Nou, daar gaat-ie dan,
Vorig jaar heb ik een KTM 660 Rallye uit 2000 gekocht. Intussen blok laten reviseren en er de El Chott van dit jaar mee gereden (zie [url] www.motorbikes2africa.nl {/url]).
Een supermachine: veel vermogen, goed te doseren en betrouwbaar. Kan er intussenook redellijk mee uit de voeten. In de zandduinen kwam ik ver, maar eigenlijk was-ie veel te zwaar. Die jongens op hun 550 Husabergs waren niet bij te houden (maar dat ligt vast ook aan mijn rijvermogen...)
Na deze rallye-ervaring hink ik dus op twee gedachten: ik wil roadbookritten blijven rijden, maar ik wil ook af en toe een enduro mee gaan doen. Ook wil ik in de toekomst nog wel een paar rallyes rijden.
De roadbookritten gaan prima op de 660, ook die van Ad Ketelaars. Voor een enduro en de zandrallyes vind ik hem alleen te zwaar.
Nu zijn er wat mij betreft 2 opties als ik weer wat geld heb:
A. Ik koop er iets lichts bij voor het heftigere werk (enduro's);
B. Ik koop er iets lichters voor in de plaats, waarmee alles redelijk kan (roadbookritten, enduro's en rallyes).
Ik zoek dan wel een brommer die relatief onderhoudsvriendelijk is, waarvan de onderdelen me niet de kop gaan kosten en waarvan er 2e hands ook makkelijk onderdelen verkrijgbaar zijn via e-bay enzo. Ook moet-ie goed doseerbaar zijn en het liefst niet te hoogtoerig.
Ik weet het, weer veel te veel eisen voor één brommer, maar toch...
De vragen die ik aan jullie heb zijn:
1. Welke opties zijn er voor A en B?
2. Wat zijn zo gemiddelde onderhoudsintervallen van die opties?
Barst maar los...
Doei,
Corné
Lichte(re) brommer erbij of ipv. KTM 660 rallye, maar welke?
Moderator: ghulst
corné,
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, maar dan omgekeerd een lichte bike heb ik, maar zoek iets zwaarder om het buitenland mee te verkennen.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor jouw B keuze, al besef ik ten volle dat de perfecte moto voor alle zachte ondergronden niet bestaat (of ik heb er nog nooit op gereden).
Eén ding weet ik: hoe moeilijker en trager het gaat, hoe meer je de kilo's voelt!!
Nu je mogelijkheden:
Ga je voor iets lichts om enkel enduro's mee te rijden, dan heb je volgens mij keuze genoeg . Als je er ritten van 120 km en + mee wil rijden, neem dan geen 2t, gewoon niet praktisch. Een 4t 250 is hoogtoerig en duur in aankoop, dus dat valt ook al weg.
Als het allemaal degelijk moet zijn EN nog betaalbaar EN niet te zwaar EN niet hoogtoerig, dan heb je volgens mijn bescheiden mening keuze tussen:
* XR 400 (bewezen techniek)
* DR 350 (wordt niet meer gemaakt, oud?)
* KLX 300
* DRZ 400 (meest moderne blok)
En ik vergeet er waarschijnlijk nog enkele....
Doe je jouw adventure weg en wil je het perfecte compromis dat eigenlijk niet bestaat, dan is de lijst als volgt:
* XR 400
* XR 650 (te zwaar?)
* DRZ 400
* KTM 525 EXC (hoge toeren???? Prijs+)
* die husqvarna waar noppy zo zot van is (maar ook pingping)
ik vergeet er waarschijnlijk enkele....
Tis moeilijk hé
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, maar dan omgekeerd een lichte bike heb ik, maar zoek iets zwaarder om het buitenland mee te verkennen.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor jouw B keuze, al besef ik ten volle dat de perfecte moto voor alle zachte ondergronden niet bestaat (of ik heb er nog nooit op gereden).
