Ik ben enigzins in verwarring: Mijn dealer vertelde dat ik voor mijn KTM EXC300 Super benzine moet gebruiken. In een gebruikershandleidng vond ik: "Unleaded SUPER fuel, research octane 95". Volgens mij noemen we in Nederland RON98 benzine "Super", en is de "normale" benzine RON95.
Wat moet ik gebruiken? Heeft er iemand ervaringen met RON95 benzine?
Brandstog KTM EXC 300?
Moderator: ghulst
Altijd 98 octaan tanken.Joop schreef:Ik zou er maar gewoon super benzine met een octaan gehalte 98 ingooien, dan weet je tenminste zeker dat er geen problemen komen.
En in ieder geval NOOIT V-Power gebruiken.
In deze brandstof zitten stoffen die de takt olie afbreken.
De kans op een vastloper is hierdoor groot.
Nog altijd breukloos
Gewoon normale 95 voor een tweetact; stook ik ook in mijn GasGas300. Je hebt toch geen 1 op 12 compressie ofzo.
Bovendien hoorde ik laatst van iemand dat de omzet van al die speciale supers zo laag is dat ze te lang in de opslag zitten en al bijna "normaal" zijn bij verkoop.
Het is trouwens "octaan-getal" Zie Google.
Bovendien hoorde ik laatst van iemand dat de omzet van al die speciale supers zo laag is dat ze te lang in de opslag zitten en al bijna "normaal" zijn bij verkoop.
Het is trouwens "octaan-getal" Zie Google.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Uit de grote duim zuigen
klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal tot 100 geeft aan de hoeveelheid volume procenten iso-octaan
C8H18 en n-heptaan C17H16.
Er hoeft ook helemaal geen octaan in benzine te zitten het is een vergelijking...tussen een referentie brandstof en de te vergelijken brandstof
iddhenkzelf schreef:Gewoon normale 95 voor een tweetact; stook ik ook in mijn GasGas300. Je hebt toch geen 1 op 12 compressie ofzo.
Bovendien hoorde ik laatst van iemand dat de omzet van al die speciale supers zo laag is dat ze te lang in de opslag zitten en al bijna "normaal" zijn bij verkoop.
Het is trouwens "octaan-getal" Zie Google.
klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal tot 100 geeft aan de hoeveelheid volume procenten iso-octaan
C8H18 en n-heptaan C17H16.
Er hoeft ook helemaal geen octaan in benzine te zitten het is een vergelijking...tussen een referentie brandstof en de te vergelijken brandstof
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
en dat wordt getest in het lab in een "referentie-motor" met verstelbare compressie. Kijk Rudy, bij jou is die kennis nog vers; toen ik dat leerde stond die school nog in Apeldoorn "of all places". gelukkig is alles al beschreven op het internet, vandaar Google.
Probeer maar eens naar het woord "enduro" te zoeken op Google, ook leuk.
Probeer maar eens naar het woord "enduro" te zoeken op Google, ook leuk.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Haahahahah, zo geweldig is die school in apeldoorn niet meer hoor (wat (te) veel lampensen zijn die gasten daar, gemiddelde leerling is actiever dan de leeraren).
Ik tank trouwens ondertussen ook al jaren weer lekker euro 95 in mijn yamahatje, no problemo
Met een normale (standaard) cilinderkop werkt dat prima.
Ik tank trouwens ondertussen ook al jaren weer lekker euro 95 in mijn yamahatje, no problemo
Met een normale (standaard) cilinderkop werkt dat prima.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Henk,henkzelf schreef: Probeer maar eens naar het woord "enduro" te zoeken op Google, ook leuk.
Ik gebruik al een jaar of vijf Google, en hoorde bij de eerste gebruikers. Google is inmiddels al weer UIT en www.vivisimo.com is IN.
Deze doet aan 'clustered searching' en die classificeert de gevonden resultaten op basis van veel voorkomende patronen. Typ daar maar eens "enduro" in!
Groetjes en veel plezier met zoeken,
Noppy
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ah.. Een deel van mijn vakgebied!Noppy schreef:Henk,henkzelf schreef: Probeer maar eens naar het woord "enduro" te zoeken op Google, ook leuk.
Ik gebruik al een jaar of vijf Google, en hoorde bij de eerste gebruikers. Google is inmiddels al weer UIT en www.vivisimo.com is IN.
