KNMV Dieven

Oeverloos ouwehoeren of gewoon napraten over de laatste rit kan hier. (zelf voor het bier zorgen)

Moderator: ghulst

Rot op met de KNMV.

Peiling eindigde op do dec 15, 2005 13:07

Liever gisteren als vandaag
7
50%
Prima club zakkenvullers.
7
50%
 
Totaal aantal stemmen: 14
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

AdventureRider schreef:Daarvoor is de enduro clausule in de W.A., kan je naar vragen bij het afsluiten van de verzekering. Bij mijn Unive verzekering was het gratis maar ik moest er wel specifiek naar vragen.
Ik heb gisteren nog naar mijn verzekering gebeld (tussenpersoon) en die vertelde me dat het pertinent niet nodig is om voor een offroad rit een enduro clausule te nemen. Het is nog steeds geen wedstrijd op een afgesloten circuit dus valt het gewoon onder je normale motorverzekering.

Maar goed... ik heb toch maar gevraagd of ik hem erbij kon krijgen en wat het me kost. Daar krijg ik nog antwoord op.

Overigens geloof ik nooit dat ze dit bij een offroad rit gaan controleren. Tot op heden hebben ze dat ook niet gedaan en mochten ze dat wel willen doen dan moet iedereen zijn polisvoorwaarden meenemen.

Moet je eens kijken hoeveel werk die fossielen dan hebben! :D :D
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Volgens mij zegt het feit dat je em er gratis bijkrijgt (bij KNMV en Winterthur) al dat het dus eigenlijk niks extra is.
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Ik ben het wel met Advrider eens.
Dit jaar veel prachtige ritten in de ardennen gereden, georganiseerd door clubs of mensen die er 1 zakcentje aan overhouden.
Kosten: meestal 30 euro. Gepijlde routes van 80.. 130 km.
En daar zit ook nog een warme hap en drinken bij in.
Geen probleem.
De Transardenaisse was 90 Euro maar ook daar gaat het geld naar diegene die er wat voord doen.
Honville 70 voor 2 personen. Een complete wedstrijd organisatie met jury wagen met computers, ambulance en alles.
En niks geen licenties betalen aan overkoepelende organen.

Hapert was 25 euro, mooie rit, geen KNMV licentie nodig.

Maar hoe verantwoord de KNMV hun daglicentie van 23 euro?
MACL krijgt maar 15 en zij doen al het werk.

Ik ga morgen naar Lichtenvoorde om dat ook eens te zien maar die 23 euro betaal ik met grote tegenzin.
smurf.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

En een MON-verzekering (Hapert, Handel) slechts € 6,= of zo :idea:
Of wordt daar minder geclaimd door minder ongelukken ?
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
JE
Berichten: 35
Lid geworden op: di okt 14, 2003 22:21

Mountainbike toertocht, 3 euro?
en gratis soep en broodjes!!!!!!!
JE
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

In De Wijk, doen ze het al jaren zonder KNMV.
En daar gaar het ook allemaal goed.

Volgens mij kiezen veel clubs, voor de KNMV, om als club verzekerd te zijn tegen schade-claims, en rechtsbijstand.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Freek schreef:Volgens mij kiezen veel clubs, voor de KNMV, om als club verzekerd te zijn tegen schade-claims, en rechtsbijstand.
Waarom dan deze tekst?
http://www.macl.nl/Downloads/OTR2005/In ... NL2005.pdf
Staat toch duidelijk te lezen dat je NIEMAND aansprakelijk kunt stellen.
Firestorm
Berichten: 39
Lid geworden op: do jul 08, 2004 22:57
Locatie: Betuwe
Contacteer:

Ik heb wel een offroad licentie van de knmv.
Het kost je 89 euro voor de offroad en de knmv lidmaatschap. :?
Als je 4 knmv ritjes rij haal je het eruit.
Ik heb er voor gekozen omdat wij er meer rijden dan 4 per jaar.
Het probleem is als je geen dag licentie of een offroad licentie koop mag je gewoon niet meerijden.
Ik vind het allemaal veel teduur.
Die 15 euro voor de organiserende club vind ik een net bedrag.
Als je op de ritten kijk hoeveel vrijwilligers er op de been zijn wil ik dat graag betalen.
En een stukje eigen bijdragen voor de erwtensoep in Varsseveld vind ik ook mooi.
De knmv is voor mijn ook een uitzuig organicatie waar je helaas niet omheen kan.
Ik heb overwogen om naar de mon tegaan maar die niet zoveel ritten per jaar.

