbare wijze is het nu wel mogelijk om de cilinder met 1 voetpakking te plaatsen zonder dat de zuiger de kop raakt.
Maar nu ben ik voor het volgende bang: ik ben bang dat de compressie veel te hoog word, ik ga dit natuurlijk wel meten als het blok weer in elkaar zit maar daar heb ik niks aan als ik niet weet hoeveel bar die mag hebben.
Dus mijn vraag: hoe hoog mag de compressiedruk zijn?
Aan de gebruikers handleiding heb ik niks, want daar staat geen informatie in waar ik wat aan heb.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Compressiedruk meten heb je niets aan bij een 2 takt.mxrider#28 schreef:Op onverklaarbare wijze is het nu wel mogelijk om de cilinder met 1 voetpakking te plaatsen zonder dat de zuiger de kop raakt.
Maar nu ben ik voor het volgende bang: ik ben bang dat de compressie veel te hoog word, ik ga dit natuurlijk wel meten als het blok weer in elkaar zit maar daar heb ik niks aan als ik niet weet hoeveel bar die mag hebben.
Dus mijn vraag: hoe hoog mag de compressiedruk zijn?
Aan de gebruikers handleiding heb ik niks, want daar staat geen informatie in waar ik wat aan heb.
Squish kun je opmeten met een tin draadje. Zo kun je zien of die goed is en zowizo de zuiger de kop niet raakt.
Kan ook weleens heel wat anders zijn, slechte bougiedop ofzo, waardoor zo af en toe een matig vonkt.
1 op 30 smeren gaat het onderin overgens ook niet beter van lopen wordt de verbranding veel te traag van.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Bougiedop is er toen nieuw opgegaan, en die krijg je er zomaar niet af... sluit gewoon goed aan dusRudy schreef:Compressiedruk meten heb je niets aan bij een 2 takt.mxrider#28 schreef:Op onverklaarbare wijze is het nu wel mogelijk om de cilinder met 1 voetpakking te plaatsen zonder dat de zuiger de kop raakt.
Maar nu ben ik voor het volgende bang: ik ben bang dat de compressie veel te hoog word, ik ga dit natuurlijk wel meten als het blok weer in elkaar zit maar daar heb ik niks aan als ik niet weet hoeveel bar die mag hebben.
Dus mijn vraag: hoe hoog mag de compressiedruk zijn?
Aan de gebruikers handleiding heb ik niks, want daar staat geen informatie in waar ik wat aan heb.
Squish kun je opmeten met een tin draadje. Zo kun je zien of die goed is en zowizo de zuiger de kop niet raakt.
Kan ook weleens heel wat anders zijn, slechte bougiedop ofzo, waardoor zo af en toe een matig vonkt.
1 op 30 smeren gaat het onderin overgens ook niet beter van lopen wordt de verbranding veel te traag van.
En de Gap van de bougie is op 0.7 afgesteld volgens fabrieksgegevens.
Ik ga 1 op 35 smeren, kan zien dat het cilindertje het er moeilijk mee heeft gehad ( 1 op 40 )
Maar goed, ik wacht nog op onderdelen dus voorlopig ligt het blok nog uit elkaar en kan ik niks doen.
Squish mag je tot op 0,7 houden toch? Ken nog wel scootertjes die 0,3 hadden maar die reden dus op elf 124Rudy schreef:Compressiedruk meten heb je niets aan bij een 2 takt.mxrider#28 schreef:Op onverklaarbare wijze is het nu wel mogelijk om de cilinder met 1 voetpakking te plaatsen zonder dat de zuiger de kop raakt.
Maar nu ben ik voor het volgende bang: ik ben bang dat de compressie veel te hoog word, ik ga dit natuurlijk wel meten als het blok weer in elkaar zit maar daar heb ik niks aan als ik niet weet hoeveel bar die mag hebben.
Dus mijn vraag: hoe hoog mag de compressiedruk zijn?
Aan de gebruikers handleiding heb ik niks, want daar staat geen informatie in waar ik wat aan heb.
Squish kun je opmeten met een tin draadje. Zo kun je zien of die goed is en zowizo de zuiger de kop niet raakt.
Kan ook weleens heel wat anders zijn, slechte bougiedop ofzo, waardoor zo af en toe een matig vonkt.
1 op 30 smeren gaat het onderin overgens ook niet beter van lopen wordt de verbranding veel te traag van.