Folie, ik ga kijken in hoeverre dunnere olie invloed heeft op de high speed hits die je krijgt door het rijden over wortels ed. en inderdaad zonder mijn shimsetting te veranderen.
Dunnere olie schijnt nogal een effect te hebben op de rebound dus moet zien in hoeverre het werkt. Kan de rebound nog wel dichter zetten, dus wie weet.
Kleinere shims gebruikte ik al, toen ik doorkreeg met uit elkaar halen, dat die 24 shims nogal wat overlap hadden bij het afdichten van de oliekanalen in de zuiger. Gebruik nu voor de rebound en de compressie 23mm.
2,5 sae olie wordt veelal verkocht voor de UPSD vorken van wegmotoren, waarom gebruiken wij dan veelal 7,5 sae. De dikkere olie geeft meer kans op cavitatie in de vork rond de midvalve.
Bedankt voor de lektuur.
Een mens kan niet genoeg knowhow bezitten
voorvork - race sag - WP
Moderator: ghulst
Ik ben benieuwd. Ik zelf ga een keer het effect van een wat grotere float proberen, maar ik weet nog niet wanneer ik er aan toe ga komen om mijn voorvork uit elkaar te halen.huskie schreef:Folie, ik ga kijken in hoeverre dunnere olie invloed heeft op de high speed hits die je krijgt door het rijden over wortels ed. en inderdaad zonder mijn shimsetting te veranderen.
Dunnere olie schijnt nogal een effect te hebben op de rebound dus moet zien in hoeverre het werkt. Kan de rebound nog wel dichter zetten, dus wie weet.
Kleinere shims gebruikte ik al, toen ik doorkreeg met uit elkaar halen, dat die 24 shims nogal wat overlap hadden bij het afdichten van de oliekanalen in de zuiger. Gebruik nu voor de rebound en de compressie 23mm.
2,5 sae olie wordt veelal verkocht voor de UPSD vorken van wegmotoren, waarom gebruiken wij dan veelal 7,5 sae. De dikkere olie geeft meer kans op cavitatie in de vork rond de midvalve.
Bedankt voor de lektuur.
Een mens kan niet genoeg knowhow bezitten
Trouwens nog een tip: Laatst verving ik de onderste glijbussen van mijn vriendin d'r vork en toen zat er naar mijn zin (veel) te veel speling op de vork na monteren. Ik heb de bussen toen uitgevuld met 0,05 mm tussen de bus en de binnenpoot.
Zo te zien een grote verbetering. Als ik de motor met de wielen van de grond op de bok zet en ik laat het voorwiel op de grond stuiteren zodat de vork maar net aanspreekt, dan doet de mijne dat nu met een 'klap' vergeleken met die van haar, die ook minder stick/slip lijkt te hebben.
Misschien moet de mijne toch nog een keer uit elkaar dus...
Ik kreeg van Terry, op ktmtalk/dirtrider.net de opmerking om juist wat meer tolerantie te creeeren in mijn marzocchies Alhoewel dat bij mijn vorken absoluut niet noodzakelijk is, eerder het opvullen als je het mij vraagt Zo zie je maar weer dat elke vork zo zijn merkwaardigheden heeft en dat het voor ons hobbyisten onmogelijk is direct resultaat te boeken naar volle tevredenheid. Echter hebben wij wel de motivatie om het een en ander diverse keren te veranderen totdat wij tevreden zijn. De quest tot perfecte veringfolie schreef: Trouwens nog een tip: Laatst verving ik de onderste glijbussen van mijn vriendin d'r vork en toen zat er naar mijn zin (veel) te veel speling op de vork na monteren. Ik heb de bussen toen uitgevuld met 0,05 mm tussen de bus en de binnenpoot.
...
Vandaag de 7,5 sae er uit laten lopen, en gevult met een mix van(want de 2,5 was bijna op, daar ga mijn experiment alweer )2,5 en 5,0 sae.
Voelde direct al lichter aan, zowel comp als rebound. Vrijdag even test rijden langs het talud. Daar ligt een hobbelpaadje waar je een verschrikkelijke slaand stuur kunt oplopen wanneer een en ander niet goed gedempt wordt. Zal mij benieuwen....
