Tsja, hoe vertel je dit op een duidelijke manier.
Proberen motor te starten (koude garage, dus het is nogal een toer om 'm aan de praat te krijgen). Opeens blokkeert de kickstarter. Door er (met beleid) een trap tegen te geven komt hij weer los, maar na enkele keren trappen blokeert hij weer, enz. Het lijkt wel of er op een bepaald punt (bij het rondgaan) hij ergens tegenaan komt ?
Ben maar ff gestopt om hem aan de praat te krijgen.
Kickstarter blokkeert
Moderator: ghulst
loop hem eens ingang volgende keer, zou gewoon is opendoen en chekken, misschien ergens een braam aangetrapt.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Nop, ziet er allemaal goed uit.
Vriend van me heeft vorig jaar vergelijkbaar fenomeen dat de kickstarter opeens blokkeert. Bij hem bleek een plaatje in de carburateur afgebroken en vast te zitten tussen de uitlaat kleppen.
Vanavond maar eens verder open schroeven......
Oja, het betreft een YZF400 van '98
Vriend van me heeft vorig jaar vergelijkbaar fenomeen dat de kickstarter opeens blokkeert. Bij hem bleek een plaatje in de carburateur afgebroken en vast te zitten tussen de uitlaat kleppen.
Vanavond maar eens verder open schroeven......
Oja, het betreft een YZF400 van '98
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Typisch geval van ......................Oeps !Ger schreef:Bij hem bleek een plaatje in de carburateur afgebroken en vast te zitten tussen de uitlaat kleppen.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Komt me verdraait bekend voorGer schreef:Vriend van me heeft vorig jaar vergelijkbaar fenomeen dat de kickstarter opeens blokkeert. Bij hem bleek een plaatje in de carburateur afgebroken en vast te zitten tussen de uitlaat kleppen.
Heb in 2004 exact hetzelfde gehad met m'n WR400 uit '99.
Kijk maar op dit topic
Trek je portemonnee maar alvast open; die gaschuif kost 145 euri
en dan maar hopen dat het daar bij blijft...
Succes!
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Carburateur is eraf en er lijkt inderdaad iets afgebroken en dat dat schuifje prijzig was had ik al gehoord (zelfs een bedrag van 200 pleuri). Als ik voel met m'n vinger dan zitten er ook allemaal braampjes aan de gasschuif. Ik zal morgen de kop er eens afhalen.Arnaud schreef:
Trek je portemonnee maar alvast open; die gaschuif kost 145 euri
en dan maar hopen dat het daar bij blijft...
Succes!
Arnaud.
Arnaud, heb je nog tips voor me waar ik op moet letten bij deze operatie ?
En hoe test ik of de kleppen nog dicht zijn ?
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Hai Ger,
Inderdaad, kop eraf en kijken wat de schade is.
Als je geluk hebt, is dat stukje gassschuif pas tijdens het aantrappen in de cylinder gezogen en valt alles mee (er vanuit gaande dat je niet hebt lopen 'hengsten' op je kick-starter ).
Mocht je het WPH nodig hebben: alles staat op mijn site!
Succes,
Arnaud.
Inderdaad, kop eraf en kijken wat de schade is.
Als je geluk hebt, is dat stukje gassschuif pas tijdens het aantrappen in de cylinder gezogen en valt alles mee (er vanuit gaande dat je niet hebt lopen 'hengsten' op je kick-starter ).
Mocht je het WPH nodig hebben: alles staat op mijn site!
Succes,
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Nou, koperaf, cillinder eraf, maar niets gevonden, behalve dat de inlaatkleppen, volgens mij, de zuiger 'aangetikt' hebben. Niet over de volle klep, maar lichtjes over ongeveer 1/3 van de klep. Als m'n camera opgeladen is zal ik er wat foto's van maken.
Ik heb nog wat zitten 'wiebelen' met de aandrijstang en hij heeft een speling van ongeveer 0,9 millimeter. Dit zou binnen de specificaties zijn. Meting met een schuifmaat gedaan (wel diverse keren). Op de cillinder en zuiger zijn geen vreemde sporen te zien (althans volgens mijn leken verstand). De zuiger kan ik ook wiebelen, wat volgens mij niet helemaal de bedoeling kan zijn. Morgen eens eraf halen (eerst nog tang halen om borgveertje los te krijgen).
Op de lagers van het bigend staat wel een blauwe plek ter grote van een ouderwets kwartje. Kan dat kwaad ?
Of een zuiger en cillinder nog binnen de specificaties zijn, hoe controlleer je dat ? Of kan die beter even langsbrengen bij de 'specialist' ?
