motor keuze XR/LC4

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Joost
Berichten: 11
Lid geworden op: do aug 01, 2002 14:10
Locatie: Dedemsvaart

Dag mensen,

binnenkort hoop ik mijn rijbewijs te hebben en dan z.s.m. op zoek naar een geschikte enduro/off road. Er komen steeds 2 typen naar voren en dat zijn dus de Honda XR of KTM LC4. Mijn vraag is of de 1 veel beter is dan de ander en waar ik op moet letten bij aankoop. Ben van plan gewoon dagjes te gaan rijden geen lange ritten, is het dan ook nog denkbaar om toch een 2 takt te kopen of is dat een slecht idee qua onderhoud enzo?

Alvast bedankt

groeten Joost
XR600R
Berichten: 59
Lid geworden op: di jul 30, 2002 13:50
Locatie: Venray

Als je naar mijn Nickname kijkt zegt dat natuurlijk genoeg.

De XR is goed voor naar je werk te rijden..........dan kom je ook iedere ochtend vrolijk aan...........en in de weekende doet die het prima met een groepje van 4XR's.
Nog altijd breukloos
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Joost,

waarom enkel de keuze tussen een XR en een LC4 ?

Bedoel je met de XR een XR 400, 600 of 650 R (of een 250 , 350 ?)

Welk type LC4 heb je in gedachten? Welk bouwjaar ?

Wat ga je nog doen met de motor ? "Veel" gewoon wegverkeer? Of voornamelijk om te crossen ?

toch wel belangrijke vragen m.i.

Wat is je budget ? Kan een "moderne" KTM EXC ook budgettair ? Hoe schat je je eigen enduro-technisch in qua rijtechniek?

Ben je zelf een beetje onderlegd in het sleutelen, of moet je iemand anders inschakelen ?

Graag een extra toelichting a.u.b. Als het kan geef ik je dan nog mijn opinie/mening vooraleer ik op vakantie vertrek (helaas zonder mijn EXC)

Jo (die ook een XR had - prima motorfiets, en die nu KTM 520 probeert te rijden - ook een prima motorfiets)
Joost
Berichten: 11
Lid geworden op: do aug 01, 2002 14:10
Locatie: Dedemsvaart

Blij dat je dat allemaal vraagt :D

Omdat ik een klein budget heb zat ik te denken, na een beetje op marktplaats te hebben gekeken, aan max. 1500 euro dus niet erg veel. De bouwjaren die zich daarvoor lenen zijn denk ik rond '85 tot '92.
Ik wil hem gaan gebruiken voor enduro ritjes maar ook denk ik hem te gaan gebruiken voor school zo nu en dan, maar hoofdzakelijk enduro. Daarom wil ik graag een motor die in de beurt van een crosser komt. Heb zelf een kawa 125 uit '87 voor de fun, dus beetje bouwland en soms een crossbaan. Omdat ik veel XR 600 en KTM LC4 tegenkwam met betaalbare vraagprijzen dach ik dat die het meest geschikt voor mij waren. Maar die zijn wel wat zwaarder dan mijn kawa denk ik.

Wanneer kun je dan toch beter voor een 2 takt enduro kiezen of een 4 takt?

Loshalen van blokken doe ik liever niet zelf dus zal reparaties uit moeten besteden. Mijn kennis gaat tot het vervangen van een zuiger van Honda MT-5 :wink: dus dat zegt genoeg.

Bedankt voor de reactie

ps is het aankopen van wegbanden voldoende om hem weg klaar te maken of moet je grote veranderingen aan je motor maken?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Joost schreef:
Omdat ik een klein budget heb zat ik te denken, na een beetje op marktplaats te hebben gekeken, aan max. 1500 euro dus niet erg veel. De bouwjaren die zich daarvoor lenen zijn denk ik rond '85 tot '92.
Als je een LC 4 koopt van voor '92 wens ik je veel geluk. M.a.w. NIET doen, want compleet onbetrouwbare motorfietsen in verhouding tot de XR's van die periode.
Joost schreef:Ik wil hem gaan gebruiken voor enduro ritjes maar ook denk ik hem te gaan gebruiken voor school zo nu en dan, maar hoofdzakelijk enduro.

Als je met ritjes bedoelt het rijden over onverharde wegeltjes, dan ben je m.i. beter af met iets genre XR, Suzuki DR 350, Yamaha TT. Betrouwbaar, degelijk en voor simpel off-road rijden meer dan voldoende.
Ook een optie zijn Bombardiers met Rotax-motor
http://www.mil.be/armycomp/viewpic_mat. ... 36&PLACE=2
Zie hiervoor deze link
http://www.mil.be/armycomp/matdetail.asp?LAN=N&CAT=36

Ikzelf heb er zo onlangs 2 gekocht, just for fun !

