2T op grote hoogte...
Moderator: ghulst
Mijn 2T loopt goed.... Maar moet ik iets wijzigen om op grotoe hoogte te gaan rijden? Dit omdat het mengsel ook de smering bepaalt... Hoe hoger, hoe rijker hij zal komen te staan....Ik ga niet op grotere hoogte blijven, dus veel hoogtewissels..... Heb eigenlijk niet veel zin om veel te "prutsen" of te experimenteren met sproeiers....Als hij wat minder draait op grote hoogte, dat kan voor mij geen kwaad, als ik er maar geen mechanische schade door oploop...
Volgens mij moet de juiste afstelling nog wel met de luchtschroef te bereiken zijn. Gewoon ietsje meer geven in die eile lucht op die grote hoogte als hij wat beroerder gaat lopen.
Je gaat toch niet de Posbank oversteken
Je gaat toch niet de Posbank oversteken
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
een jaar of 5 geleden heb ik met mijn toenmalige 200 EXC een week in de Spaanse Pyreneeën gereden.
Niks aan veranderd,
bij thuiskomst de piston gecontroleerd,
alles nog picco-bello
je kan de motor iets rijker zetten voor grote hoogtes,
maar ik denk niet dat het nodig zal zijn
Gery
Niks aan veranderd,
bij thuiskomst de piston gecontroleerd,
alles nog picco-bello
je kan de motor iets rijker zetten voor grote hoogtes,
maar ik denk niet dat het nodig zal zijn
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
ja, de lucht is dunner dus minder vulling in de cilinder maar wel dezelfde hoeveelheid benzine: dus vanzelf al rijker. Zo laten en een reserve bougie meenemen tegen het vetslaan. Ik reed ooit met een lichte viertakt boven 3000 m en die smoorde zowat; nog 5 pk over ofzo.
Deze zomer ben ik met een stel maten de Alpen ingegaan met een stel Honda Daxjes en een ZB.
Vooraf helemaal afgesteld dat de powerband netjes was. Maar ter plaatse op 850 meter hoogte was er al duidelijk merkbaar dat er iets mis was. Geen choke met starten, niet het snelle toerengebied in willen komen wat rond de 13500 ligt met die kleine troep. Veel gestotter en een giga benzinemeur uit het filter.
Uiteindelijk in alle cc klasses die we bij ons hadden (70cc t/m 125cc) 10 maten kleiner gegaan (carbs varierend tussen 19mm en 26mm) en liep het circus weer zoals het hoorde.
Na de aanpassingen tot aan aan de hoogte van de sneeuwvoet bij de Mont Blanc gekomen.
Just my 2 cents,
Griss
Vooraf helemaal afgesteld dat de powerband netjes was. Maar ter plaatse op 850 meter hoogte was er al duidelijk merkbaar dat er iets mis was. Geen choke met starten, niet het snelle toerengebied in willen komen wat rond de 13500 ligt met die kleine troep. Veel gestotter en een giga benzinemeur uit het filter.
Uiteindelijk in alle cc klasses die we bij ons hadden (70cc t/m 125cc) 10 maten kleiner gegaan (carbs varierend tussen 19mm en 26mm) en liep het circus weer zoals het hoorde.
Na de aanpassingen tot aan aan de hoogte van de sneeuwvoet bij de Mont Blanc gekomen.
Just my 2 cents,
Griss
Plak klei in je nek?? - TJB Rocketdrive
oke mijn 2 cents dan nog even.
Afgelopen zuid-frankrijk volgende probleem.
Niets verandert voordat ik er heen ging, maar wel de nodige sproeiers meegenomen. Eerste uur had ik het al door. Hij wilde niet lopen zoals hij het normaal doet. Uiteindelijk de hoofdsproeier 2 maten kleiner gezet, de naald laten zakken, maar helaas niet een kleinere stationair bij me.
Maar..... het hielp al perfect. Hij wilde weer revven en pakte verder goed op.
Geen bougies vervuilt, maar ik reed daar ook met een nrtje 7 rond.
Dus warmere bougies meenemen wil helpen, en absoluut kleinere sproeiers meenemen.
Ps; sommige tweetakten zijn er meer gevoelig voor dan andere. Ik bedoel dus weersinvloeden ed.
Ik reed van 1000 tot 2000 meter, met zeer warm weer.
Afgelopen zuid-frankrijk volgende probleem.
Niets verandert voordat ik er heen ging, maar wel de nodige sproeiers meegenomen. Eerste uur had ik het al door. Hij wilde niet lopen zoals hij het normaal doet. Uiteindelijk de hoofdsproeier 2 maten kleiner gezet, de naald laten zakken, maar helaas niet een kleinere stationair bij me.
Maar..... het hielp al perfect. Hij wilde weer revven en pakte verder goed op.
Geen bougies vervuilt, maar ik reed daar ook met een nrtje 7 rond.
Dus warmere bougies meenemen wil helpen, en absoluut kleinere sproeiers meenemen.
Ps; sommige tweetakten zijn er meer gevoelig voor dan andere. Ik bedoel dus weersinvloeden ed.
Ik reed van 1000 tot 2000 meter, met zeer warm weer.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
- Contacteer:
Als het koud is, dan kunnen de problemen groot zijn. Zoals Huskie zegt, kleine sproeiers en een warme bougie. Je gaat daar toch niet tekeer zoals op de maisplakken. Dus er is minder kans op motorschade.
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
De theory is simpel;
dunnere lucht (is minder zuurstof per volume) => armer afstellen.
dikkere lucht (is meer zuurstof per volume)=> rijker afstellen.
Als je omhoog gaat wordt de lucht dunner (ga maar eens op de mont blanc een rondje rennen, haal je nooit).
Als het warm wordt, wordt de lucht dunner (ander gaat een hete lucht ballon niet omhoog).
In dunne lucht zit minder zuurstof.
Dus nu het kouder wordt, moet je je motor rijker afstellen.
De standaard afstelling is meestal gebasseerd op 20 graden Celcius op zeeniveau.
Kijk in het onderhoudsboekje daar staat meestal wel een curve in met hoogte en temperatuur waaruit dan een correctie factor komt.
Voor deze correctie factor moet je dan of alleen de luchtschroef verstellen of zelf de naald verzetten (dit staat dan in een tabelletje erbij).
Ik heb een 2T en heb gemerkt dat een beetje afstellen waanzinnig veel uitmaakt.
Maar ook een schoon lucht filter maakt super veel uit.
Smering moet je gewoon hetzelfde laten
dunnere lucht (is minder zuurstof per volume) => armer afstellen.
dikkere lucht (is meer zuurstof per volume)=> rijker afstellen.
Als je omhoog gaat wordt de lucht dunner (ga maar eens op de mont blanc een rondje rennen, haal je nooit).
Als het warm wordt, wordt de lucht dunner (ander gaat een hete lucht ballon niet omhoog).
In dunne lucht zit minder zuurstof.
Dus nu het kouder wordt, moet je je motor rijker afstellen.
De standaard afstelling is meestal gebasseerd op 20 graden Celcius op zeeniveau.
Kijk in het onderhoudsboekje daar staat meestal wel een curve in met hoogte en temperatuur waaruit dan een correctie factor komt.
Voor deze correctie factor moet je dan of alleen de luchtschroef verstellen of zelf de naald verzetten (dit staat dan in een tabelletje erbij).
Ik heb een 2T en heb gemerkt dat een beetje afstellen waanzinnig veel uitmaakt.
Maar ook een schoon lucht filter maakt super veel uit.
Smering moet je gewoon hetzelfde laten