afstelling - turning the fuelscrew

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mxyves
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 01, 2005 22:56

Ik wil graag weten of de brandstofschroef op mijn 426 in de juiste positie staat. Hierover heb ik een artikel gelezen met de volgende tekst:

QUESTION TEN: HOW DO I REACH THE FUEL SCREW?
The under-the-float-bowl location of the fuel screw makes it next to impossible to reach. It takes a special screwdriver (Pro-Tec and Motion Pro offer them). Ty Davis' Zip-Ty Racing offers an adjustable fuel screw that can be turned by hand (without the use of tools).

QUESTION 11: HOW DO I ADJUST THE FUEL SCREW?
Not so fast. Before you ever touch the fuel mixture screw, you must first warm the engine up. That means riding the bike around a bit, not just starting it up. Once the bike is warm, you need to bring it up to a fast idle.

QUESTION 12: HOW FAST IS A FAST IDLE?
How fast is a fast idle? As a rule of thumb, it is about 1800 rpm. The best way to get a fast idle and keep it is with the idle adjustment screw.

Some race mechanics simply crack the throttle by hand and hold it there. This is common, but it's much more accurate to set the fast idle with the slide stop.

QUESTION 13: WHAT IS THE NEXT STEP?
With the bike holding a steady, high idle, use the adjustment tool to slowly screw the fuel mixture screw in. Continue tightening the screw until the engine rpm drops (and nearly dies). Now, slowly turn the screw back out. You will hear the engine rpm begin to speed up and the exhaust note will become crisper.

QUESTION 14: WHEN DO I STOP TURNING THE SCREW OUT?
Stop turning the fuel mixture screw at the exact moment when the engine hits peak rpm. Peak rpm is when the engine runs the cleanest and fastest. When you reach that point, the idle won't become faster the more you turn the fuel mixture screw out. If you keep turning the screw, the rpm will stay up but the exhaust note will become dull, flat and lumpy.

Heeft iemand dit eerder gedaan? En hoeveel invloed heeft het eigenlijk op het gasgeven?
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

klinkt goed die uitleg. Moet dit zelf ook maar eens proberen.
Voordat je gaat klooien zou ik wel even het aantal slagen tellen zoals hij nu staat!

Wat zijn de symptomen bij een 4takt crosser als de schroef niet helemaal goed staat? Merk je dit in het lopen? Scheelt het veel vermogen?

Ik weet wel dat het bij een tweetakt motortje bv de kettingzaag, veel uitmaakt in trekkracht. Daarbij draai je hem ook uit tot je volgas en onbelast de hoogste toeren bereikt en draait hem vervolgens weer iets in tot het punt dat hij begint te viertakten. Dan heb de meeste trekkracht.

Ik moet het zelf ook maar eens proberen bij mijn Wee erretje. (Ik wacht natuurlijk nog wel even wat wijze antwoorden af.)
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bij een 4takt zal je het vooral merken bij het plotseling gasgeven vanaf stationair. Als hij te arm staat (dus teveel ingedraait) dan zal hij niet goed oppakken en verslikken bij plotseling gasgeven. Als hij te rijk staat (teveel uitgedraait) dan kan het zijn dat de motor slecht start als hij warm is.

Normaal gesproken staat deze schroef ongeveer 1,5 draai uit. Als dit veel hiervan afwijkt dan moet je de stationaire sproeier vergroten of verkleinen. Als je de verstelling doet laat dan de motor wel een tijdje lopen voordat je weer gaat verstellen, dit om de motor aan de nieuwe afstelling te laten "wennen".

Voor de rest zal je de invloed van deze schroef niet merken bij de vermogens afgifte vanaf ongeveer 1/4 tot vol gas.
mxyves
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 01, 2005 22:56

Wortel schreef:Als je de verstelling doet laat dan de motor wel een tijdje lopen voordat je weer gaat verstellen, dit om de motor aan de nieuwe afstelling te laten "wennen".
Kun je je nader verklaren?
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Fox-kid schreef:
Ik weet wel dat het bij een tweetakt motortje bv de kettingzaag, veel uitmaakt in trekkracht. Daarbij draai je hem ook uit tot je volgas en onbelast de hoogste toeren bereikt en draait hem vervolgens weer iets in tot het punt dat hij begint te viertakten. Dan heb de meeste trekkracht.
Is dat niet een verstelbare hoofd(main)sproeier ?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

mxyves schreef:
Wortel schreef:Als je de verstelling doet laat dan de motor wel een tijdje lopen voordat je weer gaat verstellen, dit om de motor aan de nieuwe afstelling te laten "wennen".
Kun je je nader verklaren?
Ja hoor.. Op het moment dat je de luchtschroef iets verdraait draait de motor niet onmiddelijk zoals hij op die stand zou moeten. Dit heeft met vele vertragingsfactoren in verbranding en lucht/mengsel stromen te maken. Als je tussendoor een paar keer gas geeft en wacht totdat de motor weer stationair loopt of een paar seconden (10 ofzo) wacht dan is het al goed.

