Hallo,
onder aan de waterpomp van een 520 exc is er een gaatje,waar er indien
de dichting (keerring) stuk is koelvloeistof uitloopt.
dit is een veiligheid zodat er geen koelvloeistof bij de olie kan komen.
Aan de andere kant zit er namelijk ook zo een om te zorgen dat er geen olie bijde koelvloeistof kan komen.
Nu, bij mij kwam er wat koelvloeistof uit, ik heb de 2 keerringen en het alu schijfje waar deze inzitten en de o-ringen vervangen.
Alles dichtgebouwd, maar noch steeds een lek.
nu mijn vraag, logisch gezien zou je de keerringen met de open zijde naar buiten toe plaatsen,dit heb ik zo gedaan ,maar begin nu toch te twijfelen om deze om te draaien.
Is er nog iemand die dit probleem al eens heeft meegemaakt
gr
koelvloeistoflek ktm 520 2000
Moderator: ghulst
Als je het nieuwe "lek " hebt pas na het vervangen (zeg maar, de 1ste kilometers enkele druppels), dan is dat normaal.
Na enkele kilometers stabiliseert zich dat, en heb je geen druppels meer.
Jo VdB
Na enkele kilometers stabiliseert zich dat, en heb je geen druppels meer.
Jo VdB
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
- Locatie: 's-Heerenhoek
Ik weet in dit geval niet hoe de constructie is, maar de zijde waarvandaan afgedicht moet worden is meestal de zijde waar de keerring open moet zijn en het drukveertje moet zitten. Zo zal de keerring bij een drukverhoging harder om de as gaan "knijpen".bartktm schreef:Hallo,
nu mijn vraag, logisch gezien zou je de keerringen met de open zijde naar buiten toe plaatsen,dit heb ik zo gedaan ,maar begin nu toch te twijfelen om deze om te draaien.
Is er nog iemand die dit probleem al eens heeft meegemaakt
gr
Hoe zaten ze erin?
Hallo Bart.
ik heb het zelfde (probleem)
ik kan zien dat er koelvloeistof is uit gekomen, maar het koelvloeistof niveau zakt niet!
een paar drupels, meer is het niet!!
ik heb er ook één nieuwe keering in gezet, (aan de koelvloeistof kant) maar hij blijft niet helemaal droog.
ik kan er goed mee leven
hou wel het koelvloeistof pijl in de gaten!!!!!
het is een overdruk gaatje, dus kan het volgens mij geen kwaad als er IETS uit komt!!! (lees dus een weinig!!!)
niet dat je er wat aan hebt, maar ik heb het dus ook!!!!!
suc6 er mee!!!!
Marco. (520 2001)
ik heb het zelfde (probleem)
ik kan zien dat er koelvloeistof is uit gekomen, maar het koelvloeistof niveau zakt niet!
een paar drupels, meer is het niet!!
ik heb er ook één nieuwe keering in gezet, (aan de koelvloeistof kant) maar hij blijft niet helemaal droog.
ik kan er goed mee leven
hou wel het koelvloeistof pijl in de gaten!!!!!
het is een overdruk gaatje, dus kan het volgens mij geen kwaad als er IETS uit komt!!! (lees dus een weinig!!!)
niet dat je er wat aan hebt, maar ik heb het dus ook!!!!!
suc6 er mee!!!!
Marco. (520 2001)
ha bart.
heb alles nog eens GOED na gelezen.
de twee keeringen MOETEN met de dichte kant naar elkaar toe!!!!!!
dus richting het alu schijfje!!!!!
en gebruik niet te weinig vloeibare pakking!!!! (hebben ze mij gezegd!)
ik hoor het nog wel!!!!
Marco.
heb alles nog eens GOED na gelezen.
de twee keeringen MOETEN met de dichte kant naar elkaar toe!!!!!!
dus richting het alu schijfje!!!!!
en gebruik niet te weinig vloeibare pakking!!!! (hebben ze mij gezegd!)
ik hoor het nog wel!!!!
Marco.
hallo,
ik heb alles terug eens gedemonteerd en de keerringen staan met de dichte kant naar elkaar toe.
terug gemonteerd en de keerringen met loctite in het alu schijfje geplakt,
daar ik dacht dat misschien langs de buitenzijde de koelvloeistof lekte.
alles gemonteerd en motor gestart : gevolg een nog groter lek !
Nochtans bij het monteren een plastic coon gebruikt om ze te monteren zonder beschadiging.