Misschien nog een kleine tip voor de organicerende clubs.
Zet een bord bij de inschrijftafels met daarop waar de licentie houders en waar de daglicenties moeten inschrijven.
En hou deze voldoende uit mekaar.
Zodat er geen tafarelen zoals in Varseveld ontstaan dat iedereen doormekaar sta en vervolgens weer in een andere rij moeten aansluiten.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

En als je ook nog koffie gaat drinken dan duurt het helemaal lang :D

Terwijl de rest buiten op je stond te wachten!!!

Maar back on topic: Ik heb een KNMV 'beperkt lidmaatschap' en een offroad licentie. Niet omdat ik nou van de KNMV lid wil zijn maar gewoon omdat ik me er bij neergelegd heb dat ik niet zonder ze kan. Nu verdienen ze in ieder geval zo weinig mogelijk aan me en kan ik lekker opschieten bij het inschrijven.
Firestorm
Berichten: 39
Lid geworden op: do jul 08, 2004 22:57
Locatie: Betuwe
Contacteer:

[quote="speedphreax"]En als je ook nog koffie gaat drinken dan duurt het helemaal lang :D

Dat kwam omdat één van de jongens dus in de verkeerde rij stond en nog wel even moest wachten.
Vandaar even een bakkie tot dat hij ook klaar was.
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Ik dus netjes 23 euro's aftikken bij de KNMV tafel.
Kom ik bij de MACL inschrijving willen die gasten mijn duurbetaalde bonnetje niet eens zien :cry:
Volgens mij zit die club er ook niet op te wachten.
smurf.
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

TTT schreef:Ik dus netjes 23 euro's aftikken bij de KNMV tafel.
Kom ik bij de MACL inschrijving willen die gasten mijn duurbetaalde bonnetje niet eens zien :cry:
Volgens mij zit die club er ook niet op te wachten.
Zelfde idee hier...
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Nieuwe ontwikkelingen aan het dieven front:
Een open brief van de KNMV aan de off-road/enduro rijders.

"
Arnhem, 23-02-2006

Naar aanleiding van diverse vragen en opmerkingen vanuit de Enduro/Offroad wereld willen wij met dit artikel graag zoveel mogelijk duidelijkheid geven over de verzekeringszaken welke van toepassing zijn op de licentiehouders

In eerste instantie is op onze site en toegevoegd aan de licentieaanvragen een document met informatie over “Aansprakelijkheid en verzekeringen” gepubliceerd.

De reden dat deze informatie over Aansprakelijkheden en verzekeringen bij de KNMV dit jaar zo uitgebreid is samengesteld, komt voort uit het feit dat de KNMV het noodzakelijk vond om haar licentiehouders zo goed mogelijk te informeren over de zaken waar ze wel en waar ze niet voor waren verzekerd en welke risico’s ze zelf moeten accepteren bij deelname aan de evenementen.

Het uitgangspunt van de KNMV is dat nu elke licentiehouder verplicht is om het document door te lezen voordat hij tekent, hierdoor trachten wij zoveel mogelijk zekerheid te krijgen dat de licentiehouder weet waarvoor hij wel en waarvoor hij niet verzekerd is, zodat hij later niet voor verrassingen komt te staan.

Het probleem richting de evenementen welke geen wedstrijdkarakter hebben, o.a. Offroad ritten, is in eerste instantie over het hoofd gezien aangezien het merendeel van de schadegevallen plaatsvinden bij wedstrijden.

Terecht is er door verschillende belanghebbenden op gewezen dat de Offroad niet genoemd werd en dat het genoemde eigen risico bij letselschade van € 10.000,-- niet te dragen is voor een licentiehouder.

Ten aanzien van het niet noemen van evenementen zonder wedstrijdkarakter hebben wij, in overleg en met toestemming van onze juridische adviseurs in deze zaak, de tekst inderdaad zodanig aangepast dat ook duidelijk gemaakt kon worden dat ook evenementen zonder wedstrijdkarakter onder de dekking vallen.

Ten aanzien van het eigen risico is het zo dat de KNMV als polishouder inderdaad een eigen risico heeft van € 10.000,-- bij een toegekende claim inzake letselschade.

Dit bedrag lijkt erg hoog, maar staat wel in verhouding met de omvang van de schadebedragen welke spelen bij letselschades. Men praat dan al gauw over enkele tonnen.

Het is nooit de bedoeling geweest om een licentiehouder of organisator met een dermate eigen risicobedrag te confronteren bij daadwerkelijke letselschade. De KNMV gaat hiervoor een bedrag reserveren om, in geval van een dergelijk eigen risico uitbetaling, deze uit eigen middelen te kunnen betalen, zonder hiervoor de licentiehouder of organisator te belasten.

