Ik er over te denken mijn 2takt kx250 in te ruilen voor een nieuwe kx250f of een yz250f (beide 4takt).
Ik heb nog niets geprobeerd.
Ik hoop op een beter doseerbaar powergebied, vooral onderin.
Die kx250 heeft bergen vermogen, maar niet altijd even goed doseerbaar.
Wie kan iets zeggen over het verschil in rijdbaarheid ?
Verschil in onderhoud (en kosten) ?
Verschil tussen 2T-250 en 4T-240 cross
Moderator: ghulst
het is een heel ander rijgedrag, die 2-takt is speels en heeft macht in hoge toeren. daarin is de 4-takt iets minder speels maar heeft macht overal ook moet je er enkele kilootjes bovenop tellen. Als je van een 250 2-takt komt zou ik wel eerst eens eentje lenen,want het zou kunnen dat je meer verlangt en dus voor een iets zwaardere gaat dan 250cc.
de 4-takt is veel onderhoudsvriendelijker van motorblok, gewoon regelmatig oliepijl chekken en olie veranderen en ook af en toe kleppen is regelen en voorderest het zlefde liedje als je 2-takt.
greetz
de 4-takt is veel onderhoudsvriendelijker van motorblok, gewoon regelmatig oliepijl chekken en olie veranderen en ook af en toe kleppen is regelen en voorderest het zlefde liedje als je 2-takt.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Dat een viertakt onderhoudsvriendelijker is durf ik te betwijfelen (meer bewegende delen, dus meer onderdelen die kapot kunnen). Een tweetakt zit gewoon veel simpeler in elkaar, en de onderdelen (bv. een zuiger) zijn meestal een stukkie goedkoper dan bij een viertakt.Klx300R schreef:de 4-takt is veel onderhoudsvriendelijker van motorblok, gewoon regelmatig oliepijl chekken en olie veranderen en ook af en toe kleppen is regelen en voorderest het zlefde liedje als je 2-takt.
greetz
Toch rijd ik zelf ook (een zware) viertakt, is gewoon minder piekerig (hoewel dit bij een tweeëneenhalf viertakt ook niet helemaal op zal gaan) en rijdt veel smeuïger dan een tweetakt (meer koppel op lage toeren).
En je hoeft onderweg geen olie bij te hebben
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Dat heb jij goed begrepenMax_Kool schreef:Ik had altijd begrepen dat een 250cc viertakt het beste vergelijkbaar is met een 125cc tweetakt.
En een 400cc of 450cc viertakt met een 250cc tweetakt.
Ik zou een 250 tweetakt nooit omruilen voor een 250 viertakt, als je meer vermogen onderin wilt hebben. Al die 250 viertakten zijn heel erg hoogtoerig. Ze zijn wel lichter of even zwaar als een 250 tweetakt crosser en sturen gemakkelijk. Een 250 viertakt crosser is onderhoudsgevoeliger dan een 250 tweetakt crosser Als je echt vermogen onderin wilt moet je gewoon een 450 viertakt kopen of een supersterke beer zoals bijv. 525 KTM. Een 450 viertakt is duidelijk veel onderhoudsvriendlijker dan een 250 viertaktTony schreef:Ik er over te denken mijn 2takt kx250 in te ruilen voor een nieuwe kx250f of een yz250f (beide 4takt).
de 4-takt is veel onderhoudsvriendelijker van motorblok, gewoon regelmatig oliepijl chekken en olie veranderen en ook af en toe kleppen is regelen en voorderest het zlefde liedje als je 2-takt.
greetz
Dus eerst nog kleppen stellen, oliepeilen en verversen en dan nog de dingen die je ook bij een tweetakt doet . En dan is een viertakt onderhoudsvriendelijker. JA JA, dat is behoorlijke BS. Van een hoogtoerige 4-takt is een zuiger eerder versleten dan een 2-takt. Die van mij bijvoorbeeld inmiddels ruim 90 uur. Eeen 250f is dan gemiddeld aan revisie toe. Lees een blad als DirtBike. Hoewel ze de 4-takten loven om het goede koppel en powerband hangt daar ook een behoorlijk kostenplaatje aan; bij aanschaf, bij onderhoud, bij revisie.
2 smokes rule
greetz
Dus eerst nog kleppen stellen, oliepeilen en verversen en dan nog de dingen die je ook bij een tweetakt doet . En dan is een viertakt onderhoudsvriendelijker. JA JA, dat is behoorlijke BS. Van een hoogtoerige 4-takt is een zuiger eerder versleten dan een 2-takt. Die van mij bijvoorbeeld inmiddels ruim 90 uur. Eeen 250f is dan gemiddeld aan revisie toe. Lees een blad als DirtBike. Hoewel ze de 4-takten loven om het goede koppel en powerband hangt daar ook een behoorlijk kostenplaatje aan; bij aanschaf, bij onderhoud, bij revisie.
2 smokes rule
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Nou ik ga de eerste paar jaar nog zeker door met de 2 takt machines.
Die kunnen ook kapot gaan ( mijn ktm ligt ook uit elkaar ) maar de kosten die je dan heb zijn ook meestal lager.
Maar kijk alleen als eens naar de aanschafprijs.
Een KTM exc 250 cc 2 t kost 8050 euro.
Een KTM exc 450 cc 4 t kost 9390 euro.
Tel uit je winst. (1340 euro)
Tony misschien moetje eens gaan experimenteren met andere voorbocht of een andere demper. Of een extra voetpakking onder de cilinder.
Mark
Die kunnen ook kapot gaan ( mijn ktm ligt ook uit elkaar ) maar de kosten die je dan heb zijn ook meestal lager.
Maar kijk alleen als eens naar de aanschafprijs.
Een KTM exc 250 cc 2 t kost 8050 euro.
Een KTM exc 450 cc 4 t kost 9390 euro.
Tel uit je winst. (1340 euro)
Tony misschien moetje eens gaan experimenteren met andere voorbocht of een andere demper. Of een extra voetpakking onder de cilinder.
Mark
Ik heb al een HGS expansietje, power onderin is nu niet echt slecht.exc 380 schreef: Tony misschien moetje eens gaan experimenteren met andere voorbocht of een andere demper. Of een extra voetpakking onder de cilinder.
Mark
Maar het doseren in de bocht bv, das toch erg gevoelig.
En dan knalt het vermogen eruit bij hogere toeren.
Met een extra voetpakking, verlaag je toch de compressie ?
Bij een 4T is het verlagen van compressie gelijk aan het verminderen van koppel onderin.
Tikfoutje JoopJoop schreef:Een 450 viertakt is duidelijk veel onderhoudsvriendlijker dan een 250 viertakt
Er zal waarschijnlijk 250 tweetakt moeten staan.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Nee Sjokske, ik bedoel echt een 250 viertakt omdat Tony zijn 250 tweetakt eventueel in wilde ruilen voor een 250 viertaktSjokske schreef:Tikfoutje JoopJoop schreef:Een 450 viertakt is duidelijk veel onderhoudsvriendlijker dan een 250 viertakt
Er zal waarschijnlijk 250 tweetakt moeten staan.
Ik ga nu van een 450 naar een 250 viertakt, voornamelijk vanwege het gewicht. 2-takt wil ik niet meer, ik vind een 4-takt een stuk fijner rijden.
voor wat betreft onderhoud is een 250 2-takt het makkelijkste gewoon benzine erin schone filter en rijden. Bij een 4-takt valt het wel mee maar je moet op tijd olie verversen, filter schoon houden, en kleppen controleren als je dat goed doet gaan die ook lang mee.
250 zal wel sneller een nieuwe zuiger nodig hebben dan een 450 maar vor de rest zal het weinig uitmaken.
voor wat betreft onderhoud is een 250 2-takt het makkelijkste gewoon benzine erin schone filter en rijden. Bij een 4-takt valt het wel mee maar je moet op tijd olie verversen, filter schoon houden, en kleppen controleren als je dat goed doet gaan die ook lang mee.
250 zal wel sneller een nieuwe zuiger nodig hebben dan een 450 maar vor de rest zal het weinig uitmaken.
ik heb eerst met een kawa 250 2-takt van 2000 gereden en de afgelopen 2 jaar op een CRF450 van 2003. zowel crossbaan als off-road. ik heb nu een nieuwe KTM sxf250 besteld. Een CRF is een hele goede motor en als ik op een 450 zou blijven zou ik die weer een nemen. een 250 4-takt heeft wel minder vermogen maar meer als genoeg voor mij, een 450 zet ik niet vol open uit de bocht en ik weet niet of ik met een 250 sneller ben maar ik heb in ieder geval het idee dat ik vaker met de motor aan het rijden ben dan de motor met mij. En uiteindelijk gaat het maar om 1 ding en dat is waar heb je het meeste plezier mee.
Is het toch zo'n oranje dubbelnokker geworden waar je in Hapert op proef hebt gereden, Mech ?
Las pas geleden nog ergens dat die dubbelnokker pas in 2007 (bij KTM dus waarschijnlijk aanstaande juli of zo) zou komen. Ik zou toch zweren dat ik zo'n apparaat al tussen jouw benen had gesignaleerd.
Las pas geleden nog ergens dat die dubbelnokker pas in 2007 (bij KTM dus waarschijnlijk aanstaande juli of zo) zou komen. Ik zou toch zweren dat ik zo'n apparaat al tussen jouw benen had gesignaleerd.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Waar je toch allemaal naar kijkt , SjokskeSjokske schreef: Ik zou toch zweren dat ik zo'n apparaat al tussen jouw benen had gesignaleerd.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
In hapert was ook een sxf250 die heeft al een dubbele nokkenas voor het 06 cross model. EXC is nog een enkelenokkenas.Sjokske schreef:Is het toch zo'n oranje dubbelnokker geworden waar je in Hapert op proef hebt gereden, Mech ?
Las pas geleden nog ergens dat die dubbelnokker pas in 2007 (bij KTM dus waarschijnlijk aanstaande juli of zo) zou komen. Ik zou toch zweren dat ik zo'n apparaat al tussen jouw benen had gesignaleerd.
Als het brommerke klaar is dan gaan we wel weer ergens rijden, kijken of ik het er beter van afbreng als adje op een andere kleur