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
huskie schreef:Ik kreeg van Terry, op ktmtalk/dirtrider.net de opmerking om juist wat meer tolerantie te creeeren in mijn marzocchies Alhoewel dat bij mijn vorken absoluut niet noodzakelijk is, eerder het opvullen als je het mij vraagt Zo zie je maar weer dat elke vork zo zijn merkwaardigheden heeft en dat het voor ons hobbyisten onmogelijk is direct resultaat te boeken naar volle tevredenheid. Echter hebben wij wel de motivatie om het een en ander diverse keren te veranderen totdat wij tevreden zijn. De quest tot perfecte veringfolie schreef: Trouwens nog een tip: Laatst verving ik de onderste glijbussen van mijn vriendin d'r vork en toen zat er naar mijn zin (veel) te veel speling op de vork na monteren. Ik heb de bussen toen uitgevuld met 0,05 mm tussen de bus en de binnenpoot.
...
Vandaag de 7,5 sae er uit laten lopen, en gevult met een mix van(want de 2,5 was bijna op, daar ga mijn experiment alweer )2,5 en 5,0 sae.
Voelde direct al lichter aan, zowel comp als rebound. Vrijdag even test rijden langs het talud. Daar ligt een hobbelpaadje waar je een verschrikkelijke slaand stuur kunt oplopen wanneer een en ander niet goed gedempt wordt. Zal mij benieuwen....
Tja, wie ben ik om Terry Hayes tegen te spreken...
Toch: ik hou niet van 'clunk' Ik vond het bij mijn crossfietsje al vervelend als mijn balhoofd los zat.
Wist je trouwens dat de vlakken waar de geleide bussen op steunen niet zuiver cylindrisch zijn maar een beetje dikker in het midden ? Kun je zien aan de bewerkingssporen: de geleidebussen zijn niet alleen een lineaire geleiding, maar ook een beetje een kogelscharnier zodat je nog steeds vering hebt tijdens het remmen of op een knippenpad, als de alu buitenpoot uitbuigt. Daarom is het ook zo nodig dat je dat derde lager eruithaalt.
Ik hoop trouwens binnenkort aan het vervolg te beginnen: de shocker.
Heb een reserve (2005) op de kop getikt om eens te kijken wat daar inzit en te kunnen frobelen en rijden. Ik heb het idee dat de 2003 meer mogelijkheden biedt. We zullen zien. Hopelijk de best of both worlds. Ik wil uiteindelijk een setje vorkpoten/shock hebben voor supermoto en eentje voor MX/offroad.
(verder iedereen nou afgehaakt?)
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Dat de geleiders niet zuiver cylindrisch zijn heeft ook te maken dat ze onder belasting (remmen en veren etc) niet gaan vreten.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Nee, folie, niet iedereen is afgehaakt, Rudy is er nog.
Folie ik ben onder de indruk, je hebt er echt werk van gemaakt. Zal de volgende keer eens op de bewerkingssporen letten. We moeten wel in gedachte houden dat jij WP georienteerd bent en ik Marzocchie.
Ohlins werkt ook met drie bussen, maar staan nou niet echt slecht genoteerd in de enduro wereld, alhoewel het natuurlijk een wegrace merk is.
Toch vreemd dat met al hun veldwerk, wp kiest voor een drie bus uitvoering, terwijl dus iedereen door heeft dat het niet werkt. ook dat vacuum trekken van de poten, waardoor er dus extra geboort moet worden, is een aanfluiting.
Wat kost een voorvork standaard? 1200 euro of zoiets?
Voor dat geld mogen ze wel wat extra veldwerk verrichten.
Het is idioterie dat ze af fabriek, voor dat geld van een nieuwe motor, geen settings leveren bij hun standaard vorken/schokdempers.
Maar, dan zouden technoflex, reiger en al die andere veerjongens, geen brood meer verdienen.
Folie ik ben onder de indruk, je hebt er echt werk van gemaakt. Zal de volgende keer eens op de bewerkingssporen letten. We moeten wel in gedachte houden dat jij WP georienteerd bent en ik Marzocchie.
Ohlins werkt ook met drie bussen, maar staan nou niet echt slecht genoteerd in de enduro wereld, alhoewel het natuurlijk een wegrace merk is.
Toch vreemd dat met al hun veldwerk, wp kiest voor een drie bus uitvoering, terwijl dus iedereen door heeft dat het niet werkt. ook dat vacuum trekken van de poten, waardoor er dus extra geboort moet worden, is een aanfluiting.
Wat kost een voorvork standaard? 1200 euro of zoiets?