Op 09/09 verkoopt het Belgisch leger weer een lot van deze machines te Geel (Belgische Kempen). Prijs : maximum 500 Euro het stuk, en veel goedkoper indien er aan gewekt dient te worden.
Joost schreef:Omdat ik veel XR 600 en KTM LC4 tegenkwam met betaalbare vraagprijzen dach ik dat die het meest geschikt voor mij waren.
Opgepast met compleet "op"gereden motoren !!!!!!
Joost schreef:Loshalen van blokken doe ik liever niet zelf dus zal reparaties uit moeten besteden. Mijn kennis gaat tot het vervangen van een zuiger van Honda MT-5 :wink: dus dat zegt genoeg.
Een 4-takt is in het algemeen moeilijker in onderhoud dan een 2takt (toch zeker de moderne 4-takten) Een DR of TT of XR is echter eenvoudig van constructie en bedrijfszeker, dus dat zal dan wel lukken.
Joost schreef:is het aankopen van wegbanden voldoende om hem weg klaar te maken of moet je grote veranderingen aan je motor maken?
Joost, met crossbanden kan je ook prima rijden op de weg, en zeker met FIM goedgekeurde endurobanden ... En anders neem je gewoon bv. een Continental TwinDuro. Andere tandwielen kunnen wonderen verrichten :wink:

Maar wil je eigenlijk wel een "echte" enduro om enduro's en/of offroadtochten mee te rijden ?? Me dunkt als ik je vragen lees dat je meer valt voor de look van zo'n tuig, maar er toch meer op de openbare weg mee wil rijden ???

Een enduro is niet goedkoop in onderhoud, zeker niet bij "oneigenlijk" gebruik (lees : veel gebruik op openbare weg)

Jo
Gast

Kun je me ook vertellen wanneer je beter voor een 2 takt of 4takt kunt kiezen, met in het achterhoofd ik hem wil gebruiken voor hoofdzakelijk enduro ritjes.
Is het veel duurder om een 2takt te onderhouden?

groeten Joost
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Joost,

2takt en 4takt hebben elk hun eigen voor- en nadelen.

Als je bij moto's blijft genre XR, DR en TT zijn deze goedkoper in onderhoud dan een 2takt m.i.

Bij moderne 4takten ziet het kostenplaatje er soms heel anders uit ! (in vergelijking met "oude" 2takten)

belangrijk bij 2takt-rijden is om steeds wisselende belasting te verkrijgen. Dit om de bougie (ontstekingskaars) niet kapot te maken.

Jo, dieseffensopvakantievertrekt :D
krijn

Een tweetakt is op de weg niet veel soeps bij een constante snelheid gaat het spul bokken en gorgelen maar eenmaal in het terrein is het super om die jankende tweetakt los te laten,ennuh pas op met een oude LC4 zelf daarmee gereden en zeer zeer veel gesleuteld ...........
sinds kort rijdt ik met een cr250 enduro,machtig mooi in het terrein ,maar op de weg rustig aan en inderdaad wisselend berijden en op tijd een verse zuiger erin anders word dat goedkope tweetakt rijden toch weer duur............
Succes met je keuze !
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

klopt 2-takt voorop de weg is niet wat. Ik heb zoals ik d8 ik wel eens verteld heb bijna 2 jaar bij een motozaak gewerkt (husqvarna dealer) en daar veel aan crossers gesleuteld (ben nog 16 :roll: ) en daar ook een ktm 250 gezien die hardstikke kapot was gelopen naardat de eigenaar er ff op de autobaan mee had gereden (en ook nog trots vertellen dat hij 160 liep :D hah)
Echt veel ervaring met 4-atkt heb ik zelf niet (yamaha yz400/426op je 16e is beetje zwaar+duur)
Ad Ketelaars

Ik ben in het bezit van 2 KDXen (2-takten dus). Op mijn reservemotor staan 53000 kilometers. Deze kilometers heeft hij doorstaan zonder noemenswaardige kosten. Zeker de helft van deze kilometers heeft hij dienst gedaan als "gids"motor. Waarmee ik wil aangeven dat er op zijn tijd behoorlijk aan het gas gesjord is. Het is en blijft gewoon een feit dat degene die ermee rijdt, of het nou een 2-takt of een 4-takt is, in de meeste gevallen zelf in de hand heeft of een motor veel onderhoud nodig heeft ofwel hoge kosten met zich meebrengt. Hierbij ga ik er wel even van uit dat je de eerste eigenaar bent.Een bekende gids (in ruste), heeft met zijn KlX 54000 kilometer op de teller gezet.

p.s. Of zou het misschien toch aan het motormerk liggen?!?!
Plaats reactie