Eén ding weet ik: hoe moeilijker en trager het gaat, hoe meer je de kilo's voelt!!
Nu je mogelijkheden:
Ga je voor iets lichts om enkel enduro's mee te rijden, dan heb je volgens mij keuze genoeg . Als je er ritten van 120 km en + mee wil rijden, neem dan geen 2t, gewoon niet praktisch. Een 4t 250 is hoogtoerig en duur in aankoop, dus dat valt ook al weg.
Als het allemaal degelijk moet zijn EN nog betaalbaar EN niet te zwaar EN niet hoogtoerig, dan heb je volgens mijn bescheiden mening keuze tussen:
* XR 400 (bewezen techniek)
* DR 350 (wordt niet meer gemaakt, oud?)
* KLX 300
* DRZ 400 (meest moderne blok)
En ik vergeet er waarschijnlijk nog enkele....
Doe je jouw adventure weg en wil je het perfecte compromis dat eigenlijk niet bestaat, dan is de lijst als volgt:
* XR 400
* XR 650 (te zwaar?)
* DRZ 400
* KTM 525 EXC (hoge toeren???? Prijs+)
* die husqvarna waar noppy zo zot van is (maar ook pingping)
ik vergeet er waarschijnlijk enkele....
Tis moeilijk hé
Lekker een 525 EXCtje kopen.
Die hoge toeren heb je alleen als je er alles uit wilt halen.
Bij lage toeren trekt ie er ook al aardig hard aan.
Maar... vooral belangrijk...
alles is overal goed verkrijgbaar, zowel originel onderdelen en aftermarket.
13 l tank of 28 L tank.
hogere/lagere/zachtere zadels
enz.
enz.
En makkelijk in onderhoud.
De mijne heeft nu 150 uur probleemloos gelopen.
Die hoge toeren heb je alleen als je er alles uit wilt halen.
Bij lage toeren trekt ie er ook al aardig hard aan.
Maar... vooral belangrijk...
alles is overal goed verkrijgbaar, zowel originel onderdelen en aftermarket.
13 l tank of 28 L tank.
hogere/lagere/zachtere zadels
enz.
enz.
En makkelijk in onderhoud.
De mijne heeft nu 150 uur probleemloos gelopen.
smurf.
De TE610C van Husky? Maar daar zijn weer geen rallytanks en aankleding van te verkrijgen. Wel voor de Honda XR650R bijv.
http://www.hondasuisse.ch/de/motos_scoo ... _lid_2.htm#
Voor ideeen: www.off-the-road.de en www.dirtbike.at
http://www.teammcc.com/new_vehicle_deta ... pov=256672
http://www.thumpertalk.com/forum/showth ... p?t=286064
Noppy
http://www.hondasuisse.ch/de/motos_scoo ... _lid_2.htm#
Voor ideeen: www.off-the-road.de en www.dirtbike.at
http://www.teammcc.com/new_vehicle_deta ... pov=256672
http://www.thumpertalk.com/forum/showth ... p?t=286064
Noppy
Nou,
Dank jullie voor de suggesties.
Ik nog niet alles verteld: er staat al een Africa Twin (van mij) en een XT600 (van mijn vriendin) in de garage Het weg/reisgedeelte is daarmee afgedekt.
Een XR650 heb ik ook overwogen, maar dan ipv. de 660 KTM.die is het niet geworden om ik er nog een hele boel aan had moeten verbouwen voor-ie mee had gekund naar de El Chott en omdat er geen knopje op zit. Ik heb ze daar zien staan trappen in de woestijn, dat wil je echt niet!
Die huskie is wel errug mooi.
Hoe zit het met EXC 400/450, de husabergs en de WR450: ik zie dat half nederland een WR450 rijdt voor de Dakar...
Spui vooral verder...
Dank jullie voor de suggesties.
Ik nog niet alles verteld: er staat al een Africa Twin (van mij) en een XT600 (van mijn vriendin) in de garage Het weg/reisgedeelte is daarmee afgedekt.
Een XR650 heb ik ook overwogen, maar dan ipv. de 660 KTM.die is het niet geworden om ik er nog een hele boel aan had moeten verbouwen voor-ie mee had gekund naar de El Chott en omdat er geen knopje op zit. Ik heb ze daar zien staan trappen in de woestijn, dat wil je echt niet!
Die huskie is wel errug mooi.
Hoe zit het met EXC 400/450, de husabergs en de WR450: ik zie dat half nederland een WR450 rijdt voor de Dakar...
Spui vooral verder...
Kom net terug van de Trek Dial Dakar, mijn EXC 450 heeft het prima gedaan. Enkel kettingslotje hoeven te vervangen op 5000 km in 10 dagen.
De mensen die met 660's en andere 650's reden waren echt wel benadeeld in de Marokaans stenen, en in Mauretanië in de duinen was ik er ook niet jaloers op. Enig nadeel is dat het gedaan is bij 140 km per uur op de snellere pistes. Maar ja, mischien was dat ook beter voor mijn gezondheid. Voorheen met 525 MXC gereden, maar heb hem niet echt gemist.
En met de 450 trek ik ook in België op meer technische parkoers mijn plan.
Xander
De mensen die met 660's en andere 650's reden waren echt wel benadeeld in de Marokaans stenen, en in Mauretanië in de duinen was ik er ook niet jaloers op. Enig nadeel is dat het gedaan is bij 140 km per uur op de snellere pistes. Maar ja, mischien was dat ook beter voor mijn gezondheid. Voorheen met 525 MXC gereden, maar heb hem niet echt gemist.
En met de 450 trek ik ook in België op meer technische parkoers mijn plan.
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
De "echte fabriekskanonnen" van KTM hebben een blok dat al meer overeenkomst heeft met de EXC dan de LC4.
Bij Sommer in Oberhausen heb ik een EXC gezien in rallytrim. Grote tank, aangepast zadel, roadbook zooi. Bijkomend voordeel is dat KTM goed gedistribueerd is. De EXC's duiken steeds vaker op in de grote Afrika rally's.
Bij Sommer in Oberhausen heb ik een EXC gezien in rallytrim. Grote tank, aangepast zadel, roadbook zooi. Bijkomend voordeel is dat KTM goed gedistribueerd is. De EXC's duiken steeds vaker op in de grote Afrika rally's.
LC8 990 Adv - Montesa 315R, een lekker stel.
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Ja, ik vind 't ook niet moeilijk.
In mijn schuurtje staan natuurlijk een Yamaha XS2 de mooiste motor aller tijden waar je heerlijk mee op vakantie kunt door heeel Europa.
Verder natuurlijk een Adventure voor het betere werk.
Je kunt er alles mee. Mee op vakantie, een rally rijden, en Endurotje pakken, Noordzuid route. Noem maar op! Het is altijd genieten op de Adventure.
En voor het echte rag werk op de cross baan en de echte enduro ritten is er de CR250 (net zo als bij de Zot).
Deze CR zou ik echter nog wel eens willen inruilen voor een EXC400 of 450. Deze rijden veel lekkerder dan een CR, en bovendien geen geklooi met kapotte lichtspoelen of roadbooks die niet passen. En de actieradius is ook veel beter. Bovendien kan ik dan roadbookritten en rally's met zo'n licht machinetje rijden. En da's ook wel lekker.
En waarom die KTM???
Bewezen techniek, gemakkelijke verkrijgbaarheid van allerhande onderdelen, goede dealers, en niet meetbare persoonlijke voorkeur.
In mijn schuurtje staan natuurlijk een Yamaha XS2 de mooiste motor aller tijden waar je heerlijk mee op vakantie kunt door heeel Europa.
Verder natuurlijk een Adventure voor het betere werk.
Je kunt er alles mee. Mee op vakantie, een rally rijden, en Endurotje pakken, Noordzuid route. Noem maar op! Het is altijd genieten op de Adventure.
En voor het echte rag werk op de cross baan en de echte enduro ritten is er de CR250 (net zo als bij de Zot).
Deze CR zou ik echter nog wel eens willen inruilen voor een EXC400 of 450. Deze rijden veel lekkerder dan een CR, en bovendien geen geklooi met kapotte lichtspoelen of roadbooks die niet passen. En de actieradius is ook veel beter. Bovendien kan ik dan roadbookritten en rally's met zo'n licht machinetje rijden. En da's ook wel lekker.
En waarom die KTM???
Bewezen techniek, gemakkelijke verkrijgbaarheid van allerhande onderdelen, goede dealers, en niet meetbare persoonlijke voorkeur.
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
idd. de WR450F met startknopje ..... Niet ongeloofelijk duur en ook genoeg accesoires voor te verkrijgen.....Der bollen er ook al een pak rond hier in België, om 's zondags mee te endurorijden.....Daar is ie dus al zeer geschikt voor!! En een rally zal hij ook wel aankunnen ......Zou ook een zéér goede keuze kunnen zijn!!!
Veel plezier bij het kiezen!!!!
Veel plezier bij het kiezen!!!!
Ik zou gaan voor een KTM 450 of een WR450F. Beide hebben zich bewezen in rallys, er is een hoop voor te krijgen.
Mijn voorkeur gaat van deze 2 dan naar de Yamaha, want daar heb ik mee gereden en het blokje liep mooi zonder allerlei rammeltjes en trillingen. De KTM EXC400 die ik 2 jaar geleden een dag mee had rammelde en trilde nogal, maar ik weet niet of dat ook voor de EXC450 geldt.
Alle overige merken moeten zich nog bewijzen.
Mijn voorkeur gaat van deze 2 dan naar de Yamaha, want daar heb ik mee gereden en het blokje liep mooi zonder allerlei rammeltjes en trillingen. De KTM EXC400 die ik 2 jaar geleden een dag mee had rammelde en trilde nogal, maar ik weet niet of dat ook voor de EXC450 geldt.
Alle overige merken moeten zich nog bewijzen.
Ok,
De wrf-fen en de EXC-en komen vaak in jullie lijstjes voor. Hoe zit het met de service intervallen? 't is natuurlijk allemaal lichter dan een LC4 ook omdat er minder olie in zit. Wat kosten zo'n beetje de gangbare vervangingsonderdelen (zuiger, ringen, lagers, nokasketting, etc.)?
Doei,
corné
De wrf-fen en de EXC-en komen vaak in jullie lijstjes voor. Hoe zit het met de service intervallen? 't is natuurlijk allemaal lichter dan een LC4 ook omdat er minder olie in zit. Wat kosten zo'n beetje de gangbare vervangingsonderdelen (zuiger, ringen, lagers, nokasketting, etc.)?
Doei,
corné
[quote="Erik"]De "echte fabriekskanonnen" van KTM hebben een blok dat al meer overeenkomst heeft met de EXC dan de LC4.
quote]
In welke zin? Ik zie nog steeds voor 660's met een LC4-blok...
quote]
In welke zin? Ik zie nog steeds voor 660's met een LC4-blok...
Ik heb altijd begrepen dat die "nieuwe" viertakten vaker prefentief onderhoud nodig hebben en ook gevoeliger zijn voor het overschrijden van intervallen, maar dan prima heel blijven (voorbeeldje 1 - Chris Evans zet roadbookritten uit in Frankrijk en de Pyreneeen en doet zonder problemen 15000/18000 kilometers met zijn EXC400's. Voorbeeldje 2 - Toen de YZF400 -die crosser ja- uitkwam was er een Amerikaanse student die met een grote tank, verlichting en een rugzak op reis ging en na 15000 mijl door Midden Amerika en 1 lekke band weer thuis kwam).cornepol schreef:Ok,
De wrf-fen en de EXC-en komen vaak in jullie lijstjes voor. Hoe zit het met de service intervallen? 't is natuurlijk allemaal lichter dan een LC4 ook omdat er minder olie in zit. Wat kosten zo'n beetje de gangbare vervangingsonderdelen (zuiger, ringen, lagers, nokasketting, etc.)?
