afstelling Veer

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
BSX
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jul 15, 2002 23:51
Locatie: Klaaswaal

hallo allemaal , ik heb een ouwe Husq 510 TE( tja heb niet meer geld, tijd,plek)
maar ik vind m'n demper nog al zacht. kan ik hier iets aan doen door de gasdruk te verhogen ? of moet ik een nieuwe veer?
Er zit een WP demper onder tot hoeveel druk mag ik maximaal gaan?

en is de olie makkelijk te verversen bij zo'n demper ?
ik pruts graag zelf , dus geen verhalen van breng hem weg ofzo.. :wink:
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

20 bar stikstof. Hebbie dat in huis of toch maar laten doen?

Ro, die weet waar zijn grenzen liggen.
Afbeelding
Gast

ik doe het wel zelf maar niet thuis :D
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Kun je dat voor mij ook doen gast?

Dan hoef ik bijna helemaal niets meer uit te besteden.

Ro, die zich afvraagt waar de gast werkt.
Afbeelding
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

@ BSX,

aan een voorvork kan je heel veel zelf doen (ook al omdat die niet onder druk staat zoals een achterdemper)
Daar kan je gerust experimenteren met meer/minder olie en/of andere veren.

Een achterdemper heeft echter (zoals Ro reeds zei), stikstof onder hoge druk. Je expansie-reservoir onbesuisd zelf openen kan leiden tot serieuze verwondingen.

Trouwens, een revisie van zo'n achterdemper kost niet ZO veel. En dan kan de demper er weer een poos tegen.

Ik weet een prachtig adres in de Belgische Kempen (bij een ex-fabrieksmonteur die schappelijke prijzen heeft en ook weet waarover hij spreekt), vlak nabij de nederlandse grens (niet zover van Tilburg verwijderd)

Heb je trouwens ook al eens gekeken of je genoeg veervoorspanning hebt, m.a.w. hoe ver zakt je machine in, onbelast / belast met jou erop

Veervoorspanning is snel te regelen, en geeft misschien ook het gewenst resultaat.

Zoekwoord voor uitleg (indien je echt een leek zou zijn) op een zoekmachine is "sag" (in het Engels)

Jo
ad

hallo jo

ik kom uit de buurt van tilburg , maar ik zou niet weten wie je bedoeld met die ex fabrieksmonteur die aan de vering kan werken.
wil je de naam en adres doorgeven a.u.b. dan kan ik eens informeren of hij voor mij ook het onderhoud ( op tijd verversen ) van de vering wil doen.

bij voorbaat dank,
ad
BSX
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jul 15, 2002 23:51
Locatie: Klaaswaal

Nee uit elkaar halen zou ik niet doen inderdaad , maar moet er altijd de zelfde druk in zitten , of kan je daar ook mee expirimenteren.
M'n sag?? nog nooit gemeten eigenlijk hoeveel zou die moeten zijn ?tussen de 25 en 33%?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

@ Ad,

bel Glenn Woodman
Moerenstraat 78 A
2370 Arendonk
+32 (0)14/67.19.84

Glenn is van origine Engelstalig, maar spreekt vrij vlot Nederlands.

Husqvarna, Husaberg en KTM hebben voor hem geen geheimen.
En voor verings-zaken is hij DE specialist !

@ BSX,

"sag" wordt gemeten in centimeters, niet in procenten.

Doe bij google eens een query met "sag motocross how to"

Dan vind je bv deze site http://www.motocross.com/garage/setracesag.html

Jo
BSX
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jul 15, 2002 23:51
Locatie: Klaaswaal

Jo VdB schreef:@ Ad,

bel Glenn Woodman
Moerenstraat 78 A
2370 Arendonk
+32 (0)14/67.19.84


@ BSX,

"sag" wordt gemeten in centimeters, niet in procenten.


Jo
maar als je 20omm veerweg hebt dan moet je sag minder zijn dan bij 350mm lijkt mij ?
of heb ik dat mis?
BSX
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jul 15, 2002 23:51
Locatie: Klaaswaal

ja gevonden 100mm :D

sorry ik kom uit de MTB DH wereld en daar meten we de sag aan de demper zelf en dat is 25-33% van de totale veerweg .
en ik meet dat met een ty rap om m'n demper :oops:
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

BSX,

Kijk voor je rijhoogte afstelling op http://www.hzmotors.nl/home.html
Even klikken op afstellen rijhoogte en je weet alles.
Voor afstellen demping en dergelijke kun je kijken op de site van technoflex.
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

klik bij hz éérst even op techtips
BSX
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jul 15, 2002 23:51
Locatie: Klaaswaal

ok , bedankt allemaal , maar m'n hoogte is goed
lekker logies wat er op die site van HZ staat
"als hij meer dan 25 zakt is je veer veel te hard, als hij minder dan 10mm zakt is je veer veel te zacht. :? :roll:
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

en toch is dat logisch.

Ro, die nog niet wakker genoeg is om het uit te leggen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

BSX,

Wat bij Hz staat klopt ,ik zal een poging doen om het wat te verduidelijken.
Is je veer te hard voor jouw gewicht dan moet je de veer heel weinig voorspanning geven om aan de juiste waarde te komen als je op de motor zit.
Doordat de veer dan zo weinig of geen voorspanning heeft zakt de motor onbelast te veel in.
Is je veer te licht moet je hem juist heel veel opspannen waardoor hij onbelast juist helemaal niet inzakt.
hopelijk is het verhaal nu wel duidelijk.
BSX
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jul 15, 2002 23:51
Locatie: Klaaswaal

ja het is wel duidelijk nu :D maar ik snap het nog niet helemaal
als de veer te licht is , en ik verhoog de veerspanning door de veer in te draaien zou er in principe niks aan de hoogte veranderen , want de max.
hoogte wordt bepaald door je demper aanslag(helemaal uitgeveert)
dan ga ik zitten en veert hij een bepaalde weg in (100mm ong.) dan klim ik er weer af en veert de motor terug ,maar dan zou de invering door het eigen gewicht van de motor toch nog steeds minder moeten zijn dan normaal omdat de veer strakker gespannen zit :?
ach het zal wel aan mij liggen
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Bsx,
Het klop wat je schrijft,als je veer te licht is moet je hem ver opspannen om niet over die 10cm heen te gaan als je op de motor plaats neemt.
Maar omdat je zoveel voorspanning geeft zakt de motor dan onbelast helemaal niet meer in of veel te weinig,maar je moet een té lichte veer wel zo ver opspannen om niet over die 10 cm héén te gaan.
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

bsx,

Volgens mij maak je de fout om niet te meten met de motor op de midden bok(krat) , dus volledig onbelast en dan naar je belaste 10 cm toe
Plaats reactie