copy mapsource

GPS, (detail)kaarten enz.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
lc4400

Kan iemand me ff helpen aan een copytje van mapsource? Voor ik het ga kopen wil ik eerst ff weten of het wel zo handig is als men doed geloven.

Grtzz Martijn
pojo
Contacteer:

Hallo Martijn,

vergeet Mapsource!! Dat is alleen maar te gebrijken om kaarten naar je GPS te laden. Voor alles andere (tracks, routes, waypoints, .... opslaan, maken, aantonen en in verschillende folders sorteeren) is TTQV veel beter en handiger.
Daar zit dan ook een echte databank achter.

Informatie daarover en een beperkte proefeditie vind jij bij Touratech op de "Quo Vadis" Homepage http://www.ttqv.de

De groeten,

Jochen
Noppy

Da's mooi!!

Hoe kan je dan informatie uitwisselen met je GPS als die uitsluitend over een USB-ingang beschikt??

Garmin heeft nu al vier modellen uit die middels USB interfacen en al die fraaie (semi) (shareware) pakketjes die ondersteunen uitsluitend RS232C!

Ik houd het daarom voorlopig maar bij Mapsource.

Ik kan me voorstellen indien je naar Afrika gaat dat Quo Vadis wellicht handig is.

In het gebruik vond in QV echter een draak van een pakket met een aantal historische gezwellen erbij. Misschien dat ik nog ben te overtuigen van het tegendeel, maar dan zou iemand een keertje een cursus moeten organiseren rond QV. Heb jij interesse in het doceren van een demo/cursusavondje?

Grx,

Noppes
:toost:
Estivie
Contacteer:

Hi Noppy,

Ik heb voor mijn Garmin ForeTrex net zo'n converter kabeltje gekocht. USB naar RS232 (serieël). Kost van EdNet 19,9 euro of zoiets...

Stijn V.
Montesa Cota 315R
N!co
Contacteer:

Estivie schreef:Hi Noppy,

Ik heb voor mijn Garmin ForeTrex net zo'n converter kabeltje gekocht. USB naar RS232 (serieël). Kost van EdNet 19,9 euro of zoiets...

Stijn V.
Dat is inderdaad USB (van je pc) naar RS232 (extern)

Dat werkt niet andersom. Je kan hier geen USB apparaten mee op een RS232 poort aansluiten.
Gast

pojo schreef:Hallo Martijn,

vergeet Mapsource!! Dat is alleen maar te gebrijken om kaarten naar je GPS te laden.
Straf ik gebruik mapsource toch om tracks, routes enz uit te zetten.
(samen met de stafkaarten van NGI)
Database die erachter zit is Europa op huisnummer niveau, wat moet je nog meer..
Werkt perfect en je zit niet te kullen met eerst je kaarten kalibreren..
TTT

Garmin heeft nu al vier modellen uit die middels USB interfacen en al die fraaie (semi) (shareware) pakketjes die ondersteunen uitsluitend RS232C!
Ozi Explorer werkt prima met de Quest , en dus USB.
Wel heb ik de laatste versie gekocht.
smurf.
Estivie
Contacteer:

N!co schreef: Dat is inderdaad USB (van je pc) naar RS232 (extern)

Dat werkt niet andersom. Je kan hier geen USB apparaten mee op een RS232 poort aansluiten.
Whoops.. dat had ik dus fout begrepen...
Montesa Cota 315R
Gast

Als (nog steeds) gps leek weet ik nu niet meer welk programma je nodig hebt om je GPS toestel optimaal te kunnen gebruiken ?? (off-road en on-road).

Ozzie explorer dient dus om kaarten te "kalibreren" en zo je uitgestippelde route over te brengen op de (basis?)kaart aanwezig in je gps?

City select is gewoon een digitale kaart? Waarop je je routes kan plannen?

metroguide? city navigator? Nroute?

Jeezes, een gps toestel van laat ons zeggen 400 euro kost je met kaarten + opties al gauw...???
Noppy

hornet911 schreef:Als (nog steeds) gps leek weet ik nu niet meer welk programma je nodig hebt om je GPS toestel optimaal te kunnen gebruiken ?? (off-road en on-road).
Garmin Mapsource is royaal voldoende, maar het kaartmateriaal daar halen wij niet álles uit. Daarvoor is het handig om stafkaarten in papieren vorm in de buurt te hebben indien je zelf een ritje wilt uitzetten. De NGI kaarten zijn zelfs digitaal beschikbaar, dus da's prachtig. Dat pakket werkt ook prima samen met je Garmin.
Ozzie explorer dient dus om kaarten te "kalibreren" en zo je uitgestippelde route over te brengen op de (basis?)kaart aanwezig in je gps?
Ja en nee. Je kunt een kaart wel kalibreren, zodat je heel gedetaileerd over de kleinste dijkjes en greppeltjes kunt plannen, maar je kunt deze kaarten (gedetailleerde bitmaps) NIET overzetten naar je Garmin; hier heb je een speciaal vectorformaat voor nodig. In deze vectoren zitten data opgeslagen als, 1-richtingsverkeer, type verkeer toegelaten, openinstijden van de weg etc. Hierdoor kan je je GPS ook niet laten routeren (lees route laten calculeren en optimaliseren) over dit soort kaarten.

Nee, stafkaarten van papier of bitmap, zijn puur bedoeld om je oriëntatie te verbeteren tijdens de planningfase. Zodra je echt in het terrein zit, heb je aan de kaarten zelf niets meer, wél aan de waypoints die je op basis van dit materiaal uitgezet hebt!
City select is gewoon een digitale kaart? Waarop je je routes kan plannen?
Nee, niet gewoon, hij is 'vectorized', zie boven.
metroguide? city navigator? Nroute?
MG en CN hebben andere capaciteiten en zijn bedoeld voor toestellen met minder en meer geheugen dan het gemiddelde. Met metroguide kan je niet routeren / optimaliseren. De simpele buitensportmodelletjes van Garmin kunnen niet routeren. De Quest, 60C/S en 2610 kunnen dit wel.

Genoemde toestellen behoren tot de middenmoot, waarbij de 2610 als enige zowel City Select als City Navigator kan gebruiken. Hier passen dan ook MD geheugencards is, waardoor het geheugen uit te breiden is tot 1GB. CN heeft als extra dat de openingstijden van een weg er in staan. Big deal!

Nroute is een soort vervanger van de module in Mapsource, waarmee je je GPS, samen met je notebook op 'stap' meeneemt, maar in de praktijk kan dat alleen in de auto en meestal zelfs met bijrijder om de PC te bedienen (Parijs - Dakar?).

Hierbij begint je PC ook routeinstrukties aan je mede te delen (we noemen haar Truus) en kan je in een soort Mapsource je vorderingen zien op een digitale kaart (City xxx materiaal only).

Betreffende de toestellen, de low-end lijn is voor off-road gebruik met 'tracks' voor jou meer dan voldoende. Wil je 'm ook in de auto gebruiken dan kan je een middenmoter nemen (niet te verwarren met de middenmotor :lol:
Jeezes, een gps toestel van laat ons zeggen 400 euro kost je met kaarten + opties al gauw...???
Klopt, maar je kunt, indien je uitsluitend tracks van andere rijders gaat volgen, volstaan met een GPS zónder kaart. In de praktijk gebruik ik het routeergedeelte tijdens off-road ritjes uitlsuitend in geval van pech of benzinenood. Hoever is het dichtstbijzijne benzinestation op dít moment van ons verwijderd? En hoe kom je daar? En meestal doe ik dit voor andere rijders, zelf op de Suz nog nooit stil komen te staan.

Ik zou adviseren Mapsource te copiëren en een unlock code te copiëren en mapsource ook. Je kunt dan géén kaarten unlocken in je toestel, maar dat is minder erg dan het lijkt!
hornet911

ok, das een duidelijk antwoord!! Ben nog aan het twijfelen tussen LEGEND C en GPSMAP60....

:wink:
0X
ntx650

Genoemde toestellen behoren tot de middenmoot, waarbij de 2610 als enige zowel City Select als City Navigator kan gebruiken. Hier passen dan ook MD geheugencards is, waardoor het geheugen uit te breiden is tot 1GB. CN heeft als extra dat de openingstijden van een weg er in staan. Big deal!

nu dus ook uit te breiden tot 4GB
ook xt660r-lc4 adventure-690 enduro
http://picasaweb.google.com/richardvonk
Noppy

Dan zou ik voor de Legend gaan, aangezien er in de software van de 60C nog te veel bugs zitten t.a.v. het volgen van tracks!

Daar komt nog bij het gekut met de batterijen in de 60C, dus je kan alleen maar op 12V continu boordspanning rijden.

Noppy
folie

Noppy schreef:Dan zou ik voor de Legend gaan, aangezien er in de software van de 60C nog te veel bugs zitten t.a.v. het volgen van tracks!

Daar komt nog bij het gekut met de batterijen in de 60C, dus je kan alleen maar op 12V continu boordspanning rijden.

Noppy
Ik heb een legend. Bevalt me best. Voor offroad gebruik heeft ie voor mij functionaliteit genoeg. Wel verlies je regelmatig je verbinding in de bossen. Het schijnt dat modellen met een externe antenne dan toch wat betrouwbaarder zijn.
Noppy

Hoi Folie,

Het is natuurlijk een heel oud draadje hier en er zijn diverse firmware upgrades geweest voor de 60-serie.

Of die fouten nog altijd in de firmware zitten heb ik even niet meer gevolgd. Ik zou dat, mocht je geïnteresseerd zijn, volgen op http://forum.gps.nl als ik jou was.

Grx,

Noppy
Sjokske

Weinig moeite meer mee (vastlopen met Trackback is in ieder geval opgelost). Heb trouwens de GPSMAP 60 (de zwartwit met grijs-versie, vanwege prijsverschil met kleurenversie, en dat verschil spendeer ik dan maar weer aan de brommert e.d.) :oops:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Plaats reactie