Plof ???

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
DR Belg

Hallo allemaal,
Ik heb een raar probleempje met m'n DR 800 uit '97. Als ik tijdens het rijden de benzinekraan op reserve moet zetten dan hoor ik een plof uit de uitlaat en stopt het motertje ermee. :cry: Opnieuw starten of de koppeling in een lagere versnelling tijdens het rijden weer op laten komen helpt niet.
Als ik gewoon een minuut of 10 wacht kan ik weer normaal starten en loopt de motor weer normaal. Onderhoud en afstelling zijn goed. Ik denk zelf dat het komt doordat de cylinder even niet genoeg benzine/smering krijgt als ik de benzinekraan omdraai, maar normaal vind ik het niet...

Kennen jullie dit probleem, kan ik er wat aan doen (behalve op tijd tanken natuurlijk... :roll: ) , kan het moterschade opleveren en zou mijn theorie kunnen kloppen?

Hopelijk weten de DR techneuten onder jullie een antwoord op mijn vragen zodat ik wat geruster kan rijden...
BIG88

bij mij geeft hij ook altijd wat ploffen bij benz. gebrek
bij het overschakelen naar reserve niet je koppeling intrekken
maar gewoon zo snel mogelijk op reserve en uit laten lopen in de versnelling dan slaat hij vanzelf weer aan
(bij mij dan)
have BIG fun

D.F.M.T.
Noppy

Je motor gaat, omdat de benzine op is en jij geen gas meer geeft, tijdelijk met een arm mengsel rijden.

Een arm mengsel ontbrandt heel traag, zelfs zo traag, dat de verbranding nog niet klaar is zodra je uitlaatpoort al opengaat. Een bescheiden plofje (geen steekvlam hoor) in je uitlaat is het gevolg.

Kan absoluut geen kwaad; je hoeft je koppeling niet in te knijpen. Gewoon op reserve zetten en verder laten afremmen op de motor. Hij komt dan vanzelf weer tot leven!

Take care,

Noppy
:toost:
DR Belg

Het probleem is dat als ik de koppeling niet in knijp en dus gewoon afrem op de motor hij gewoon niet opnieuw aan slaat en ook niet direkt weer te starten is...

Groeten Hans
BIG88

misschien werkt je benzine pomp niet goed
verder zou ik het zo niet weten
have BIG fun

D.F.M.T.
DR-Big
Contacteer:

Ik zet hem inderdaad meteen op reserve en trek niet de koppeling in. Wel meteen vol gas geven, zodat de carburateur flink gaat zuigen. Des te sneller loopt je vlotterkamer weer vol.

Je moet wel kijken of je brandstofpomp het doet.

Die plof heb ik ook... Vooral leuk toen een collega met een open Mazda ongeveer 20 cm naast me reed... Hij schrok zich rot!

oene
Bart M

Mijn Big ploft ook vlak voor de benzine op is, zal idd iets met een te arm mengsel te maken hebben. Meestal ben ik te laat met het omdraaien van de kraan op "reserve" waardoor de motor afslaat. Gewoon koppeling tijdens het rijden intrekken, plots loslaten en hij slaat weer aan, bij mij alleszins.
Afgelopen zomer ben ik zonder het te beseffen eens zonder benzine gevallen terwijl de benzinekraan reeds op "reserve" stond (dat was terloops gezegd dik boven de 500km hoor): nooit gedacht dat het zo lang zou duren eer de benzinepomp weer brandstof in die carburateurs had gepompt. Op de duur dacht ik echt dat de motor op zeep was, zo lang duurde het eer ik een spoortje van leven in dat ding kreeg! Hoe kan ik testen dat de benzinepomp nog werkt?
Keep on smiling!
DR-Big
Contacteer:

Ik weet niet of je dat kan testen. Bij mij was het vacuumslangetje van de pomp los. Daardoor sloeg mijn motor elke keer af als mijn tank half leeg was. Moest ik even schudden en tikken tegen het benzine filter om weer benzine naar de carbs te krijgen en daarna starten. Slangetje erop en probleem verholpen.

Oene
Plaats reactie