Voor dat geld mogen ze wel wat extra veldwerk verrichten.
Het is idioterie dat ze af fabriek, voor dat geld van een nieuwe motor, geen settings leveren bij hun standaard vorken/schokdempers.
Maar, dan zouden technoflex, reiger en al die andere veerjongens, geen brood meer verdienen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Iedereen heeft toch maar 1 setting nodig, dus om ze er allemaal bij te leveren zou zonde zijn. Uiteindelijk betaal je ze er toch bij. Wat dan de standaardsetting zou moeten zijn, nou ja daar kun je over discussieren maar hij is hoedanook niet voor iedereen geschikt.huskie schreef:Nee, folie, niet iedereen is afgehaakt, Rudy is er nog.
Folie ik ben onder de indruk, je hebt er echt werk van gemaakt. Zal de volgende keer eens op de bewerkingssporen letten. We moeten wel in gedachte houden dat jij WP georienteerd bent en ik Marzocchie.
Ohlins werkt ook met drie bussen, maar staan nou niet echt slecht genoteerd in de enduro wereld, alhoewel het natuurlijk een wegrace merk is.
Toch vreemd dat met al hun veldwerk, wp kiest voor een drie bus uitvoering, terwijl dus iedereen door heeft dat het niet werkt. ook dat vacuum trekken van de poten, waardoor er dus extra geboort moet worden, is een aanfluiting.
Wat kost een voorvork standaard? 1200 euro of zoiets?
Voor dat geld mogen ze wel wat extra veldwerk verrichten.
Het is idioterie dat ze af fabriek, voor dat geld van een nieuwe motor, geen settings leveren bij hun standaard vorken/schokdempers.
Maar, dan zouden technoflex, reiger en al die andere veerjongens, geen brood meer verdienen.
Aan het veldwerk van WP hebben we het derde lager in de eerste plaats te danken. Oorspronkelijk is de vork met 2 lagers ontworpen. In 2003 en 2004 zitten er plots 3 in, in 2005 is dat derde lager weer verdwenen.
Leek een goed idee, geprobeerd, viel tegen, weg ermee. Moet kunnen.
3 bussen is niet principieel verkeerd, maar bij de WP geeft het problemen vanwege de verschillende buigstijfheid tussen binnen- en buitenpoot.
Ik denk dat ze dachten, omdat ohlins het gebruikt en die vorken zijn goed, waarom doen wij het ook niet. Is dus eigenlijk meer een sales praatje geworden als dat ze het werkelijk hebben getest imo.folie schreef:
Aan het veldwerk van WP hebben we het derde lager in de eerste plaats te danken. Oorspronkelijk is de vork met 2 lagers ontworpen. In 2003 en 2004 zitten er plots 3 in, in 2005 is dat derde lager weer verdwenen.
Leek een goed idee, geprobeerd, viel tegen, weg ermee. Moet kunnen.
3 bussen is niet principieel verkeerd, maar bij de WP geeft het problemen vanwege de verschillende buigstijfheid tussen binnen- en buitenpoot.
Ik moet altijd lachen om die specificatie praatjes van de jappanners. Elk jaar hebben ze wel een as of een boutje(meestal de voorwielas of iets dergelijks) ietsje groter gemaakt zodat de specificatielijst indruk kan maken op de potentiele kopers.
Ik heb trouwens zojuist even test gereden met die mix van dunne vorkolie, en hij is zeer duidelijk soepeler geworden in zijn geheel. Een stuk kapot gereden talud(langs de snelweg) gaf bij de oude situatie altijd schokken door aan de polsen, maar met verbazing reed ik hier bijna neutraal overheen.
Een snel stuk met speedhobbels daarin, gaf echter bij accelaratie wat stuurslaan te zien/voelen, maar doordat ik geen schroevedraaier bij me had, kon ik dat niet via de klikkers proberen uit vlakken.
Al met al, verbazing en voldoening.
Met hard remmen echter wel duiken, meer dan anders, maar zoals ik al zei, ik moet nog met de klikkers stoeien.
Ik durf echter al wel te stellen: ga je naar harde ondergrond toe, gooi sae 2,5 even tijdelijk in je vork en rij je tochtje. Zandbanen..... sae 7,5 of 10.
Probeer het eens uit, het is een fluitje van een cent werk.
ps folie, dit geldt natuurlijk voor de niet sleutelaars
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?