Doei,
corné
Ik heb met mijn eerste EXC 400 ruim 6000 km gereden zonder enige vervanging in het motorblok (alleen kleppen gesteld, olie verversen en 1 per jaar oliefilters) en hij liep nog steeds als een zonnetje . Mijn huidige EXC 450 staat nu 3200 km en loopt als een zonnetje en er is ook nog niks vernieuwd.
Johan van de Wal in Andorra rijdt met zijn KTM EXC's minimaal 15000-18000 km voor dat hij ze opentrekt ter controle
Johan van de Wal in Andorra rijdt met zijn KTM EXC's minimaal 15000-18000 km voor dat hij ze opentrekt ter controle
Hmmm, klinkt niet verkeerdJoop schreef:Ik heb met mijn eerste EXC 400 ruim 6000 km gereden zonder enige vervanging in het motorblok (alleen kleppen gesteld, olie verversen en 1 per jaar oliefilters) en hij liep nog steeds als een zonnetje . Mijn huidige EXC 450 staat nu 3200 km en loopt als een zonnetje en er is ook nog niks vernieuwd.
Johan van de Wal in Andorra rijdt met zijn KTM EXC's minimaal 15000-18000 km voor dat hij ze opentrekt ter controle
Waarom heb jij specifiek voor een 450 gekozen, en niet meer de 400 die je had, of de 525?
Van de Yamaha heb ik begrepen dat het onderhoud vrij lastig is.
Maar da's van horen zeggen.
De KTM sleutelt erg makkelijk. Alleen de uitlaatkleppen stellen is een beetje gepiel maar voor de rest is het allemaal goed te doen.
Maar da's van horen zeggen.
De KTM sleutelt erg makkelijk. Alleen de uitlaatkleppen stellen is een beetje gepiel maar voor de rest is het allemaal goed te doen.
smurf.
Ben wel benieuwd, in wat voor opzicht, ben het zelf nog niet tegengekomen.TTT schreef:Van de Yamaha heb ik begrepen dat het onderhoud vrij lastig is.
Maar da's van horen zeggen.
Kan het niet vergelijken met een EXC, wel met een LC4 en daar merk in niet veel verschil tussen, sterker nog dan prefereer ik de WR. Misschien kleppen stellen, dat heb ik (nog) niet gedaan bij de WR.
Ik vond de 400 een super motor echter toen ik in 2003 een nieuwe kocht was de 400 niet meer te koop en was alleen de 450 te koop. Ik moet zeggen, de 450 vond ik achteraf toch nog weer iets fijner dan de 400. Een 450 is iets sterker over het hele gebied en rijdt daardoor net iets gemakkelijker en dit heeft misschien ook te maken met het feit dat ik ruim 100 kg ben. De eerste 450 moest ik helaas na 3 mnd verkopen door een zwaar hart infarct . Na overleg met de cardioloog in juli 2004 toch maar weer begonnen en dus weer een 450 gekocht. Een 450 rijdt zo gemakkelijk eigenlijk net een grote brommer, soepel van onderuit met toch echt voldoende topvermogen .cornepol schreef:Hmmm, klinkt niet verkeerd
Waarom heb jij specifiek voor een 450 gekozen, en niet meer de 400 die je had, of de 525?
