huskie schreef:Folie, die float is erg belangrijk en arbitrair.
Je hebt gelijk dat sommige hem helemaal weg halen en er een checkplate voor in de plaats doen. Zelf heb ik ook zo gereden, maar zit nu terug op een midvalve met compressie, ook zo'n 0,5mm float.
Ik ben nog niet tevreden en ga nu eerst dunnere olie proberen om te zien wat daar de invloed van is.
Veel gebruiken er 7,5 sae voor, maar ik wil heel rigoreus 2,5 sae proberen, wat we zeg maar in onze schokdemper gebruiken.
Ik rij trouwens met een marzocchi 45mm binnenpoot. Maar door het verschil in dikte van de binnenstang ziet jouw basevalve veel meer olie dan die van mij.
Mocht ik het gevoel hebben dat dunnere olie veel invloed heeft, liefste positief, dan laat ik het hier weten.
Hier nog wat interessante lektuur over midvalve float
(van KTM-talk)
MV are very interesting animals. There are a few things that play into how the MV performs and what you want it to control. Lets look at float, float controls dive and how active the MV is. More float, less damping and more dive. Less float more damping and less dive. I'd argue that a check plate made of .1 or .15 shims is in fact a MV with a lot of float, if the shim was .2 or .3 thick now you talking a true CP. I did the math once to determine what float is needed to have un damped flow across a MV shim of 24mm, it's some were in the 1.8 to 2mm range.
SO if you run float less than that you are starting to add damping and the less float you run the more the damping comes into play. Now look at the shim stacks, most people like the 4 24s and then end with a back to protect the MV. I feel that the backer actually limits the flex of the shims and with lower floats (1mm or less) can give you HS problems. The choice is either run a smaller backer (24x.1s wont servive) or switch to a thicker face shim (.15 seem to survive pretty well) and don't run a backer. So far for me in the woods with roots and rocks a float around 1.2 is the best compromise between dive and damping. If I was to run a faster GNCC style course I'd lower the float to .8-1mm. So X-factor you need to figure out what float is going to be best for you, oh and if you want to increase the float you need to by 8x6x.2mm shims that you can use to shim out the piston to get more float. I also end all my MV that don't have backers with a 8x12x.2 shim to keep the rebound spring from getting bound up on my pivot shim (typically I use a 11mm shim)
One other thing, some folks think that a CP is the best setup for woods with rocks and roots, I say BS, the BV responds to speed and postion with the position being a big driver especially with the air chamber in the WP forks. MV respond to speed only and move 3 times the fluid of the BV. This means you can more effectivly use the first few inches of travel with a MV over a CP... Just some food for thought.
Just as a side note. The 01 SHowa TCs I have have zero float but have .1 bleed shim. I also know that the SHowas work well in the woods if you give them about .2 to .3 float..
Volgens dit verhaal is een float van 0.5 dus nogal weinig. Ik denk erover om nog eens iets meer te proberen, 0.8 ofzo, Maar ik wil niet teveel duikeffect veroorzaken.
Wat wil je bereiken met dunnere olie ?
1:Wil je de demping zachter maken zonder de shim settings te veranderen
2:Denk je dat je last hebt van spikes tgv hydraulic lock (high speed)
3: of wil je het aanspreken zachter maken ?
Als het om 3 gaat zou je ook eens een bleed shim kunnen proberen, dat is een 13mm tussen de zuiger en de grootste (face) shim. Hierdoor blijft je compressie kant altijd een beetje open, met alsof je de compressie klikker wat groter hebt gemaakt. Schijnt goed te helpen tegen 'trail junk', veroorzaakt wel weer wat extra duikgedrag en iets minder feedback.
Als je denkt dat je last hebt van hydraulic lock, (high speed) dan zou je ook eens 23.2 mm ipv 24mm shims kunnen gebruiken, dan heb je wat meer doorstroom tussen de rand van de shim en de dempercartridge.