Smeernippels: wat en waarvoor?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
BitKid

Kan iemand hier me vertellen wat smeernippels eigenlijk zijn, waar ik ze kan vinden op mijn XT600 en hoe ik ze moet gebruiken?

Alvast bedankt!
hornet911

Zoals het woord zelf zegt, dienen deze om vet in moeilijk bereikbare plaatsen te pompen (lagers van de achterbrug, balhoofd,...). Indien deze er niet zijn, dan moet alles uit elkaar worden gehaald om te smeren.

Een vetpomp en een bijhorend (of enkele) busje(s) universeel lithiumvet kost echt niet veel!!

Let alleen op: als je dit voor de eerste keer doet, dan zal je waarschijnlijk eerst wat vet verspillen. Je moet je pomp goed op de nippel aansluiten en een beetje druk opbouwen. De aansluiting mag je niet teveel bewegen, anders pomp je het vet er gewoon niet in. Kwestie van een zéér klein beetje oefening.....

Nog iets waar je moet op letten: als je het vet erin pompt, doe dit dan rustig, zodanig dat het oude vet rustig tussen de afdichtingen kan worden geperst. De eerste keer dat ik de pomp gebruikte, pompte ik met volle teugen en de afdichtingsring kwam meteen mee. Ik mocht dan toch de halve achterbug demonteren om een nieuw rubbertje te steken....

Veel plezier ermee!
0X
BitKid

Heel erg bedankt hornet!

Ik ga vrijdag maar meteen zo'n spuit scoren en voorzichtig mijn oude XT ermee verwennen.

Thx!

BitKid
honda cr power

en hoe monteren jullie die nippels en waar
boren jullie eerst een gaatje en daarna tappen en dan nippels erin

hebben jullie toevalig een foto hoe dat er dan uitkomt te zien en waar ik het het best kan monteren op me honda 125 uit 94

bedankt
HONDA CR POWER
Rudy
Contacteer:

Sommige (vaak oudere crossers) zitten ze in, als ze er niet in zitten gewoon uit elkaar halen en smeren, dat is toch wel nodig. In verband met afspuiten etc. Kun je alles beter schoon maken en weer invetten.
Meestal zat ook niet in alle lager zon nippel dus moest je het toch al loshalen
hornet911

Ik heb het nog niet echt bekeken, maar in de achterveringlagers kunnen volgens thumpertalk geen nippels worden aangebracht. Het is een kwestie van alle uit elkaar te halen en te kijken waar je ze best plaatst....
0X
Plaats reactie