Bij de montage van een setje nieuwe banden bleek er speling te zitten op de achterwiellagers van mijn XT600.
Is dat moeilijk en heb je er speciaal gereedschap voor nodig? Ik wil graag zo veel mogelijk zelf doen, maar dit is wellicht te veel voor een beginnend sleutelaar/baggeraar...
PS: ben via het BMW GS forum hier verzeild geraakt na aankoop van een XT600 - ik val maar meteen met de deur in huis....
Achterwiellagers vernieuwen op een XT600
Moderator: ghulst
is simpel hoor nieuwe lagertjes in het achterwiel zetten. zitten er normaal gezien 3 in , 2 aan de kant van het tandwielen en 1 aan de kant van rem. mat een hamer en een oude platte schroevandraaier er uit tikken en dan nieuwe er in
Toch nog wat extra info...
a) waarschijnlijk zit er aan minimum 1 kant een circlips. Eerst deze dus verwijderen vooraleer je met die hamer gaat slaan...
b) normaal zijn dit perspassingen, dus EERST de buitenkant van de naaf goed warm-maken (met bv. een verfafbrander of iets gelijkaardigs..) Dan gaan de lagers er vanzelf uit.
--> bij montage
a) lagers eerst in diepvries leggen
b) naaf terug warm maken
Jo VdB
a) waarschijnlijk zit er aan minimum 1 kant een circlips. Eerst deze dus verwijderen vooraleer je met die hamer gaat slaan...
b) normaal zijn dit perspassingen, dus EERST de buitenkant van de naaf goed warm-maken (met bv. een verfafbrander of iets gelijkaardigs..) Dan gaan de lagers er vanzelf uit.
--> bij montage
a) lagers eerst in diepvries leggen
b) naaf terug warm maken
Jo VdB