TPS
Moderator: ghulst
Ik ken de werking van een carburator en van een injectiesysteem. Nu vraag ik me af waarom er op een carb. in sommige gevallen een TPS zit? De ontsteking zal aan de hand van de TPS wat worden aangepast, maar in welke situaties gaat deze TPS nuttig zijn?
Op die manier kun je het ontstekingstijdstip niet alleen van het toerental, maar ook van de stand van de gasklep af laten hangen. Om bijvoorbeeld beter aan millieueisen te voldoen, maar ook om een (nog?) betere gasresponse te verkrijgen.
Het 'voordeel' schijnt 'm met name bij lage toerentallen i.c.m. snelle gaswisselingen te zitten.
Ik gok, dat als je snel het gas opengooit, dat je wel veel lucht binnenkrijgt, maar nog niet voldoende benzine bij een CV-carburateur. Dan staat hij dus één seconde heel arm en gaat veel trager ontbranden, waardoor je ontbranding in de uitlaat zou kunnen krijgen. Als ze dan tijdelijk even het ontstekingsmoment vervroegen, dan pakt hij veel mooier op omdat de brandstof efficiënter gebruikt wordt.
Ik merkt bijv. in mijn DRZ dat het stationair toerental rustig 500 tpm hoger ligt na een bougiewissel met een betere bougie, die beter vonkt, terwijl ik niet aan het stationairmengsel heb gezeten.
Dus dit soort truukjes werken wél!
Het is maar een gok...
Noppy
Ik gok, dat als je snel het gas opengooit, dat je wel veel lucht binnenkrijgt, maar nog niet voldoende benzine bij een CV-carburateur. Dan staat hij dus één seconde heel arm en gaat veel trager ontbranden, waardoor je ontbranding in de uitlaat zou kunnen krijgen. Als ze dan tijdelijk even het ontstekingsmoment vervroegen, dan pakt hij veel mooier op omdat de brandstof efficiënter gebruikt wordt.
Ik merkt bijv. in mijn DRZ dat het stationair toerental rustig 500 tpm hoger ligt na een bougiewissel met een betere bougie, die beter vonkt, terwijl ik niet aan het stationairmengsel heb gezeten.
Dus dit soort truukjes werken wél!
Het is maar een gok...
Noppy
En toerentalmeting, is altijd later dan gasklep meting!Max_Kool schreef:Op die manier kun je het ontstekingstijdstip niet alleen van het toerental, maar ook van de stand van de gasklep af laten hangen. Om bijvoorbeeld beter aan millieueisen te voldoen, maar ook om een (nog?) betere gasresponse te verkrijgen.
Dus zou theoretisch idd je gasrespons verbeterd moeten worden. Iemand weleens geexperimenteerd met de stand van die sensor?
(Bij mijn Suzuki kun je deze verstellen, maar weet niet of dat bij alle motoren is...)
426 is wel te stellen maar heb op zowel dit forum als op thumpertalk.com gelezen dat je hem er net zo goed af kunt halen. Sommigen beweren zelfs dat ie er beter van gaat reageren. Heb dit zelf niet ervaren met het loskoppelen.hornet911 schreef:bij de SV is die ook verstelbaar.... Volgens sommigen is deze af-fabriek niet altijd perfect afgesteld... Ik blijf er gewoon af
Op mijn wr is deze trouwens niet verstelbaar dacht ik...