voorvork lek

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

YZ 80 DAVID
Contacteer:

En hoe krijgen jullie die ring (op afbeelding hierboven nummer 1) dan goed terug op z'n plaats?
Ik ben al een hele tijd bezig maar het lukt me niet....
Yamaha YZF 250!!

www.tt600plus.nl
huskie

Bedoel je die teflon glijlager?
Door je buitenpoot op die plek te verwarmen krijg je de gewenste speling, dan is het een eitje.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Sjokske

Teflon ? Beetje zacht lijkt me.
Was bij m'n vorige Ohlins toch iets metaalachtigs met fijne glijeigenschappen (nieuwe Kayaba/Paioli wil ik nog even dichtlaten).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
jeec426
Contacteer:

gisteren bij mijne garagist geweest. was mijn fout. de nrs 1 en 2 op mijn tekening zaten er niet diep genoeg in. Kon nog lang staan slagen hebben op mijn bourage om ze erin te krijgen :? :? :oops:
Sjokske

jeec426 schreef:Kon nog lang staan slagen hebben op mijn bourage om ze erin te krijgen :? :? :oops:
Is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de "bourages" (waarvan ik aanneem dat het in het nederlands keerringen zijn).
jeec426
Contacteer:

ja slagen is een groot woord he. Ge moet ze er toch inkrijgen dus moet je toch op 1 of andere manier wa druk kunnen zetten??? hoe doe jij dat anders?
huskie

Die teflon glijlagers, zijn inderdaad metalen bekleed met teflon. Ik dacht dat dat duidelijk was?!
Zolang je maar over een groot oppervlakte de keerringen belast kunnen ze wel wat hebben. De lippen zijn het delicate gebied en daar kom je toch niet aan.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Sjokske

jeec426 schreef:hoe doe jij dat anders?
Ben in de gelukkige omstandigheden dat ik ooit voor een prikkie een draaibank en een freesbank heb kunnen overnemen van een maat van me. Ik heb zelf uit een blok aluminium een tweedelige bus gemaakt voor het intikken van voorvorkkeerringen (moet alleen nog een nieuwe maken, m'n vorige vork was 46 mm., m'n nieuwe 48 mm.). Faktor tijd laat het alleen nog even niet toe, druk, druk, druk........
jeec426
Contacteer:

voor de toekomst zit het wel goed. Mijne garagist heeft zo een speciaal gedoe en 'k mag da wel bezigen
flip-poz

Al eens gedaan met een stuk plastic, niet eenvoudig. Voelermaatje lijkt me hanindig maar je maakt wel kleine krasjes denk ik?

Is het de bedoeling dat je de tape horizontaal volledig rond de poot doet (dus loodrecht tov de poot), enkele cm's onder de keering, en dan de vering induwd?
Wil niet da de tape in m'n vork verdwijnt :shock:
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
gassen

Dit is een oud draadje :shock: of nog steeds lek?
Nee, die tape moet er in een spiraalvorm op geplakt worden ,dan de poot inveren en tegelijk draaien zodat de tape als een soort schroefdraadnabootsing (scrabble woord) dient.
Dan trek je de poot langzaam recht omhoog (terugveren) zodat alle vuil wat zich in de keerring opgehoopt heeft, meegenomen wordt.
En gebruik goede tape , niet een of ander iets wat maar net plakt.

Beter is idd een stukje van een blisterverpakking en dat langs de binnenpoot en keerring te trekken. Beetje in een haakvorm knippen en juh.
Afbeelding
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
j. buikema

Dit kun je ook doen door gebruik te maken van een oud fotorolletje.
De negatieve staan op een soort van dun plastic, met aan de boven- en onderkant gaatjes voor het transportmechanisme van het fototoestel.
Je kunt nu een deel van het rolletje om de vorkpoot doen, en langzaam inveren, zodat het gedeelte met de gaatjes tussen de vorkpoot en de keerring komt. Draai de vork nu een paar keer linksom en rechtsom. Het vuil in de keerring komt nu in de gaatjes van het rolletje. Daarna weer uitveren, en het gedeelte van het rolletje verwijderen.
Grote kans dat zandkorrels ed. nu opgeruimd zijn, en de keerring niet meer lekt.
flip-poz

Ok bedankt. Het is me duidelijk nu het tape verhaal.

Heb het voorlopig kunnen oplossen met eerst een stuk plastic, maar daarna toch met voelermaatje 0.2. Dagje Bilstain ploeteren en stond droog terug op de trailer.
Je kan blijkbaar op internet voorgevormde plastic schrapers kopen om zo een euvel op te lossen. Misschien toch iets beter dan paar keer per jaar met vanalles en nog wat tussen de keerringen te prutsen?

Afbeelding

http://www.24mx.be/seal-doctor-risk-racing
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
JoeBaR

ik gebruik soms een tyrap (of kabelbindertje voor sommige) . verder denk ik niet dat je te vaak moet knoeien met plastic rommel tussen de keerringen , je schraapt immers telkens het zand en stof langs de scherpe rand die in de keerring zit .

een setje nieuwe ringen en een blikje forkoil heb je voor een paar tientjes. ( je moet t voor die prijs wel zelf erin klooien)

gezien de datum van wanneer dit draadje is gepost , vermoed ik dat inmiddels het lek gerepareerd is.
4 strokes only !!
mmrizio

Grappig dat dit nu net bovenkomt. Ik heb afgelopen weekend zo'n apparaatje gemaakt van een halve-liter flesje. Na het schoonmaken liep er best veel vorkolie uit bij het inveren. Het hield vanzelf weer op, maar ik schrok er wel van.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Peter mechanic

Is niet moeilijk je draait de Klikkers boven en onder helemaal uit dan draai je boven de deksels eraf en giet je de olie der uit dan terug schroeven en dan onder de bout los nu kun je als je de boven deksels weer los haalt de hele binnen veer der uit pakken als dat gebeurt is haal je de borg veer los van de binnen en buiten poot dan lichtjes!!! Warm stoken en dan kun je ze met een korte snuk van elkaar aftrekken als je der niet uit komt op YouTube staat hoe je het moet doen ik doe over 2 voorpoten een uurtje veel succes gr peter
Plaats reactie