Voor de licentiehouder en de organisator wordt, gelijk aan het eigen risico bij materiële schade, een eigen risicobedrag van € 500,-- als maximum aangehouden, met inderdaad de gemelde uitsluiting van grove nalatigheid of opzet.

Dit maximum van € 500,-- is uiteraard ook van toepassing op alle door de licentiehouders ingestuurde en getekende verklaringen.

Van belang is ook om te weten dat tot op dit moment nog nooit aan een KNMV licentiehouder een eigen risicobedrag van letselschade in rekening is gebracht.

Wel is het zo dat de KNMV zich het recht voorbehoud om het eigen risicobedrag naar boven bij te stellen in het geval bewezen kan worden dat de schade een gevolg is van grove nalatigheid of opzet van de licentiehouder of organisator. Dit zal dan wel bewezen moeten worden door een onafhankelijk extern expertisebureau.

Ook is getracht om in dit formulier duidelijk te maken dat de deelnemer aan een evenement dit op eigen risico doet en zijn collega deelnemers, de organisator, de KNMV en alle bij het evenement betrokken medewerkers en officials niet aansprakelijk kan stellen voor eigen opgelopen schade, mits ook hier geen sprake is van grove nalatigheid of opzet.

Inzake de grootte van de dekking van de aansprakelijkheid is het zo dat de dekking op de licentie en de dekking op de verzekering van de organisator onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en één geheel vormen met een totale maximale dekking van € 1.250.000,00.

Gezamenlijk brengen de licentiehouders en de organisatoren de kosten van de Aansprakelijkheidsdekking op.

De deelnemer heeft voor zijn persoonlijke schade naast de aansprakelijkheidsdekking een dekking voor persoonlijke ongevallen in de vorm van een uitkering bij overlijden of invaliditeit ten gevolge van een ongeval en een bedrag voor eventuele ambulance kosten.

Elke KNMV licentiehouder kan zich in ruime mate bijverzekeren voor deze posten. De informatie hierover staat op onze site en in de Sportbrochure.

Inzake het wel of niet dubbel verzekerd zijn bij Enduro en Offroad vanwege de vereiste Enduroclausule het volgende.

Voor zover het nu blijkt kan het inderdaad zo zijn dat de WA dekking van de KNMV licentie en de genoemde clausule in de WA dekking van de motor elkaar overlappen.

De KNMV heeft echter besloten om voor het seizoen 2006 de situatie te laten zoals die nu is om o.a. de volgende reden.

De verzekeraar stuurt altijd direct een groene kaart samen met de factuur voor de WA dekking. Hierin schuilt al een belangrijk risico, namelijk het volgende, je kunt bij de inschrijving wel de gevraagde groene kaart tonen, maar er is geen enkele zekerheid dat de betreffende verzekering ook betaald is. Het kan dus goed zijn dat in het geval van een ongeval met als gevolg een aansprakelijkheidstelling, deze niet geaccepteerd wordt door de verzekeraar omdat de nota niet is betaald.

Alhoewel de verzekeraar de verzekeringshouder op de juiste wijze informeert over het stopzetten van de dekking bij niet betalen en haar melding aan de RDW over het niet verzekerd zijn van het betreffende kenteken, wordt de groene kaart niet teruggenomen.

Met de Aansprakelijkheidsdekking op de Offroad licentie is die zekerheid er altijd, deze wordt namelijk alleen verstrekt als de nota betaald is. Plus het feit dat de betreffende rijder geregistreerd dient te zijn bij de KNMV in verband met de verzekeringen.

Het feit dat de Offroad licentie € 20,-- duurder is geworden ten opzichte van 2005 is het gevolg van het feit dat je met een Offroad-licentie ook kunt deelnemen aan alle Motocross clubevenementen en DMX wedstrijden, 1 x deel kunt nemen aan een Enduro, en kunt trainen op KNMV Motocross circuits.

Dit was uiteraard al jaren het geval, maar was niet evenredig met de houders van alleen een Motocross districtlicentie, welke met deze licentie uitsluitend de club Motocross activiteiten konden beoefenen.

De KNMV zal ook voor het seizoen 2007 bekijken of het beter is om Offroad licenties te realiseren met verschillende mogelijkheden.

Vertrouwend hiermee wat meer duidelijkheid gegeven te hebben over verzekeren en licenties.