Pffff, wat een hobby
Ik heb nog wat zitten 'wiebelen' met de aandrijstang en hij heeft een speling van ongeveer 0,9 millimeter. Dit zou binnen de specificaties zijn. Meting met een schuifmaat gedaan (wel diverse keren). Op de cillinder en zuiger zijn geen vreemde sporen te zien (althans volgens mijn leken verstand). De zuiger kan ik ook wiebelen, wat volgens mij niet helemaal de bedoeling kan zijn. Morgen eens eraf halen (eerst nog tang halen om borgveertje los te krijgen).
Op de lagers van het bigend staat wel een blauwe plek ter grote van een ouderwets kwartje. Kan dat kwaad ?
Of een zuiger en cillinder nog binnen de specificaties zijn, hoe controlleer je dat ? Of kan die beter even langsbrengen bij de 'specialist' ?
Pffff, wat een hobby
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Nokkenasketting één of meer tandje(s) verkeerd ? Verschoven ?Ger schreef:Nou, koperaf, cillinder eraf, maar niets gevonden, behalve dat de inlaatkleppen, volgens mij, de zuiger 'aangetikt' hebben. Niet over de volle klep, maar lichtjes over ongeveer 1/3 van de klep.
Of zie je gewoon de standaard uithollingen voor de kleppen boven op de zuiger ?
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Sjokske, je kon wel eens helemaal gelijk hebben. Bij het loshalen van de nokkenas viel mij al op dat de markeringen op de tandwielen niet gelijk stonden met de kleppendeksel, wat volgens het boekje wel zou moeten. Ik heb er verder niet bij stil gestaan, maar dit zou dus inderdaad betekenen dat hier iets verschoven zou zijn. Ik schat dat het ongeveer twee tandjes verschil was.Sjokske schreef: Nokkenasketting één of meer tandje(s) verkeerd ? Verschoven ?
Of zie je gewoon de standaard uithollingen voor de kleppen boven op de zuiger ?
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Hai Ger,
Bij mij leek het ook alsof de boel niet helemaal 'op tijd' stond, maar heb er toen -helaas- geen fotoos van gemaakt.
Wel kreeg ik laatst van iemand een vraag met fotoos die verdacht veel op mijn WRetje leken :
Zoals je hier kunt zien "lijkt" het alsof er een tand verschil zit, maar geloof me, je ene tand verzetten levert een nog groter verschil op! De E's moeten uiteraard richting uitlaat (exhaust) wijzen en de I's richting inlaat (inlet).
Ook moet je ff goed controleren of het merkteken op het vliegwiel 'op tijd' staat ten opzichte van de nokkenassen:
Als je goed kijkt, zie je een vertikaal merkteken op het vliegwiel. Als dit uitgelijnd staat, staat de zuiger op het BDP (bovenste dode punt).
Als hier iets verkeerd zit, heb je de oorzaak gevonden
Oh ja, hoe strak stond je kettingspanner? Het is een automaat, maar kan ook stuk...
Succes!
Arnaud.
Bij mij leek het ook alsof de boel niet helemaal 'op tijd' stond, maar heb er toen -helaas- geen fotoos van gemaakt.
Wel kreeg ik laatst van iemand een vraag met fotoos die verdacht veel op mijn WRetje leken :
Zoals je hier kunt zien "lijkt" het alsof er een tand verschil zit, maar geloof me, je ene tand verzetten levert een nog groter verschil op! De E's moeten uiteraard richting uitlaat (exhaust) wijzen en de I's richting inlaat (inlet).
Ook moet je ff goed controleren of het merkteken op het vliegwiel 'op tijd' staat ten opzichte van de nokkenassen:
Als je goed kijkt, zie je een vertikaal merkteken op het vliegwiel. Als dit uitgelijnd staat, staat de zuiger op het BDP (bovenste dode punt).
Als hier iets verkeerd zit, heb je de oorzaak gevonden
Oh ja, hoe strak stond je kettingspanner? Het is een automaat, maar kan ook stuk...
Succes!
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Ik heb vorig jaar ook eens onder het rijden mijn automatische kettingspanner kapot gehad.
Dat hoor je wel als het dat is
Gelukkig was ik bijna thuis toen ik dat hoorde.
Dat hoor je wel als het dat is
Gelukkig was ik bijna thuis toen ik dat hoorde.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Je reed er dus gewoon mee door? Das lef hebbenadje schreef:Ik heb vorig jaar ook eens onder het rijden mijn automatische kettingspanner kapot gehad.
Dat hoor je wel als het dat is
Gelukkig was ik bijna thuis toen ik dat hoorde.
