offroadmotoren binnen vijf tot tien jaar....

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

waar zien jullie de huidige offroadmotoren (enduro's) binnen dit en tien jaar staan?

injectie (van tweetakt?) wordt de standaard? nog lichtere frame's, nog meer gebruik van ultralichte legeringen, enz....

Echt innovatieve veranderingen zie ik niet zo direct, enkel de perfectionering van de huidige techniek ......
0X
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik denk dat men door europese emissie-eisen uiteindelijk zal moeten uitwijken naar twins voorzien van injectie. Aprillia en KTM zullen dan samen de dienst uitmaken. Een ééncylinder is moeilijker tot volledige ontbranding te krijgen. Dat zal ook wel de reden zijn geweest dat de DR800 zo snel van het strijdtoneel verdween;-)

Noppy
:toost:
ktm_gs300
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 06, 2004 14:00
Locatie: NB

Mischien wel helemaal geen tweetakten meer... Ze verbruiken zo veel, en er schijnt ook een kwart ofzow van de benzine niet verbrand te worden...
Dus een mooi veldje viertakten :lol: ?
Honda crf 250
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Jaren geleden waren er ontwikkelingen met direct ingespoten 2 takt. (voor in auto's) Dan kun je ineens wel alle brandstof verbranden. (omdat de benzine pas ingespoten wordt als de uitlaatpoort dicht is.)

Maar ik heb er later nooit meer iets van gelezen.
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Voor zover ik vernomen heb mogen twee-takten nog maar gemaakt worden tot 2008...Dus ik denk dat twee-takt al als dood kan beschouwd worden.
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Het lijkt me moeilijk om fabrikanten te verbieden tweetakt motoren te produceren. Het zijn de regels in de verschillende landen die bepalen of een tweetakt een typegoedkeuring krijgt. Uiteindelijk stoppen de fabrikanten wel met produceren als er geen markt meer is.

Gezien de emissie eisen lijkt het dat 4takt de toekomst heeft.
ktm300mxc
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

kijk naar aprilia met zijn ditech....direct ingespoten 50cc scooter (en ook in 125 geloof ik...)

Maar idd. emissie zorgt ervoor dat de viertakt overheerst.

Wat ik nu zie is dat bijna alle enduro's geknepen worden. Deze worden geleverd met een stop in de inlaat ed.
Beetje de trucs van de foor toepassen zeg maar....
0X
69
Berichten: 21
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 04:11
Locatie: Hoeselt

Volgens mij liggen binnen afzienbare tijd alle off-road motoren op den schroothoop :( . Wie koopt er dan nog een ??? ge moogt er toch nergens meer mee rijden :( Vandaag hoorde ik weer dat er vier motoren aangeslagen werden in Zutendaal, vorig week nog eens twee las ik in de krant :!: De jacht is weeral open :evil: WAT KUNNEN WIJ ER AAN DOEN :?: Word het niet stilaan tijd dat de BMB en de motorfabrikanten de handen in elkaar slaan en ons steunen bij verdedigen van onze hobby :twisted:
KTM simply the best
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

pHreaC schreef:Voor zover ik vernomen heb mogen twee-takten nog maar gemaakt worden tot 2008...Dus ik denk dat twee-takt al als dood kan beschouwd worden.
inderdaad,zo is yamaha al begonnen met zijn 2-takt quads al uit het gamma te nemen,krijgen toch geen typegoedkeuring meer.
Ik zie de toekomst ook op injectie en meer cilinders
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Iedereen heeft het maar over typegoedkeuringen maar volgens mij zou het ook best eens kunen zijn dat in de toekomst de cross en enduro modellen veel meer van elkaar gaan verschillen.
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Toen ik bij de KTM dealer hier in de buurt ging informeren wist hij me te zeggen dat KTM maar tweetakten mag maken tot 2008. En dat dit hetzelfde was voor andere fabrikanten. Ik denk niet dat de fabrikanten het laatste woord krijgen hierop...maar laten we hopen dat het niet zo ver komt eh. En het heeft inderdaad te maken met de emissie-norm die toegepast wordt.
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Bimota V-Due, 2 takt direct ingespoten 2 cilinder 500 cc.
Is jammer genoeg nooit wat geworden.

Dat van nergens kunnen rijden is een wat eenzijdige stelling. Je kan niet overal meer individueel rijden.
Maar in veel landen kan je nog genoeg rijden. En er zijn voldoende off-road ritten en enduro's in de benelux om je niet te hoeven vervelen.
smurf.
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

Voor mj is het ook zo klaar als een klontje.
Over 10 jaar hebben ze allemaal:
- 4 takt
- Injectie.
- Nog kortere slag.
- V-twin.
- Centraal geplaatste brandstoftank.
- Aluminium vacuum gespoten frame delen.
- Stillere uitlaatsystemen.

Wat zullen ze niet hebben:
- cardan
- dwarsgeplaatsen cylinders
- luchtvering

Ik denk dat de nieuwe Aprilia een aardige indicatie geeft waar het naar toe zal gaan.
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
multiballs
Berichten: 105
Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:06

en hopelijk allemaal een startmotor :lol:
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Fr@venture schreef:Voor mj is het ook zo klaar als een klontje.