Deze doet aan 'clustered searching' en die classificeert de gevonden resultaten op basis van veel voorkomende patronen. Typ daar maar eens "enduro" in!
Groetjes en veel plezier met zoeken,
Noppy
Ik denk dat dit soort taxonomische clustering op keywords die op een folksonomy achtige manier zijn gedefinieerd nooit zo goed gaat werken als jij hoopt. Althans: Niet op het hele internet. Kijk maar in je voorbeeld. Een hoop categorieen slaan eigenlijk nergens op. Binnen sites is het een ander verhaal omdat je daar een veel grotere invloed op de metadata hebt.
Ik heb ook al een aantal tests met een ontologische benadering gedaan en daarbij viel me op dat vooral een automatische ontologie nogal waardeloos is. Een ontologie op basis van een uitgebreide thesaurus is beter werkbaar maar daarbij wordt het bijhouden van die thesaurus al snel een dagtaak dus dan win je er aan de beheerkant niet veel mee.
De hele semantische web discussie is wat mij betreft al een tijdje geleden ingehaald door de praktijk waarbij veelal voor een mengvorm wordt gekozen.
Snapt iemand me nog?
En nu weer terug on-topic
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Als je twijfelt, altijd gas geven.Erik V schreef: Dus gewoon voltanken, eventueel olie erbij en gasgeven
Ik heb dit gehoord van een vriend die zijn cilinder heeft laten bewerken bij Powerseal.huskie schreef:Gewoon normaal tanken, no sweat.
Enne waar is dat v-power verhaal na te gaan?
Deze hebben een tijd lang een aantal vastlopers gehad op hun bewerkte cilinders, en zijn er achter gekomen dat dit te maken had met het tanken van v-power benzine.
Het verhaal is dat de 2-takt olie (gedeeltelijk) afgebroken wordt door toevoegingen die in deze benzine zit.
Het kan natuurlijk dat wanneer iemand te arm smeert, net onder de smeergrens gaat komen en een warmloper of vastloper krijgt.
4-takten hebben hiernatuurlijk geen last van.
Nog altijd breukloos
Het kan ook zijn dat powerseal zijn werk niet goed gedaan had en de schuld maar bij v-power neerlegde. Is er na te gaan wie er daadwerkelijk met v-power gereden heeft want uit de enduro wereld is er niemand met dit verhaal naar voren gekomen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
daar sluit ik me ook een beetje bij aan,iedereen rijdt bij ons met V-power. onze 2-takten smeren we wel met putoline mx5, als je zo een tweetakje opengooit voor revisie zie je maar al te goed dat dat spul niet afbreekt,het blauw hangt overal goed aan.huskie schreef:Het kan ook zijn dat powerseal zijn werk niet goed gedaan had en de schuld maar bij v-power neerlegde. Is er na te gaan wie er daadwerkelijk met v-power gereden heeft want uit de enduro wereld is er niemand met dit verhaal naar voren gekomen.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Ik heb begrepen dat moderne 250 4-takten ook nog wel eens vastlopenXR600R schreef:........
4-takten hebben hiernatuurlijk geen last van.
en ... offtopic de beste zoekmachine is natuurlijk die waar enduro.nl minimaal tussen de eerste 10 resultaten staat
Ik rij zelf ook al met V-Power sinds het geintroduceerd is hier in Nederland en heb er nog nooit problemen mee gehad! Met de juiste verhouding olie in je benzine (tenzij je een 4takt rijd) zal er naar mijn idee niets gebeuren met je motorblok.
De meeste motoren rijden gewoon super op V-Power, ik kon het verschil direct merken t.o.v. super 98 terwijl het octaangehalte van V-Power toch iets lager ligt heb ik mij laten vertellen (95). Duitse V-Power zou wel een hoger octaangehalte hebben (100).
De meeste motoren rijden gewoon super op V-Power, ik kon het verschil direct merken t.o.v. super 98 terwijl het octaangehalte van V-Power toch iets lager ligt heb ik mij laten vertellen (95). Duitse V-Power zou wel een hoger octaangehalte hebben (100).
hetzelfde verhaaltje deed de ronde toen jaren geleden de "groene" benzine werd geïntroduceerd...
dat van die V-Power zou ik dus ook met een korreltje zout nemen
Gery
dat van die V-Power zou ik dus ook met een korreltje zout nemen
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!