GPS

GPS, (detail)kaarten enz.

Moderator: ghulst

Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

Bedankt JE. Heb zelf een oudere Garmin2 (zonder 'plus') en de beperking van 786 punten met tracken is duidelijk, maar is mee te leven doordat ik hem voor het vastleggen van routes op de caminos (onverharde wegen) voor bezoekers gebruik.

Voor mezelf ervaar ik het hier niet als een nuttig hulpmiddel als wegwijzer. Bij 'dwarsvelden' door de bergen over geitenpaden is GPS helaas niet bruikbaar; om te beginnen kun je er niet op kijken omdat je daar geen tijd voor hebt en verder is de afwijking/detaillering niet geschikt om de weg te vinden. Komt nog bij dat de ontvangst door rotsen en bomen niet altijd optimaal is.
Ook voor het tracken van dit type routes blijkt het effectiever om deze gewoon met traditionele 'pen en papier' op stafkaart in te tekenen.

Wel is het een goede 'verzekering' in onbekend terrein met weinig of verwarrende herkennings-/oriëntatiepunten. GPS is dan prima om als goed 'kompas' naar een paar waypoints te gebruiken en perfect om je positie op de kaart terug te kunen vinden.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

JE schreef:
Je neemt links boven in de hoek en rechts onder in de hoek een calibratie punt. Dit moeten dan punten zijn waarvan de coordinaten bekend zijn Latitude/Longitude.
Het probleem is dat dit op de nederlandse stafkaart niet vermeld staat.
In Nederland maakt men gebruik van de rijksdriehoeks meting, dit zijn de rode getallen op het raster van de kaart.
Nu moeten we dit omrekenen naar Latitude/Longitude.

JE
Het callibreren kan ook eenvoudiger, nl. vanuit de Garmin software.

Zoek op je stafkaart (bijv in elke hoek) een kruispunt van wegen. Zoek deze kruispunten op op de Garmin kaart, zet je muis erop en je ziet onder in beeld de coordinaten, die je weer invult in Oziexplorer.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Als je Garmin software hebt waarop je geen tracks zichtbaar kunt maken, moet je deze even (gratis) updaten bij;
http://www.garmin.com/support/download_ ... jsp?id=209
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Gast

Welke software gebruik je voor het kaartje met afstanden en snelheden?

Ziet er leuk uit!

Maurice
JE

Maurice, het kaartje met de afstanden en snelheden is gemaakt door mensen van de Garmin GPS shop, http://www.gps-garmin.nl
Ik denk dat het iets is geweest in combinatie met mapsource van Garmin.
Groeten JE
Gast

De bovenste kaart herken ik uit mapsource, maar het overzicht met snelheden niet. Snelheden opzoeken in mapsource had ik ook al gevonden. Ik zal Mapsource eens upgraden en kijken of ik iets kan vinden.

Maurice
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ik heb een maggellan colortrak, met de mogelijkheid om +1000 backtrack te laden.
Ik heb al wat rond gereden(met de auto)om te zien hoe die werkt en ik moet zeggen, het is een leuk speeltje.
Maar nu wat vragen aan de kenners.
Ik heb de NMEA er op zitten, dus welke software zou ik kunnen gebruiken.
Ik zou zelf een data kabel en power kabel willen maken, en eventueel een antenne kabeltje.
Volgens de winkel waar ik was, zou dit moeilijk worden.
Dus de vraag is: hoe moeilijk is dit?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Okee, ik heb het begrepen van die kabeltjes zelf maken, laat maar zitten. Maar daarvoor in de plaats een andere vraag :)
Bij het maken van een route en het daarna volgen van de route in het open veld, kom ik het volgende tegen.
Hij stuurt mij naar zijn eerste waypoint, maar bij het naderen springt hij plotseling over naar het volgende waypoint. Welke criteria(hoe dicht moet je waypoint 1 genaderd zijn) springt ie naar het volgende waypoint.
Kun je dat instellen?? of is het een standaard van fabriek uit?
Wat dus zou kunnen gebeuren is dat ik tussen twee waypoint uit kom en de gps dan bepaalt dat ie naar het tweede waypoint wil, terwijl ik eerst nog naar een (1) wil.
Nu heb ik dit probleem vastgesteld op een parkeerplaats van 200 bij 200 meter, dus misschien is dit helemaal geen issue in de real world.
Als jullie het niet weten zal ik het wel zelf gaan uitproberen, maar mochten jullie de info hebben dan hoor ik het wel.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
No Limit YFZ
Berichten: 258
Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
Contacteer:

