Ik was bezig mijn bouten van de onderste kroonplaten aan te draaien.
Er stond 32 Nm voor die bouten in het werkplaatshandboek en ik heb een momentsleutel die van 20 Nm tot 100 Nm ging ingesteld op twee puntjes boven de 30.
Ik draaide ze om en om vaster in kleine stapjes. Klak...
Bout afgebroken.
Nou heb ik zaterdag a.s. een ritje dus ik wil d'r toch wel even een vervangende bout in draaien, maar dan moet die oude er eerst uit.
Hoe haal ik (nu de spanning er toch volledig af is) die bout er weer een beetje makkelijk uit. Ik kan nergens bij met een tang.
Tussen de twee 'kroonplaatknijpers' zit een spleet en daar zie ik die bout nog zitten.
Hoe los ik dat handig op
Noppy
Bout afgebroken
Moderator: ghulst
Erg klote!
Meestal draaien die bouten wel soepel dus moet het wel te doen zijn:
Bij mijn Yamaha lopen de gaten door, zodat je er ook vanaf de andere zijde tegen de bout aan kunt kijken. Misschien kun je vanaf die zijde meer bereiken?
Waar ik aan denk:
Optie 1:
Elektronisch lasapparaat. In een seconde de elektrode aanpikken en meteen het lasapparaat uitschakelen (een maat van je moet dan even bij de stekker staan en meteen uit het stopcontact trekken). De elektrode blijft aan de bout zitten en je kunt voorzichtig proberen de bout los te draaien. (mijn broer heeft hier meerdere keren succes mee gehad bij bijvoorbeeld afgebroken kopbouten van auto's. Deze bouten zaten dan diep onderin de schacht, geen bijkomen aan) Ik weet niet of dit goed gaat met het aluminium. Misschien moet je dit beschermen met bijvoorbeeld olie of vet?
optie 2:
Met een klein boortje een gaatje in de bout boren en hier een parker in draaien. Hopen dat je de parker voldoende vast kunt krijgen zodat je de hele handel weer linksom kunt draaien. (anders een linkse tap gebruiken)
Ik zou in iedergaval terwijl we naar de oplossing zoeken alvast de boel inspuiten met kruipolie.
Bij Reiger heb ik mijn voorpoten een keer laten fixen omdat ze nogal stug bleven. Toen ik later terug kwam om de boel een keer af te laten stellen gaf een monteur aan dat die bouten standaard al te strak worden gedraaid en dat daarmee de geleiders binnenin ovaal kunnen worden gedrukt. Die kerel daar controleerde hoe vast ik ze had zitten en draaide ze aan met een T-sleuteltje!
Succes en laat even weten hoe het je uit eindelijk lukt
Meestal draaien die bouten wel soepel dus moet het wel te doen zijn:
Bij mijn Yamaha lopen de gaten door, zodat je er ook vanaf de andere zijde tegen de bout aan kunt kijken. Misschien kun je vanaf die zijde meer bereiken?
Waar ik aan denk:
Optie 1:
Elektronisch lasapparaat. In een seconde de elektrode aanpikken en meteen het lasapparaat uitschakelen (een maat van je moet dan even bij de stekker staan en meteen uit het stopcontact trekken). De elektrode blijft aan de bout zitten en je kunt voorzichtig proberen de bout los te draaien. (mijn broer heeft hier meerdere keren succes mee gehad bij bijvoorbeeld afgebroken kopbouten van auto's. Deze bouten zaten dan diep onderin de schacht, geen bijkomen aan) Ik weet niet of dit goed gaat met het aluminium. Misschien moet je dit beschermen met bijvoorbeeld olie of vet?
optie 2:
Met een klein boortje een gaatje in de bout boren en hier een parker in draaien. Hopen dat je de parker voldoende vast kunt krijgen zodat je de hele handel weer linksom kunt draaien. (anders een linkse tap gebruiken)
Ik zou in iedergaval terwijl we naar de oplossing zoeken alvast de boel inspuiten met kruipolie.
Bij Reiger heb ik mijn voorpoten een keer laten fixen omdat ze nogal stug bleven. Toen ik later terug kwam om de boel een keer af te laten stellen gaf een monteur aan dat die bouten standaard al te strak worden gedraaid en dat daarmee de geleiders binnenin ovaal kunnen worden gedrukt. Die kerel daar controleerde hoe vast ik ze had zitten en draaide ze aan met een T-sleuteltje!
Succes en laat even weten hoe het je uit eindelijk lukt
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Klein gaatje boren en dan met een "verkeerd om" tap d'r in.
Dat is net zoiets als om draad te tappen in een gaatje, maar dan verkeerd om (linkse draad). Die draai je dan dus vast in je nieuwe gaatje en dan begint - hoop je - je bout mee te draaien.
Moeilijkste is het gaatje maken zonder de draad in je kroonplaat te beschadigen.
Dat is net zoiets als om draad te tappen in een gaatje, maar dan verkeerd om (linkse draad). Die draai je dan dus vast in je nieuwe gaatje en dan begint - hoop je - je bout mee te draaien.
Moeilijkste is het gaatje maken zonder de draad in je kroonplaat te beschadigen.
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:06
een linkse tap drukt de bout uit elkaar in het geboorde gaatje
en gaat nog meer klemmen in het "huis"....
ik boor vaak een klein gaatje,
en sla er dan een klein 3/8 torx dopje in,
ongeveer torx 20 tot 35,
ligt eraan hoe dik de bout is...
de buit kan ook iets vervormen naar de lege ruimte in de torxdop....
zo kun je ongekende krachten zeten op de dop!!
en dan draai je hem er meestal zo uit.....
en gaat nog meer klemmen in het "huis"....
ik boor vaak een klein gaatje,
en sla er dan een klein 3/8 torx dopje in,
ongeveer torx 20 tot 35,
ligt eraan hoe dik de bout is...
de buit kan ook iets vervormen naar de lege ruimte in de torxdop....
zo kun je ongekende krachten zeten op de dop!!
en dan draai je hem er meestal zo uit.....
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Zot kun jij moment sleutels ijken.
Er is mij weleens veteld dat wanneer je een moment sleutel verder doordraaid dan het ingestelde moment,deze niet meer juis werkt.
Er is mij weleens veteld dat wanneer je een moment sleutel verder doordraaid dan het ingestelde moment,deze niet meer juis werkt.
Geweldig aanbod Zot!Zot schreef:Links draaiend boortje gebruiken. Eventueel kun je vandaag bij mij (thuis) terecht om hem eruit het halen.
Neem dan gelijk die moment sleutel mee om te controleren.
Ik kijk even of ik bij mijn eigen autospullenhandelaar ook zo'n links boortje kan krijgen, aangezien ik het gevoel heb dat dit me wel eens vaker zou kunnen overkomen.
Gaat hij er niet uit, dan kan ik de linkse tap alsnog gebruiken.
Gaat hij er dan niet uit, dan moet ik de kroonplaat demonteren en de spulleboel vanaf de andere kant uitboren.
Nogmaals allemaal bedankt voor jullie suggesties!
Noppy
met een beetje geluk staat dat linkse boortje vast en draai je de bout er met een noodgang uit!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Als je er inderdaad aan de "achterkant"ook bij kan heb je aan een rechtse tap ook voldoende. Gaatje in de achterkant boren, tap erin totdat die vast draai en de bout komt er aan de voorkant weer uit.
Pas wel op dat je de tap niet afbreekt
Pas wel op dat je de tap niet afbreekt
Niet ijken, maar wel controleren. Isse simpel te doen met een weegschaal o.i.d. Newton/meter = ff grof 0.1 kg/ meterHouten Klaas schreef:Zot kun jij moment sleutels ijken.
Er is mij weleens veteld dat wanneer je een moment sleutel verder doordraaid dan het ingestelde moment,deze niet meer juis werkt.
Lengte van de momentsleutel en kracht x arm en je bent er.
32NM volgens het WPH. Boutje D om precies te zijn.TTT schreef:was het wel 32nm?
Want da's erg veel voor een kroonplaat boutje, aangenomen dat dat de boutjes zijn die de vorkpoten vastklemmen.
Bij mij is dit maar 10nm
Volgende keer zet ik het wel handvast
Noppy
Je komt nu wel gevaarlijk dicht bij het weekend Noppy! Niet te veel uitstellen, van uitstel komt afstel. A.S. zaterdag heb je een ritje!!Noppy schreef:Nee,
Kan jij donderdag a.s. ergens?
Grx,
Ook altijd vervelend als je de oplossing denkt te hebben maar dat je dan nog niet verder kunt om dat je op een onderdeel of in dit geval op een stuk gereedschap moet wachten. Mensen die dat geduld dan niet kunnen opbrengen lopen de kans om iets dan helemaal te vernaggelen met verkeerd gereedschap.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Ik zal die wel rustig houdenFox-kid schreef:Je komt nu wel gevaarlijk dicht bij het weekend Noppy! Niet te veel uitstellen, van uitstel komt afstel. A.S. zaterdag heb je een ritje!!Noppy schreef:Nee,
Kan jij donderdag a.s. ergens?
Grx,
Ook altijd vervelend als je de oplossing denkt te hebben maar dat je dan nog niet verder kunt om dat je op een onderdeel of in dit geval op een stuk gereedschap moet wachten. Mensen die dat geduld dan niet kunnen opbrengen lopen de kans om iets dan helemaal te vernaggelen met verkeerd gereedschap.
Bovenste kroonplaat op 25 Nm, onderste wat minder op 20 Nm ('t zijn M8 inbusbouten). Is bij een Yamaha (m'n ex dus) geloof ik ook zo, maar kan me zo voorstellen dat bij een ondersteboven gemonteerde upside-down zoals in een Suzi het moment wat hoger mag zijn vanwege grip op hardchroom i.p.v. op amuluminiminium.TTT schreef:was het wel 32nm?
Want da's erg veel voor een kroonplaat boutje, aangenomen dat dat de boutjes zijn die de vorkpoten vastklemmen.
Bij mij is dit maar 10nm
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
en heb je er nu ook een beetje "vet" aan gedaan? Die stalen bouten willen graag vast gaan zitten in die "lichtmetalen" kroonplaten'; ik gebruik meestal wat kopervet op de schroefdraad en dan handvast (een kwart slag voor dat ie breekt).