Derk Jan Wolsink
Afdeling Sport
Financiën en verzekeringen
"

Dit is toch wel helemaal van de pot gerukt.
De arrogantie is weer duidelijk te voelen; "komt voort uit het feit dat de KNMV het noodzakelijk vond om haar licentiehouders zo goed mogelijk te informeren over de zaken waar ze wel en waar ze niet voor waren verzekerd en welke risico’s ze zelf moeten accepteren bij deelname aan de evenementen." Met andere woorden, wij willen helemaal niets uitleggen (wat ze vervolgens ook niet doen), maar worden op een of andere manier gedwongen. Het gebruik van de verleden tijd geeft aan dat ze dus niet met de toekomst bezig zijn en dat ze inzien dat er dus geen verantwoording was voor de gevraagde licentiegelden.

Maar nu de klapper; eigen risico bij letselschade € 10.000,-. WAT! Nu gaat het verhaal verder dat de KNMV daar voor garant staat, ja, ja. Maar geen harde toezeggingen, en ook nog een ontsnappingsclausule middels "grove nalatigheid of opzet" formulering. Ik heb het idee dat de KNMV nog nooit een letsel claim behandeld heeft.

En dan het, hoe verzinnen ze het, verhaal van de groene kaart zonder de verzekering betaald te hebben. En dat moet de 15 euro off-road daglicentie goedpraten. Als ik de WA verzekering niet betaald heb is dat mijn probleem, niet het probleem van de KNMV. Maar hiermee geven ze dus ook aan dat de off-road (dag)licentie alleen een WA dekking is. Moet die dan €15 per dag kosten? Ook de formulering "Plus het feit dat de betreffende rijder geregistreerd dient te zijn bij de KNMV in verband met de verzekeringen." is door de KNMV zelf verzonnen, maar een dergelijke zin wekt de indruk dat er een wettelijke verplichting is, die is er dus niet.

De verhogen van de off-road licentie met €20. De verklaring daarvoor is ook onzin. Lees en beoordeel dat zelf maar.

Maar eigenlijk staat er in de hele brief niets concreets, het is het steeds maar weer herhalen van het woord verzekering. De antwoord op de vraag, wat die verzekering u dekt, wie die verzekering verplicht stelt, hoe er aanspraak op de verzekering gemaakt kan worden en hoe de premie tot stand komt worden stelselmatig niet beantwoord of ontweken.
Laatst gewijzigd door AdventureRider op wo mar 08, 2006 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bedankt voor de update, Adventurerider.
Een en ander al gelezen via Harry op het enduro.nl gastenboek.
Het blijft een schandaal om als verplichting een WA verzekering "met" enduro-clausule te moeten afsluiten en daar boven op nog eens per dag een verzekering te moeten kopen, onder het mom van: u heeft wellicht uw verzekering niet betaald.....
Alsof wij met een enduro op kenteken rondrijden (somma 5000 euro) en die 100 euro per jaar aan premie niet willen betalen, maar wel heel graag 25 euro per ritje aan de KNMV. :evil:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Na 2 keer lezen begrijp ik nog niet waarvoor de verzekering geldt.

Is dat om mij als deelnemer te vrijwaren van claims van anderen (omdat ik bijv. over iemand zijn poot gereden ben) Daar heb ik een paar WA verzekeringen voor.

Of

Is het om de kosten van mijn eigen letselschade te dekken?
(maar ik betaal toch al een hoop ziekenkosten premie, en een overlijdings risico verzekering heb ik ook). En hoe zit dat met die ambulance? Wat is het verschil tussen thuis van de trap stuiteren of tegen een boom rijden voor de ambulance

Wie maakt me wijzer?
smurf.
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Als ik het goed begrijp gaat het om letsel wat je aanbrengt bij een ander,wanneer dit in wedstrijd verband gebeurt is er geen wa dekking mits je een enduro causule hebt en de knmv heeft hiervoor een verzekering afgesloten. Rest mij nog de vraag welke verzekering is primair in deze zaak. Je bent dubbel verzekerd maar welke keert in beginsel uit.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Houten Klaas schreef:Je bent dubbel verzekerd maar welke keert in beginsel uit.
Ik zou het bij allebei proberen te claimen :twisted:

Of is dat dan fraude? Nou ja.. ze tillen ons ook dus dan vragen ze er om.
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Houten Klaas schreef:Als ik het goed begrijp gaat het om letsel wat je aanbrengt bij een ander,wanneer dit in wedstrijd verband gebeurt is er geen wa dekking mits je een enduro causule hebt en de knmv heeft hiervoor een verzekering afgesloten. Rest mij nog de vraag welke verzekering is primair in deze zaak. Je bent dubbel verzekerd maar welke keert in beginsel uit.
Dan hoef je dus voor off-road ritten al geen extra verzekering nodig hebben.
In je tekent toch een document waarop staat dat je op eigen risico rijdt?
smurf.
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Lees de reglementen eens door van de knmv. Ze staan op de site.

