fel op het gas

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Dion
Berichten: 80
Lid geworden op: do jul 07, 2005 23:12
Locatie: Meppel

Hallo,

Vraag; ik wil mijn motor wat "soepeler" laten reageren op het gas. Hij is nogal direct en in zijn 1 & 2 niet echt goed te doseren....dit maakt het relaxte rijden som een beetje lastig.
Ik weet niet of dit de oorzaak is maar ik rij met een tandwielverhouding van 13/48...

Tips/Truucs om hem (TM400) wat soepeler te laten reageren zijn welkom.

Groet
Mooi werk!!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Dion schreef:Hallo,

Vraag; ik wil mijn motor wat "soepeler" laten reageren op het gas. Hij is nogal direct en in zijn 1 & 2 niet echt goed te doseren....dit maakt het relaxte rijden som een beetje lastig.
Ik weet niet of dit de oorzaak is maar ik rij met een tandwielverhouding van 13/48...

Tips/Truucs om hem (TM400) wat soepeler te laten reageren zijn welkom.

Groet
En ik altijd maar denken dat 4takten zo veel soepeleren zijn als die 250cc 2takten :wink:
Maar die tandwiel verhouding is zeker een oorzaak, want ik rij met m'n 250cc 2takt
14:48 en die is ook fel, dus monteer eens een 14 tands en kijk hoe het dan gaat.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Nieuwere modellen TM zijn al een stuk tammer en beter doseerbaar dan de modellen van een jaartje of twee oud (en ouder). Ligt schijnbaar voor het overgrote deel toch aan een andere nokkenastiming.
M'n vorige 530 (bj. 2004) was stukken minder jofel te doseren dan m'n 2006-model. Maar het was wel een ontieglijke kanonskogel die 2004'er (karakter à la 500 cc. tweetakt bijna).
De 2006'er stuurt ook stukken beter in kruip-door-sluip-door-werk door steilere balhoofdshoek :idea: .
Rij overigens met 13/50.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Dion
Berichten: 80
Lid geworden op: do jul 07, 2005 23:12
Locatie: Meppel

Sjokske schreef:
De 2006'er stuurt ook stukken beter in kruip-door-sluip-door-werk door steilere balhoofdshoek .
Rij overigens met 13/50.
??????

Dus dit zou betekenen dat die van jou nog wilder is......of heeft dit dan weer te maken met de nokkenastiming??

kan het monteren van een 14 ipv 13 tand tandwiel zo'n verschil uitmaken?
Mooi werk!!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Motorkarakter is door de andere nokkenastiming over het hele toerengebied stukken bruikbaarder, meer koppel onderin het toerengebied en wat hoger niet meer zo verrassend snel erin komend.
Voortandwiel 14 plaatsen kan wel eens een probleem geven met de hydraulische bediening van de koppeling (wordt te groot denk ik).
Maar inderdaad, de tandwielverhouding van 13/50 zou feller gedrag moeten opleveren dan 13/48. Als voortandwiel 14 al mogelijk zou zijn denk ik dat je in diep zand niet blij wordt (vooral in hogere versnellingen), tis nogal een grote stap.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Dion
Berichten: 80
Lid geworden op: do jul 07, 2005 23:12
Locatie: Meppel

Ik rij wel even langs expert Gerko Van der Vegt, woon daar toch vlakbij, die zou het moeten weten toch?
Je zit ook met het pas maken van die kettinggeleider bij het tandwiel, ik vraag me af of bij 14 voor hier nog wel genoeg ruimte voor is.
Mou goed, ik vraag het wel even

gegroet
Mooi werk!!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Gerco weet het echt wel.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Plaats reactie