Enne Fox-Kid, de carburateur in dat 2takt motortje van een kettingzaag kun je op geen enkele manier vergelijken met een high-tech carburateur zoals de Keihins die in de Yamaha, Honda en KTM etc. 4takten wordt gebruikt.
Zo'n kettingzaag carburateurtje heeft maar heel weinig en groffe mengsel instellingen die waarschijnlijk betrekking hebben op het hele bereik en zeker geen luchtschroef om alleen het stationaire bereik af te regelen of te "fine-tunen" zoals bij de moderne motoren.
mxyves
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 01, 2005 22:56

Wortel schreef: Ja hoor.. Op het moment dat je de luchtschroef iets verdraait draait de motor niet onmiddelijk zoals hij op die stand zou moeten. Dit heeft met vele vertragingsfactoren in verbranding en lucht/mengsel stromen te maken.

Even voor de duidelijkheid; ik heb gelezen dat dit een brandstofschroef is. Nu maakt het niet uit natuurlijk en moet je hem verdraaien om de motor lekker te laten lopen maar als ik in de kroeg ben wil ik liever niet verbeterd worden.

Is het een lucht- of brandstofschroef?
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Is het een lucht- of brandstofschroef?
Tja, geef het beestje maar een naam... het regel schroefje waar we het over hebben regelt het lucht/brandstof mengsel in het stationaire gebied. Ik noem het altijd de luchtschroef maar anderen noemen het weer de stationaire mengselschroef of in dit geval vertaald uit het Engels fuel screw = brandstof schroef... :shock: Whatever...
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Wortel schreef:


Enne Fox-Kid, de carburateur in dat 2takt motortje van een kettingzaag kun je op geen enkele manier vergelijken met een high-tech carburateur zoals de Keihins die in de Yamaha, Honda en KTM etc. 4takten wordt gebruikt.
Zo'n kettingzaag carburateurtje heeft maar heel weinig en groffe mengsel instellingen die waarschijnlijk betrekking hebben op het hele bereik en zeker geen luchtschroef om alleen het stationaire bereik af te regelen of te "fine-tunen" zoals bij de moderne motoren.
Wortel, in mijn reactie beschrijf ik de uitwerking op een tweetakt, in mijn voorbeeld de kettingzaag, waar ik de ervaring mee heb. Brandstof en luchtmengsel maken hierbij veel uit. Hierbij gaat het trouwens niet om het 'stationaire bereik' maar de afstelling bij vollast!

Ik vraag me juist af wat de uitwerking van die brandstof lucht verhouding op een 4 takt is. Hier heb ik geen ervaring mee. Dat die carburateurs verschillend zijn, dat moge duidelijk zijn!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

2 takt = luchtschroef = aan voorzijde carburator (dus : voor de gasschuif)
4 takt = benzinemengsel-schroef = aan achterzijde carburator (dus : achter de gasschuif)

In theorie moet je de regelschroef telkens je rijden gaat, aanpassen aan de atmosferische omstandigheden. In praktijk vind ik dit niet nodig.

Jo VdB
Laatst gewijzigd door Jo VdB op wo jan 18, 2006 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

2 takt = luchtschroef = aan voorzijde carburator
4 takt = benzinemengsel-schroef = aan achterzijde carburator
Aha! Zo zien we met z'n allen toch het licht! Maarre, voor zover ik weet zit er op een Yamaha WR een Keihin carburateur en die heeft het "whatever" schroefje waarmee je het mengsel bij stationair tot iets gas kan regelen aan de voorzijde (onderkant) zitten..

Op mijn KTM zit ook zo'n carburateur en ik raak dat schroefje eigenlijk nooit aan, ook niet als ik hoog in de bergen ga rijden. Wat ik wel eens wil veranderen als ik hoog de bergen in ga is een andere naald, andere naaldpositie (lager) en/of een kleinere hoofdsproeier om de motor armer te laten lopen.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Wortel schreef:Maarre, voor zover ik weet zit er op een Yamaha WR een Keihin carburateur en die heeft het "whatever" schroefje waarmee je het mengsel bij stationair tot iets gas kan regelen aan de voorzijde (onderkant) zitten..
Ook bij de Mikuni op m'n TM aan de voorzijde :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Plaats reactie