Nu vermoed ik dat het mijn nokkenas is wat ingelopen is,op de plaats waar de keerring loopt is er een groefje ontstaan in de as.
nu in dien de nieuwe keerring niet op de dezellfde plaats loop als de vorige zal dit wel een lek veroorzaken.
Het volgende wat ik ga proberen is bij de autoshop een paar keerringen bestellen met een dubbele afdichting en niet zoals de originele met een enkele afdichtlip.
Indien dit niet helpt zal ik mijn as moeten laten zuiver slijpen in een gereedschapsmakerij .
bart
ik heb alles terug eens gedemonteerd en de keerringen staan met de dichte kant naar elkaar toe.
terug gemonteerd en de keerringen met loctite in het alu schijfje geplakt,
daar ik dacht dat misschien langs de buitenzijde de koelvloeistof lekte.
alles gemonteerd en motor gestart : gevolg een nog groter lek !
Nochtans bij het monteren een plastic coon gebruikt om ze te monteren zonder beschadiging.
Nu vermoed ik dat het mijn nokkenas is wat ingelopen is,op de plaats waar de keerring loopt is er een groefje ontstaan in de as.
nu in dien de nieuwe keerring niet op de dezellfde plaats loop als de vorige zal dit wel een lek veroorzaken.
Het volgende wat ik ga proberen is bij de autoshop een paar keerringen bestellen met een dubbele afdichting en niet zoals de originele met een enkele afdichtlip.
Indien dit niet helpt zal ik mijn as moeten laten zuiver slijpen in een gereedschapsmakerij .
bart
De Bmw F650gs (en waarschijnlijk VELE anderen) heeft eenzelfde constructie.
En die was bij dus ook lek...
En wat mij opviel was dat het asje van de waterpomp ook behoorlijk was ingelopen waar de keerring zit.
Als je daar later weer een nieuwe keering gaat plaatsen zonder dat je het asje vervangt zal hij bijna zeker weer lekken.
Bij de Bmw was het niet zo duur, ik meen een compleet revisie setje dus asje keerringen etc 30 Euro (en da's voor Bmw niet duur...)
Dus kijk eventueel daar ook eens naar of graaf in je fotografische geheugen.
Groeten Jan Willm
En die was bij dus ook lek...
En wat mij opviel was dat het asje van de waterpomp ook behoorlijk was ingelopen waar de keerring zit.
Als je daar later weer een nieuwe keering gaat plaatsen zonder dat je het asje vervangt zal hij bijna zeker weer lekken.
Bij de Bmw was het niet zo duur, ik meen een compleet revisie setje dus asje keerringen etc 30 Euro (en da's voor Bmw niet duur...)
Dus kijk eventueel daar ook eens naar of graaf in je fotografische geheugen.
Groeten Jan Willm
Vallen, opstaan en weer doorgaan...
Hallo,
Iets beter nieuws ditmaal, bij de autoshop een keerring gehaald 10x18x6
tegen de originele die zijn maar 4 mm breed . dus 10x18x4
er is plaats genoeg voor aan de zijde van de waterpomp een van 6 te plaatsen. alles gemonteerd en getest.
Eerst wa ser nog een miniem lekje ( enkele druppels ), maar na enkele km, lekte hij volledig niet meer.
de bredere keerring sluit af op een andere plaats op de nokkenas dan waar ie ingelopen is.
Hopend dus dat het met deze keeering van 2,5 €opgelost is.
Enne Jeewee, vermite de as bij ktm een geheel is met de nokkenas vermoed ik dat deze toch wel wat eurokes gaat kosten.
gr bart
Iets beter nieuws ditmaal, bij de autoshop een keerring gehaald 10x18x6
tegen de originele die zijn maar 4 mm breed . dus 10x18x4
er is plaats genoeg voor aan de zijde van de waterpomp een van 6 te plaatsen. alles gemonteerd en getest.
Eerst wa ser nog een miniem lekje ( enkele druppels ), maar na enkele km, lekte hij volledig niet meer.
de bredere keerring sluit af op een andere plaats op de nokkenas dan waar ie ingelopen is.
Hopend dus dat het met deze keeering van 2,5 €opgelost is.
Enne Jeewee, vermite de as bij ktm een geheel is met de nokkenas vermoed ik dat deze toch wel wat eurokes gaat kosten.
gr bart
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
- Locatie: 's-Heerenhoek
Als je as ingelopen is is een zgn. Speedi-sleeve misschien een oplossing, Is een speciale bus die je om ingelopen assen kunt plaatsen. Niet supergoedkoop, maar wel goed!