enduro reglementen en offroad reglementen

Het kunnen ook toeschouwers of mederwerkers zijn die je letsel aanbrengt.
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Houten Klaas schreef:Lees de reglementen eens door van de knmv. Ze staan op de site.

enduro reglementen en offroad reglementen

Het kunnen ook toeschouwers of mederwerkers zijn die je letsel aanbrengt.
Tijdens off road ritten en op de verbindingsroutes bij enduro is dat risico gedekt door je eigen WA verzekering. Alleen tijdens de special stage (crossproeven) geldt de voertuig WA niet. Daar komt een licentie(verzekering) goed van pas. Deelnemers onderling hebben geen verhaalmogelijkheid. Als je dus op de crossproef door iemand aangereden wordt dan is de schade niet te verhalen op die deelnemer.
Laatst gewijzigd door AdventureRider op do mar 09, 2006 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Even tussendoor: ik was drie weken geleden bij een off-road rit in Spanje, en daar kan dus van alles. Zowat de helft van de fietsen waren crossers (zonder verlichting en kenteken) en zowat alles stond op crossbanden (geen DOT). En open uitlaten is heel normaal.
De politie stond er bij en knikte vriendelijk.

De zie je pas wat een gezeur het in Nederland is.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

AdventureRider schreef:Tijdens off road ritten en op de verbindingsroutes bij enduro is dat risico gedekt door je eigen WA verzekering. Alleen tijdens de special stage (crossproefen) geldt de voertuig WA niet. Daar komt een licentie(verzekering) goed van pas. Deelnemers onderling hebben geen verhaalmogelijkheid. Als je dus op de crossproef door iemand aangereden wordt dan is de schade niet te verhalen op die deelnemer.
Of je laat de enduroclausule opnemen in je polis (kost geen drol heb ik van horen zeggen) :?:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Sjokske schreef:
AdventureRider schreef:Tijdens off road ritten en op de verbindingsroutes bij enduro is dat risico gedekt door je eigen WA verzekering. Alleen tijdens de special stage (crossproefen) geldt de voertuig WA niet. Daar komt een licentie(verzekering) goed van pas. Deelnemers onderling hebben geen verhaalmogelijkheid. Als je dus op de crossproef door iemand aangereden wordt dan is de schade niet te verhalen op die deelnemer.
Of je laat de enduroclausule opnemen in je polis (kost geen drol heb ik van horen zeggen) :?:
Dat is niet geldig voor de crossproeven. Dat is een geklokte wedstrijd op een afgesloten terrein en daar geldt je WA echt niet. De enduro clausule is voor de verbindingsroute, omdat dat ook in wedstrijdverband is, is de enduro clausule nodig. Nu is het merkwaardig dat je je dus op de verbindingsstukken aan de verkeersregels moet houden maar dat je niet op tijd binnen kan zijn als je dat doet.
hanrie
Berichten: 21
Lid geworden op: wo sep 29, 2004 20:19

2 Enduro bepaling (clausule)

In afwijking van art. 3.5.6 van de Algemene Verzekeringsvoorwaarden is meeverzekerd de aansprakelijkheid van verzekerde voor schade veroorzaakt tijdens de deelname aan de ritten die worden georganiseerd door of onder auspiciën van de KNMV of de FIM alsmede tijdens het deelnemen aan acceleratie- en/of terreinproeven die onderdeel zijn van de genoemde ritten.

De enduro clausule is dus wel geldig bij crossproeven.
Een licentie verzekering is dus gewoon overbodig.

Meer hierover (met reacties van de KNMV)op www.harriekoerhuis.tk
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

hanrie schreef:2 Enduro bepaling (clausule)

In afwijking van art. 3.5.6 van de Algemene Verzekeringsvoorwaarden is meeverzekerd de aansprakelijkheid van verzekerde voor schade veroorzaakt tijdens de deelname aan de ritten die worden georganiseerd door of onder auspiciën van de KNMV of de FIM alsmede tijdens het deelnemen aan acceleratie- en/of terreinproeven die onderdeel zijn van de genoemde ritten.

De enduro clausule is dus wel geldig bij crossproeven.
Een licentie verzekering is dus gewoon overbodig.

Meer hierover (met reacties van de KNMV)op www.harriekoerhuis.tk
Goed gevonden! Nu is toch definitief het fundament onder de off-road/enduro licentie weggeslagen.
Plaats reactie