Ik vroeg mij af of ik mij olieaftapplug niet te vast had aangedraaid zonder geschikte momentsleutel (nu heb ik inmiddels wél twee maten).
Volgende leuke maar Duitse artikeltje gevonden, vol met definities en praktische tips, speciaal voor motorfietsonderhoud:
http://www.rrr.de/~agento/technical/dre ... m#handfest
Wat ik ook niet wist, is dat je de koperring kersrood moet verwarmen, alvorens hem her te gebruiken. Ik heb hem gewoon hergebruikt zonder deze verwarming, maar gelukkig geen olielekkage.
Noppy
Draaimoment en handvast...
Moderator: ghulst
Toen ik dat ding van mij voor het eerst ververste bleek er niet eens een ring tussen te zitten!! Ook niet lekken.
Inmiddels ben ik ook een oude ring die ik onderuit een gereedscahpskist plukte aan het hergebruiken (zonder te verwarmen). Ik vergeet steeds een handje vol nieuwe te halen. Een nieuwe ring voel je ook een beetje pletten zodat je weet dat hij wel vast genoeg zit. Met die ring die ik hergebruik heb ik dat gevoel niet.
Inmiddels ben ik ook een oude ring die ik onderuit een gereedscahpskist plukte aan het hergebruiken (zonder te verwarmen). Ik vergeet steeds een handje vol nieuwe te halen. Een nieuwe ring voel je ook een beetje pletten zodat je weet dat hij wel vast genoeg zit. Met die ring die ik hergebruik heb ik dat gevoel niet.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
= dé manier om koper zacht te gloeienNoppy schreef:Wat ik ook niet wist, is dat je de koperring kersrood moet verwarmen, alvorens hem her te gebruiken. Noppy
Echter, te snel afkoelen en het is weer keihard.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
die redenering gaat op voor staal, maar niet voor koper hoor, als je koper schrikt wordt dit zacht. Als je bvb een koperen buis wil plooien (bvb waterleiding) moet je ze eerst gloeiend stoken en dan gewoon schrikken in water!Sjokske schreef:= dé manier om koper zacht te gloeienNoppy schreef:Wat ik ook niet wist, is dat je de koperring kersrood moet verwarmen, alvorens hem her te gebruiken. Noppy
Echter, te snel afkoelen en het is weer keihard.
Ga je bij Wurth een verpakkking koperen dichtingen halen.
Je hebt er dan 100, en het kost praktisch niets.
Want die dichtingen zijn normaliter toch DIN-maten.
Jo VdB
Je hebt er dan 100, en het kost praktisch niets.
Want die dichtingen zijn normaliter toch DIN-maten.
Jo VdB