Info over DR800 voor wereldreis

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Jeroen van der Veen

Info over DR800 voor wereldreis

Hallo allemaal,
mijn naam is Jeroen van der Veen, en ik ben bezig met het voorbereiden van een wereldreis per motorfiets. Mijn keuze is gevallen op een DR800. Omdat ik de reis zo goed mogelijk wil voorberijden, heb ik informatie nodig over veel voorkomende problemen bij een DR. Ook zou ik graag van jullie willen horen wel model ik moet kiezen en waarom. Ik heb begrepen dat het ’89 model een grotere tank heeft, maar het latere model een anti terugslag tandwiel op de startmotor. Ook tips over veel voorkomende aanpassingen hoor ik graag. Bij informatie over leveranciers van andere handige assessoires of mooie websites, zie ik ook graag een mailtje.
Dus alle informatie is welkom..
Alvast vriendelijk bedankt voor de medewerking.
Jeroen van der Veen.
Supermoto Hallum.
supermoto_hallum@hotmail.com
Gast

Supermoto,

er is erg veel te vinden op het gebied van wereldreizen en motorfietsen. Vooral op Duitse sites is veel te vinden. Ook op onze big site bij de DR-Links vind je al veel reizen sites. Op die sites vind je wel weer links naar weer andere reissites. Begin bijvoorbeeld op de site van www.motormaniacs.nl

Er is een jongen uit Finland die ook op een Big een wereldreis heeft gemaakt. Neem eens kontakt op met die jongen. Hij heet Arti Rasimus. Link staat bij de links.

Op het Duitse Big forum kan je ook eens vragen naar info. Daar zitten ook een paar wereldreizigers tussen.

Ik heb geen idee hoe betrouwbaar een big op de lange afstand is. Ik hoor altijd goede verhalen, maar Big is toch niet zo populair. Op de Adventure Motorcycling website (ook in de links) staan 340 reports van reizigers. Er staan helaas maar een enkele Big tussen. Dat zal ook wel komen omdat een Big nooit zo popi is geweest.

Ga voor aanpassingen naar Eva in Valkenburg (zh). Die weet echt waar hij over praat. Goed kerel, echt een liefhebber. Niet goedkoop maar wel erg goed.

Houd ons op de hoogte!

Succes, Oene
Gast

Hoi Jeroen,

Ik heb de eer gehad beide typen te mogen rijden en voor beiden is iets te zeggen.

Het oude type heeft een vriendelijker motorkarakter met een deelbare tank van in totaal 29 liter en niet te vergeten een zachter zadel maar heeft geen anti-terugslag tandwiel wat de startmotor vrijwaard van het opvangen van stevige klappen.

Het nieuwere type heeft een strijkplank als zadel, 1 komplete tank met 25 liter maar wel het extra anti- terugslag tandwiel.

De enige kwaal die de DR Big standaard af fabriek heeft is een snel rottende uitlaat (alle type) dus let daar goed op bij aanschaf.

Verder zijn er van 5 star en hepko en bekker (val)beugels te verkrijgen en (alu) koffers. Middenbok zou ik ook doen ivm kettingsmeren. Binnen de club is er zelfs een lid met extra zijtankjes.

Succes en hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen !

Groeten,
LEO
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

hello
ik heb beide typen maar als je boven de 1.85m bent zit je beter op het oude type,maar om de tank en zadel van het oude type op een nieuwere te zetten moet je ook de neus en wat bevestigingswerk overzettenen vast nog wel wat meer
ik zou er zelf eerst een rvs uitlaat opzetten en de distributie ketting vernieuwen
en dan voor reserve wat pakkingen een cdi en een pick up spoeltje meenemen (maar dat geld voor elke motor) want dat soort dingen ligt nooit ergens op voorraad
have BIG fun

D.F.M.T.
Jeroen Krijnders

Jeroen,

De eerste modellen van 'de nieuwe' met de 25 ltr tank uit één stuk werden afgeleverd zonder 'steunbalkje' tussen de tankhelften. Hierdoor kon de tank gaan lekken, vooral als je tijdens je wereldreis een tanktas met zijtassen gebruikt een aandachtspunt. Ik heb toen een nieuwe tank mét steunbalkje gekregen onder garantie maar daar hoef je nu niet meer om te komen denk ik..

Verder liep bij mij tot drie keer toe het nylon wieltje dat boven de ketting aan het frame vastzit eraf, iedere keer als ik met duo en bagage onderweg was (dan veert hij wat verder in en raakt de ketting dat wieltje).

Dit zijn werkelijk de enige problemen die ik ooit met mijn biggetje hyeb gehad!

Veel succes
Jeroen Krijnders
(84.000 km in 3 jaar, en toen wastie op..)
Plaats reactie