warm gelopen krukas lager
Moderator: ghulst
ben momenteel bezig met een ymaha yz 85 uit 2005 te herstellen. na een dagje gereden te hebben in lommel had hij nog maar weinig compresie en trok hij niet meer gelijk het moest zijn . als je rustig op het kickstarter duwde hoorde je hem ook schuren en piepen dus cilinder eraf gepakt en die ziet er nog goed uit . maar je hoorde nog steeds dat schurend geluid als je op de kickstarter duwde. dus het blokje er maar onderuit gehaald en gedemonteerd . aan de binnenkant van het vliegwiel hinh een vrij groot brokje zand dat vast zat aan het vliegwiel . eerst dacht ik dat het het lager aan de kopelings kant was omdat er geen speling ofzo op het lager aan de ontstekings kant zat . toen het blokje maar gesplitst en aan het lager aan de kopelings kant was niets aan dus was het het lager aan de ontstekings kant of het big end lager maar daar is ook niets aan. het lager aan de ontstekings kant is dus heet gelopen. nu krijg ik de krukas niet uit het lager geklopt en ook het lager met de krukas bijft in het carter zitten. maar hoe komt het dat dat lager is heet gelopen? zou dat brokje zand in het vliegwiel er iets mee te maken kunnen hebben? zodat het vliegwiel niet meer 100 % in balans was ofzo???
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
stimpie schreef: zou dat brokje zand in het vliegwiel er iets mee te maken kunnen hebben? zodat het vliegwiel niet meer 100 % in balans was ofzo???
Wat is een brokje zand? Een stuk cement?
Heet lopen van een lager kan 1/had geen speling 2/had geen smering betekenen.
Welke is het?
Had je deze motor zelf al gerepareerd en ben je er toen mee gaan rijden?
Of kreeg je de motor onbekend in je handen en weet je dus niet of er al geen speling van te voren aanwezig was?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ik ga altijd met die mensen crossen waar die yz 85 van is en dat was nog maar de 2de of 3de keer dat ze er mee gingen rijden dus motor was zowel voor mij als voor hun onbekend.huskie schreef:stimpie schreef: zou dat brokje zand in het vliegwiel er iets mee te maken kunnen hebben? zodat het vliegwiel niet meer 100 % in balans was ofzo???
Wat is een brokje zand? Een stuk cement?
Heet lopen van een lager kan 1/had geen speling 2/had geen smering betekenen.
Welke is het?
Had je deze motor zelf al gerepareerd en ben je er toen mee gaan rijden?
Of kreeg je de motor onbekend in je handen en weet je dus niet of er al geen speling van te voren aanwezig was?
met dat brokje zand bedoel ik dat er zand was aangekoekt aan de binnen kant van het vliegwiel . dat zand zat vast in het vliegwiel. lijkt wel stukje cement
het lijkt ook wel of het lager is droog gelopen.
maar zou niet weten hoe het komt.
motor stond wel wat aan de arme kant afgesteld. maar dat zag ik ook pas bij het momteren ervan
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
blokje is wel al een open geweest en toen hadden ze nogal veel dichtskit/vloeibare pakking gebruikt dus dat kan ook wel eens in het kanaaltje zitten en doordaat droog gelopen . of is dat (bijna) onmogelijk?
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Dat kan zeker een probleem geven. Die kanaaltjes zitten er niet voor niets, en omdat de kurkaswangen krap langs het carter lopen, is dat vaak de enige mannier van smering.
Ook is er een mogelijkheid dat ze de keerringen te diep hebben getikt, waardoor dat gaatje ook geblokkeerd kan raken.
Dat ze niet zuinig zijn op hun spullen, en slecht onderhoud plegen, is met die aangekoekte cement/zand bende wel zeker. Dus dat de zaak is kapot gelopen, niet vreemd. Zou me niet verbazen als ze 2takt olie zijn vergeten te mengen
Edit:
ik moet mezelf verbeteren, op een punt, nml dat wanneer er een olie tekort onstaat doordat er bevoorbeeld geen 2takt olie is gemixed de zuiger eerder een probleem krijgt als de krukaslagers.
Dus ook nu Stimpie vertelt over die keerring ga ik meer uit van een lager met te weinig speling waardoor de boel is vastgedraaid.
Ook is er een mogelijkheid dat ze de keerringen te diep hebben getikt, waardoor dat gaatje ook geblokkeerd kan raken.
Dat ze niet zuinig zijn op hun spullen, en slecht onderhoud plegen, is met die aangekoekte cement/zand bende wel zeker. Dus dat de zaak is kapot gelopen, niet vreemd. Zou me niet verbazen als ze 2takt olie zijn vergeten te mengen
Edit:
ik moet mezelf verbeteren, op een punt, nml dat wanneer er een olie tekort onstaat doordat er bevoorbeeld geen 2takt olie is gemixed de zuiger eerder een probleem krijgt als de krukaslagers.
Dus ook nu Stimpie vertelt over die keerring ga ik meer uit van een lager met te weinig speling waardoor de boel is vastgedraaid.
Laatst gewijzigd door huskie op wo apr 12, 2006 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
2takt olie waren ze niet vergeten te mengen.huskie schreef:Dat kan zeker een probleem geven. Die kanaaltjes zitten er niet voor niets, en omdat de kurkaswangen krap langs het carter lopen, is dat vaak de enige mannier van smering.
Ook is er een mogelijkheid dat ze de keerringen te diep hebben getikt, waardoor dat gaatje ook geblokkeerd kan raken.
Dat ze niet zuinig zijn op hun spullen, en slecht onderhoud plegen, is met die aangekoekte cement/zand bende wel zeker. Dus dat de zaak is kapot gelopen, niet vreemd. Zou me niet verbazen als ze 2takt olie zijn vergeten te mengen
het probleem is zoals je zegt de krukas keering te diep getikt en dus het kanaaltje dicht zat, gebeurt vaker bij die yz 85's
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering