Hangt er vanaf; als je vijftien minuten hebt/krijgt, dat kan al genoeg zijn. Wat kan jou het schelen als je vijftien strafminuten oploopt? Een lekke band levert al bijna het dubbele op!
Nop
Zelfvertrouwen (of het gebrek daaraan)
Moderator: ghulst
ik heb gisteren niet uitgereden. . .
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
mea culpa, mea maxima culpa!
Ik kan alleen volgas over akkers en paden, jij kunt meer als ik, Helen!
Ik kan alleen volgas over akkers en paden, jij kunt meer als ik, Helen!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Denk maar aan 1 ding; dit doe ik en dat is mijn HOBBY
Is altijd mijn leuze, hoe zwaar het ook is.
Moet er ook bijzeggen dat er ritten bij waren waarbij ik dacht: "waar ben ik weer aan begonnen"?
En probeer "fluitend" op de motor te zitten (ik weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken).
Ps.
Crossen op een vlakke baan beginnen en dan elke week gaan, juist ook als de baan zwaarder wordt.
Is altijd mijn leuze, hoe zwaar het ook is.
Moet er ook bijzeggen dat er ritten bij waren waarbij ik dacht: "waar ben ik weer aan begonnen"?
En probeer "fluitend" op de motor te zitten (ik weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken).
Ps.
Crossen op een vlakke baan beginnen en dan elke week gaan, juist ook als de baan zwaarder wordt.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Waar is het fout gegaan Hans? Je was nochtans goed op tijd aan de eerste CH. Daarna heb ik je niet meer gezien..pruus schreef:ik heb gisteren niet uitgereden. . .
Bij mij is het goed fout gegaan tijdens de 2de special. Onderuit gegaan en het heeft een tijd geduurd voor mijn motor terug de juiste kant op wou
Inderdaad. Da's één van de leukste dingen van het "enige vrouw tussen de mannen" zijnJBassie schreef:ze staan voor je in de rij Helen, dat moet je toch wel wat zelfvertrouwen teruggeven
Gezien mijn echte zelf geblokkeerd is, hier mijn dubbelganger
Ik dacht dat ik goed kon rijden,maar hier is het allemaal platteland en op snelheid,nu heb ik vorige week heel wat bijgeleerd, ben met een ervaren rijder "gusty" en wat kameraden naar beaujolais (belleville) getrokken en zijn daar gaan toeren, heb daar dingen opgeklommen die ik te voet nog niet zou doen, de eerste dag was een regelrechte ramp, tegen de middag was ik op sterven na dood, had geen klimtechniek,had geen techniek voor men motor recht te zetten... en men motor (YZ426) was veel te lang vertand in 1ste, na goed gerecupereerd te hebben heb ik toch men dag uitgereden. 2e dag ging al bij al goed,had het truukje door maar om de echt moeilijke"cotes" te doen had ik geen zin en reed ik rond en keek wat de anderen deden. De derde dag heb ik ook uitgereden en heb ik enkele zware "cotes" die de anderen deden ook gedaan en zo heb ik nu toch aleen beetje techniek en zie ik al uit naar de volgende keer. Oefenen is de bootschap, en voor de mannen die beaujolais niet kennen: is een ervaring in je leven die je niet kan vergeten.
greetz
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Helemaal juist. En toch kan wat extra rijles wel helpen, precies omdat de goeie techniek niet genoeg geautomatiseerd is, en er enkel uitkomt als ik me helemaal goed in mijn vel voel (wat zelfs bij de gewone ritjes meer uitzondering dan regel is).AdventureRider schreef:Het probleem, Helen, zit niet in je kunde, maar in het, zoals je zelf ook al toegeeft, zelfvertrouwen. Dus een rij-cursus of rij-training zal niet veel helpen, zodra de begeleiding weg is, verval je weer in je oude gewoontes. Een bezoek aan een psycholoog(oge) is hier dan meer op zijn plaats.
Je moet vertrouwen hebben in je eigen mogelijkheden en de wil hebben om sneller en zekerder te rijden als dat je bewustzijn je oplegt. Ook bescheffen dat gas-bij de oplossing voor veel problemen is tijdens het rijden met een motorfiets. Dat gaat tegen je bewustzijn in omdat je bewustzijn juist op momenten waarin je de controle over de motorfiets dreigt te verliezen de gaskraan dicht draait. En juist dan ga je plat.
Uit je intro-verhaal begrijp ik dat je wel over je bewustzijn grens heengaat op het moment dat je mee (probeert) te rijden met sneller mannen/vrouwen. Dat is een natuurlijke reactie, en helemaal niets mis mee. Maar probeer, als je dat wilt, jezelf ook eens 100% te geven als niemand anders kijk. Je kan het wel, alleen denk je er teveel over na.
Bezoek aan de psych helpt niet echt (been there, done that!). Wat wél een opsteker voor het zelfvertrouwen is, is wanneer ik meekan met de jongens, óók die berg op, die modderpoel door, etc. Daar doe ik het voor!
Endurorijden is één grote oefening voor het zelfvertrouwen. Character building, yes!
Gezien mijn echte zelf geblokkeerd is, hier mijn dubbelganger
Wat wél zou kunnen, is vóór de enduro te voet een keertje langs de special lopen. Dan moet ik echter nóg vroeger opstaan, en halfzeven is voor mij al gortig vroeg. Voldoende slaap is bij mij één van de belangrijkste factoren om goed te rijden.Noppy schreef:Ik weet niet hoe jouw tijdschema's er bij de check points uitziet, maar heb je ook de kans om de special gewoon 'even' één keertje door te wandelen? Prent dan goed doe moeilijke stukken én de makkelijke omwegen in je hoofd en praat je naar de makkelijke stukken toe door het gas open te houden (desnoods halfopen, maar nooit echt dicht).
Dàt is exact wat ik meer moet automatiseren. Soms lukt het me, en voel ik me zoveel veiliger in de bochten. En toch, als ik met de poepers zit, dan ga ik weer achteraan als een bloemzak zitten. Erg hé!Noppy schreef:Jij stuurt, aggressief met je ellebogen omhoog, je kruis tegen de tank, je billen op de rand van het zadel en je belast ACTIEF je stepjes. Speel met je gewicht om bij de acceleratie uit een bocht grip te krijgen en blijf niet de hele rit statisch zitten op één plek.
Gezien mijn echte zelf geblokkeerd is, hier mijn dubbelganger
Inderdaad! Eigenlijk was ik eerst best tevreden over mezelf op de verbindingsritten, omdat ik had uitgereden, met enkel twee keertjes een strafminuutje bij de "tronçon serré" (telkens maar een paar secondjes te laat). Maar mijn prestaties op de specials waren ondermaats, ik kon beter.huskie schreef:Pruus, jij bent goed voor iedereens zelfvertrouwen
Gezien mijn echte zelf geblokkeerd is, hier mijn dubbelganger
Hahaha, dit komt me allemaal erg bekend voor. Mijn vriendin gaat sinds kort ook mee rijden en heeft ook de neiging om de lat voor zichzelf nogal hoog te leggen. Is het soms een vrouwending ?Helen2 schreef:Inderdaad! Eigenlijk was ik eerst best tevreden over mezelf op de verbindingsritten, omdat ik had uitgereden, met enkel twee keertjes een strafminuutje bij de "tronçon serré" (telkens maar een paar secondjes te laat). Maar mijn prestaties op de specials waren ondermaats, ik kon beter.huskie schreef:Pruus, jij bent goed voor iedereens zelfvertrouwen
Hoog?folie schreef:Hahaha, dit komt me allemaal erg bekend voor. Mijn vriendin gaat sinds kort ook mee rijden en heeft ook de neiging om de lat voor zichzelf nogal hoog te leggen. Is het soms een vrouwending ?
Ik rij nu 4 jaar. En als er bij ons dan een nieuwe meerijdt, die nog maar een paar keer op een offroadmotor gezeten heeft, en die gaat dan soms rapper dan ik, dan ben ik lastig! Ik ben me ervan bewust dat, vrouw van middelbare leeftijd zijnde, ik minder kracht en aggressie heb dan de gemiddelde man, vooral dan degene die sinds hun 16e op brommerkes rondrijden, maar ik heb ook mijn fierheid!
Gezien mijn echte zelf geblokkeerd is, hier mijn dubbelganger
Juist, dus accepteer en geniet van het feit dat je pas 4 jaar deze heerlijke hobby mag uitoefenen, wij(op latere leeftijd begonne) hebben nog zoveel te genieten, terwijl die "snotapen" die vanaf hun 16de dit al doen "blase" zijn geworden en alles de gewoonste zaak van de wereld vinden.Helen2 schreef: Ik ben me ervan bewust dat, vrouw van middelbare leeftijd zijnde, ik minder kracht en aggressie heb dan de gemiddelde man, vooral dan degene die sinds hun 16e op brommerkes rondrijden, maar ik heb ook mijn fierheid!
De moeilijkste passages rijden ze met de vingers in de neus, terwijl wij daar met knikkende knieen doorheen sturen. Heerlijk toch, dat gevoel van lukt het of lukt het niet
Wij zijn het gelukkigste, zeker weten......
Lange leven de onkundigen, die met hun ziel en zaligheid elke keer weer mogen rijden.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Vaak ook nog niet de kleinste haantjes. Mannen komen er meestal ook minder voor uit dat ze 'm ook knijpen. Als je uberhaupt een enduro rijdt vind ik je al een flinke meid. Hanniepannie gaat binnenkort voor het eerst mee de crossbaan op. Ze zou het vast leuk vinden om eens een keer niet het enige 'wijf' te zijn. Ikzelf kom ook alleen met enige moeite rond. Misschien zou dat wel goed zijn voor je zelfvertrouwen.Helen2 schreef:Hoog?folie schreef:Hahaha, dit komt me allemaal erg bekend voor. Mijn vriendin gaat sinds kort ook mee rijden en heeft ook de neiging om de lat voor zichzelf nogal hoog te leggen. Is het soms een vrouwending ?
Ik rij nu 4 jaar. En als er bij ons dan een nieuwe meerijdt, die nog maar een paar keer op een offroadmotor gezeten heeft, en die gaat dan soms rapper dan ik, dan ben ik lastig! Ik ben me ervan bewust dat, vrouw van middelbare leeftijd zijnde, ik minder kracht en aggressie heb dan de gemiddelde man, vooral dan degene die sinds hun 16e op brommerkes rondrijden, maar ik heb ook mijn fierheid!
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Vrouwen hebben een beter ontwikkelt zelfbeschermingmechanisme als mannen (die nogal zelfdestructief kunnen zijn). Het is als vrouw zijnde dus gewoon heel moeilijk om een man te overtreffen in een bezigheid waarbij veel gevaar (reëel of niet) aanwezig is. Wat dus niet meer of minder betekent als dat een man veel sneller het verstand op nul en het gas tegen de stuit kan zetten.Helen2 schreef:Hoog?folie schreef:Hahaha, dit komt me allemaal erg bekend voor. Mijn vriendin gaat sinds kort ook mee rijden en heeft ook de neiging om de lat voor zichzelf nogal hoog te leggen. Is het soms een vrouwending ?
Ik rij nu 4 jaar. En als er bij ons dan een nieuwe meerijdt, die nog maar een paar keer op een offroadmotor gezeten heeft, en die gaat dan soms rapper dan ik, dan ben ik lastig! Ik ben me ervan bewust dat, vrouw van middelbare leeftijd zijnde, ik minder kracht en aggressie heb dan de gemiddelde man, vooral dan degene die sinds hun 16e op brommerkes rondrijden, maar ik heb ook mijn fierheid!
Bij een vrouw is daarentegen de motoriek minder ontwikkelt als bij mannen. Enduro rijden vergt veel van de motoriek van een mens; remmen, koppelen, schakelen, gas geven, lichaamspositie, kijken, enz., en dat allemaal tegelijkertijd en op elkaar afgestemd. Dat is erg moeilijk als je over individuele handelingen na moet ga denken. Enduro (motor) rijden moet eigenlijk uit reflexen bestaan. Reflexen zijn 10 tot 20 maal zo snel als bewust handelen. Schakel je bewustzijn uit voor het besturen van de motor, gebruik je bewustzijn voor het beoordelen van omgeving/route (die bocht dus).
Dus minder nadenken en meer doen. Relax.
Tja, ik weet het, ik heb mijn natuur tegen.AdventureRider schreef:Vrouwen hebben een beter ontwikkelt zelfbeschermingmechanisme als mannen (die nogal zelfdestructief kunnen zijn). Het is als vrouw zijnde dus gewoon heel moeilijk om een man te overtreffen in een bezigheid waarbij veel gevaar (reëel of niet) aanwezig is. Wat dus niet meer of minder betekent als dat een man veel sneller het verstand op nul en het gas tegen de stuit kan zetten.
Bij een vrouw is daarentegen de motoriek minder ontwikkelt als bij mannen. Enduro rijden vergt veel van de motoriek van een mens; remmen, koppelen, schakelen, gas geven, lichaamspositie, kijken, enz., en dat allemaal tegelijkertijd en op elkaar afgestemd. Dat is erg moeilijk als je over individuele handelingen na moet ga denken. Enduro (motor) rijden moet eigenlijk uit reflexen bestaan. Reflexen zijn 10 tot 20 maal zo snel als bewust handelen. Schakel je bewustzijn uit voor het besturen van de motor, gebruik je bewustzijn voor het beoordelen van omgeving/route (die bocht dus).
Dus minder nadenken en meer doen. Relax.
Het koppelen hoef ik nu gelukkig niet meer te doen (tanx, Adje!), en voor de rest heb ik nog véél werk om de juiste reflexen te kweken. Als ik mijn bewustzijn uitschakel, blijft er immers enkel de angstreflex over. Achteruit gaan hangen en uitbollen. Niet de juiste reflex dus.
Ik moet bewust peptalk mijn brein insturen, ofwel een stevige Hoegaerden drinken. Dat doet wonderen voor mijn rijstijl!
Gezien mijn echte zelf geblokkeerd is, hier mijn dubbelganger
Jullie zijn gewoon te lief!JBassie schreef:Helen,
Kijk even op deze link (met geluid!)
http://Helen.youaremighty.com/
Dat je het even weet
Het is hartverwarmend.
Beter een slecht karakter dan geen karakter
hela erik wat zie ik hier?Power to the people : KTM 525 EXC dit is nieuws
@ henk-v : idd een nieuwe motor gekocht (ook aangepast aan mijn zelfvertrouwen ), volgende week bouwt adje er nog een rekluse in en dan zal ik moeder de vrouw niet meer te veel moeten vragen vrees ik .....