Ik zit ook nog met een vraagje :

Ik heb een Garmin III+ en ben daar zeer tevreden van voor het loggen van routes die ik rijd.

Om die opnieuw te rijden vertrek ik gewoon op het vertrekpunt en volg de track, zonder kaart op de achtergrond. Werkt perfect en ben daar zeer tevreden over.

Als ik echter zelf met Oziexplorer of Mapsource een route maak zit ik met het probleem dat ik al vlug over het max. aantal waypoints per route zit. Ik zou die route echter naar de gps willen sturen als track ipv route. Bestaat hiervoor een mogelijkheid of een conversieprogramma ?
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Je moet 'm dan ook als track maken in Oziexplorer.
Je zit dan inderdaad met een maximum van 250 punten.

Dus na 250 punten maak je gewoon de volgende track. Je kunt er toch 10 in je Garmin laden.

De tracks hoef je niet te aktiveren. Je GPS laat je alle geladen tracks zien.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

Zeg Freek, ken jij 'Navigate', een roadbook-programma? Staat ook op Landarama.com .
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
reetje
Berichten: 14
Lid geworden op: di aug 20, 2002 10:49
Contacteer:

Freek schreef:Je moet 'm dan ook als track maken in Oziexplorer.
Je zit dan inderdaad met een maximum van 250 punten.

Dus na 250 punten maak je gewoon de volgende track. Je kunt er toch 10 in je Garmin laden.

De tracks hoef je niet te aktiveren. Je GPS laat je alle geladen tracks zien.
Wat nou, max 250 punten. Ik heb vorige week de laatste update van mijn GPSmap76 gedownload, en er kunnen nu per saved track 750 punten worden opgeslagen.
Het totaal aantal trackpoints is vergroot naar 10.000 !!! voor de active log. Hoef je dus niet meer bang te zijn dat een dagje toeren je tracklog volschrijft.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

En ik heb ook nog wat technische data toe te voegen.
Weten jullie nog dat ik de kenners vroeg wanneer de gps besluit het eerst volgende waypoint te kiezen, en ik daar dus zo verschrikkelijk goed antwoord op heb gehad :evil: , niet dus!
Nou ik weet het nu. Het is als volgt. Als je een route van a naar b naar c maakt zal de route bij b een hoek maken naar c. De gps snijdt deze hoek met een lijn doormidden en als je nu over deze lijn gaat zal hij doorschakelen naar c. Dat kan dus beteken als b een scherpe hoek is, dat als je niet rechtstreeks naar b gaat de gps al vroeg de lijn snijdt en dus door schakelt naar c, ondanks dat je er nog kilometers vanaf kunt zitten.
Afijn ik hoop dat jullie dit begrijpen. Ik snap het nu tenminste. :wink:
nog een voorbeeldje: als a en c naast elkaar liggen, zeg 200 meter. En je waypoint b ligt op 10 km afstand. Loop nu 100 meter opzij, dus ga over de hoeklijn heen, bij 101 meter zal hij c gaan aanwijzen. Leuk hè :)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

reetje schreef:Wat nou, max 250 punten. Ik heb vorige week de laatste update van mijn GPSmap76 gedownload, en er kunnen nu per saved track 750 punten worden opgeslagen.
Het totaal aantal trackpoints is vergroot naar 10.000 !!! voor de active log. Hoef je dus niet meer bang te zijn dat een dagje toeren je tracklog volschrijft.
De Garmin V houd nu nog op bij 3000 trackpunten.