Een 525 rijdt ook goed alleen het vermogen is overal veel meer dan een 450 wat het rijden dus een stuk moelijker maakt, vooral als je moe wordt sloopt een 525 je helemaal. Rechtuit op een maisland is een 525 natuurlijk wel lekker, maar daarna moet je toch weer sturen. En als het op snelle rondetijden aan komt zal bijna iedereen met een 450 harder rijden dan een 525, al helemaal in het buitenland in de bergen.
ik zit nu al aan mijn 2e EXC 400 (eerst een 2001, nu een 2004).
die dingen hebben mij nog nooit in de steek gelaten,
en zoals iedereen zegt, ze vragen ook weinig onderhoud
tijdens de inrij periode de kleppen wat in het oog houden en voor de rest RAS!
de kleppen op de EXC zijn niet van titanium, wat de slijtage ten goede komt
in jouw geval: een 525 EXC, met als optie zo'n grotere benzinetank
ik was echt verrast hoe soepel zo'n 525 onderin loopt
Gery
die dingen hebben mij nog nooit in de steek gelaten,
en zoals iedereen zegt, ze vragen ook weinig onderhoud
tijdens de inrij periode de kleppen wat in het oog houden en voor de rest RAS!
de kleppen op de EXC zijn niet van titanium, wat de slijtage ten goede komt
in jouw geval: een 525 EXC, met als optie zo'n grotere benzinetank
ik was echt verrast hoe soepel zo'n 525 onderin loopt
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
Tja,
Nou wordt het wel steeds duidelijker. Ik hoor dus veel goeds over de EXC's en de WRF. Bij de WRF valt niet veel te kiezen toch? Alleen in 450.
De EXC's zijn er dan weer in meerdere soorten en maten. Een 525 lijkt mij wel wat voor rallyes enzo (dan gaat de 660 eruit), maar ik ben een beetje bang dat het vermogen in de weg gaat zitten als ik er ook enduro's mee zou willen doen.
Een 400 lijkt mij minder geschikt voor rallyes, maar weer veel beter voor enduro's. Dan zou'k mijn 660 erbij blijven houden denk ik...
Wat is eigenlijk het verschil tussen de 400 en de 450?
Doei,
Corné
Nou wordt het wel steeds duidelijker. Ik hoor dus veel goeds over de EXC's en de WRF. Bij de WRF valt niet veel te kiezen toch? Alleen in 450.
De EXC's zijn er dan weer in meerdere soorten en maten. Een 525 lijkt mij wel wat voor rallyes enzo (dan gaat de 660 eruit), maar ik ben een beetje bang dat het vermogen in de weg gaat zitten als ik er ook enduro's mee zou willen doen.
Een 400 lijkt mij minder geschikt voor rallyes, maar weer veel beter voor enduro's. Dan zou'k mijn 660 erbij blijven houden denk ik...
Wat is eigenlijk het verschil tussen de 400 en de 450?
Doei,
Corné
Dat vermogen is op een 525 prima doseerbaar.
Als je een versnellinkje hoger rijdt dan normaal dan heb je er ook geen last van. Hij tractort toch wel door. Vind je hem dan nog te fel, dan wil een zwaarder vliegwiel van Trailtech wel helpen.
(er zijn ook lichtere vliegwielen, en met de het zware startmotor vrijloop tandwiel eraf is ie nog feller)
Op Honville sprak ik een Belg die had proefgereden op gloednieuwe 450's en 525 en hij vond de 450 veel feller
Beide motoren wegen overigens even veel, alleen is de krukas massa ietsje groter op een 525.
Als je een versnellinkje hoger rijdt dan normaal dan heb je er ook geen last van. Hij tractort toch wel door. Vind je hem dan nog te fel, dan wil een zwaarder vliegwiel van Trailtech wel helpen.
(er zijn ook lichtere vliegwielen, en met de het zware startmotor vrijloop tandwiel eraf is ie nog feller)
Op Honville sprak ik een Belg die had proefgereden op gloednieuwe 450's en 525 en hij vond de 450 veel feller
Beide motoren wegen overigens even veel, alleen is de krukas massa ietsje groter op een 525.
smurf.