Hieronder de link naar een filmpje vanuit video.google.com (fantastische videozoekmachine, lijkt wel een Yamaha!!)
http://video.google.com/videoplay?docid ... 6&q=yamaha
Grappig filmpje hoe op een klinische wijze aan een viertaktblok van Yamaha wordt gesleuteld. Ze laten o.a. zien hoe je aan de cilinderkop sleutelt. Duidelijk is te zien wat je allemaal tegen komt als je zo'n ding nog niet eerder los hebt gehad. Zo zie je hoe die distributiekettingspanner werkt, hoe je de timing van de nokkenassen aanpast naar de YZ timing (1 tandje verzetten) en hoe je de kleppen stelt.
Let vooral even op hoe die ene gast steeds zegt wat er gaat gebeuren en dat hij dan vervolgens zegt DO IT
Wel handig als je zo'n ding ding nog niet eerder los hebt gehad!
Laatst gewijzigd door Fox-kid op vr mar 17, 2006 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Vandaag ff langs geweest bij Ben's Cross Shop en de zuiger, cillinder en carb. laten zien. Plaatje in carb. moet inderdaad vervangen worden. Volgens de 'monteur' zal de distrubutieketting ver versleten zijn, waardoor het kan zijn dat hij een tandje verspongen is. Nu ik mij herriner sloeg de motor ook met een slag af, toen ik 'm 's middags hebben laten warm draaien (ivm olie aflaten). Tevens advies om zuiger te vervangen en de cillinder wordt nagemeten.
Heb nog getest of de kleppen goed sluiten, maar er 'zweet' toch wat langs... vooral bij het de inlaat kleppen. Zaterdag toch nog maar eens laten checken bij BCS.
Heb nog getest of de kleppen goed sluiten, maar er 'zweet' toch wat langs... vooral bij het de inlaat kleppen. Zaterdag toch nog maar eens laten checken bij BCS.
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
En je mag van mij aannemen dat die nokkenaskettingen net zo goed als je ketting naar je achtertandwiel aardig kunnen oprekken (hoe breed ze ook zijn). Heb eens een keer zo'n ding vervangen, en de oude ketting er af halen ging een stukkie gemakkelijker dan de nieuwe er op leggenGer schreef:Volgens de 'monteur' zal de distrubutieketting ver versleten zijn, waardoor het kan zijn dat hij een tandje verspongen is.
Als je ze dan over elkaar heen legt zie je het verschil in lengte wel.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Je reed er dus gewoon mee door? Das lef hebbenFox-kid schreef:adje schreef:Ik heb vorig jaar ook eens onder het rijden mijn automatische kettingspanner kapot gehad.
Dat hoor je wel als het dat is
Gelukkig was ik bijna thuis toen ik dat hoorde.
quote]
Ik was op de hoek van de straat en heb hem laten uitrollen naar mijn huis.
hij was trouwens ook niet ineens kapot maar hij liep langzaam terug zodat de nokkenasketting langzaam slapper ging liggen.
Er was gelukkig helemaal niets versprongen of iets dergelijks.
Gewoon een nieuwe kettingspanner erin gezet en weer rijden ( rij ik nu nog zo mee )
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Kijk, hier heb je iets aan.Fox-kid schreef: Grappig filmpje hoe op een klinische wijze aan een viertaktblok van Yamaha wordt gesleuteld. Ze laten o.a. zien hoe je aan de cilinderkop sleutelt. Duidelijk is te zien wat je allemaal tegen komt als je zo'n ding nog niet eerder los hebt gehad. Zo zie je hoe die distributiekettingspanner werkt, hoe je de timing van de nokkenassen aanpast naar de YZ timing (1 tandje verzetten) en hoe je de kleppen stelt.
Wel handig als je zo'n ding ding nog niet eerder los hebt gehad!
Een foto (video) zegt meer dan 1000 .......
Bedankt!
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Nou, de kleppenzittingen worden dus opnieuw geslepen. Na thuiskomst vliegwiel/rotor eraf gehaald en nu heb ik het gevoel dat het tandwiel op de krukas niet meer goed is. Wederom maar eens laten bekijken door een 'specialist'. Aangezien hij nu toch 'open' licht, wellicht beter om het te laten vervangen (aangezien er volgends de WPH nogal wat bij komt kijken, denk ik dat ik dit maar laat doen). Tevens heeft het oog, waar de zuigerpen doorheen gaat, slijtage. Het onderste gedeelte van het oog is de harde laag afgesleten.Ger schreef: Heb nog getest of de kleppen goed sluiten, maar er 'zweet' toch wat langs... vooral bij het de inlaat kleppen. Zaterdag toch nog maar eens laten checken bij BCS.
Blokje alvast maar uit het frame gehaald (pfff, wat zat de achterste bout vast).
En hopen dat we deze maand de loto winnen !
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....