Wat zullen ze niet hebben:
- cardan
- dwarsgeplaatsen cylinders
- luchtvering

Ik denk dat de nieuwe Aprilia een aardige indicatie geeft waar het naar toe zal gaan.
Luchtvering lijkt mij wel wat.
smurf.
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

@ noppy:

even voor de duidelijkheid: waarom is een mono moeilijker volledig tot ontbranding te krijgen?
0X
Remke
Berichten: 1
Lid geworden op: ma mar 13, 2006 21:40
Locatie: Heerhugowaard

We willen allemaal meer toeren, waardoor er erg weinig tijd is om vanaf die ene vonk door de hele ruimte een goede verbranding te realiseren. Er zijn merken die meerdere bougies gebruiken, om dit voor een deel op te vangen. (Weet niet zeker of deze dan te gelijk vonken, of iets na elkaar.) Door meerdere cilinders bij een gelijk blijvend aantal CC's te gebruiken is er een kleinere verbrandingsruimte waardoor je bij nog meer toeren (dus minder tijd) toch een betere verbranding krijgt.

Misschien dat ze pas vrij laat met de multie cilinders komen omdat je waarschijnlijk een kleine gewichtstoename hebt, (zit ik persoonlijk niet op te wachten) en er een hoop meer bij komt wat kapot kan gaan.

Remke
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

en wat dan met de gasgas 300??? die heeft toch typegoedkeuring?
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Remke schreef:We willen allemaal meer toeren, waardoor er erg weinig tijd is om vanaf die ene vonk door de hele ruimte een goede verbranding te realiseren.
Volgens mij valt er hier nog heel wat te optimaliseren dan. F1 maakt 19000 toeren inmiddels en die verbrandt ook alles.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

hornet911 schreef:waar zien jullie de huidige offroadmotoren (enduro's) binnen dit en tien jaar staan?

injectie (van tweetakt?) wordt de standaard? nog lichtere frame's, nog meer gebruik van ultralichte legeringen, enz....

Echt innovatieve veranderingen zie ik niet zo direct, enkel de perfectionering van de huidige techniek ......
Perfectionering van productietechnieken zul je bedoelen. Voor KTMs zal het wel betekenen dat ze meer op de Japanse fietsen gaan lijken. De Exc is wat mij betreft trouwens kwalitatief op diverse punten achteruitgegaan sinds 2002. Zo te zien allemaal kostenbesparende maatregelen. En waarschijnlijk pas het begin. Lees en huiver: Als deze mensen met KTM klaar zijn weet ik niet of ik hem nog steeds spannender vind dan een Honda..

In the summer of 05 Polaris Industries bought 25% of KTM. Phase 1 of a larger initiative.

During the first two years, seven partnering projects will be executed aimed at; evaluating potential for lowering costs, increasing productivity, quicker new product development and Euro sales increases for Polaris/Victory/Ranger brands in Europe and KTM in N. America.

Overall the partnering is aimed at the following.

1. Polaris plugging into strong KTM Euro network & programs for increased sales & cost reductions. KTM plugging into Polaris N. America finance/logistics etc.
2. Polaris recognizes KTM's world class eng & mfg facilities - expertise sharing.
3. Polaris likes KTM's leading engine technology - will share tech / dvlp costs. Probably focused on emissions control as Euros lead in that expertise.
4. Component purchase (when same supplier) sharing/buying power for cost reductions.
5. Polaris to contribute to KTM in chassis and ATV development.

Overall evaluation of the partnership will include; product development, sourcing, engine tech, manufacturing, dealer finance & distribution. Why duplicate when you can share?

If these projects are successful, and everyone is happy, Polaris has the opportunity to buy a majority share in KTM in late 2007. If not, perhaps Polaris will sell their holding or continue to do strategic projects together.

Overall, Polaris snowmobile and ATV businesss in N. America is flat, and even dropping. Polaris is buying their way into Euro markets with the KTM deal and KTM is getting benifits from Polaris in the N.Americn markets like great dealer finance programs and a suburb logistics network. Polaris wants to increase annual sales from approx $1.8 billion today to $8 billion in 2009. Can only be achieved through deals like buying KTM.
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

Ik weet niet wat jij hier huiveringwekkend aan vindt maar ik lees dit met een positieve kijk.
Bedrijven die niet naar mogelijkheden kijken om kosten te besparen zijn ten dode opgeschreven.
Het wordt pas gevaarlijk als ze hierin de verkeerde keuzes gaan maken.
Ik ga er vooralsnog van uit dat KTM heel goed weet waarom klanten voor KTM kiezen en niet voor iets anders.
Als KTM trouw blijft aan haar "roots" dan is iedere kostenbesparing voor mij welkom. Kan ik mooi voor minder geld een goede motor kopen (beetje naif, maar toch... :-).
Zolang een KTM van morgen maar net zo duidelijk een echte KTM is als die van mij van gisteren (of die van 2001).
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Zodra er partijen binnestappen met het idee hun eigen toko te redden(zie polaris) dan kun je er van uitgaan dat ze alleen aan de dollars denken, en zodra er positieve berichten gecreeerd worden de tent verkocht wordt. Is een oud verhaal, zie Husqvarna, waar een aantal partijen ook alleen maar aan "geld maken" dachten.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie