Stel je voor, je was een absolute beginneling....
waarop zou je dan willen leren crossen?
Een 2 takt? is dit makkelijk om te beginnen om dat het wat lichter is?
Een 4 takt? is dit makkelijk omdat je ook in de lage toeren veel trekkracht hebt?
Mijn allereerste rit was op een crf450, ging op zich niet slecht maar wel erg veel power voor een beginneling.
Heb zelf nu een yz 125 maar ben toch bang dat het moeilijker rijden zal zijn op de baan. Ik ben er nog niet mee op de baan geweest want ben hem nog 'klaar' aan het maken.
GEEF TIPS AUB!!!
bvd
Groetjes
2T of 4T?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Ga gewoon enes op een crossbaan rijden op je eigen motor en je leerd vanzelf een hoop.
125 2 takt is een prima motor om te starten (ook om op te blijven rijden overgens)
125 2 takt is een prima motor om te starten (ook om op te blijven rijden overgens)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Ik ben juist een voorstander van een 250 omdat deze ook onderin wat makkelijker loopt dan een 125 waarbij het vermogen erg piekerig is.
BTW, dat zeg ik nou wel maar ik weet niet hoe de huidige 125ers lopen.
Zware 4T is voor een beginner niet te doen ivm het gewicht en vermogen.
BTW, dat zeg ik nou wel maar ik weet niet hoe de huidige 125ers lopen.
Zware 4T is voor een beginner niet te doen ivm het gewicht en vermogen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Een 250 4 of 2 takt?...
2 takt rijdt zeker zo goedkoop, veel beter om mee te beginnen dus
En een motor uit 85 is zowizo niet te vergelijken met een ding uit 2000+
Een 125 heeft al meer vermogen dan een 500 uit pak een beet 1983
2 takt rijdt zeker zo goedkoop, veel beter om mee te beginnen dus
En een motor uit 85 is zowizo niet te vergelijken met een ding uit 2000+
Een 125 heeft al meer vermogen dan een 500 uit pak een beet 1983
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Een 500 uit 83 heeft veel meer vermogen dan een 125 uit 2005 Een 500 uit 83 heeft al zo ongeveer 58 pk en een 125 uit 2005 43 pk. Zelfs mijn Maico 386 van 1971 zat al op ongeveer 48 pkRudy schreef:Een 125 heeft al meer vermogen dan een 500 uit pak een beet 1983
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Opgave ja , 500 uit pakweg 83 is inderdaad wel snel maar die 250's van toen (de lucht gekoelde) zijn niet vooruit te branden volgens mij. Ik zie er in arnhem wel eens wat rijden met een twinshock yz250 uit ~1980.
In die ouwe vergelijkings test tussen de motor van stefan everts en de ouwe puch van zijn vader zeiden ze ook dat een moderne 250 meer vermogen heeft dan het complete startveld van toen .
In die ouwe vergelijkings test tussen de motor van stefan everts en de ouwe puch van zijn vader zeiden ze ook dat een moderne 250 meer vermogen heeft dan het complete startveld van toen .
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Natuurlijk maakt het uit of je een 125cc 2takt of een zware viertakt hebt. Maar het is niet zo dat je op de één niet kan rijden terwijl de ander supermakkelijk gaat.
1. Ik ben een redelijke beginneling en heb eerst een 250cc 2takt geprobeerd om later een 600cc 4takt te kopen. Op beide heb je dikke lol en veel spierpijn achteraf. En als je op de één (niet) kunt rijden kun je dat ook op de ander (niet).
2. Afgelopen zaterdag mijn kids (13 en 14jr, nooit op een motor of brommer gezeten) op m'n KTM LC4 gezet en even uitgelegd hoe het gas en de rem werkte. Ze reden er zo mee weg en willen nu elke zaterdag....
Ok, dat laatste heeft wat minder met de originele vraag te maken maar ik twijfelde eerst ook erg tussen 2 of 4takt. In het begin was ik bang dat ik de verkeerde motor had maar daar ben ik van teruggekomen. Ook veel vermogen is iets wat je vrij snel leert beheersen. Net als de angst voor diepe knippen, springbulten enz. Gewoon even doorzetten en niets forceren, gaat elke keer beter. Welke motor je hebt is van minder belang, zeker in het begin. Met een 125 is dus niks mis.
1. Ik ben een redelijke beginneling en heb eerst een 250cc 2takt geprobeerd om later een 600cc 4takt te kopen. Op beide heb je dikke lol en veel spierpijn achteraf. En als je op de één (niet) kunt rijden kun je dat ook op de ander (niet).
2. Afgelopen zaterdag mijn kids (13 en 14jr, nooit op een motor of brommer gezeten) op m'n KTM LC4 gezet en even uitgelegd hoe het gas en de rem werkte. Ze reden er zo mee weg en willen nu elke zaterdag....
Ok, dat laatste heeft wat minder met de originele vraag te maken maar ik twijfelde eerst ook erg tussen 2 of 4takt. In het begin was ik bang dat ik de verkeerde motor had maar daar ben ik van teruggekomen. Ook veel vermogen is iets wat je vrij snel leert beheersen. Net als de angst voor diepe knippen, springbulten enz. Gewoon even doorzetten en niets forceren, gaat elke keer beter. Welke motor je hebt is van minder belang, zeker in het begin. Met een 125 is dus niks mis.
Als er idd zoveel verschil zit tussen de huidige en de "oudere" types van rond '85 dan zou ik dus ook voor de 125 gaan.
In het begin is een beetje vermogen in een lager toerenbereik wel welkom en dat zal zo'n moderne dan ook wel hebben.
2Takt dus
In het begin is een beetje vermogen in een lager toerenbereik wel welkom en dat zal zo'n moderne dan ook wel hebben.
2Takt dus
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ik zou voor een 250 c.c. 2T gaan, van eind jaren 80, begin 90.
Kun je voor 1000 euro leuk kennismaken met de sport.
Voordeel van een 250 is dat je ook zonder constant toeren te houden, wel beschikbaar vermogen hebt. Je kunt dus meer bezig zijn met sturen, dan vermogen te houden. Op een 125 kun je best hard gaan, mits je ook echt een beetje kunt sturen.
In 15 jaar tijd is er niet zo zeer sprake van toegenomen vermogen, maar heeft men de machines beter weten af te stellen en efficienter gemaakt, waardoor er meer specifiek vermogen beschikbaar is. Ook hier geldt dat ervaring wel belangrijk is.
Rechttoe, rechtaan heb ik met een Honda CR250 uit 1988 wel eens een KX250 van 1998 helemaal zoek gereden!! Maar ja, dan moet er gestuurd worden!
Als beginner heb je op elke motor lol genoeg. Voordeel is dat de jongere fietsen gewoon veel beter sturen!
Kun je voor 1000 euro leuk kennismaken met de sport.
Voordeel van een 250 is dat je ook zonder constant toeren te houden, wel beschikbaar vermogen hebt. Je kunt dus meer bezig zijn met sturen, dan vermogen te houden. Op een 125 kun je best hard gaan, mits je ook echt een beetje kunt sturen.
In 15 jaar tijd is er niet zo zeer sprake van toegenomen vermogen, maar heeft men de machines beter weten af te stellen en efficienter gemaakt, waardoor er meer specifiek vermogen beschikbaar is. Ook hier geldt dat ervaring wel belangrijk is.
Rechttoe, rechtaan heb ik met een Honda CR250 uit 1988 wel eens een KX250 van 1998 helemaal zoek gereden!! Maar ja, dan moet er gestuurd worden!
Als beginner heb je op elke motor lol genoeg. Voordeel is dat de jongere fietsen gewoon veel beter sturen!
He Rudy,Rudy schreef:In die ouwe vergelijkings test tussen de motor van stefan everts en de ouwe puch van zijn vader zeiden ze ook dat een moderne 250 meer vermogen heeft dan het complete startveld van toen .
kan je mij die test sturen, lijkt me wel leuk om te lezen.
Maar als Stefan nu op die Puch zou rijden zou hij nog steeds bijna alle Nederlanders de achterkant van de Puch laten zienRudy schreef:In die ouwe vergelijkings test tussen de motor van stefan everts en de ouwe puch van zijn vader zeiden ze ook dat een moderne 250 meer vermogen heeft dan het complete startveld van toen .
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Heb niet alles op de computer staanTony schreef:He Rudy,Rudy schreef:In die ouwe vergelijkings test tussen de motor van stefan everts en de ouwe puch van zijn vader zeiden ze ook dat een moderne 250 meer vermogen heeft dan het complete startveld van toen .
kan je mij die test sturen, lijkt me wel leuk om te lezen.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300