Achterwiellagers vernieuwen op een XT600

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
BitKid

Bij de montage van een setje nieuwe banden bleek er speling te zitten op de achterwiellagers van mijn XT600.

Is dat moeilijk en heb je er speciaal gereedschap voor nodig? Ik wil graag zo veel mogelijk zelf doen, maar dit is wellicht te veel voor een beginnend sleutelaar/baggeraar...

PS: ben via het BMW GS forum hier verzeild geraakt na aankoop van een XT600 - ik val maar meteen met de deur in huis....
stimpie

is simpel hoor nieuwe lagertjes in het achterwiel zetten. zitten er normaal gezien 3 in , 2 aan de kant van het tandwielen en 1 aan de kant van rem. mat een hamer en een oude platte schroevandraaier er uit tikken en dan nieuwe er in
BitKid

Dus geen "gedoe" met warm stoken of zo?
Jo VdB

Toch nog wat extra info...

a) waarschijnlijk zit er aan minimum 1 kant een circlips. Eerst deze dus verwijderen vooraleer je met die hamer gaat slaan...

b) normaal zijn dit perspassingen, dus EERST de buitenkant van de naaf goed warm-maken (met bv. een verfafbrander of iets gelijkaardigs..) Dan gaan de lagers er vanzelf uit.

--> bij montage
a) lagers eerst in diepvries leggen
b) naaf terug warm maken

Jo VdB
BitKid

Bedankt allen voor de info.

Samen met mijn WPHB-je zou ik het aan moeten durven.
Mocht het niet lukken dan kan ik altijd nog met het losse wiel naar de motorboer.
Plaats reactie