De laatst beschikbare update is van augustus'02, dus ik wacht met spanning de volgende update af.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
No Limit YFZ
Berichten: 258
Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
Contacteer:

Freek heb jij een Garmin V ? Ik twijfel tussen een Streetpilot III en een Garmin V. Vind de Streetpilot nogal groot. Kun je mij wat info geven ?
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Hallo,

Ja ik heb de V

Grootste voordeel is dat ie zelf kan navigeren tot op huisnr.

er kan 19 MB aan detailkaarten worden geladen. dat is half Belgie. NL kan er voor 33% in, en bijv. schotland past er helemaal in.

Ook past ie in dezelfde Touratech houder dan de 2+ en 3+

Ik heb geen ervaring met streetpilot.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Gast

Weet er iemand waar je de crack kan vinden voor de versie 3.95.1 (Nederlandse versie) ???

Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
annelrob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo dec 15, 2002 11:14
Locatie: Numansdorp

Freek schreef:
Een beetje geheugen is toch wel handig. Zo neemt mijn Balkbrug rit van 140 km 50% van mijn trackgeheugen(max.2500 punten) in beslag.

een 3+ kan 1900 punten aan, en een 2+ 1024.

Voor m'n 500 km rit reduceer ik het aantal punten, en zorg voor 3 oplaadpunten onderweg, zodat het met een 2+ mogelijk moet zijn.
Met minder geheugen word het dan wel een probleem.
hoi Freek,

de discussie volgend betreffend trackpunten etc. heb ik toch weer een nieuwe vraag: hoe kan ik nou tijdens het rijden zien of mijn trackgeheugen "vol" raakt. Ik heb een II+. Kunnen de instellingen gewijzigd worden dat het niet zo snel op raakt? Ik heb een keer ca 150 km gereden en als resultaat had ik 1024 trackpoints maar ik mis het eerste deel van mijn route.
slecht weer bestaat niet, wel slechte kleding....
Gast

Ik weet niet van een II maar bij mijn III+ kan je dit instellen onder 'setup logging'

Daar kan ik kiezen tussen afstand, resolutie of tijd en die instellen.

Afstand is gemakkelijkst, dan kan je gaan rekenen, lengte rit/afstand logging en dit moet beneden de capaciteit zitten van je toestel.

Bij resolutie bepaalt het toestel of je van richting verandert en zet dan een trackpoint. Als je op een rechte baan rijdt heb je minder punten, op een kronkelende weg heb je er meer. Voordeel is dat je normaal met minder punten voldoende hebt. Nadeel is dat het niet vooraf te voorspellen is of je met de ingestelde resolutie voldoende zal hebben.

Normaal krijg je wel een melding dat je geheugen vol zit en kan je de track opslaan en opnieuw beginnen loggen, maar soms kijk je een tijdje niet naar je gps en ben je een stuk kwijt :cry:

Bij een Etrex kan je niets instellen en is het geheugen niet voldoende voor een hele rit. Dus hier moet je er tijdig op denken (bvb bij stop) om te loggen.

Het blijft toch prutsen met te weinig geheugen. Daarom overweeg ik om over te stappen op een GPS V, maar het is toch veel geld, aangezien ik die enkel gebruik op de quad, want in de auto heb ik er één ingebouwd...

Ik zou zeggen, tijdig stoppen, track opslaan en terwijl een pintje drinken :wink:
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

hoi Freek,

de discussie volgend betreffend trackpunten etc. heb ik toch weer een nieuwe vraag: hoe kan ik nou tijdens het rijden zien of mijn trackgeheugen "vol" raakt. Ik heb een II+. Kunnen de instellingen gewijzigd worden dat het niet zo snel op raakt? Ik heb een keer ca 150 km gereden en als resultaat had ik 1024 trackpoints maar ik mis het eerste deel van mijn route.
Bij de 2+ is de track(back) functie eigenlijk bedoeld om je weg terug te vinden als je verkeerd bent gereden.

Daarom laat ie de oudste punten vervallen als je geheugen vol zit.
Track opslaan en opnieuw beginnen kan volgens mij alleen met de 3+ en V.
Track-funktie uitzetten kan wel, dan worden de track punten die opgeslagen zijn bewaard.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Plaats reactie