visje van ketting

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mudface
Contacteer:

Uhh ehhh pffftt hahaha ik ben vergeten hoe het visje van de ketting nou moet zitten :oops: ik dacht de opening als hij boven de brug hangt naar rechts :arrow: moest zitten toch??

Ik hoor het graag van jullie voor de zekerheid
pHreaC

Je moet er op letten dat als je wiel ronddraait en het visje een slag zou krijgen (ergens achter haken...) het niet kan lossen. Bij zo een slag moet dan de slag op de 'toe-zijde' komen en niet op de opening (dan springt hij dus terug open).

Dus ik denk dat je dus juist zit...
Mesjoggah

De vis zwemt met de stroom mee, kopje naar voor dus..
TTT

mudface schreef:Uhh ehhh pffftt hahaha ik ben vergeten hoe het visje van de ketting nou moet zitten :oops: ik dacht de opening als hij boven de brug hangt naar rechts :arrow: moest zitten toch??

hangt er van af of je ketting links of rechts zit :roll:
smurf.
La Bomba (Can-am quad)

En of je veel voor of achteruit rijdt. :oops:
Bombardier , gaan met die banaan.
pHreaC

en van de stand van de maan...
tygercoene
Contacteer:

Beste,

gebruiken jullie eigenlijk nog een "visje".

Mij is aangeraden altijd te klinken.

Met tweehamers ; ééntje als "aambeeld" en ééntje om de pinnen lichtjes te klinken (over te slaan in de volksmond)
Tyger of the "off" Road.
Jo VdB

tygercoene schreef:Beste,

gebruiken jullie eigenlijk nog een "visje".

Mij is aangeraden altijd te klinken.

Met tweehamers ; ééntje als "aambeeld" en ééntje om de pinnen lichtjes te klinken (over te slaan in de volksmond)
Klinken is in theorie sterker, maar... bij een off-road haal je toch enkele keren per maand je achterwiel eraf. Is dan niet erg praktisch.
En als je onderweg pech hebt, dan krijg je zonder speciaal gereedschap de ketting er ook niet af...

Dus , wat mij betreft, enkel met los kettingslot !!
Komt in praktijk ook niet los (is toch met een perspassing !! )

Jo VdB
erwindob

Jo, haal jij je ketting uit elkaar als je je wiel eruit haalt?
tygercoene
Contacteer:

Ja Jo, ik sluit me aan bij erwindob: "Open jij idd je ketting om het wiel uit te halen?"

Ik heb speling voldoende om m'n wiel iets naar voor te halen zodat ik de ketting kan afleggen.

Mijn ervaring leert me ook, dat je best je achterwiel zo ver mogelijk in de achterbrug steekt, zodat je maximaal gebruik maakt van je wielbasislengte.

Zie maar naar Stephan Everts, die rijdt zelfs met verlengde achterbrug en een andere hoek van het balhoofd (voorwiel meer voorwaarst) om z'n wielen zover mogelijk uitéén te houden.

Betere stabiliteit in het rechtdoor blijven van de motor, dus beter gevoel bij landwegen met spoorvorming enz...
Tyger of the "off" Road.
mxrider#28

tygercoene schreef:Ja Jo, ik sluit me aan bij erwindob: "Open jij idd je ketting om het wiel uit te halen?"

Ik heb speling voldoende om m'n wiel iets naar voor te halen zodat ik de ketting kan afleggen.

Mijn ervaring leert me ook, dat je best je achterwiel zo ver mogelijk in de achterbrug steekt, zodat je maximaal gebruik maakt van je wielbasislengte.

Zie maar naar Stephan Everts, die rijdt zelfs met verlengde achterbrug en een andere hoek van het balhoofd (voorwiel meer voorwaarst) om z'n wielen zover mogelijk uitéén te houden.

Betere stabiliteit in het rechtdoor blijven van de motor, dus beter gevoel bij landwegen met spoorvorming enz...
Waar heb jij dat over Everts gelezen?
Kan me niet voorstellen dat dat de reden is geweest waarom die aanpassingen zijn gedaan.
YZ 80 DAVID
Contacteer:

mxrider#28 schreef:
tygercoene schreef:Ja Jo, ik sluit me aan bij erwindob: "Open jij idd je ketting om het wiel uit te halen?"

Waar heb jij dat over Everts gelezen?
Kan me niet voorstellen dat dat de reden is geweest waarom die aanpassingen zijn gedaan.
Heb et ook gelezen, staat in de laatste noppennieuw geloof ik.
Yamaha YZF 250!!

www.tt600plus.nl
tygercoene
Contacteer:

Inderdaad,

Ik heb dit gelezen in de laatste 2x2 noppennieuws.

Daarin staat de volledige beschrijving van de Everts Machine.

Was eens de moeite om te lezen, wat die mannen van details veranderen aan hun standaards machine.
Tyger of the "off" Road.
Jo VdB

erwindob schreef:Jo, haal jij je ketting uit elkaar als je je wiel eruit haalt?
Natuurlijk. Is toch geen werk. En zo blijft mijn kettinglengte en de "recht-uit-loop" van mijn ketting perfect !

Lek rijden onderweg doe ik ook al niet (ik rij met BibMousse)

Jo VdB
hornet911

tygercoene schreef:Inderdaad,

Ik heb dit gelezen in de laatste 2x2 noppennieuws.

Daarin staat de volledige beschrijving van de Everts Machine.

Was eens de moeite om te lezen, wat die mannen van details veranderen aan hun standaards machine.
Hij stuurt waarschijnlijk al zodanig scherp..... :wink:
0X
Yz250niels

mudface schreef:Uhh ehhh pffftt hahaha ik ben vergeten hoe het visje van de ketting nou moet zitten :oops: ik dacht de opening als hij boven de brug hangt naar rechts :arrow: moest zitten toch??

je moet het visje bovenaan de kettingmet de rug naar voren doen..ma wat ook heel belangrijk is dat als je de ketting insmeert of schoonmaalt dat je het wiel met de draairichting meedraait.. anders kan hij alsnog iets los springen zonder je het in de gaten hebt.

groeten niels
Plaats reactie